Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker  (gelezen 2004 keer)

Offline ivo

  • Lid
Hoi,

Als ik in Ubuntu One een share ter beschikking stel aan een ander dan kan deze ander bestanden op die share verwijderen.
Dat zal toch niet de bedoeling zijn?

Dit krijgt die ander te zien:
Shared with wiebe.puk@hotmail.com to view/change files

Ik zou verwachten dat die ander alleen de files kan zien en downloaden, maar niet changen.
En dat dus die prullenbak er niet zou zijn.



Op de site kan ik daar niets over vinden. Weet iemand hier meer van?
« Laatst bewerkt op: 2011/08/01, 21:33:55 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/01, 00:20:12 »
Kan je de prullenbak wel gebruiken? Het lijkt of deze optie grijs is en niet gebruikt kan worden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/01, 09:14:30 »
Bij het sharen  kan je toch een vinkje aan of uitzetten bij Allow modification.

Dit staat er in de help:

The Ubuntu One/Shared With Me folder is a special folder that holds all the folders other Ubuntu One users share with you. If someone shares a folder with you and makes that share writeable, you should be able to read, write and delete files from that folder. You cannot modify or delete folders directly in the Ubuntu One/Shared With Me folder.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ivo

  • Lid
Re: Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/01, 09:26:09 »
Bij het sharen  kan je toch een vinkje aan of uitzetten bij Allow modification.

Dit staat er in de help:

The Ubuntu One/Shared With Me folder is a special folder that holds all the folders other Ubuntu One users share with you. If someone shares a folder with you and makes that share writeable, you should be able to read, write and delete files from that folder. You cannot modify or delete folders directly in the Ubuntu One/Shared With Me folder.

Dat heb ik in de FAQ gelezen, echter:
Dit gaat over bestanden die anderen met mij sharen. Mijn vraag gaat over zaken die ik met anderen deel.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/01, 09:31:39 »
Toch kan dat  in Dropbox ook.

Daar kan iemand foto's uit een share weggooien.

Vervolgens moet de eigenaar de foto's definitief verwijderen of eventueel weer terugzetten.

Ik weet niet of dit in Ubuntu One ook zo werkt. 
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ivo

  • Lid
Re: Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/01, 09:56:37 »
Kan je de prullenbak wel gebruiken? Het lijkt of deze optie grijs is en niet gebruikt kan worden.

Ik ben in onderstaand voorbeeld ingelogged als de gebruiker aan wie ik bestanden heb geshared en kan deze dus gewoon verwijderen.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/01, 09:58:32 »
Toch kan dat  in Dropbox ook.

Daar kan iemand foto's uit een share weggooien.

Vervolgens moet de eigenaar de foto's definitief verwijderen of eventueel weer terugzetten.

Ik weet niet of dit in Ubuntu One ook zo werkt. 

Da's toch raar!?!?  Dat ik iets wil delen met anderen wil nog niet zeggen dat zij het ook mogen
verwijderen!?!?

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/01, 11:27:50 »
Toch  is het zo, dit staat in de help bij Dropbox:

You can't share a folder from within your Public folder
You can't share a folder inside another shared folder. The folder is already shared
Anyone you’ve invited to a folder can then add, delete or change files within that folder
Anyone you’ve invited to a folder can then invite others to join the folder
Only the creator of the shared folder can remove people from the folder
If two people both open and edit a file in a shared folder at the same time, Dropbox will save both of their changes, but in separate files. It does not try to automatically combine or merge changes. Read our help article on conflicting changes to learn more about how this works.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ivo

  • Lid
Re: Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/01, 11:31:54 »
Heel vreemd gedrag.
Ik zie dat met Ubuntu One ook. Dat degene die een share krijgt deze ook weer aan een ander kan doorgeven.
Maar dat is toch een enorm veiligheidsrisico!?!!?
Dan kun je het net zo goed publiek toegankelijk maken op het Internet.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/01, 11:52:42 »
Waarom een veiligheidsrisico?
Als je bestanden deelt met iemand houdt niets ze tegen om die bestanden op een andere manier verder te verspreiden. Of dat nou via de ouderwetse post is, e-mail of op een andere manier.
Dus in welke vorm is het een risico als die mensen die gedeelde share ook weer met anderen kunnen delen?

Offline ivo

  • Lid
Re: Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/01, 12:37:39 »
Waarom een veiligheidsrisico?
Als je bestanden deelt met iemand houdt niets ze tegen om die bestanden op een andere manier verder te verspreiden. Of dat nou via de ouderwetse post is, e-mail of op een andere manier.
Dus in welke vorm is het een risico als die mensen die gedeelde share ook weer met anderen kunnen delen?

