Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wine werkt niet  (gelezen 1687 keer)

Offline Rem

  • Lid
wine werkt niet
« Gepost op: 2013/02/12, 13:08:10 »
heb op mijn netbook na crashen van windows 8 ubuntu geinstalleerd, werkt goed, maar wil nu met wine bekijken wat er met mijn oude windows en android bestanden gebeurd is. Daarom heb ik wine geinstalleerd, maar wanneer ik er via dash op klik blijft
 mijn bureaublad leeg.. er verschijnt niets... wie weet raad?

Offline joop905

  • Lid
Re: wine werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/12, 13:14:32 »
Probeer eens iets van Wine in de terminal te starten, ik vermoed dat er dan wel een foutmelding komt.

Re: wine werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/12, 13:51:36 »
Uhm, Wine is voor het uitvoeren van Windows-bestanden, niet voor het bekijken van je Windows-data.

@joop905: Zo te lezen heeft de TS nog geen ervaring met Ubuntu dus je advies had wel iets duidelijker/uitgebreider gemogen.

Offline Rem

  • Lid
Re: wine werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/12, 14:03:24 »
Inderdaad Joop, krijg bij het laden van winebestanden het bericht: "Er is een fout opgetreden tijdens het laden van het archief" Het enige dat wel werkt is instellen van wineconfiguratie, waar ik c (windows xp) en d (oorspronkelijke deel van hd voor android programma) kan instellen. Maar ook na instellen werkt het niet

Re: wine werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/12, 20:05:37 »
Je moet rechtermuisknop doen op de .exe, naar tabblad Rechten gaan en een vinkje zetten bij 'Uitvoeren van bestand toestaan'. Dan werkt wel.

Re: wine werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/13, 02:22:36 »
Inderdaad Joop, krijg bij het laden van winebestanden het bericht: "Er is een fout opgetreden tijdens het laden van het archief" Het enige dat wel werkt is instellen van wineconfiguratie, waar ik c (windows xp) en d (oorspronkelijke deel van hd voor android programma) kan instellen. Maar ook na instellen werkt het niet

Android-emulatoren gaan natuurlijk niet werken in Wine en dat is ook niet nodig. Voor Linux is er een officiƫle emulator. Ook software die communiceert met je Android-apparaat via USB zal niet altijd werken, omdat Wine geen USB-ondersteuning heeft (ondersteuning voor opslagapparaten loopt via Linux).

Offline Rem

  • Lid
Re: wine werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/13, 17:16:34 »
Hartelijk bedankt voor alle wijze raad, wine werkt nu idd door de rechtermuisknop te hanteren, heb maar een klein deel van windows teruggevonden, android al helemaal niet, maakt niet zoveel uit, ik kan oude dosprogrammas die voor mijn werk belangrijk zijn nu weer draaien, alleen... bij gebruik van dosbox start het dosprogramma wel op, na gebruik van full screen via alt-enter of een interne toets in het dosprogramma, verandert de resolutie definitief en ook al sluit ik de dosbox af, ik krijg in ubuntu een een beperkt scherm met grote pictures, het werkt niet om in dosbox voor het afsluiten nog eens alt-enter in te toetsen, ook de resolutie in systeeminstellingen/schermen terugzetten werkt niet... alleen afsluiten van het netbook werkt, maar om nu iedere keer na gebruik van een dosprogramma het netbook te herstarten is mij wat te omslachtig. Wie weet raad om dit resolutieprobleem eenvoudig op te lossen?

