Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Commando's in Debian hetzelfde als in Ubuntu?  (gelezen 912 keer)

Offline nizi

  • Lid
Commando's in Debian hetzelfde als in Ubuntu?
« Gepost op: 2017/02/12, 14:00:33 »
Hoi ik wil eens een versie van Debian proberen. Ik begreep dat Ubuntu hiervan afgeleid is.
Kan ik daarom in Debian dezelfde commando's gebruiken als in Ubuntu? En bijvoorbeeld verder instellen zoals beschreven op de site van Pjotr? Of waar loop ik tegenaan?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Commando's in Debian hetzelfde als in Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/12, 14:51:39 »
Ubuntu heeft Debian als basis: de gelijkenissen zijn dus groot. De manier waarop de terminal werkt, is identiek over alle linux distributies heen. Dat wil echter niet zeggen dat je zomaar instructies voor Ubuntu op Debian of een andere linux versie kan toepassen. Nee dus, volg niet de site van Pjotr voor de configuratie van een Debian systeem. Volg daarvoor documentatie die over Debian gaat.

Offline Nero

  • Lid
Re: Commando's in Debian hetzelfde als in Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/12, 15:10:51 »
Bepaalde opdrachten, oa check-language-support zijn echt Ubuntu-familie specifiek. Alle standaard opdrachten kan je echter wel gebruiken. Het enige waar je kan tegenaan lopen zijn opdrachten die wel in Ubuntu en niet in Debian bestaan.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Commando's in Debian hetzelfde als in Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/12, 16:38:05 »
In Ubuntu heb je de facto geen aparte administrator, d.w.z. de gebruiker root is niet actief. De eerste gebruiker (die de installatie uitvoerde) heeft beheerdersrechten en kan systeemwijzigingen uitvoeren door bijv. in een terminal commando's met "sudo <commando>" te laten uitvoeren.
De administrator in Debian heet root en is dus aparte gebruiker in tegenstelling tut Ubuntu. Commando's die je in Debian in een terminal uitvoert om systeemwijzigingen of updates te downloaden/installeren, beginnen dus met de opdracht om superuser te worden:
suHierna wordt je root-wachtwoord gevraagd en je kan in Debian alle commando's uitvoeren zonder "sudo" vooraf in te typen.
Ook de weergave in je terminal veranderd hierdoor. Het was eerst:
gebruiker@pc-naam:~$en het wordt
root@pc-naam:~$
Tip: Als je met Debian stable wilt werken, dan zie je dat versies van je software vaak ouder zijn dan de versies die je met Ubuntu gewend was. Dat kan je deels oplossen door in Debian stable ook backports toe te staan.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Commando's in Debian hetzelfde als in Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/14, 08:32:27 »
Zoals aangegeven is het lijstje van Pjotr niet echt gericht op Debian, het kan je echter wel in een aantal gevallen de goede kant op wijzen. Afhankelijk van de werkomgeving die je kiest, persoonlijke keuzes en je hardware zijn er wel verschillende lijstjes te vinden op het internet.
Ik plaats hier 2 voorbeelden van dit soort lijstjes en de keuze is uiteraard aan jezelf van welke stappen jij nodig vind om te gebruiken :)

http://linuxgeekar.blogspot.nl/2015/05/things-to-do-after-installing-debian.html

http://www.geekykool.com/ten-things-to-do-after-installing-debian-8-jessie/
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline nizi

  • Lid
Re: Commando's in Debian hetzelfde als in Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/14, 17:43:59 »
Bedankt allemaal, ik ga me er eens in verdiepen. Zal nog wel even duren want momenteel wat andere pc perikelen. En nee niet met linux maar Windows natuurlijk.