Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu NL herkeuring kritiek  (gelezen 32105 keer)

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #125 Gepost op: 2010/11/01, 15:52:29 »
Sense, daar zijn we al 2 maanden mee bezig 8). Al moet ik inderdaad toegeven dat de pagina's moeilijk te vinden zijn.

De bedoeling is dat vooraf aan de meeting, de verschillende teams een verslagje van een paar regels maar over wat er allemaal in die maand veranderd is.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20100910/VoortgangTeams
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20101010/VoortgangTeams

Internationaal zijn ze ook bezig met een nieuwe website waar dit allemaal vele malen gemakkelijker kan dan nu het geval is:
http://daniel.holba.ch/blog/?p=811

Dus Teams, nog 9 dagen voor dat dit verslag af moet zijn.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20101110/VoortgangTeams
Zou je dit anders in een blog op Planet Ubuntu NL willen beschrijven, of moet ik dat anders doen? Dat kunnen we de boodschap verspreiden.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #126 Gepost op: 2010/11/01, 16:16:03 »
De Meetingspagina is de poort naar alle meetings en notulen daarvan, zie http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/

Op de agenda van een Meeting staat een link naar /VoortgangTeams. Hier wordt de maandelijkse voortgang tot aan de Meeting bijgehouden. De komende meeting is nu 10 november. En op de voortgangspagina van deze meeting staat dan de voortgang van 10 oktober tot 10 november.

Sense, ik zag dat je iets had toegevoegd op de voortgangspagina van 10 oktober. Gezien dit nieuws is van later dan 10 oktober heb ik het ook even bij de voortgang van 10 november gezet.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #127 Gepost op: 2010/11/02, 00:09:35 »
sense, ik heb geen blog (en ben voorlopig ook niet niet van plan deze aan te maken). Dus als je wil, zet het op je blog.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #128 Gepost op: 2010/11/02, 06:52:18 »
Mooi wat er hier nu plaatsvindt, een goede stap uit het dilemma...

Sense, heel erg veel succes en wijsheid toegewenst..

Kleine kanttekening; Probeer nu reeds de basis te leggen om te voorkomen dat later eenzelfde soort fouten gemaakt worden, de fouten die hebben geleid tot wat er fout ging. (wat een zin..)

En neem niet te veel hooi op je vork, zorg dat de vork met meerderen vastgehouden wordt...

groet
« Laatst bewerkt op: 2010/11/02, 12:20:27 door wutnubu »

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #129 Gepost op: 2010/11/02, 18:43:17 »
Mooi wat er hier nu plaatsvindt, een goede stap uit het dilemma...

Sense, heel erg veel succes en wijsheid toegewenst..

Kleine kanttekening; Probeer nu reeds de basis te leggen om te voorkomen dat later eenzelfde soort fouten gemaakt worden, de fouten die hebben geleid tot wat er fout ging. (wat een zin..)

En neem niet te veel hooi op je vork, zorg dat de vork met meerderen vastgehouden wordt...

groet
Bedankt voor je wijze woorden, ik zal ze in gedachten houden. :)
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Double12

  • Lid
Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #130 Gepost op: 2010/11/02, 18:50:03 »
Sense,

Als je een tekst hebt voor een blogpost over jou als nieuw LoCo-contact en de team reports, zou je die dan ook naar mij kunnen sturen? Ik zal er dan een bericht over plaatsen op het prikbord.

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #131 Gepost op: 2010/11/02, 19:16:21 »
Sense,

Als je een tekst hebt voor een blogpost over jou als nieuw LoCo-contact en de team reports, zou je die dan ook naar mij kunnen sturen? Ik zal er dan een bericht over plaatsen op het prikbord.

http://sensehofstede.nl/nieuw-ubuntu-nl-loco-contact is mijn blogpost over mijn nieuwe taak als loco-contact, ik heb nog niks geschreven over team reports.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline dinkyt

  • Lid
Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #132 Gepost op: 2010/11/03, 10:42:30 »
Ik had het wel voornamelijk over de "bijdrage" net boven de mijne, van normaal-gezien-altijd-welkome-nieuwkomer-slapend-lid-maar-nu-net-even-niet-zo-welgekomen "dinkyt"...
Over alles wat dààr aan voorafgaat, beperk ik mij, heel oprecht bedoeld, tot het uitdrukken van de hoop dat Sense het nu verder op gang trekt en dat verder alles op zijn plooien komt.

