Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mijn gegevens onder Windows gemaakt klaar zetten voor gebruik onder Linux  (gelezen 1159 keer)

Offline Bastet

  • Lid
Hallo,
Een tijdje geleden maakte ik een dual boot dmv een live DVD, van Windows7 die op mijn laptop stond, met Ubuntu 10.10  . Is er manier om, wanneer ik in Ubuntu leer werken, gebruik te kunnen maken van mijn documenten en foto's e.d. die al eerder onder Windows werden opgeslagen? En omgekeerd? Wanneer ik iets in Ubuntu gemaakt of opgeslagen heb, kan ik er dan ook aan via mijn Windows7 deel?
Hartelijk dank voor uw mee-denken!

Offline Roc.am

  • Lid
Wat ik in het verleden deed toen ik nog Windows gebruikte is een partitie data maken die ik als NTFS formatteerde.
Deze kon ik makkelijk via Ubuntu en Windows aan.

- Roc

Offline Bastet

  • Lid
Wat ik in het verleden deed toen ik nog Windows gebruikte is een partitie data maken die ik als NTFS formatteerde.
Deze kon ik makkelijk via Ubuntu en Windows aan.

- Roc
en hoe doe ik dat dan?

Tijdens de installatie kies je voor handmatige partitie aanmaken.

Je maakt 1 gedeelte met koppeling op "/"  (ongeveer 20 Gb, dit is waar je programma's komen), welke je ext4 geeft als filesystem.
Je maakt 1 gedeelte aan met koppeling "/home" die je NTFS geeft als bestandssysteem. Hier komen je documenten te staan, en de configuratie bestanden van je programma's die je installeert in Ubuntu.

Je moet wel opletten welke bestanden je wegtieft natuurlijk aangezien je anders programma instellingen kwijtraakt.  :P

openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Je /home op NTFS? Weet niet of dat wel zo verstandig is. Ik zou /home lekker op dezelfde ext3/ext4-partitie laten staan als / en een aparte /data aanmaken als NTFS. Of zelfs dat niet eens en gewoon met symlinks vanuit Ubuntu naar de juiste mappen op de Windows-partitie verwijzen.

Hoe je dat kunt aanpakken is onder meer aan de orde geweest in deze thread: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/dualboot-met-documenten-op-ntfs-d-en-of-e/ .

Offline Bastet

  • Lid
Alvast bedankt voor jullie. Ik ga die laatste link eens volgen en ik ga zien of ik daar mee aan de slag kan. Hopelijk kan ik in de loop van volgende week iets laten weten aan jullie!

Tijdens de installatie kies je voor handmatige partitie aanmaken.

Je maakt 1 gedeelte met koppeling op "/"  (ongeveer 20 Gb, dit is waar je programma's komen), welke je ext4 geeft als filesystem.
Je maakt 1 gedeelte aan met koppeling "/home" die je NTFS geeft als bestandssysteem. Hier komen je documenten te staan, en de configuratie bestanden van je programma's die je installeert in Ubuntu.

Je moet wel opletten welke bestanden je wegtieft natuurlijk aangezien je anders programma instellingen kwijtraakt.  :P



Dit is nieuw voor mij. Maar ik vraag mij af of je dan niet in problemen komt met het bestandsrechtensysteem? Omdat NTFS en linux- bestandssystemen verschillende rechten-instellingen hebben dus.

Ik denk niet dat je in de problemen komt, dwz het opslaan van bestanden op die partitie zal prima gaan. Wat waarschijnlijk niet werkt is dan je /home/user afschermen voor andere gebruikers.

Offline aartje

  • Lid
Ik denk niet dat je in de problemen komt, dwz het opslaan van bestanden op die partitie zal prima gaan. Wat waarschijnlijk niet werkt is dan je /home/user afschermen voor andere gebruikers.
Ik zou /home nooit een NTFS-partitie maken. Als een Linux-programma bv. eem socket wil aanmaken
dan kan dat niet en zo zullen er wel meer dingen fout kunnen, zoals symbolische links, die ook
onder Windows en Linux anders zijn.

Ik heb hier een oude pc staan waar ik /home op een ntfs partitie heb gezet en het werkt gewoon goed.  :rolleyes:

Ik deel deze partitie ook met mijn raaminstallatie die er nog op staat (voor mensen die niet van Ubuntu houden  :| )
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline aartje

  • Lid
Re: mijn gegevens onder Windows gemaakt klaar zetten voor gebruik onder Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/26, 08:02:47 »
Ik heb hier een oude pc staan waar ik /home op een ntfs partitie heb gezet en het werkt gewoon goed.  :rolleyes:

Ik deel deze partitie ook met mijn raaminstallatie die er nog op staat (voor mensen die niet van Ubuntu houden  :| )
Ja, dat geloof ik direct. Maar ik zeg alleen dat het op een gegeven moment fout kan gaan.
NTFS is een totaal ander filesysteem als ext4-fs met totaal andere mogelijkheden op het gebied
van file- en directory-protecties en de soorten files (sockets, symbolische links).
Als je alle Linux partities als logische partities in een extended partitie zet maakt het niets uit
of er een partitie meer of minder is. In tegenstelling tot de manier van velen die alles een
primaire partitie maken (ja, dan kan je er maar vier maken!). Ik zou dus gaan voor een
aparte home-partitie (ext4) met daarin een symbolische link naar een data-partitie (ntfs)
Dit is ook een makkelijker indeling wat backuppen betreft (ik backup mijn root- en home-paritie
regelmatig naar een externe disk. Mijn foto's/films zet ik regelmatig op een CD/DVD)