Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie doet niet  (gelezen 11971 keer)

Gast

  • Gast
installatie doet niet
« Gepost op: 2005/07/21, 22:02:22 »
hallo,

ik ben een beginnende linux-er en heb zojuist geprobeert ubuntu 4.10 ( die ik nog had liggen) te installeren op mijn oude PIII maar loopt na enige tijd vast bij het uitlezen van de cd-rom bij 34% ik kom zo nooit verder om te installeren..

kan iemand mij helpen??

installatie doet niet
« Reactie #1 Gepost op: 2005/07/22, 13:17:20 »
Ik denk dat je CD rom een foutje bevat, heb je hem zelf gebrand?

Gast

  • Gast
installatie doet niet
« Reactie #2 Gepost op: 2005/07/22, 13:41:38 »
nee een originele cd, ik zal een nieuwe cd met een nieuwere versie dr op proberen.

toch bedankt

installatie doet niet
« Reactie #3 Gepost op: 2005/07/22, 13:59:26 »
Als je nog geen Hoary (Ubuntu 5.04) cd's hebt en in (de buurt van) Lelystad of Amsterdam woont kan ik je die wel bezorgen :)

Gast

  • Gast
installatie doet niet
« Reactie #4 Gepost op: 2005/07/22, 14:45:52 »
nee sorry niet nodig, heb voldoende leverancier, nog dichter bij mij in de buurt wonen dus het komt wel goed, als nog bedankt :)

Gast

  • Gast
installatie doet niet
« Reactie #5 Gepost op: 2005/08/05, 23:30:42 »
omdat mijn probleem nogal dicht aanleunt bij hetgeen dat hier gepost is, dacht ik: laat ik het hier maar posten.
Bij mijn installatie kreeg ik ook een probleem (tijdens het atp-gedeelte), en bleef hij op 25% hangen terwijl hij m'n cdrom aan het zoeken was.
Na een aantal keer proberen heb ik dat dan maar overgeslaan, en na de andere stappen de installatie be

daenney

  • Gast
installatie doet niet
« Reactie #6 Gepost op: 2005/08/06, 15:27:02 »
Ik denk dat de meesten  iets heel belangrijks over eht hoofd zien, wat vaak ook bij de ISO's wordt vermeldt.
Als je ISO's download en schrijft moet je ze op een lage snelheid schrijven, de meestenz eggen niet meer dan 16x dat voorkomt problemen zoals cd-roms die vastlopen op 25%, 34% etc.
Dus als je ze zelf brandt, zet je programma dan zo dat hij niet sneller brandt dan 16x. Het duurt wat langer maar dan werkt het ook. Ubuntu is maar 1 cd dus zo'n ramp is dat niet, het wordt wel vervelender als het om FC4 gaat waar het 5 cd's zijn...

Dus, ISO branden op 16x of lager en dan nog eens proberen te installeren.
APT is het systeem dat door debian is ontwikkeld om software pakketen te downloaden en te installeren. Wat er gebeurt tijdens "configuring apt"is dat het programma apt wordt ge

Pea

  • Gast
installatie doet niet
« Reactie #7 Gepost op: 2005/08/06, 20:15:10 »
"ubuntu installatiecd was (een offici

installatie doet niet
« Reactie #8 Gepost op: 2005/08/07, 10:41:38 »
Wat er niet werkte was 'Testing APT repository' neem ik aan. Het betekent dat je netwerkverbinding niet werkt. Ook de latere error in rood is hierdoor te verklaren.

Dat dit niet werkt betekent alleen dat hij niet van het netwerk kan downloaden. Er zou evengoed een grafische omgeving moeten komen, tenzij je voor de 'server' installatie hebt gekozen. Om alsnog de grafische omgeving erop te zetten doe je de CD in de drive en voer je het commando sudo aptitude install ubuntu-desktopuit.

Pea

  • Gast
installatie doet niet
« Reactie #9 Gepost op: 2005/08/07, 13:45:41 »
ik heb het net geprobeerd, en dan krijg ik dit:
Citaat van: ubuntu
sudo: unable to lookup ubuntu via gethostbyname()
password: postdrop: warning: unable to look up public/pickup: no such file or directory
Ik heb zeker niet voor de server optie gekozen, ik heb "expert" genomen. dat ben ik duidelijk niet, maar ik wou dan ook weer niet dat hij alles ging wissen.

Pea

  • Gast
installatie doet niet
« Reactie #10 Gepost op: 2005/08/08, 12:34:26 »
Ik heb nog een paar keer geprobeerd het te installeren, maar telkens blijft hij bij het atp-gedeelte, bij het zoeken naar de cd-rom op 25% vastlopen.
ik heb al

installatie doet niet
« Reactie #11 Gepost op: 2005/08/08, 15:06:27 »
expert/server is ongeveer gelijk en installeert beide zonder grafische omgeving. expert wordt echter alleen gebruikt in de oude versie van Ubuntu. De error met sudo is wel raar, maar is wel op te lossen. Ik zou je alleen willen aanraden om de laatste versie van Ubuntu te proberen voordat je wanhoopt :)

Pea

  • Gast
installatie doet niet
« Reactie #12 Gepost op: 2005/08/09, 12:20:03 »
ben je daar zeker van? want er werd me aangeraden om als expert te installeren, omdat het anders automatisch over m'n windows zou schrijven.
Nuja, in elk geval ben ik heel erg zeker dat dat niet waar is, want gisteren heb ik het nog eens geprobeerd, en heb ik de atp-stap nog eens overgeslaan, en nu kan ik al inloggen... in een grafische omgeving, dus da's geen probleem. er zijn nog wel wat problemen, namelijk dat hij de helft van de programmas niet opstart (add/remove programs, bijvoorbeeld), en dat hij klaagt dat /public niet gevonden kan worden (hij vernoemde nog een dir naast public, maar die weet ik niet meer)
daar klaagt hij bijvoorbeeld over als ik sudo su probeer (nog zonder mijn paswoord te vragen)
ik neem aan dat een groot deel hiervan aan atp ligt (wat IS atp?), maar ik weet niet hoe ik dat nu nog moet installeren. ik hoop dat, als het binnen ubuntu kan, dat hij niet vastloopt.
En ik dacht dat dit de laatste versie is? dit is tenminste degene die ik heb aangekregen in de post. upgraden via het internet is jammer genoeg onmogelijk, sinds ik geen internet heb op die computer.
Nuja, ik hoop dat dit je iets meer vertelt over wat er mis is, want het begint me zo langzaamaan behoorlijk te irriteren.

installatie doet niet
« Reactie #13 Gepost op: 2005/08/09, 16:18:58 »
Dat is onzin! Zowel de expert als de normale modus hebben de keuze om een schijf helemaal te overschrijven of om te partitioneren. APT is het pakketbeheersysteem, dat gebruikt standaard het internet. Als je expert installeert werkt inderdaad sudo niet, je zult dan in de recovery mode of als root moeten inloggen en sudo moeten installeren (en adduser je_username admin doen).

Pea

  • Gast
installatie doet niet
« Reactie #14 Gepost op: 2005/08/09, 18:09:46 »
oh, bedankt, dat zal ik straks proberen. bedankt voor je hulp tot nu toe, ik hoop dat dit het laatste is :)