Niet zo welgekomen ... mmmm ... thx
Wat mij raar overkomt is de 'officiële status' en 'herkeuring'. En natuurlijk zijn bepaalde regels nodig. Maar zijn we allemaal geen liefhebbers van Linux en alles wat daarom heen afspeelt? Dus als je niet door de herkeuring komt -> krijg je geen officiële status -> en wordt dan eigenlijk gezegd, leuk voor al het werk van de afgelopen jaren, maar je mag niet meer 'officieel' Ubuntu werk doen? Als dit zo is, dan noem ik dat een zinloze regel (misschien wel een kwetsende regel).
Of je nu mensen helpt met Ubuntu, Fedora, OpenSuse, LinuxMint, Pardus, etc ... het gaat erom om je mensen enthousiast maakt voor Linux en Open Source, en daar heb ik gelukkig geen 'officiële' status voor nodig.

Een 'zinloze' regel die ik mij ook nog kan herinneren is deze:
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/hoort-digiplace-thuis-op-planet-ubuntu/
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/jammer-dat-die-weg-is!/

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #133 Gepost op: 2010/11/03, 11:48:27 »
Een officiële status heeft wel degelijk nut, minstens op twee punten.

Ten eerste kan Canonical kan op deze manier bepaalde kwaliteitseisen handhaven voor de officiële LoCo's. Dat is handig voor als mensen zich bij een Ubuntu community willen aansluiten, dan kunnen ze op voorhand weten dat deze aan bepaalde voorwaarden voldoet. Zo weet iemand dan (als het goed is) dat wanneer wordt aangesloten bij een LoCo met een officiële status dit een loco is waar de dingen behoordlijk zijn geregeld, de Code of Conduct wordt gehandhaafd etc.

Ten tweede investeert Canonical in LoCo's door ze bijvoorbeeld speciale conference pakketten aan te bieden met shirtjes e.d. en door gratis Ubuntu cd's ter beschikking te stellen. Ook hiervoor vind ik het niet meer dan logisch dat Canonical enigszins wil controleren naar wat voor soort community deze investeringen gaan zodat ze goed gebruikt worden.

En, ja, niet alle inzet op het niveau van Loco's, organisaties dus, is gelijk, en onderscheid maken lijkt mij niet meer dan realistisch. Een LoCo dat aanrommelt en de Code of Conduct niet respecteerd zou best wel eens minder goed kunnen functioneren dan een goed georganiseerde LoCo waar de Code of Conduct hoog wordt gehouden. Inzet op individueel niveau is denk ik altijd te waarderen, dat ben ik met je eens, maar inzet op het niveau van een organisatie als een Loco, daar mag best kritisch naar gekeken worden.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/03, 11:52:26 door Thomas de Graaff »

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #134 Gepost op: 2010/11/03, 11:52:24 »
Een 'zinloze' regel die ik mij ook nog kan herinneren is deze:
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/hoort-digiplace-thuis-op-planet-ubuntu/
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/jammer-dat-die-weg-is!/

De herinnering is knap aangezien de discussie in 2007 speelde en je volgens jouw profiel sinds 2 april 2009 bent geregistreerd op het forum  :D

Ja, je hebt gelijk dat er geen regel is die een verbod oplegt om Ubuntu en wat maar ook te promoten of te ondersteunen zonder erkende status als LoCo. Maar het is anderzijds wel van de gekke als we als Nederlandse gemeenschap de zaak onvoldoende op orde hebben om aan het beperkte pakket richtlijnen te kunnen voldoen. Ik zie het dan wel als een falen en ik ben blij dat een groep mensen de erkende status wel serieus neemt en hard werkt om de LoCo-status vast te houden (wat m.i. niet alleen een symbolische waarde heeft).

Regels waarmee je het niet eens bent 'zinloos' noemen is wat kort door de bocht. Ubuntu-NL maakt keuzen en daar wordt de gemeenschap actief over geconsulteerd. Het is ook altijd mogelijk zaken in discussie te brengen, op het forum of via het IRC-overleg. Vervolgens kunnen we ons daarbij neer leggen of onze conclusies trekken.  Maar al te vaak is het de toon die we aanslaan die de muziek maakt. En dan blijkt er veel mogelijk te zijn.  ;)

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #135 Gepost op: 2010/11/03, 12:42:51 »
Ik ben hier toevallig terecht gekomen tijdens het neuzen op het forum. Maar op een andere computerforum wordt er gezegd door (schijnbaar personen die hier ook komen of kwamen) dat Ubuntu NL (deze site/forum) binnenkort zijn officiele status verliest?? Dat het dus geen LoCo-status (oid) krijgt en/of mag houden?? Wat is hier van waar??

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #136 Gepost op: 2010/11/03, 13:07:01 »
Voor wat betreft het vasthouden van de officiële status en daar veel energie in steken vraag ik me af of dat de weg is die bewandeld moet worden. Naar mijn mening zijn er bij Ubuntu-NL fundamentele problemen die eerst dienen worden opgelost, en die zich in de praktijk als opgelost moeten bewijzen alvorens Ubuntu-NL een officiële status verdient.

Het grootste probleem dat ik zie is dat Ubuntu-NL op het niveau van de organisatie als geheel niet in staat is om op adequate wijze en binnen redelijke termijn besluiten te nemen. Dat dit zo is wordt wat mij betreft niet serieus genoeg genomen. Het besluiteloze wordt in deze draad zelfs nog verdedigd door te stellen dat dit komt doordat Ubuntu-NL alleen via het internet communiceerd etc. Dat dit een goede reden is voor het niet besluitvaardig zijn van Ubuntu-NL, daar ben ik het niet mee eens. Canonical bijvoorbeeld communiceert bijna geheel via moderne communicatiemedia, en toch is Canonical in staat om besluitvaardig en krachtig op te treden.

De situatie zoals die nu is, was, is dat er een vijftal vertegenwoordiger van de verschillende subteams Ubuntu-NL als geheel vertegenwoordigen. Prima zou je denken. Niet dus. Deze vertegenwoordigers zijn niet meer georganiseerd dan het feit dat ze benoemd zijn. Er is geen georganiseerde samenspraak, geen proactieve aansturing, geen regelmatige vergadering (de vertegenwoordigers hebben in de tijd dat ik vertegenwoordiger events was als vertegenwoordigers niet één meeting, overleg, gehad met elkaar), geen evaluatie van eerder genomen besluiten etc. Het bestuur is puur opportunistsch en reactief.

Er is wel degelijk in het verleden voorgesteld om met de vertegenwoordigers met enige regelmaat bijeen te komen (irc meeting) om dingen te bespreken, besluiten te nemen, en ideeën van de verschillende teams te bespreken, het resultaat van eerder genomen besluiten kritisch te evalueren, etc. Men zag dit niet zitten. Er is een poging gedaan om de besluitvorming als bestuur enigszins te organiseren, maar dat werkt natuurlijk niet als een bestuur feitelijk gezien alleen bestaat uit een vinkje bij bepaalde namen en die verder geen enkele bestuurlijke verantwoording hoeven af te leggen.

Nu is er een nieuw voorstel voor de organisatie van Ubuntu-NL aangenomen waarin sprake is van een gemeenschapsraad. In dit voorstel is (nog?) geen enkele invulling te vinden over hoe zo'n bestuur dan zou functioneren. Wordt er van leden van de gemeenschapsraad verwacht dat ze met enige regelmaat elkaar treffen voor overleg, genomen besluiten evalueren, proactief nadenken over wat Ubuntu-NL nodig heeft etc? Hoe worden besluiten genomen, stemming of wie het hardst schreeuwt, binnen welke termijn? Hoe is de gemeenschapsraad aanspreekbaar, krijgen ze een eigen emailadres, mailinglijst? Hoe worden leden van de gemeenschapsraad benoemd, en hoe worden ze beoordeeld, en door wie, en voor welke termijn worden ze benoemd? Etc... Of wordt het gewoon weer een bestuur vergelijkbaar met de huidige vertegenwoordigers dat zich slechts onderscheid van andere communityleden door een raadsvinkje bij de naam, welwillend opportunistisch en reactief?

Iedereen is nu hoopvol omdat Sense er flink aan trekt om dingen te verbeteren. Dat is heel goed, en ik heb erg veel waardering voor Sense en de wijze waarop hij doorpakt. Maar met een leuke wikipagina met wat leuke berichten erop en wellicht nog wat estetische opleukertjes zoals op de bejubelde pagina van Nicaragua de officiële status van Ubuntu-NL handhaven maakt het schip niet minder stuurloos. En een stuurloos schip verdient wat mij betreft geen officiële status.

Ik zal binnenkort aan de wikipagina voor de goedkeuring een kritisch stukje toevoegen die wat meer informatie geeft over de (des)organisatie van het bestuur van Ubuntu-NL, zodat deze informatie ook kan worden meegenomen bij de herkeuringsbeslissing. En dan hoop ik dat de community council de officiële status van Ubuntu-NL zal intrekken totdat het bestuur op orde is.

Voor de goede orde, dit is geen kritiek op de teams van Ubuntu-NL, die, op het promotieteam na, op dit moment volgens mij prima functioneren. Het promotieteam heeft nog steeds een vacature voor iemand die de kar wil trekken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #137 Gepost op: 2010/11/03, 13:34:47 »
In het kort samengevat bedoel je het volgende:
Ubuntu-nl is (te) snel (te) groot geworden, zonder de structuur en het overleg aan te passen.
Dit moet heel rap verbeteren/veranderen.

Vat ik het zo goed samen Thomas ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #138 Gepost op: 2010/11/03, 14:04:15 »
Ik krijg hier een hoop deja-vu gevoel bij, maar omdat bij mij de frustraties wat verder in het verleden liggen kijk ik er toch iets anders naar dan Thomas.

Het voordeel van het externe ijkpunt (in dit geval de LoCo-status) is dat het wel zaken in beweging zet en aan het licht brengt. De stap van Dennis Kaarsemaker om nu terug te treden ten gunste van Sense zou zonder de dreiging van het verlies van de LoCo-status wellicht nog lang op zich hebben moeten wachten.  En daarmee ontstaat ruimte voor een verdere verbetering van Ubuntu-NL.

Ondertussen groeit de gemeenschap gewoon door, worden nieuwe activiteiten ontplooid, wordt samenwerking gezocht met derde partijen en organisaties, et cetera et cetera. Ja, dit is vaak afhankelijk van een paar trekkers en als die aangeven iets anders te willen doen wordt duidelijk dat er soms weinig 'diepte' in de organisatie zit (en dan denk ik bijvoorbeeld aan de vacature bij het promotieteam). Is dat een structureel probleem?

Nee. Het is een kwestie van tijd voordat iemand weer de noodzaak, behoefte en wens voelt zich op dat terrein in te spannen. Het is wel zaak dat alle kennis, deskundigheid, netwerkafspraken en contacten goed zijn geborgd, zodat deze nieuwe enthousiasteling niet bij nul hoeft te beginnen.

Is er ruimte voor verbetering? Absoluut en daar zijn al genoeg discussies over gevoerd. Er hangen hier voldoende voormalige teamleden rond die het op een gegeven moment compleet hadden gehad en het bijltje er bij neer hebben gelegd. Dat is doodzonde. Enthousiasme en inzet mogen niet omslaan in frustratie door een zwakke organisatie. Maar iedere organisatievorm is zo sterk als de mensen die de taken behartigen, en de ruimte die ze krijgen/pakken om hun werk goed te doen.  Ik geloof niet dan een andere structuur de oplossing is, ik geloof wel in duidelijk leiderschap en dat is meer dan dé man/vrouw die het voor het zeggen heeft. Voor Ubuntu-NL is dat toch een collectief leiderschap.

