Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partities  (gelezen 1689 keer)

partities
« Gepost op: 2008/01/04, 17:40:20 »
Ok na veel geprobeerd te hebben met een oude pc gaat het nu zo worden:

2 hardeschijven in 1 pc

1ste 160 gig
2e    320 gig

root wil ik 20 gig hebben en de rest mijn home, dit schijnt nogal lastig te zijn dus hoe kan ik mijn schijven dan het beste indelen...

ik zoek wat suggesties en dan ga ik kijken wat voor mij het beste is.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

partities
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/04, 17:47:05 »
Rootpartitie aangeven met / , home partitie met /home en een swap partitie ongeveer 2x zo groot als je geheugen. Dat kan je doen met de keus handmatig indelen.
Maar eerst Gparted gebruiken van de Ubuntu Live cd om je partities in te delen qua grote of Gparted Live! deze kan je downloaden op hun side is een iso bestand.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

partities
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/04, 18:06:17 »
ja maar dan moet ik die 2 schijven samenvoegen en dat gaat niet zomaar lukken denk ik. Ik bedoel meer van 20 gig root dan wil ik de rest zo mooi mogelijk gepartitioneerd hebben voor opslag.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
partities
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/04, 18:27:20 »
Je kan met LVM de 2 schijven samenvoegen tot 1 groot volume.
Dan heb je als het ware 1 schijf die je normaal in kan delen.
Het nadeel is dan wel dat als 1 schijf kapot gaat, dan ben je alles kwijt. Ook alles wat op die andere schijf stond.

Wat je ook nog kan doen, is een aparte /home partitie voor je persoonlijke bestanden en een aparte /media/data partitie voor de rest van je persoonlijke bestanden.
https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/PartitiesEnBestandssystemen

Offline Kev

  • Lid
partities
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/04, 18:33:49 »
Ik zou het heel makkelijk houden, neem de 20 voor root, neem je swap en deel de andere space op in /home. De andere disk geef je dan een andere partitietabel voor eventueel kopies van bepaalde bestanden op te bewaren ofzo.
Je zou de andere schijf ook kunnen gebruiken als een opslagsysteem voor je bestanden waarmee je je /home niet wilt opvullen om het overzichtelijk te houden, bijvoorbeeld apparte partities voor films, muziek, die misschien wel eens te groot kunnen worden voor de kleinste disk en die af te zonderen in logisch genaamde partities op de tweede.
Alles is mogelijk, je moet gewoon beoordelen wat je voor opslagstrategie wenst te hebben, dat moet je met elke pc doen, normaal gezien ook met een windows pc.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

partities
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/04, 18:45:54 »
Ok ik denk dus dat ik 20 gig root ga doen en dan 140 home en die andere 320 maak ik /media/data van denk ik, ik vraag me namelijk ook af of je niet gewoon zelf een partitie kan maken zoals bijv /data, of moet dat dan echt perse /media/data zijn ?
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline Kev

  • Lid
partities
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/04, 18:55:35 »
vergeet je linux swap partitie niet te maken, in feite kun je die gewoon een label geven en geen mountpoint geven, dus gewoon partitioneren en aanmaken en geen mountpoint geven en wel een label dan zal Ubuntu de waarden van die labels gebruiken om de partities een mountpoint te geven in /etc/fstab bij installatie. Dus je zou die ook gewoon kunnen partitioneren en formatteren en voor de rest er een label aan geven en er dan gewoon niks aan doen en Ubuntu zou normaliter zelf het werk doen om deze te mounten, maar ge moet wel logische labels uitkiezen voor die extra datapartities dan.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
partities
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/04, 18:58:28 »
/data kan ook wel, maar /media/ is de plek waar standaard alle andere partities gemount worden binnen Ubuntu.
Je wijkt dan dus af van de standaard, maar of dat iets uitmaakt? Ik denk het niet.

partities
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/04, 19:39:58 »
Ok ik kan dus 2 partities als /home mounten, gaat dit goed zoals dat ze samengevoegd worden of krijg ik hier problemen mee ?
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
partities
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/04, 19:46:15 »
Nee dat kan niet.

partities
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/04, 20:08:23 »
Heb het ook niet gedaan :D
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

partities
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/04, 20:15:22 »
Hoe kon je ook alweer berekenen wat de echte waarde van je hardeschijf is

van de 320 blijft er maar 279 over maar dit lijkt wel heel erg weinig.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline Dave

  • Lid
partities
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/04, 20:16:05 »
domste wat je kunt doen om proberen samen te voegen met zo'n groot risico.
Tis net als met raid.
Dat was even in maar kwam men ook snel van terug.
amper snelheidswinst maar vaak data verlies.

Offline Dave

  • Lid
partities
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/04, 20:17:08 »
nu ik dat zo tik, in feite wil je een raid tussen die 2 schijven als home partitie.

partities
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/04, 20:23:09 »
Ja ik had het ook door maar ik heb het nu gewoon gedaan door 320 /data te laten mounten, alleen vind ik het  altijd zo jammer dat je met een dooie mus word blij gemaakt aangezien er maar 279 gig overblijft :D
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline mcgyver

  • Lid
partities
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/04, 20:50:48 »
Kan niet denk ik, Het verschil is te groot.