Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series  (gelezen 16215 keer)

Offline andreas

  • Lid
probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Gepost op: 2011/12/02, 14:49:42 »
Beste,

Gisteren deze HP printer-scanner gekocht, doch nu stel ik vast dat HP hiervoor blijkbaar geen software beschikbaar heeft voor linux.
Alleen Windows en Mac worden ondersteunt, VERKEERD GEKOCHT ??
Als ik het apparaat aangesloten heb om mijn PC, dan heeft hij de machiene wel herkent en hem bij mijn printers gezet als standaard printer.
Doch hij voert een printopdracht niet uit.
Bestaat er software voor dit type printer, en zo ja waar kan ik die vinden ?
Met mijn vorige HP printer heb ik geen probleem gehand, doch hij was spijtig genoeg defect.
Moet ik eventueel andere instellingen op mijn computer aanpassen ????

Groetjes.
André.



Offline ThomasN

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/02, 17:02:20 »
Je kan het pakket hplip-gui installeren via het Softwarecentrum.

Offline andreas

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/02, 19:15:15 »
Beste Thomas,

Ik heb dat programma hplip-gui geinstalleerd, doch zonder resultaat.
Als ik onder stysteemgereedschap kijk, (systeem profiler and benchmark, dan staat voor mijn printer aangegeven "Default".
Is dit normaal.
Als ik een printopdracht geef, dan komt hij niet in mijn menu printopdrachten te staan.
Als ik een scan uitvoer, dan krijg ik de boodschap : Scannen geen apparaat aanwezig.
Ik heb mijn printer geinstalleerd volgens het boekje van HP, maar heb verder niets gedaan.
Ik zie wel dat hij als standaard printer staat aangemerkt in het overzicht van de printers, en aangeduid met een groen haakje,
dat zou dan toch goed moeten zijn.
Wat kan er nu toch fout zijn ???
Groetjes

Offline andreas

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/02, 20:32:53 »
Beste Thomas,

Wat ik misschien nog moet toevoegen:
In mijn printopdrachten beheer komt geen enkele print voor die ik gevraagd heb.
Als ik een document wil scannen, dan zegt hij: geen apparaat aanwezig....
Ik heb ook programma's "zoeken naar stuurprogramma's " gedaan, maar dat kan ik niet tot het einde beeindigen...

Offline gwatte

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/02, 21:12:26 »
Je zou eerst hpppd moeten installeren bij Synaptic.Via dat hp icoon bovenaan( hplipgui) device manager moet je die printer installeren.Daar kun je ook printer terug vinden met de driver.Via systeem instellingen printer ging bij mij ook niet.

Offline petervs

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/02, 21:37:21 »
Voeg je printer toe via:
http://localhost:631/admin
Ubuntu MATE 16.04

Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/02, 22:44:04 »
Hp levert wel drivers voor Linux alleen niet op CD. Normaal zijn bijna alle hp printer drivers geïntegreerd in Ubuntu

Een enkeling niet en kan je de drivers downloaden van de hp site. hplip heet deze. Die kun je hier downloaden. http://sourceforge.net/projects/hplip/files/hplip/3.11.10/hplip-3.11.10.run/download . Hier staat hoe je hem moet installeren, http://hplipopensource.com/hplip-web/install/install/index.html . De printer staat in de lijst dus hij word dus wel ondersteund.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline andreas

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/03, 00:06:40 »
Ik ben dus via Synaptic gegaan, en daar onder "snel zoeken" hplip-gui geinstalleerd (staat met groen vierkantje aangemerkt).
U spreekt echter van een hp icoon bovenaan, divice manager ??? die heb ik niet zien staan. de driver vind ik dus ook niet terug.
wat ik ook merk is, dat als ik een printopdracht geef, die nu tijdelijk verschijnt in mijn lijst printertaken, en dan plotseling na enkele seconden verdwijnt, maar ik krijg de afdruk niet !!!
Wat is er toch gaande ????

Offline andreas

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/03, 00:08:47 »
Bij scanopdracht nog steeds het bericht: "geen apparaat gevonden !!!!!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/03, 10:25:49 »
Heb hier dezelfde printer, ongeveer een half jaar geleden gekocht en geïnstalleerd op de volgende manier:

Ga naar http://sourceforge.net/projects/hplip/files/hplip/ en download de nieuwste versie van het bestand hplip-versienummer.run

Om het gedownloade bestand te kunnen uitvoeren open je een terminal en typ je achtereenvolgens de volgende commando's (elk gevolgd door een Enter):
chmod a+x hplip-3.11.10.run
./hplip-3.11.10.run
Let op: pas de versienaam aan die van het gedownloade bestand aan.