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #139 Gepost op: 2010/11/03, 14:27:19 »
In het kort samengevat bedoel je het volgende:
Ubuntu-nl is (te) snel (te) groot geworden, zonder de structuur en het overleg aan te passen.
Dit moet heel rap verbeteren/veranderen.

Vat ik het zo goed samen Thomas ?

Ja. :)

Iedere organisatie moet besluiten kunnen nemen. Op het niveau van teams gaat dit aardig goed, maar als ubuntu-nl als geheel een besluit moet nemen werkt het niet goed. Dat dit zo toch kan voortduren is ook omdat de noodzaak maar af en toe aanwezig is. Bijna alle besluiten die genomen moeten worden zijn door de verschillende teams af te handelen.

Toch zijn er af en toe dingen die besloten moeten worden als organisatie als geheel. Neem bijvoorbeeld het aanstellen van een nieuw Loco contact omdat het bestaande Loco contact zijn taak niet meer goed kan vervullen wegens tijdsgebrek. Of bijvoorbeeld het wel of niet goedkeuren van de stappen die genomen kunnen worden om een rechtspersoon op te richten. Dat zijn typisch zaken waarover Ubuntu-NL als geheel een besluit zou kunnen nemen. En laat dat nou ook net die zaken zijn die al jaren slepen omdat Ubuntu-NL geen besluitvaardig bestuur heeft.

@ Jan:
Ik heb het hier niet over zaken die afhankelijk zijn van een paar trekkers zoals bij de subteams waar dat wel het geval is. Besluitvorming op het niveau van Ubuntu-NL als geheel is niet afhankelijk van individuen, of zou dat in ieder geval niet moeten zijn. Zelfs al zou er een heel subteam wegvallen, dan nog is de continuiteit van Ubuntu-NL niet direct in gevaar. Waar ik het wel over heb is dat Ubuntu-NL als organisatie niet besluitvaardig is, en dat het voorstel dat er nu ligt om een beter bestuur te regelen daar (nog) geen oplossing voor biedt. Je kan natuurlijk zeggen dat structuur niet nodig is, je gooit wat vaardige en welwillende mensen bij elkaar en je die nemen vanzelf goede beslissingen, maar ik geloof daar niet in.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/03, 14:33:22 door Thomas de Graaff »

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #140 Gepost op: 2010/11/03, 14:42:16 »
@ Jan:
Ik heb het hier niet over zaken die afhankelijk zijn van een paar trekkers zoals bij de subteams waar dat wel het geval is. Besluitvorming op het niveau van Ubuntu-NL als geheel is niet afhankelijk van individuen, of zou dat in ieder geval niet moeten zijn. Zelfs al zou er een heel subteam wegvallen, dan nog is de continuiteit van Ubuntu-NL niet direct in gevaar. Waar ik het wel over heb is dat Ubuntu-NL als organisatie niet besluitvaardig is, en dat het voorstel dat er nu ligt om een beter bestuur te regelen daar (nog) geen oplossing voor biedt. Je kan natuurlijk zeggen dat structuur niet nodig is, je gooit wat vaardige en welwillende mensen bij elkaar en je die nemen vanzelf goede beslissingen, maar ik geloof daar niet in.

Dat laatste is iets te kort door de bocht  ;)

Het is altijd een én-én verhaal: er moet een duidelijke structuur zijn met daarbinnen de juiste mensen.

JIj beschrijft de situatie waarin vijf of zes mensen nu niet tot snelle en adequate besluitvorming kunnen komen. Waar praten we over? Natuurlijk is het mogelijk een structuur te beschrijven waarin verplicht overleg wordt voorgeschreven (maar dat moet je ook gelijk sancties voor ontheffing mee nemen, voor die gevallen waar iemand zich niet aan de afspraken houdt), maar dat verandert niets aan de nu klaarblijkelijk niet gevoelde noodzaak tot regelmatige, proactieve afstemming.

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #141 Gepost op: 2010/11/03, 15:11:25 »
Het is altijd een én-én verhaal: er moet een duidelijke structuur zijn met daarbinnen de juiste mensen.

