Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot via 2 knoppen  (gelezen 628 keer)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Dual boot via 2 knoppen
« Gepost op: 2008/05/28, 09:56:24 »
Hallo,

Ik draai dual boot: Hardy en Vista. Mijn laptop is een Dell XPS M1330, dit apparaat wordt geleverd een soort mini-OS: Dell Media Experience. De laptop heeft twee aan/uit knoppen: één voor Vista en één voor Media Experience. Toen ik de laptop net had kon ik dus met de ene aan/uit knop Vista starten en met de andere Dell Media Experience. Deze functionaliteit werkt op mijn laptop echter niet meer, omdat het opzetten hiervan icm Linux mij ver boven de pet ging, en bovendien vond ik het nou ook weer niet zo'n handig programma.

Mijn vraag is de volgende: is het mogelijk om beide aan/uit knoppen te gebruiken, zodat ik met de ene Windows start en met de andere Ubuntu?

Alvast bedankt.

Offline lizardman

  • Lid
Dual boot via 2 knoppen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/28, 12:17:52 »
Hoi,

Heb geen antwoord op je vraag, maar misschien weten ze er op hetDell Ubuntu support Forum meer over te zeggen?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Dual boot via 2 knoppen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/28, 12:38:05 »
ik denk het niet. omdat ge sowieso voorbij grub moet. dan zou ge al 2 maal grub moeten hebben, 1 keer met ubuntu als standaard opstart en 1 keer met windows als standaard opstart en ik denk niet dat dat zomaar gaat.

allez, zo zie ik het toch, misschien dat iemand anders hier iets meer van weet?

Dual boot via 2 knoppen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/28, 12:48:33 »
De eerste heb ik even snel doorgelopen, hem is het gelukt geloof ik. Misschien heb je er wat aan
http://linuxevangelist.blogspot.com/2007/10/dual-boot-in-dell-xps-m1330-with.html

Misschien is dit draadje ook handig:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/22023

Hendrikdegraaf

  • Gast
Dual boot via 2 knoppen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/28, 14:15:54 »
@lizardman: Ik heb daarzo nu ook een post geopend, helaas nog geen reacties. Bedankt voor de tip.

@Nunslaughter: Jammer dat je denkt dat het niet kan. Ik zat zelf ook in dezelfde richting als jij te denken. Ik dacht alleen aan 1 GRUB en 1 Vista bootloader naast elkaar in het MBR. Dan zou de ene knop de GRUB initialiseren, en de andere knop de Vista bootloader.

@vlerknozem: Deze beide post gaan over het opzetten van een triple boot, dus net ff anders. Bovendien was de post hier op het forum waar je naar verwijst mijn eigen post ;). Het was toen uiteindelijk wel 'gelukt', maar het was erg buggy. Ik starte toen uiteindelijk Media Direct via de media direct knop en de aan/uit knop initialiseerde Vista bootloader om te kunnen kiezen tussen Ubuntu of Vista. Na twee dagen werkte die media direct knop alweer niet meer, toen heb ik maar gewoon alles via de aan/uit knop en de Grub laten lopen. Media Direct heb ik verwijderd: het speelde toch haast niks af omdat het bijna geen codecs had.

Ik hoop dat iemand nog komt met een gouden greep.

Groetjes,

Hendrik