Re: wine werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/13, 19:59:02 »
Hartelijk bedankt voor alle wijze raad, wine werkt nu idd door de rechtermuisknop te hanteren, heb maar een klein deel van windows teruggevonden, android al helemaal niet, maakt niet zoveel uit, ik kan oude dosprogrammas die voor mijn werk belangrijk zijn nu weer draaien, alleen... bij gebruik van dosbox start het dosprogramma wel op, na gebruik van full screen via alt-enter of een interne toets in het dosprogramma, verandert de resolutie definitief en ook al sluit ik de dosbox af, ik krijg in ubuntu een een beperkt scherm met grote pictures, het werkt niet om in dosbox voor het afsluiten nog eens alt-enter in te toetsen, ook de resolutie in systeeminstellingen/schermen terugzetten werkt niet... alleen afsluiten van het netbook werkt, maar om nu iedere keer na gebruik van een dosprogramma het netbook te herstarten is mij wat te omslachtig. Wie weet raad om dit resolutieprobleem eenvoudig op te lossen?
Dan crasht het DOS-programma waarschijnlijk.

Maar DOS is geen Windows. Wine kan geloof ik helemaal geen DOS-programma's draaien. Bedoel je niet gewoon een programma dat op de commandoregel draait? DOSbox is een goede DOS-emulator.

Offline Rem

  • Lid
Re: wine werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/13, 21:19:30 »
Het klopt, ik heb het nu over het gebruik van de DOSBOX emulator binnen ubuntu, los van Wine. Met wine kon ik oude .exe bestanden van windows goed opstarten en keerde hij na gebruik ook terug in de juiste resolutie. Wanneer ik echter een Dosprogramma in DOSBOX opstart, moet ik het scherm van het werkend dos programma dat erg klein is, vergroten met alt-enter. Daarna werkt het dosprogramma over het hele scherm, maar na afsluiten van het dosprogramma en eventueel opnieuw intoetsen van alt-enter om het scherm weer te verkleinen, verschijnt dosbox/ubuntu in een kleinere resolutie. Het scherm is versmalt, heeft 2 brede zwarte verticale banden en de pictogrammen zijn vergroot, net als bv mozilla firefox website.. Veranderen van de resolutie in ubuntu/systeeminstellingen/schermen - tijdens gebruik van het dosprogramma in dosbox automatisch veranderd van 1024 x 600 naar 800 x 600 -  levert geen verbetering op, ook al zet ik de resolutie terug naar 1024 x 600, dan blijft het scherm beperkt zoals beschreven. Alleen herstarten heeft zin, dan is de resolutie ok en werkt ubuntu zoals ingesteld over het hele scherm... De vraag is dus: hoe kan ik dosbox in ubuntu gebruiken zonder dat ik na gebruik het netbook moet herstarten door gewijzigde resolutie. Is er wat aan te doen? of een alternatief dosemulator in ubuntu dat de resolutie niet aantast, zoals bv wine dat zo mooi doet?

Re: wine werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/13, 21:23:52 »
Ten eerste is Wine geen emulator dus daar heb je al het verschil.
Ten tweede kun je in DosBox de resolutie vastzetten AFAIK (bij mij gaat ALT+Enter en terug wel prima dus ik doe het nooit). Op de website van DosBox staat uitgelegd hoe.

Offline Rem

  • Lid
Re: wine werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/13, 21:44:13 »
Bedankt voor de uitleg, maar de aanwijzingen van dosbox zijn voor mij te technisch, ik heb geen idee hoe ik dat moet toepassen binnen ubuntu. Is er geen eenvoudiger, stabielere dosemulator?

Re: wine werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/13, 23:23:45 »
Bedankt voor de uitleg, maar de aanwijzingen van dosbox zijn voor mij te technisch, ik heb geen idee hoe ik dat moet toepassen binnen ubuntu. Is er geen eenvoudiger, stabielere dosemulator?
DOSBox is de beste die er is.
DOS is dood. Welk antiek programma is het dat nog geen Win32/Unix-opvolger heeft?

Re: wine werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/14, 13:54:26 »
Bedankt voor de uitleg, maar de aanwijzingen van dosbox zijn voor mij te technisch, ik heb geen idee hoe ik dat moet toepassen binnen ubuntu. Is er geen eenvoudiger, stabielere dosemulator?

Op onze wiki staat ook e.e.a. over DOSBox. Resolutie vastzetten moet je toch echt op de website van DOSBox zijn maar om je vertrouwder te maken kan onze wiki wel helpen: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/DOSBox