Het run-bestand wordt nu automatisch uitgepakt en het installatieproces wordt gestart. Mochten er afhankelijkheden ontbreken, dan krijg je daarvan een foutmelding voordat de installatie begint. Installeer in dat geval eerst de genoemde afhankelijkheden.

Met de volgende stappen installeer je hplip:
1. Kies de installatie modus (a=automatic, c=custom, q=quit) = ?
    (automatic is altijd goed.)
2. Beantwoord de vraag over de juiste geinstalleerde Linux-versie.
3. Typ je wachtwoord wanneer daarom gevraagd wordt.

Na de installatie kun je óf de pc opnieuw opstarten, óf de usb-stekker uit en weer in de pc steken om de configuratie te starten. De HP device manager moet nu automatisch starten, er staat een icoon in het Mededelingenvak. Klik daar op en plug de HP in, waarna je hem via de wizard kunt configureren.


Edit: ik gebruik Ubuntu 10.04, maar denk dat deze gebruiksaanwijzing voor nieuwere Ubuntu-versies evengoed werkt.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/03, 10:36:18 door Mikkel »

Offline andreas

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/03, 17:11:07 »
Dag Mikkel,

Ik vermoed dat je me de oplossing hebt gegeven, doch ik heb nog een probleempje:
In Het terminalvenster van Ubuntu heb ik de commando's ingegeven met telkens enter zoals je hebt aangegeven.
Ik heb de naam hmlip-3.11.10.run ingegeven door bovenaan onder titel instellen de naam hplip-3.11.10.run in te geven (dat is toch goed denk ik)
Na het laatste commando krijg ik het bericht: "kan geen toegang krijgen tot hplip-3.11.10.run bestand of map bestaat niet.
Wat is er volgens U fout ???

Offline Mikkel

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/03, 18:49:46 »
Ik heb de naam hmlip-3.11.10.run ingegeven door bovenaan onder titel instellen de naam hplip-3.11.10.run in te geven

Wat bedoelt u precies met 'bovenaan onder titel instellen'?


Citaat
Na het laatste commando krijg ik het bericht: "kan geen toegang krijgen tot hplip-3.11.10.run bestand of map bestaat niet.

Als dat letterlijk het antwoord is dat in de terminal verschijnt, dan is de fout het ontbreken van de punt voor het run-bestand.
Misschien een tip: om fouten bij het overtypen van commando's te voorkomen, kunt u het beste zo'n commando kopiëren en in de terminal plakken.

./hplip-3.11.10.run

Offline sjarel

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/03, 21:52:37 »
Iets nieuw zou toch moeten werken.Mijn oude printer office jet g85 heb ik na 1 week zelf in gang gekregen.
Prog die een groen vierkantje hebben bij mij in Synaptic:hp-ppd 0.9ubuntu2/hplipgui 3.11.7/hplip idem/hplip-data idem/hplip-cups idem/hpys-ppds idem/hpys idem/Libhhpmudo idem/foo2zjs/open printing-ppds 20110831/Libys-0.35/ysgutenprint-ppds 5.2.7.2/cups-hpdc 1.5.0-8
Van Ubuntu software heb ik dan HPLIP toolbox.Deze geeft dat blauwe hp icoon bovenaan met die device manager waarin je je printer kunt plaatsen.Fax en scan zitten bij Dash-alle progs.
Bij(tandwieltje R boven) printers verwijder je die maar(al 20 printertaken in de wachtrij),alles nada.
Ga via die device manager(blauw hp icon) je printer installeren.SUC6.
Ps,dat blauw hp icoon kan nog in Dash staan.Aanklikken daar.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/03, 22:06:20 door sjarel »
Xubuntu 12.04 Lts

Offline andreas

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/03, 23:57:40 »
met bovenaan onder titel instellen, bedoel ik, dat ik bij het ingeven van het commando zoals U het mij hebt opgegeven en daarbij gezegd dat ik de versienaam aan die van het gedownloade bestand moest aanpassen het volgende:
Ik heb dus in het terminal venster onder het tabblad terminal " titel instellen" de naam gegeven van het gedownloade bestand: hplip-3.11.10.run
en dan krijg ik het bericht, kan geen toegang krijgen tot hplip-3.11.10.run bestand op map bestaan niet.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/04, 00:31:23 »
Ik heb dus in het terminal venster onder het tabblad terminal " titel instellen" de naam gegeven van het gedownloade bestand: hplip-3.11.10.run

Ah, ik denk dat ik weet wat u bedoelt. U heeft de terminal geopend en daarna in het menu Terminal op de optie 'Titel instellen' geklikt om daar een commando in te voeren? Dat hoeft echter helemaal niet, of een terminal zou in een latere Ubuntu-versie dan 10.04 heel anders werken dan in 10.04.........?

