Ondersteuning > Installatie

ACPI error

(1/6) > >>

Ger Scheeve:
Hallo allemaal
Het is gelukt! Ubuntu 22.04.1 op een Toshiba Satellite C850-1CR van 10 jaar oud gezet, als enige OS. Toch vraag ik me af of het helemaal goed gegaan is. De snelheid valt wat tegen, en tijdens het opstarten krijg ik van de prompt foutmeldingen, klein zwart schermpje witte letters. Drie ACPI errors en een Problem blacklisting hash (-13).
Het opstarten duurt in totaal 1:29
Opstarten Writer 0:17
Opstarten Firefox 0:10
Opstarten Shotwell, met 3800 foto’s, 0:02
Afsluiten pc 0:15

Eerste indruk is dat alles goed werkt.

Kan ik nog wat doen aan die foutmeldingen?
Zijn de tijden normaal?

Ik heb inmiddels behoorlijk onderzoek gedaan. Set up Bios doorgespit, vanalles geprobeerd. Fast boot staat uit, secure boot ook enz  enz. terug naar default settings helpt ook niet.
Ik weet inmiddels ongeveer wat die ACPI doet. Matcht in ieder geval niet goed met de BIOS. BIOS updaten is lastig, dan moet ik Windows weer installeren. Ubuntu heeft geen aparte ACPI driver dacht ik, zoals Windows dat wel heeft.
Ik zou ook kunnen wachten tot 22.04.2 er is, en die installeren en bidden dat die wel goed met mn BIOS praat. Tot die tijd zou ik ACPI uit kunnen zetten in de Terminal. Geen idee of ik dan nog een werkbare laptop heb. Gebruik hem alleen thuis op tafel. Vaak aan snoer, slechte batterij.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en adviezen.

Pjotr:
Zo onderdruk je de onbelangrijke foutmeldingen tijdens de opstart:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-4.html#ID13
(punt 13)

Vervang het woord xed door gedit in de desbetreffende terminalopdracht (Mint heeft Xed, Ubuntu heeft Gedit).

Ger Scheeve:
Dankjewel Pjotr

Denk je dat het onbelangrijke meldingen zjin? Mijn zorg is dat ACPI bijvoorbeld ten onrechte de kloksnelheid verlaagt, of op andere manieren de prestaties ondermijnt. Zijn de opstarttijden normaal? Ik dacht dat het allemaal in luttele seconden op zou moeten starten, net als Shotwell dat nu bij mij doet.

HWE64:
Heb ook de ACPI meldingen gehad maar met de ingreep zoals Pjotr die voorgesteld had zijn ze allemaal verdwenen.

hkevers:
Q: Het is gelukt! Ubuntu 22.04.1 op een Toshiba Satellite C850-1CR van 10 jaar oud gezet, als enige OS.

Leuk dat het gelukt is, je kunt nu heel goed wat ervaring met Ubuntu opdoen.
Een10 jaar oude laptop en dan klagen over snelheid denk dat je geen reëel verwachtingspatroon had. 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie