Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onbegrijpelijke installatie. Ubuntu ziet alleen rootpartitie.  (gelezen 1258 keer)

Offline elspierre

  • Lid
Ik sta voor een onbegrijpelijk iets.
Ik heb Windows XP geinstalleerd met daarnaast Ubuntu 8.04 als dualbootsysteem.
Windows staat op een primaire partitie van 50 GB.
Daarna heb ik Ubuntu geinstalleerd op 3 logische partities van root / 20 GB, swap 3 GB en /home 60 GB. Daarnaast heb ik in Ubuntu bij de installatie een /media/data partitie aangemaakt van 170 GB en die fat 32 geformatteerd.
Alles is goed verlopen.
Bij de opstart kan ik kiezen tussen Ubuntu en Windows en beide systemen starten  goed op.
Maar..... als ik in Windows schijfbeheer kijk ziet Windows 5 partities, een onbekende logiche van 18,63 GB, een onbekende logische van 2,80 GB, een onbekende logische van 55,88 Gb en een logische van 171,95 GB waarvan Windows zegt dat die NIET geformateerd is. Volgens Windows is er dus niets aan de hand behalve dat de grote datapartitie niet geformatteerd is.
 
Als ik in Ubuntu bij Locatiessysteem kijk ziet Ubuntu slechts 2 partities, een Windows partitie van 50 GB van  en een Ubuntu systeempartitie met het Ubuntu bestandssysteem van 20 GB, voor de rest niets.
 
Wat kan hier aan de hand zijn en hoe kan ik dat oplossen. Ik heb reeds diverse malen Ubuntu naast Windows XP geinstalleerd en dat is altijd nog goed gegaan.
Bij voorbaat dank voor jullie antwoord.
Pierre

Offline jan11000

  • Lid
Onbegrijpelijke installatie. Ubuntu ziet alleen rootpartitie.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/29, 12:35:35 »
Wat staat er in fstab?
Wat zegt gparted?

Offline vanadium

  • Lid
Onbegrijpelijke installatie. Ubuntu ziet alleen rootpartitie.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/29, 13:05:26 »
Inderdaad, voor dergelijke problemen post je hier best de obligate output. Anders worden er verschillende nutteloze posts heen en weer gewisseld omdat we het voor het raden hebben, en daar wordt je zeker niet wijzer van. Dus, laat het volgende lopen en post de output hier tussen ...tags.

sudo fdisk -l
mount
cat /etc/fstab

Offline elspierre

  • Lid
Onbegrijpelijke installatie. Ubuntu ziet alleen rootpartitie.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/29, 14:26:30 »
IK wilde doen wat jullie vroegen maar ik kom nu in Ubuntu niet meer op Internet.
Het symbooltje rechtsboven zegt dat ik verbonden ben, maar het lichtje op de netwerkkaart brandt niet en als ik in de terminal   "sudo ifup eth0"  invoer wordt er gezegd  "Ignoring unknown interface eth0=eth0"
Ik post dit berichtje nu maar met Windows XP hier. Ik heb vanochtend bij de installatie met Internet geen problemen ondervonden nu wel.
Hoe kom ik in Ubuntu weer op Internet ? Daarna pas kan ik een antwoord geven op jullie vraag.
Bedankt,
Pierre

Onbegrijpelijke installatie. Ubuntu ziet alleen rootpartitie.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/29, 14:33:50 »
'k Vrees dat het één met het ander samenhangt...

Je kan wel die opdrachten uitvoeren in een terminal, de uitkomst kopiëren in een tekstbestandje, even op een USB-stickje zetten en dan via je XP-pjoeter versturen....
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline elspierre

  • Lid
Onbegrijpelijke installatie. Ubuntu ziet alleen rootpartitie.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/29, 14:47:31 »
Citaat van: vanadium
Inderdaad, voor dergelijke problemen post je hier best de obligate output. Anders worden er verschillende nutteloze posts heen en weer gewisseld omdat we het voor het raden hebben, en daar wordt je zeker niet wijzer van. Dus, laat het volgende lopen en post de output hier tussen ...bash: ...: opdracht niet gevonden
tags.

sudo fdisk -l
mount
cat /etc/fstab
chijf-ID: 0xa387a387

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        6374    51199123+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            6375       38913   261369517+   5  Uitgebreid
/dev/sda5            6375        8806    19535008+  83  Linux
/dev/sda6            8807        9171     2931831   82  Linux wisselgeheugen
/dev/sda7            9172       16466    58597056   83  Linux
/dev/sda8           16467       38913   180305496    b  W95 FAT32
pierre@cp741319-a:~$ mount
/dev/sda5 on / type ext3 (rw,relatime,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
lrm on /lib/modules/2.6.24-19-generic/volatile type tmpfs (rw)
/dev/sda7 on /home type ext3 (rw,relatime)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
gvfs-fuse-daemon on /home/pierre/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=pierre)
pierre@cp741319-a:~$ cat /etc/fstab