Een commando moet u gewoon in het terminalvenster zélf typen of plakken, achter de regel uwgebruikersnaam@uwcomputernaam:~$  (zie onderstaande schermafdruk. Het zwarte blokje achter het commando is de cursor.) Dus niet eerst een optie in een menu kiezen.

Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/04, 07:43:30 »
Echt heel vreemd.

Bij mij werkt deze printer/scanner min of meer out-of-the-box.

Ik heb alleen hplip en hplip-gui geïnstalleerd (en wat die er verder automatisch bij selecteerde).
Printen, scannen en inktniveau's, precies zoals het hoort. Na de installatie zie je ergens in het menu 'HPLIP Toolbox' staan. Als je daarop klikt, verschijnt er een HP icoontje in je taakbalk.

Ik heb deze printer gebruikt met een Lubuntu laptop, een Xubuntu laptop en een Lubuntu desktop, versie 11.10.

« Laatst bewerkt op: 2011/12/04, 07:45:36 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline jan11000

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/04, 08:12:01 »
Citaat
"en dan krijg ik het bericht, kan geen toegang krijgen tot hplip-3.11.10.run bestand op map bestaan niet"

Dit betekend dat de file niet gevonden wordt.
./ dit moet ervoor
Hoofd en kleine letters is in linux niet hetzelfde.
Ga naar de map waar de file echt staat en start het dan.

Offline andreas

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/04, 11:44:49 »
Hallo Mikkel,
Ik denk dat U mij begrepen hebt, en wat ik fout heb gedaan ik weet dat het een beetje stom is van mij, maar ik ben een simpele gebruiken, enthousiast over Ubuntu, maar soms heb ik een probleem in omstandigheden zoals nu, ik doe mijn best om er dank zij uw hulp uit te geraken, ik zou het zonde vinden om ubuntu te moeten opgeven.....duizenmaal beter dan Windows !!!!
groetjes,

Offline andreas

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/04, 11:47:58 »
Mikkel,
Maar wat bedoelde U dan met LET OP: "pas de versienaam aan die van het gedownloade bestand aan"
Het is daar dat ik gaan knoeien ben.....

Offline Mikkel

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/04, 14:05:39 »
Mikkel,
Maar wat bedoelde U dan met LET OP: "pas de versienaam aan die van het gedownloade bestand aan"
Het is daar dat ik gaan knoeien ben.....

Met 'Let op:' bedoelde ik alleen dat deze handleiding op een gegeven moment 'verouderd' is, omdat op de site onder de link om de zoveel tijd een nieuwere versie van het run-bestand verschijnt. Downloadt u dus op een gegeven moment een versie met een hoger versienummer dan in de handleiding staat, en u kopieert/plakt klakkeloos het commando uit de handleiding, dan krijgt u van de terminal een foutmelding terug omdat het versienummer in het commando een ander is dan van het gedownloade bestand.

Deze handleiding had ik bewaard van toen ik mijn printer installeerde. Er stond nog het versienummer in van het run-bestand dat ik een half jaar geleden gedownload had, maar toen ik gisteren op die site zag welk versienummer er op dit moment te downloaden is, heb ik dat in mijn handleiding hierboven al aangepast. Maar wel dat 'Let op:' laten staan, voor het geval iemand die handleiding kopieert om te bewaren, ooit een nieuwer run-bestand downloadt en deze handleiding opnieuw gebruikt.

Edit: het is niet 'stom' om iets verkeerds te doen, hoor. ;) 't Werkt in Linux nu eenmaal allemaal anders dan we na jarenlang Windows-gebruik gewend zijn en we hebben daar allemaal aan moeten wennen.

Is de installatie inmiddels gelukt?
Zet het gedownloade run-bestand in uw Persoonlijke map en open een terminalvenster, dan 'staat' u meteen in de Persoonlijke map.
Daarna kopieert u het eerste commando, plakt dat in het terminalvenster en drukt op de Enter-toets. Om fouten te voorkomen is kopiëren echt handiger dan overtypen. ;)
Als de regel gebruikersnaam@computernaam:~$ er weer staat, kopieert/plakt u daar het tweede commando achter en drukt op de Enter-toets.
En verder de rest van de handleiding volgen.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/04, 14:38:47 door Mikkel »

Offline andreas

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/04, 17:32:06 »

Mikkel,
Tot hiertoe nog niet gelukt, doch ik blijf proberen.
Mogelijks doe ik iets fout bij het downloaden van het run bestand op de site die U mij hebt gegeven.
Daar krijg ik de mogelijkheid om hplip-3.11.10.run (21.4MB) te downloaden.
Ik klik hierop en dan krijg ik een scherm waarop ik kan kiezen tussen openen of opslaan.
Ik kies dan voor opslaan met OK.
Dan verschijnt die download in een lijst (Ik heb dit ondertussen al een tiental keren gedaan !!!!!) en dan sluit ik de lijst.
U zegt mij om dit gedownloade run-bestand in een persoonlijke map te zetten.
Dat heb ik nog niet gedaan, en ik weet ook niet hoe dat moet.
Zou dat het probleem kunnen zijn, omdat hij de boodschap geeft, dat hij de map niet kent ???
Misschien zijn we op goede weg....

Offline Mikkel

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/04, 17:46:24 »
Dan verschijnt die download in een lijst (Ik heb dit ondertussen al een tiental keren gedaan !!!!!) en dan sluit ik de lijst.

Even voor de zekerheid: die 'lijst' is een venster van de browser waarin alles staat wat er 'op dit moment' gedownload wordt? En u sluit dat toch wel pas wanneer de download compleet is?


Citaat
U zegt mij om dit gedownloade run-bestand in een persoonlijke map te zetten.
Dat heb ik nog niet gedaan, en ik weet ook niet hoe dat moet.
Zou dat het probleem kunnen zijn, omdat hij de boodschap geeft, dat hij de map niet kent ???

Als u 'een' bestand downloadt, dan komt dat te staan in óf een map die u als 'standaard' hebt ingesteld, óf u kunt iedere keer kiezen waar u dat te downloaden bestand wilt zetten.
Wanneer u een terminalvenster opent 'staat' u meteen in uw Persoonlijke map, dat is te zien aan het ~ -teken achter 'gebruikersnaam@computernaam:'
Om in de terminal niet eerst te hoeven navigeren naar de map waar u dat gedownloade run-bestand hebt opgeslagen, is het dus het makkelijkste om het gedownloade run-bestand alvast in uw Persoonlijke map te zetten.
Ik weet eigenlijk niet welke Ubuntu-versie u gebruikt, maar in mijn 10.04 staat op het bovenste paneel 'Toepassingen  Locaties  Systeem'  Klik ik op Locaties, dan staat 'Persoonlijke map' als bovenste optie. Misschien is dat in een latere Ubuntu-versie anders?

Offline andreas

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/04, 17:48:37 »
Mikkel,
Wat ik ook nog ontdek is dat het gedownloade bestand in een map staat onder mijn naam.
Als ik hierop klik, dan krijg ik de melding: kan bestand niet openen.
-gedit kon de tekenset niet detecteren.
-controleer of u geen binair bestand probeert te openen.
God, wat doe ik allemaal ?????

Offline Mikkel

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/04, 18:15:31 »
Als ik hierop klik, dan krijg ik de melding: kan bestand niet openen.
-gedit kon de tekenset niet detecteren.
-controleer of u geen binair bestand probeert te openen.
God, wat doe ik allemaal ?????

Geen paniek  =D  Die melding is volkomen normaal, die krijg ik hier ook als ik op dat run-bestand dubbelklik. Klik er maar eens met de rechtermuisknop op, dan zult u zien dat gedit als allereerste programma staat vermeld om dit bestand te openen. Alleen kan gedit niet overweg met run-bestanden en dus krijgt u die foutmelding. ;)  Zo'n foutmelding zou u ook krijgen als u bijvoorbeeld een document wilt laten openen door een muziekspeler. ^-^

Als u intussen het gedownloade run-bestand in uw Persoonlijke map hebt gezet, open dan een terminalvenster, kopieer het eerste commando uit mijn handleiding, plak dat in het terminalvenster en druk op de Enter-toets. En daarna gewoon de rest van de handleiding volgen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: probleem deskjet 2050 All-in-one J510 series
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/04, 18:24:35 »
andreas, om te voorkomen dat u allemaal overbodige dingen gaat doen......... hebt u al geprobeerd wat de anderen die in dit topic hebben gepost, hebben voorgesteld? Misschien is die printer allang goed geïnstalleerd, u heeft immers ergens zien staan dat de nieuwe printer de 'standaard printer' is, dus is de kans groot dat er alleen nog ergens een klein dingetje verkeerd staat ingesteld.