Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe tekstbestanden openen op windows partities, lukt namelijk niet...[opgelost]  (gelezen 1626 keer)

Offline GerardZZ

  • Lid
Ik heb Ubuntu 804 vervangen door 910.
Ik kan tekstbestanden (van windows partities) niet normaal (klikken) openen (wel drag en drop in geditvenster).

Wanneer ik een windows partitie open, aankoppel, moet ik m'n wachtwoord geven.
Waarom?
In ieder tekstbestand staat bij eigenschappen-rechten-uitvoeren van bestand toestaan aangevinkt. Haal ik het vinkje weg kan ik wel het bestand openen.

Hoe kan ik al die vinkjes van alle tekstbestanden op alle windowspartities in een keer weghalen zodat de zaak weer normaal werkt?

Ik snap dat het iets met 'rechten' te maken heeft maar ik heb geen idee wie, wat, waar en hoe :-)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 13:47:35 door GerardZZ »

Je kan met het commando gksudo nautilus in de terminal de bestandsbladeraar opstarten in root mode. Na het commando ingevoerd te hebben ENTER drukken password opgeven en dan opent Nautilus in root mode nu naar betreffende map/schijf bladeren, rechts klikken-->eigenschappen--> tabje rechten, deze aanpassen, klaar.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
ntfs kent geen Linux rechten. Je kan dus de rechten niet per bestand aanpassen. Wat gebeurt er als je een textbestnd klikt? Normaal verschijnt dan in dat geval een keuzevenster waarin je kan kiezen tussen "uitvoeren" of "Tonen" ("Display").

Op de oude manier via /etc/fstab zou ik wel kunnen uitvissen hoe je bestanden globaal op niet-uitvoeren kan zetten. Hoe dit allemaal werkt met de "moderne" automatische technieken is mij niet duidelijk.

Offline GerardZZ

  • Lid
Na de installatie kreeg ik iedere keer een keuzevenster. Dat heb ik uitgezet. Maar wist niet meer waar.
In Bestandsbeheer voorkeuren dus (computer-bewerken-voorkeuren-gedrag)
Daar had ik 'uitvoeren als ze worden geopend' aangevingkt (weet ik veel :-))
Inmiddels veranderd in 'weergeven wanneer ze worden geopend'(vreemd taalgebruik, maar afijn, het werkt weer als vanouds)

Wel moet ik iedere eerste keer inloggen als ik een ntfspartitie benader.
Is dat normaal? Ubuntu804 of Dreamlinux doen dat niet.

Dat is normaal. Dat dient ter beveiliging tegen mensen die zomaar jouw harde schijf willen benaderen. Je kunt dat wel uitzetten via Systeem -> Beheer -> Authorizations.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 13:40:47 door Cumulus007 »

Offline vanadium

  • Lid
Citaat
Inmiddels veranderd in 'weergeven wanneer ze worden geopend'
Zo heb ik ook bijgeleerd en heb je je probleem zelf terug opgelost. Wijzig de titel van je éérste post en zet er [opgelost] voor, zodat gebruikers van dit forum zien dat ze hier een oplossing kunnen vinden.

Rond het uitzetten van het wachtwoord bij aankoppelen volgens Cumulus007: "System (Systeem) - Administration (Beheer) - Authorizations" heb ik hier niet om mijn Ubuntu 9.10. Is dit misschien veranderd?

Offline GerardZZ

  • Lid
@ Cumulus007,
Systeem -> Beheer -> Authorizations
staat niet in 910
wel gebruikers en groepen
-> eigenschappen
aanvinken van 'Mag gebruik maken van tape-drives'
zorgt ervoor dat m'n ntsfpartities zonder wachtwoord gewoon gemount worden en dat ik, bijv, de snelkoppelingen daarvan op m'n desktop ook gewoon actief heb staan.