Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe schijf niet meer zichtbaar.  (gelezen 4237 keer)

Offline JvR

  • Lid
Externe schijf niet meer zichtbaar.
« Gepost op: 2014/11/12, 12:23:10 »
Ik weet niet of ik in de goede rubriek zit met mijn vraag, als dat niet zo is dan graag naar de  juiste plaats, alvast bedankt.
Ik gebruik Ubuntu en Windows op 2 verschillende PC's. Ik had op een externe schijf enkele backup bestanden gezet van mijn Windows PC met W7 Pro. Daarna op de Ubuntu PC met 12.04 LTS aangesloten, ik kon de externe schijf ook zien en bestanden openen en veranderen. Daarna heb ik van de Ubuntu PC bestanden gebackupt naar de externe schijf en dat ging ook prima. daarna weer terug gezet op de Windows PC maar die kwam met de melding dat de schijf niet geformatteerd was. Ik heb niet formatteren gekozen immers er moeten bestanden opstaan en die verlies ik dan. Terug op de Ubuntu PC en die laat nu geen bestanden en zelfs geen externe schijf meer zien. Ik heb inmiddels de schijf geprobeerd op een andere PC met Ubuntu 12.04 LTS en ook op een Windows PC met zowel ook W7 erop en een andere met XP erop. Helaas niets te zien bij Ubuntu en bij Windows komt de melding van formatteren. Bij Windows heb ik nog geprobeerd via schijfbeheer om een andere schijfletter toe te kennen maar dat helpt ook al niet. Het moet fout zijn gegaan nadat ik de externe schijf los gekoppeld heb van de Ubuntu PC. Er was op dat moment geen data verkeer want ik had de PC uitgezet. De vraag is nu zit ik nu met een defecte externe schijf van slechts enkele weken oud ( Intenso 3TB externe schijf van Aldi) of is er wat fout gegaan bij de Ubuntu PC?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe schijf niet meer zichtbaar.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/12, 12:41:05 »
Alle harde schijven, usb sticks en alle andere verwijderbare media, moet je altijd verwijderen, via de software eerst loskoppelen, dan pas eruit trekken.
Dit geld voor alle operating systeems, dus windows en linux ook.

En naar het lampje kijken is dus heel erg verkeerd.

Je hebt nu hd file systeem naar de knoppen geholpen.
Google dus op "hard disk recovery"
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1351243
Tip recovery, eerst heel veel lezen/uitzoeken hoe het werkt, testen met andere schijf, dan pas gaan uitproberen, en neem heel veel tijd.

1e les altijd via software ontkoppelen
2e les altijd meerdere kopieen hebben als backup, dan hoef je geen recovery te doen, en bespaart heel veel tijd.

Offline JvR

  • Lid
Re: Externe schijf niet meer zichtbaar.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/13, 09:27:35 »
Hartelijk dank voor uw reactie en goede raad. Gelukkig is er in mijn geval geen sprake van dataverlies want data staat nog op de PC's die ik geback-upt had.
Het gaat mij nu nog om de vraag wat er gebeurd als je bij Ubuntu een USB stick of externe schijf aansluit, data overdracht doet en dan na het uit zetten van de PC het USB apparaat eruit haalt. Want zo is het bij mij gebeurd.
Als dat zo is dan moet ik mij aanleren om voor het uitzetten van de Ubuntu PC de USB software matig los te koppelen.
Ik moet ook nog even uitzoeken hoe je bij Ubuntu 12 een USB apparaat softwarematig loskoppelt want dat heb ik nog niet gevonden.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe schijf niet meer zichtbaar.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/13, 09:55:25 »
Als de pc eerst uitzet, dit zou goed moeten zijn.

Maar via software lijkt mij beter, dus eerst loskoppelen, dan pc uitzetten.

In je verkenner(nautilus), links zie je je usb stick, daar met muis op gaan staan, dan rechtertoets drukken, dan ontkoppelen.

Offline Coupe900s

  • Lid
Re: Externe schijf niet meer zichtbaar.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/13, 13:11:58 »
Het kan zijn dat de externe schijf wel door een derde systeem herkend wordt, waar de schijf nog niet eerder aan gehangen heeft. Is mij in het verleden ook wel eens overkomen. De 'nieuwe' pc kende de schijf wel, daar heb ik het de schijf op hersteld, en vervolgens kenden beide 'oude bekende' systemen de herstelde schijf ook weer.
Belangrijk is idd om altijd eerst keurig te ontkoppelen, en om altijd de kopieeropdrachten/synchroniseeropdrachten heeeelemaal te laten afwerken. Mijn ervaring is dat de schijven helemaal van slag raken als ze midden in een opdracht van hun usbstekker afgerukt worden.
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe schijf niet meer zichtbaar.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/13, 13:38:07 »
JvR vermeldt duidelijk dat de computer uitstond op het ogenblik dat de schijf losgekoppeld werd. Op dat ogenblik is er geen enkele kans meer dat het bestandssysteem beschadigd wordt. Het is een ander verhaal als de schijf uitgetrokken werd op het moment dat het systeem nog aan het afsluiten was.

