Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "kon geen vergrendeling verkrijgen" manually dpkg configure a...  (gelezen 1365 keer)

Geachte Allen,

Als ik Kubuntu wil updaten, krijg ik best vaak de melding: "kon geen vergrendeling verkrijgen" met de mededeling dat ik handmatig: dpkg configure a moet doorvoeren.
Geen probleem edoch ik zou graag eens weten/begrijpen wat er dan aan de hand kan zijn? Met mijn boerenverstand denk ik bij "dpkg" dat er iets mis gaat met het uitpakken van de verschillende packages. Ik ben echter maar een "domme" (:P :P :P :P :P) gebruiker dus onderwijs mij eens aub ? ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: "kon geen vergrendeling verkrijgen" manually dpkg configure a...
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/09, 08:57:54 »
Simpel: je zit met gebroken pakketten in je bron. Via het terminal commando sudo dpkg --configure -a ga je die pakketten herstellen/ verwijderen.

Het is al genoeg dat tijdens een update of installatie van een app er een drop out is geweest van een reboot of laptop dichtklappen , en je krijgt dat soort geinigheden.

sudo dpkg --configure -a

enter + Wachtwoord

en laat maar rustig doen, komt allemaal goed (meestal) .

Re: "kon geen vergrendeling verkrijgen" manually dpkg configure a...
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/09, 09:05:54 »
Simpel: je zit met gebroken pakketten in je bron. Via het terminal commando sudo dpkg --configure -a ga je die pakketten herstellen/ verwijderen.

Het is al genoeg dat tijdens een update of installatie van een app er een drop out is geweest van een reboot of laptop dichtklappen , en je krijgt dat soort geinigheden.

sudo dpkg --configure -a

enter + Wachtwoord

en laat maar rustig doen, komt allemaal goed (meestal) .

Die sudo code heb ik inderdaad in de terminal ingevoerd. Er leek niets te gebeuren edoch daarna gingen de updates wel van start. Ook wanneer ik dat voorheen niet deed, herstelde de boel zich na een aantal pogingen ook wel zelf. (of dat leek zo...)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline ajjp

  • Lid
Re: "kon geen vergrendeling verkrijgen" manually dpkg configure a...
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/09, 10:42:27 »
Opgelost; dus goed.
Voor de niet-terminaltijgers: in Synaptic zit onder de tab 'bewerken' de opdracht "defecte pakketten repareren".

Re: "kon geen vergrendeling verkrijgen" manually dpkg configure a...
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/10, 08:15:18 »
Opgelost; dus goed.
Voor de niet-terminaltijgers: in Synaptic zit onder de tab 'bewerken' de opdracht "defecte pakketten repareren".

Synaptic had ik in het geheel nog niet geinstalleerd in deze Kubuntu installatie. Terminal heeft het opgelost.

(bestaat er overigens zoiets als een goede basiscursus voor gebruik van de terminal? Denk het haast wel....)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: "kon geen vergrendeling verkrijgen" manually dpkg configure a...
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/10, 09:34:55 »
Opgelost; dus goed.
Voor de niet-terminaltijgers: in Synaptic zit onder de tab 'bewerken' de opdracht "defecte pakketten repareren".

Synaptic had ik in het geheel nog niet geinstalleerd in deze Kubuntu installatie. Terminal heeft het opgelost.

(bestaat er overigens zoiets als een goede basiscursus voor gebruik van de terminal? Denk het haast wel....)

Je  kan van het man commando in de terminal leren, maar de beste boeken over terminalcommando's zijn ook meteen 'nogal technisch'; je kan ook leren van bestaande commando's hoe ze opgebouwd worden. Het is een gestaag proces en je hebt het niet altijd nodig.

Synaptic installeren is altijd slim; het wordt niet meer standaard meegegeven, wat jammer is, maar je kan het nog altijd vinden in het Software Centrum. Natuurlijk : Synaptic en je installatiedriften wel wat temperen; je kan pakketten installeren waar je misschien niet voorbereid bent wat ze doen, en/of hoe ze systeemveranderingen kunnen teweeg brengen. In feite heb je geen Synaptic nodig ; maar het is allemaal wel makkelijker.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/10, 09:48:57 door Joshua Orbit »

Re: "kon geen vergrendeling verkrijgen" manually dpkg configure a...
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/10, 10:15:15 »
Opgelost; dus goed.
Voor de niet-terminaltijgers: in Synaptic zit onder de tab 'bewerken' de opdracht "defecte pakketten repareren".

Synaptic had ik in het geheel nog niet geinstalleerd in deze Kubuntu installatie. Terminal heeft het opgelost.

(bestaat er overigens zoiets als een goede basiscursus voor gebruik van de terminal? Denk het haast wel....)

Je  kan van het man commando in de terminal leren, maar de beste boeken over terminalcommando's zijn ook meteen 'nogal technisch'; je kan ook leren van bestaande commando's hoe ze opgebouwd worden. Het is een gestaag proces en je hebt het niet altijd nodig.

Synaptic installeren is altijd slim; het wordt niet meer standaard meegegeven, wat jammer is, maar je kan het nog altijd vinden in het Software Centrum. Natuurlijk : Synaptic en je installatiedriften wel wat temperen; je kan pakketten installeren waar je misschien niet voorbereid bent wat ze doen, en/of hoe ze systeemveranderingen kunnen teweeg brengen. In feite heb je geen Synaptic nodig ; maar het is allemaal wel makkelijker.

Dat je synaptic niet echt nodig hebt, had ik zelf min of meer ook al bedacht. Ik heb overigens nog wel ergens iets liggen dat me een hoop kan leren over terminal en programmeren in het geheel. Was me even ontschoten. In England had ik een tijdschrift achtig boekje op de kop getikt over de raspberry Pi, Raspbian OS is gewoon Debian voor ARM processoren en in die basis dus hetzelfde als Kubuntu / Ubuntu etc
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: "kon geen vergrendeling verkrijgen" manually dpkg configure a...
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/10, 10:33:59 »
Dat je synaptic niet echt nodig hebt, had ik zelf min of meer ook al bedacht. Ik heb overigens nog wel ergens iets liggen dat me een hoop kan leren over terminal en programmeren in het geheel. Was me even ontschoten. In England had ik een tijdschrift achtig boekje op de kop getikt over de raspberry Pi, Raspbian OS is gewoon Debian voor ARM processoren en in die basis dus hetzelfde als Kubuntu / Ubuntu etc

Staar je niet al te blind op de terminal, tenzij je per se aan testing e.d. wilt gaan doen (de nieuwste LTS bv heeft enorm veel testers nodig ; vooral in de Bèta fase van de release) .
Sommigen, zoals mezelf, hebben gewoon een goed geheugen en vooral ook de wil om iets te realiseren dat voor velen onmogelijk lijkt. Maar zoals gesteld: ik gebruik eigenlijk de terminal maar heel weinig of niet in een normale workflow. Het is pas in eindconfiguraties dat de terminal, helaas, soms nodig is om de brugfuncties te maken tussen werkbladen, autostarts, etc ... het is dus opnieuw terminal leren, maar nu vanuit de 'verborgen gsettings' functies.