Omdat ik mijn belastingaangifte, om maar wat te noemen, door jou wil laten nakijken. Dus die mag alleen jij downloaden. En ik vertrouw jou zodanig dat jij ze niet op een andere manier verspreidt. Maar nu is het wel erg makkelijk. Zelfs de link om deze aan iemand door te geven staat op de site.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/01, 12:43:10 »
Maar stel dat je die belastingaangifte niet via Ubuntu One, maar via de mail naar mij stuurt.
Dan kan ik die toch net zo makkelijk doormailen aan anderen? Even op het forward-knopje in het mailprogramma klikken en de mailadressen invullen. Net zo makkelijk als een linkje aanklikken.

Ik zie het verschil dus niet, er is alleen een ander medium voor de verspreiding. In beide gevallen is er geen technische mogelijkheid die mij belet om het verder door te geven.

Offline ivo

  • Lid
Re: Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/01, 12:54:48 »
Maar stel dat je die belastingaangifte niet via Ubuntu One, maar via de mail naar mij stuurt.
Dan kan ik die toch net zo makkelijk doormailen aan anderen? Even op het forward-knopje in het mailprogramma klikken en de mailadressen invullen. Net zo makkelijk als een linkje aanklikken.

Ik zie het verschil dus niet, er is alleen een ander medium voor de verspreiding. In beide gevallen is er geen technische mogelijkheid die mij belet om het verder door te geven.

Dat klopt en dat bedoelde ik dan ook met vertrouwen. Maar met Ubuntu One en kennelijk ook DropBox wordt het bijna aangeprezen om zaken verder te sharen, door alvast maar de link erbij te zetten om door te sturen.
Ik moet er nog eens héél goed over nadenken of ik dit écht wel wil gaan gebruiken.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/01, 12:59:41 »
Voor belastingaangiften of ander gevoelig materiaal zou ik zelf wel 6 keer nadenken voordat ik het via zo'n dienst op zou slaan of versturen. Je weet maar nooit wie er toegang krijgt.

Wat je nog wel zou kunnen doen is de bestanden versleutelen of inpakken als bijv. een rar-bestand met een wachtwoord.
En dan kan je het wachtwoord op een andere manier (bijv. mail) verspreiden.
Krijgt iemand dan toch toegang tot die bestanden, dan kan hij er nog niets mee.

Offline ivo

  • Lid
Re: Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/01, 21:33:31 »
Het werkt wel, en goed. Tijdens het sharen opent er een window waarin je een vinkje UIT kunt zetten bij de vraag "Allow modification".
Dat ik er verder problemen mee had bleek te liggen aan het feit dat de browsercache tussentijds niet wordt leeggemaakt.
Als ik de link aanklikte in de e-mail die naar de gebruiker word verzonden bleek ik weer als mezelf in UB1 terecht te komen.
Nadat ik tussentijds fatsoenlijk uitlog EN dr browsercache leeg, werkt het al een peer.
Dus, share users kunnen dan geen bestanden meer verwijderen!
« Laatst bewerkt op: 2011/08/01, 21:37:45 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: [OPGELOST] Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/01, 22:03:35 »
Het werkt wel, en goed. Tijdens het sharen opent er een window waarin je een vinkje UIT kunt zetten bij de vraag "Allow modification".
Dat ik er verder problemen mee had bleek te liggen aan het feit dat de browsercache tussentijds niet wordt leeggemaakt.
Als ik de link aanklikte in de e-mail die naar de gebruiker word verzonden bleek ik weer als mezelf in UB1 terecht te komen.
Nadat ik tussentijds fatsoenlijk uitlog EN dr browsercache leeg, werkt het al een peer.
Dus, share users kunnen dan geen bestanden meer verwijderen!


Aha het werkt dus  anders dan bij Dropbox.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ivo

  • Lid
Re: [OPGELOST] Ubuntu One bestanden verwijderen door share gebruiker
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/01, 22:16:34 »
Het werkt wel, en goed. Tijdens het sharen opent er een window waarin je een vinkje UIT kunt zetten bij de vraag "Allow modification".
Dat ik er verder problemen mee had bleek te liggen aan het feit dat de browsercache tussentijds niet wordt leeggemaakt.
Als ik de link aanklikte in de e-mail die naar de gebruiker word verzonden bleek ik weer als mezelf in UB1 terecht te komen.
Nadat ik tussentijds fatsoenlijk uitlog EN dr browsercache leeg, werkt het al een peer.
Dus, share users kunnen dan geen bestanden meer verwijderen!


Aha het werkt dus  anders dan bij Dropbox.

Jij zegt het, ik ken dropbox niet. Maar UB1 kan dat wel, dus perféct!!
En zo hóórt het ook te werken, dat share-users niet de bestanden vanaf de bron kunnen verwijderen.
Idioot die dat zo bedenkt.


There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.