Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu lichter draaien?  (gelezen 943 keer)

Ubuntu lichter draaien?
« Gepost op: 2015/05/27, 18:51:05 »
Op een wat oudere laptop met 500mb int heb ik ubuntu terug gezet.
Er heeft al Lubuntu op gedraaid maar dat gaf problemen (ubuntu wel stabiel).
Ook is mij al aangegeven dat bodhi heel erg licht draait maar die vind ik te uitgekleed.
Wat het is weet ik niet, maar ik blijf toch telkens terug vallen op Ubuntu.

Ubuntu 12.04LTS draait op zich goed zolang ik niet te grote bewerkingen ga doen.
Kan ik hierin nog verbetering krijgen? Ik ken het trukje van pjotr om de swap lager te zetten.
Concreet:
Zijn er nog andere zaken die wel inladen maar eigenlijk als overbodig uit te schakelen zijn?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ubuntu lichter draaien?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/27, 19:05:27 »
Ik zou een groot deel software eruit gooien en vervangen door 'lichtgewichten' . Dus b.v. Firefox vervangen door Midori (niet dat die 'beter' is; maar gewoon veel lichter) Thunderbird door Claws enzovoort. LibreOffice eruit en vervangen door AbiWord (bv) . En ga zo maar door.

Het had misschien beter geweest om met een blokkendoos methode even te werk te gaan dan nu Ubuntu haast volledig te gaan 'strippen'. Maar goed.

Was Xubuntu geen goede keuze eerder ? Unity met zo weinig RAM geheugen is gewoon niet werkbaar volgens mij.


Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu lichter draaien?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/27, 19:13:22 »
Het werkt wel hoor. Draait behoorlijk stabiel. Voor Lubuntu draaide Ubuntu er ook al een tijdje op.
Tenminste zolang het bij simpel gebruik blijft als een beetje surfen, docje typen, emailen, en een klein fotootje bewerken. En dat dan niet allemaal tegelijk. ;D
Ga je met audacity fikse bestanden opbouwen of 4 gig foto's flink bewerken dan gaat het wel fout. Mixxx bijvoorbeeld draait niet in auto-dj stand. Rhythmbox draait wel gewoon perfect.
Wel 12. 14 zet ik er bewust niet op.

Misschien had ik inderdaad beter bodhi kunnen installeren en dat uitbouwen naar wens.
Maar ik ben zo gek op Ubuntu.  8-) Sorry.  ^-^
Het is ook een vraag uit interesse. Geen noodzaak.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/27, 19:15:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu lichter draaien?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/28, 06:43:01 »
"ubutu Mate" is ook een stuk lichter, maar hoeveel geheugen deze precies gebruikt weet ik niet.
Bodhi is grafisch misschien minder maar software is toch hetzelfde dacht ik.

Je zou nog naar puppy linux kunnen kijken, daar hebben ze een versie voor oude hardware.
Grafisch niet zo mooi dacht ik, maar wel zeer licht, zelfs de nieuwste versie is zeer licht.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu lichter draaien?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/28, 08:33:29 »
Unity vraagt veel van de grafische kaart, op een oude pc kan dit voor problemen zorgen.
Om toch, af en toe, te kunnen genieten van Unity, maar voor het zware werk een alternatief, zou je in Ubuntu het klassieke menu kunnen installeren.

sudo apt-get updatesudo apt-get install gnome-session-fallback
Zie: http://lh5.googleusercontent.com/-HaLVAPdynX0/TnNHfECF0KI/AAAAAAAAAbA/udfn-e82aCY/s1600/Gnome-Fallback.png


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu lichter draaien?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/28, 09:06:12 »
Als je toch persé bij Unity wil blijven zou je er nog voor kunnen kiezen er een Nvidia kaartje van 3 tientjes bij in te zetten. Na installatie van de Nvidia drivers zal de Unity interface zal daar gebruik van maken en het geheel draait soepeler.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu lichter draaien?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/28, 09:25:35 »
Als je toch persé bij Unity wil blijven zou je er nog voor kunnen kiezen er een Nvidia kaartje van 3 tientjes bij in te zetten. Na installatie van de Nvidia drivers zal de Unity interface zal daar gebruik van maken en het geheel draait soepeler.
Bij de meeste laptops is dat niet mogelijk :lol:
Zie eerste bericht.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu lichter draaien?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/28, 09:38:21 »
Als je toch persé bij Unity wil blijven zou je er nog voor kunnen kiezen er een Nvidia kaartje van 3 tientjes bij in te zetten. Na installatie van de Nvidia drivers zal de Unity interface zal daar gebruik van maken en het geheel draait soepeler.
Bij de meeste laptops is dat niet mogelijk :lol:
Zie eerste bericht.