Als fout ontkoppelen uitgesloten kan worden, dan kan er niet uitgesloten worden dat er hardwareproblemen zijn met de schijf. Wellicht is herpartitioneren/herformatteren nu het enige wat je nog kan doen. Daarna zeer goed opletten. Als het probleem zich binnen korte tijd weer voordoet terwijl je er zeker van bent zelf niets fout te hebben gedaan, dan moet je de schijf vervangen.

Re: Externe schijf niet meer zichtbaar.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/13, 18:23:22 »
Al zou de schijf verkeerd zijn verwijderd. Dan zou het gehele bestandssysteem nog niet mogen zijn verdwenen.
Hooguit de bestanden die dan net bezig zijn of net aan is gewerkt kunnen zijn beschadigd.

Kan je de SMART status van de externe schijf uitlezen?
Dit kan je doen in Ubuntu met het programma "schijven".

Het kan zijn dat de schijf in de fabriek niet geheel goed was geformatteerd.
Vaak helpt het om de schijf zelf een keer te formatteren voor je hem in gebruik neemt.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/13, 18:25:40 door Erik Krom »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe schijf niet meer zichtbaar.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/13, 18:49:26 »
Al zou de schijf verkeerd zijn verwijderd. Dan zou het gehele bestandssysteem nog niet mogen zijn verdwenen.
Hooguit de bestanden die dan net bezig zijn of net aan is gewerkt kunnen zijn beschadigd.
Als je net op het verkeerde moment de stekker uittrekt, kan de schade groter zijn dan dat. Ik spreek uit ervaring  :(

Offline JvR

  • Lid
Re: Externe schijf niet meer zichtbaar.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/13, 19:40:18 »
Interessante reacties!

De vraag van Erik:
SMART info geeft de volgende info:
Temperatuur; 13ºC/55º F
Zelfbeoordeling;  geslaagd
Zelftest;                  Voltooid OK
Aan/uit-cycli;         77
Slechte sectoren;        geen
Totaalbeoordeling;   (groen bolletje)  gezond
1.  Aantal leesfouten;    (groen bolletje) genormaliseerd:200    Laagst: 200    Drempelwaarde: 51     Waarde:  0
3.  Opstarttijd;     (groen bolletje)  Genormaliseerd: 206    Laagst: 175   Drempelwaarde: 21    Waarde: 4,7 seconden
4. Start/stop-aantal;   N.v.t.
5. Aantal opnieuw toegewezen sectoren;  (groen bolletje)  genormaliseerd 200   Laagst: 200  Drempelwaarde: 140    Waarde:  0 sectoren
7. Aantal zoekfouten;  N.v.t.
9. Aantal uren ingeschakeld;  N.v.t.
10. Aantal herhaalde opstartpogingen; N.v.t.
11. Aantal herhaalde calibratiepogingen;  N.v.t.
12. Aantal aan/uit-cycli;   N.v.t.
192. Aantal schakelintrekkingen;  N.v.t.
193. Aantal  laad/loscycli;  N.v.t.
194. Temperatuur;  N.v.t.
196. Opnieuw toegewezen-aantal;  N.v.t.
197. Aantal momenteel wachtende sectoren;  N.v.t.
198. Aantal onherstelbare sectoren; N.v.t.
199. Aantal UDMA-CRC-fouten
200. Aantal schrijffouten;  N.v.t.

Vraag aan jan11000, misschien kijk ik er erg naast maar ik vind geen verkenner of nautilus op mijn Ubuntu PC. Als ik wil loskoppelen dan kan ik dat wel via Schijfgereedschap-opslagapparaten- station-Veilig verwijderen. Maar dat moet vast eenvoudiger kunnen.

Nogmaals het gaat mij niet zozeer om data verlies want dat is nog op de PC's aanwezig alhoewel het al flink wat bestanden zijn en dus nogal wat tijd vergt om weer te back-uppen.  Maar het gaat mij meer om is deze (vrijwel nieuwe) externe nou goed of niet. En tweede vraag, als ik netjes afsluit kan ik externe schijf gebruiken voor zowel de Ubuntu PC en Windows 7 PC zonder het risico dat ik schijf op een keer niet kan benaderen of zien.

Re: Externe schijf niet meer zichtbaar.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/13, 20:27:15 »
Hoewel de SMART gegevens niet volledig zijn, zien de gegeven die er wel zijn goed uit.
Alle waarden die fouten kunnen aangeven staan op 0.

Formatteer de schijf naar NTFS en probeer dan zo goed mogelijk de zelfde stappen weer opnieuw.
Nu zou het wel goed moeten gaan.

Al zou de schijf verkeerd zijn verwijderd. Dan zou het gehele bestandssysteem nog niet mogen zijn verdwenen.
Hooguit de bestanden die dan net bezig zijn of net aan is gewerkt kunnen zijn beschadigd.
Als je net op het verkeerde moment de stekker uittrekt, kan de schade groter zijn dan dat. Ik spreek uit ervaring  :(
Dan heb ik tot nu toe altijd geluk gehad met de stroom storingen die ik hier soms heb.  :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe schijf niet meer zichtbaar.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/14, 03:22:41 »
Ubuntu heeft toch nautilus als bestand beheer programma.