Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bios plug en play  (gelezen 2238 keer)

digibeter

  • Gast
Bios plug en play
« Gepost op: 2009/10/07, 14:15:16 »
Ik heb net mijn eerste stap gezet met ubuntu.  Nu probeer ik mijn printer te installeren.  Bij XP was dit plug en play.  Uiteraard heb ik ook driver software voor mijn pixma 1800i die niet in de lijst staat.  Maar wat ik ook doe, er wordt niets geinstalleerd.   Printer aan, printer uit.  Schijf erin etc. Elders kwam ik de opmerking kijk even in bios of plug en play aanstaat.  Maar waar zit bios? 

Re: Bios plug en play
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/07, 15:09:32 »
De software zal voor Windows zijn? Dit werkt niet onder Linux. Deze heeft eigendrivers in de kernel. Plug en play heb je ook niet nodig onder Ubuntu/linux.
In de BIOS kom je door aan het begin van het opstarten van de PC op DEL of F2 te drukken, dit staat meestal ook onderaan bij het eerste opstart scherm van de PC.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Bios plug en play
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/07, 15:24:47 »
Sterker nog, Plug and Play zoals dat door Microsoft is ontwikkeld, bestaat al lang niet meer.

Hardware van Canon werkt niet altijd even goed onder Linux, simpelweg omdat Canon niet altijd drivers beschikbaar stelt. Het lijkt me ook sterk dat het onder Windows gelijk werkt als je 'm aansluit, je krijgt immers een cd met drivers bij die printer. Zelf gebruik ik HP-printers en -scanners, die werken bijna altijd perfect onder Linux, omdat HP de drivers voor haar apparatuur opensource heeft gemaakt, opdat Ubuntu ze heeft ingebakken.

Het is toch trouwens een "ip1800" en geen "1800i"?

EDIT:

Zojuist heb ik een artikel aangemaakt op onze wiki over jouw probleem: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/CanoniP1800 . Laat het me weten als het niet lukt :)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/07, 18:28:01 door Cumulus007 »

digibeter

  • Gast
Re: Bios plug en play
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/07, 18:59:05 »
Sterker nog, Plug and Play zoals dat door Microsoft is ontwikkeld, bestaat al lang niet meer.

Hardware van Canon werkt niet altijd even goed onder Linux, simpelweg omdat Canon niet altijd drivers beschikbaar stelt. Het lijkt me ook sterk dat het onder Windows gelijk werkt als je 'm aansluit, je krijgt immers een cd met drivers bij die printer. Zelf gebruik ik HP-printers en -scanners, die werken bijna altijd perfect onder Linux, omdat HP de drivers voor haar apparatuur opensource heeft gemaakt, opdat Ubuntu ze heeft ingebakken.

Het is toch trouwens een "ip1800" en geen "1800i"?

EDIT:

Zojuist heb ik een artikel aangemaakt op onze wiki over jouw probleem: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/CanoniP1800 . Laat het me weten als het niet lukt :)

Wat een service. En dat gratis.   :)  Maar ik moet eerst een zwart scherm weer zichtbaar maken.  Na opstarten kwam het balkje van Ubuntu.  Hij ging naar rechts en daarna werd het scherm zwart.  Dat probleem zal ik eerst maar aanpakken.  Hoe kun je trouwens op de hoogte worden gesteld van het antwoord op je berichten.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/07, 19:13:16 door digibeter »

digibeter

  • Gast
Re: Bios plug en play
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/07, 19:12:55 »
Hoe kun je trouwens op de hoogte worden gesteld van het antwoord op je berichten.
notificatie aanklikken onder het bericht

Dank, ga ik gelijk doen

digibeter

  • Gast
Re: Bios plug en play
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/07, 22:03:19 »
Even troubleshouting.  Ik heb de canon pixma software geinstalleerd.  Er staat een icoon met pixma 1800  bij printers.  Na activatie van de printer komt er rechtsboven job 9 completed.  Maar de printer reageert niet.

Re: Bios plug en play
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/07, 22:27:18 »
Heb je Cups ingesteld, teminste als je deze gebruikt. Browser openen en in de adres balk http://localhost:631/ kan je van alles instellen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

digibeter

  • Gast
Re: Bios plug en play
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/08, 12:20:37 »
Heb je Cups ingesteld, teminste als je deze gebruikt. Browser openen en in de adres balk http://localhost:631/ kan je van alles instellen.

Ik heb de cups ingesteld.  Deze staan nu ook in de beschrijving.  Het uitprinten gaf even een fout melding.  Cups missing filter.  Maar dit schijnt dus te maken te hebben met de levels van de inkt.  Dit wordt niet weergegeven.  De printer geeft heel zacht wat geluid, maar komt niet op gang.  
Heb in de rubriek foutmeldingen gekeken.  Er staat een hele lijst.  Veel voorkomend: fout tijdens parsen van waarde eigenschap; onbekende eigenschap border radius.  Trouwens na het afdruk bevel komt er rechts boven een bericht bericht 15 jobs completed.  Heb een andere canon pixma ip 1800 even aangesloten.  Om zeker te zijn dat er nog inkt in zit.  Maar deze doet het ook niet.  Het printer menu doorgelopen alles staat aangevinkt.

Re: Bios plug en play
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/08, 13:30:46 »
Deze link is oorspronkelijk voor Xubuntu, maar mag verder niet uitmaken. Hopelijk kan je er iets mee.
http://hex1a4.net/xubuntu/howto.php?htid=04
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Bios plug en play
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/08, 16:33:53 »
Citaat
Heb in de rubriek foutmeldingen gekeken.  Er staat een hele lijst.  Veel voorkomend: fout tijdens parsen van waarde eigenschap; onbekende eigenschap border radius.  Trouwens na het afdruk bevel komt er rechts boven een bericht bericht 15 jobs completed.
Euh, dat lijken met foutmeldingen van Firefox? Die staan daar compleet los van ;)