Ah crap, ik had het laptop stuk gemist, sorry.... :rolleyes:

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu lichter draaien?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/28, 09:48:21 »
Partyrabbit,

In principe wil je bij deze machine van twee walletjes eten. Een goede grafische omgeving draaien op een laptop met 500 MB gaat moeilijk samen. Ik had ooit een Toshiba laptop met maar 250 MB met Crunchbang als distro.


Die draaide toch een complete diashow via het terminal programma Feh en dat deed hij zelfs met de grote fotobestanden uit mijn Canon EOS camera. Dan stond het fannetje wél na elke foto even heel pissig voluit te blazen. De hele club stond er nagelbijtend naar te kijken :D en ik liet dat ding gewoon de hele avond draaien. Heeft hij jaren volgehouden. Dat is extreem gebruik en niet iets voor een gewone gebruiker. Ik moest continu het oog houden op de belasting van  CPU en het geheugen. Iets te ver en hij zat vast. Ik vond het wel een uitdaging trouwens.


De enige bruikbare weg lijkt me er (gebruikt) geheugen bijprikken, als dat bij dit ding zou kunnen. Met 1 GB kan je Xubuntu prima draaien en anders draait Lubuntu zeker goed.

Succes! Gooi hem niet weg, hè.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu lichter draaien?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/28, 13:09:34 »
Er heeft al Lubuntu op gedraaid maar dat gaf problemen.
Welke?

Re: Ubuntu lichter draaien?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/28, 15:24:01 »
Dank iedereen. Hier kan ik wel weer het een en ander mee.

@jvecht. Het is een erbij-laptopje. Op zich hoeft hij niet zo veel te kunnen en wat hij moet kan hij.
Maar het is natuurlijk altijd interessant om iets nog wat scherper te krijgen. En ik stel de vraag ook om weer wat meer van Linux te leren.
Ja geheugen bijprikken. Heb ik net nog een setje verkeerde liggen. Komt waarschijnlijk nog wel een keer.

@rikrik. Zoals ik al zei draait hij op zich prima zolang je standaard dingen doet. Beetje emailen en surfen en zo.
Die fallback van klassiek menu vind ik ook wel interessant. Dat menu ken ik nog van Gutsy Gibbon (geloof ik) en dat beviel me op zich ook wel.

Er heeft al Lubuntu op gedraaid maar dat gaf problemen.
Welke?
De laatste versie van een paar maanden terug. Welke precies weet ik niet meer.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/28, 15:26:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu lichter draaien?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/28, 15:58:51 »
Ik bedoel: welke problemen?

Re: Ubuntu lichter draaien?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/29, 13:15:09 »
Rare vastlopers op onverwachte momenten. Rare onverwachte foutmeldingen die ik niet ken bij ubuntu. Dat soort zaken.
Onstabiel werken wat ik van ubuntu geheel niet ken.
Daarnaast had ik wat problemen met programma's die niet lekker draaiden maar onder ubuntu probleemloos.
Femke heeft daarop ook een keer gereageerd dat dit wel vaker voor komt. Dat de ene distri wel goed op een pc werkt maar een andere dan weer net niet. Dat dit kan komen door de beschikbare hardware.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu lichter draaien?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/29, 14:52:17 »
Rare vastlopers op onverwachte momenten. Rare onverwachte foutmeldingen die ik niet ken bij ubuntu. Dat soort zaken.
Onstabiel werken wat ik van ubuntu geheel niet ken.
Daarnaast had ik wat problemen met programma's die niet lekker draaiden maar onder ubuntu probleemloos.
Femke heeft daarop ook een keer gereageerd dat dit wel vaker voor komt. Dat de ene distri wel goed op een pc werkt maar een andere dan weer net niet. Dat dit kan komen door de beschikbare hardware.

Zo ken ik Lubuntu niet. Dan is de gedachte aan ongeschikte hardware een goede.

Jammer!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021