Mee eens. :)

Ik heb een stukje toegevoegd over het bestuur van Ubuntu-NL aan de herkeuringspagina, voel je vrij om aan te vullen of te wijzigen:

https://wiki.ubuntu.com/DutchTeamApprovalApplication#Ubuntu-NL%20governance

Offline dinkyt

  • Lid
Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #142 Gepost op: 2010/11/03, 15:15:03 »
Een 'zinloze' regel die ik mij ook nog kan herinneren is deze:
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/hoort-digiplace-thuis-op-planet-ubuntu/
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/jammer-dat-die-weg-is!/

De herinnering is knap aangezien de discussie in 2007 speelde en je volgens jouw profiel sinds 2 april 2009 bent geregistreerd op het forum  :D


Jan ... een datum van aanmelding zegt niks over een persoon, en dat zou jij ook moeten weten :P

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #143 Gepost op: 2010/11/03, 15:25:54 »
Het is altijd een én-én verhaal: er moet een duidelijke structuur zijn met daarbinnen de juiste mensen.

Mee eens. :)

Ik heb een stukje toegevoegd over het bestuur van Ubuntu-NL aan de herkeuringspagina, voel je vrij om aan te vullen of te wijzigen:

https://wiki.ubuntu.com/DutchTeamApprovalApplication#Ubuntu-NL%20governance

Gezien, ik heb een paar typo's weggehaald.

Zelf een stukje toegevoegd in het onderdeel over de Planet.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #144 Gepost op: 2010/11/03, 19:19:17 »
Het is al tijden bekend dat er enkele problemen zijn binnen Ubuntu-NL, veel weten deze ook te herkennen en te benoemen, enkele personen niet. Zelf ben ik ook op de hoogte van een aantal problemen, maar niet van allemaal, of sta er niet altijd bij stil.

Wat ik graag zie is een lijst met huidige problemen (duidelijk omschreven) op een wikipedia pagina. Zodat iedereen van het team op de hoogte is van de problemen en dat we op één lijn zitten. Op die zelfde wiki pagina (of op sub pagina's) kan dan ook aan oplossingen gewerkt worden. http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ProblemenBinnenUbuntuNL

Dan kan de discussie over de huidige problemen in dit topic afgerond worden en kunnen we verder discussieren over de herkeuring.
Goed idee.

Blijkbaar zijn sommige problemen zo urgent dat ze nu met de CC besproken moeten worden dus daar zal ik maar niet op in gaan.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #145 Gepost op: 2010/11/03, 19:19:54 »
Wie is de CC nu eigenlijk?

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #146 Gepost op: 2010/11/03, 19:26:49 »
Thomas, bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens dat we eens goed moeten kijken naar de organisatiestructuur en heb dan ook een plan opgesteld om dat te regelen, zoals je kunt lezen op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20110116#Organisatie. De zwakke organisatiestructuur is ook de reden dat ik bij de vorige vergadering tegen het oprichten van een stichting op de korte termijn heb gestemd, omdat ik vind dat we eerst onze eigen opzet moeten verbeteren, voordat we een nieuwe organisatie oprichten, zelfs al zal deze verwoven zijn met de bestaande. Wel ben ik van mening dat we volgend jaar weer goed moeten gaan kijken naar een stichting en ik zal dan ook rekening houden met dit feit bij het organisatievoorstel.

Voor wat betreft het vasthouden van de officiële status en daar veel energie in steken vraag ik me af of dat de weg is die bewandeld moet worden. Naar mijn mening zijn er bij Ubuntu-NL fundamentele problemen die eerst dienen worden opgelost, en die zich in de praktijk als opgelost moeten bewijzen alvorens Ubuntu-NL een officiële status verdient.

Het kost helemaal niet zo veel tijd en energie om met een LoCo als het onze een officiële status na te streven. Dat maakt het juist zo erg dat er het de vorige keer mislukt is, zoveel moeite was het niet geweest. Tijdens de vergadering is ook gezegd dat ze wel dachten dat we genoeg hadden gedaan, maar dat ze gewoon meer bewijs/documentatie wilden zien. De pagina die de gemeenschap in enkele dagen heeft gecreëerd en die nu op https://wiki.ubuntu.com/DutchTeamApprovalApplication staat voldoet daar volgens mij zeker voor, en het feit dat we het zo snel bij elkaar wisten te krijgen geeft aan dat het helemaal niet zo veel moeite was geweest om het gelijk goed te doen, zolang je het maar samen doet.