Offline elspierre

  • Lid
Onbegrijpelijke installatie. Ubuntu ziet alleen rootpartitie.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/29, 14:50:10 »
Het is met toch gelukt op Internet te geraken.
Windows hield mijn IP-adres vast.
Hierboven staat een antwoord op jullie vraag.
Ik heb het alleen wat knullig gedaan.
Pierre

Offline vanadium

  • Lid
Onbegrijpelijke installatie. Ubuntu ziet alleen rootpartitie.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/29, 15:42:19 »
Jou /etc/fstab helemaal leeg??? (wellicht niet). Je sda5 en je /dev/sda7 zijn gemount als / en als /home, zonder probleem, maar dat wist je al. Je /dev/sda1 (Windows partitie) en /dev/sda8 worden wel degelijk "herkend" maar zijn niet gemount.

Nu moet je weten dat vóór Hardy "vreemde" partities gemount werden door het installatieprogramma via /etc/fstab in /media. Sedert Hardy worden die niet meer automatisch bij opstart gemount. Je zou ze evenwel moeten kunnen benaderen "on demand" via nautilus: het mounten gebeurt dan via het "gnome virtual file system".

Volgens Windows is er dus niets aan de hand behalve dat de grote datapartitie niet geformatteerd is.Dan zou het wel eens kunnen zijn dat je /dev/sda8 inderdaad niet geformatteerd is. "sudo fdisk -l" geeft alleen aan wat de partitietabel denkt, niet wat er effectief staat.

Controleer eerst vlug of die schijf geformatteerd is of niet:

sudo mkdir temp
sudo mount /dev/sda8 temp
sudo touch temp/dit_is_een_testje

Indien foutmeldingen na het mount commando is de partitie hoogst waarschijnlijk niet geformatteerd.

Je kan die vanuit Ubuntu vooralsnog vliegensvlug formatteren met het commando

sudo mkfs -t vfat /dev/sda8

(een fat formatteren gaat inderdaad ongelofelijk snel onder Ubuntu). Als je jezelf een plezier wil doen, dan maak je er evenwel ext2 of ext3 van, en je gebruikt de ext2 driver om de schijf ook vanuit Windows te benaderen. Anderszijds kan je ook voor ntfs gaan aangezien je een Windows installatie hebt die nodig is om een ntfs partitie te onderhouden.

sudo mkfs -t ext3 /dev/sda8

of

sudo mkfs -t ntfs /dev/sda8

(Voor dat laatste moet je ntfsprogs geïnstalleerd hebben).

Offline elspierre

  • Lid
Onbegrijpelijke installatie. Ubuntu ziet alleen rootpartitie.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/29, 16:25:58 »
Bedankt Vanadium.
Het is voor mij als Linux beginneling toch wel wat te veel in een keer.
De dataschijf heb ik met jouw commando heel snel ( hoe is het mogelijk) geformatteerd maar toch maar even als Fat32, want wat jij voorstelde gaat mij nog boven de pet.
Ik zie nu op het bureaublad de dataschijf staan en ook Win XP geeft aan dat hij fat32 is geformatteerd.
Hartelijk dank voor je snelle hulp. Moet ik nog iets meer doen of is nu alles rond ?
Je had het nog over mounten onder Nautilus. Nogmaals bedankt. Wat een goed forum heeft Ubuntu toch.
Pierre

Offline vanadium

  • Lid
Onbegrijpelijke installatie. Ubuntu ziet alleen rootpartitie.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/30, 09:25:53 »
Zoveel staat er niet in mijn bijdrage ;) Lees het nog een keer. Het enige extra wat ik vermelde was dat je je schijf inplaats van als fat had kunnen formatteren als ext3 of ntfs. Beide zijn "modernere". krachtiger en meer robuste bestandssystemen, die ondermeer ook bestanden > 4 Gb aankunnen (interessant bij werken met video of creëren van DVD images). Evenwel: met fat32 zal je ook goed uit de voeten kunnen.

Of je nog iets moet doen? Ik denk het niet. Ik heb weinig ervaring met het nieuwe gnome vfs want mijn laptopje is heel simpel geformatteerd: een root en een swap. Ik denk dat je nu gewoon toegang zult krijgen via het icoon op je bureaublad. De eerste keer dat je dat icon kiest, wordt de partitie (in de achtergrond) gemount.

Offline elspierre

  • Lid
Onbegrijpelijke installatie. Ubuntu ziet alleen rootpartitie.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/30, 19:22:50 »
Ja, Vanadium klopt, alles loopt nu goed.
Ik zal me nog eens verdiepen in je voorstel om de data-partitie anders te formatteren.
Bedankt,
Pierre