Citaat van: Thomas de Graaff
Het grootste probleem dat ik zie is dat Ubuntu-NL op het niveau van de organisatie als geheel niet in staat is om op adequate wijze en binnen redelijke termijn besluiten te nemen. Dat dit zo is wordt wat mij betreft niet serieus genoeg genomen. Het besluiteloze wordt in deze draad zelfs nog verdedigd door te stellen dat dit komt doordat Ubuntu-NL alleen via het internet communiceerd etc. Dat dit een goede reden is voor het niet besluitvaardig zijn van Ubuntu-NL, daar ben ik het niet mee eens. Canonical bijvoorbeeld communiceert bijna geheel via moderne communicatiemedia, en toch is Canonical in staat om besluitvaardig en krachtig op te treden.

De situatie zoals die nu is, was, is dat er een vijftal vertegenwoordiger van de verschillende subteams Ubuntu-NL als geheel vertegenwoordigen. Prima zou je denken. Niet dus. Deze vertegenwoordigers zijn niet meer georganiseerd dan het feit dat ze benoemd zijn. Er is geen georganiseerde samenspraak, geen proactieve aansturing, geen regelmatige vergadering (de vertegenwoordigers hebben in de tijd dat ik vertegenwoordiger events was als vertegenwoordigers niet één meeting, overleg, gehad met elkaar), geen evaluatie van eerder genomen besluiten etc. Het bestuur is puur opportunistsch en reactief.

Er is wel degelijk in het verleden voorgesteld om met de vertegenwoordigers met enige regelmaat bijeen te komen (irc meeting) om dingen te bespreken, besluiten te nemen, en ideeën van de verschillende teams te bespreken, het resultaat van eerder genomen besluiten kritisch te evalueren, etc. Men zag dit niet zitten. Er is een poging gedaan om de besluitvorming als bestuur enigszins te organiseren, maar dat werkt natuurlijk niet als een bestuur feitelijk gezien alleen bestaat uit een vinkje bij bepaalde namen en die verder geen enkele bestuurlijke verantwoording hoeven af te leggen.

Nu is er een nieuw voorstel voor de organisatie van Ubuntu-NL aangenomen waarin sprake is van een gemeenschapsraad. In dit voorstel is (nog?) geen enkele invulling te vinden over hoe zo'n bestuur dan zou functioneren. Wordt er van leden van de gemeenschapsraad verwacht dat ze met enige regelmaat elkaar treffen voor overleg, genomen besluiten evalueren, proactief nadenken over wat Ubuntu-NL nodig heeft etc? Hoe worden besluiten genomen, stemming of wie het hardst schreeuwt, binnen welke termijn? Hoe is de gemeenschapsraad aanspreekbaar, krijgen ze een eigen emailadres, mailinglijst? Hoe worden leden van de gemeenschapsraad benoemd, en hoe worden ze beoordeeld, en door wie, en voor welke termijn worden ze benoemd? Etc... Of wordt het gewoon weer een bestuur vergelijkbaar met de huidige vertegenwoordigers dat zich slechts onderscheid van andere communityleden door een raadsvinkje bij de naam, welwillend opportunistisch en reactief?

Ik ben het hier met je eens. De organisatiestructuur is te krachteloos, we moeten duidelijkere regels krijgen hoe besluiten genomen worden, wie waar verantwoordelijk voor is en hoe we mensen op zaken af gaan rekenen. Dat moet beter, en het is het belangrijkste doel van het organisatievoorstel dat ik ga schrijven samen met de gemeenschap.

Citaat van: Thomas de Graaff
Iedereen is nu hoopvol omdat Sense er flink aan trekt om dingen te verbeteren. Dat is heel goed, en ik heb erg veel waardering voor Sense en de wijze waarop hij doorpakt. Maar met een leuke wikipagina met wat leuke berichten erop en wellicht nog wat estetische opleukertjes zoals op de bejubelde pagina van Nicaragua de officiële status van Ubuntu-NL handhaven maakt het schip niet minder stuurloos. En een stuurloos schip verdient wat mij betreft geen officiële status.

Ik zal binnenkort aan de wikipagina voor de goedkeuring een kritisch stukje toevoegen die wat meer informatie geeft over de (des)organisatie van het bestuur van Ubuntu-NL, zodat deze informatie ook kan worden meegenomen bij de herkeuringsbeslissing. En dan hoop ik dat de community council de officiële status van Ubuntu-NL zal intrekken totdat het bestuur op orde is.

Voor de goede orde, dit is geen kritiek op de teams van Ubuntu-NL, die, op het promotieteam na, op dit moment volgens mij prima functioneren. Het promotieteam heeft nog steeds een vacature voor iemand die de kar wil trekken.
Ik ben het er niet mee eens dat Ubuntu NL het verdient om de officiële status te verliezen. Een tijdje geleden, toen we maar geen antwoord kregen van ons toenmalig loco-contact had ik wel het gevoel, maar nu zijn we wel weer aan de beterende hand. De reden dat ik toen dacht dat het goed was, was omdat ik hoopte dat zoiets als een schok zou werken die ons wakker zou schudden. Ik denk dat we daar nu ook al zijn, nu zou het eerder demotiverend dan motiverend werken, ben ik bang. Maar jij hebt natuurlijk recht op je mening, en ik zal het stukje dat je hebt toegevoegd ook niet verwijderen. Het is belangrijk om eerlijk te zijn en de problemen te benoemen.
Wel vul ik het aan om de plannen die er zijn voor de organisatie toe te lichten.

Jan en Thomas, jullie hebben beiden veel gedaan voor de organisatie van Ubuntu NL en ik zou jullie commentaar op de organisatievoorstellen dan ook erg op prijs stellen. Schroom niet om het te laten weten als jullie het ergens niet mee eens zijn, en ga vooral muggeziften, want het moet nu echt goed!
Dit geldt natuurlijk voor ieder gemeenschapslid, iedereen is welkom om een reactie te geven.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #147 Gepost op: 2010/11/03, 20:08:31 »
Thomas, bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens dat we eens goed moeten kijken naar de organisatiestructuur en heb dan ook een plan opgesteld om dat te regelen, zoals je kunt lezen op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20110116#Organisatie.
Dit lijkt me een prima aanpak. :)

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #148 Gepost op: 2010/11/03, 20:11:12 »
Jan en Thomas, jullie hebben beiden veel gedaan voor de organisatie van Ubuntu NL en ik zou jullie commentaar op de organisatievoorstellen dan ook erg op prijs stellen. Schroom niet om het te laten weten als jullie het ergens niet mee eens zijn, en ga vooral muggeziften, want het moet nu echt goed!
Dit geldt natuurlijk voor ieder gemeenschapslid, iedereen is welkom om een reactie te geven.

Och nee, laten we alsjeblieft niet gaan muggenziften. Ik zit met een goed gevoel in dit draadje (en de gerelateerde discussies). De frustraties zijn herkenbaar, maar over het algemeen is het erg constructief. Er zijn verschillen van mening, verschillen over de wenselijke route naar verbetering, maar bij elkaar levert het mooie bouwstenen op. Thomas zet kort en goed neer waar het mis zit op het gebied van governance en dat stuk wordt aangevuld met een stukje over de plannen. Zo hoort het ook: open en eerlijk naar onszelf durven kijken en met oplossingen komen.

En laten we eerlijk zijn. Als we een LoCo-rapport zouden hebben met alleen jubelende verhalen, dan zouden we als rechtgeaarde Nederlanders dat ook niet geloven.  :D

Re: Ubuntu NL herkeuring kritiek
« Reactie #149 Gepost op: 2010/11/03, 20:11:57 »
Blijkbaar zijn sommige problemen zo urgent dat ze nu met de CC besproken moeten worden dus daar zal ik maar niet op in gaan.

Vervang urgent maar door oud.