Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren Canon MP 560 printer scanner  (gelezen 8665 keer)

Offline chicky

  • Lid
Installeren Canon MP 560 printer scanner
« Gepost op: 2009/12/10, 14:22:30 »
Hoi,

Ik heb een Canon MP 560 printer/ scanner gekocht en wilde deze graag installeren op mijn 64 bits Ubuntu desktop machine. Na lang zoeken hier de oplossing:
(De post waar ik bijna al m'n wijsheid vandaan heb is: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1264928)

PRINTER

Canon heeft Linux drivers voor de printer, alleen niet in europa ??.
De drivers voor de printer kan je vinden op:

MP560 series IJ Printer Driver Ver. 3.20 for Linux
support-asia.canon-asia.com/contents/ASIA/EN/0100236502.html

Download het bestand: cnijfilter-mp560series-3.20-1-i386-deb.tar.gz
en dubbel klik om uit te pakken in een folder.

32 BITS

Nu kan je de files installeren door in de folder packages de volgende twee bestanden:
cnijfilter-common_3.20-1_i386.deb
cnijfilter-mp560series_3.20-1_i386.deb
met de pakketmanager te installeren.

64 BITS
Als je echter de 64 bits versie van Ubuntu draait krijg je een foutmelding. De pakketten zijn 32 bits en dus niet geschikt. Je kan dit oplossen door de volgende commando’s’ in een terminal te typen:

sudo dpkg -i --force-architecture cnijfilter-common_3.20-1_i386.deb
sudo dpkg -i --force-architecture cnijfilter-mp560series_3.20-1_i386.deb

(Natuurlijk wel de goede padverwijzing naar de *.deb bestanden gebruiken)

Nu kan je de printer installeren met de printer configuratie tool.


SCANNER

Om de scanner ook werkend te krijgen moet je Scangear drivers installeren. Dit kan je vinden op:

MP560 series ScanGear MP Ver. 1.40 for Linux
support-asia.canon-asia.com/contents/ASIA/EN/0100237802.html

Download het bestand: scangearmp-mp560series-1.40-1-i386-deb.tar.gz
en dubbel klik om uit te pakken in een folder.

32 BITS
Nu kan je de files installeren door in de folder packages de volgende twee bestanden:
scangearmp-common_1.40-1_i386.deb
scangearmp-mp560series_1.40-1_i386.deb
met de pakketmanager te installeren.

Op m’n netbook met 32 bits Ubuntu heb ik wel alles draaiend en vandaar hier het vervolg:

Open nu GIMP en ga naar Bestand/Aanmaken/Scangear MP. De eerste keer als je dit doet krijg je de melding “Geen scanner gedetecteerd”. Open nu de select "Scanner Dialoog" box en druk op “Update Scanner List” en de "Canon MP560 Series (MAC Address)" zal worden gevonden.
Druk OK en je krijgt de Scangear tool.


64 BITS
Ga nu naar een terminalvenster en type “scangear”, je krijgt nu de volgende melding:
“scangearmp: error while loading shared libraries: libgimp-2.0.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory”

Als je in het terminalvenster typed: ”locate libgimp-2.0.so.0”
Krijg je :
“/usr/lib/libgimp-2.0.so.0
/usr/lib/libgimp-2.0.so.0.600.7”

Scangear kan de gedeelde libraries van libgimp dus niet vinden.

Downloaden nu het volgende bestand: libgimp2.0_2.6.7-1ubuntu1_i386.deb op
http://mirrors.kernel.org/ubuntu/poo...untu1_i386.deb

Het gedownloade bestand moet je nu installeren met:

dpkg -x libgimp2.0_2.6.7-1ubuntu1_i386.deb .   (let op de punt achteraan!)

De libaries worden geinstalleerd.
Zoek de librariesop en kopieer ze naar /usr/lib32/

Als je nu locate libgimp-2.0.so.0 in een terminal typed krijg je:

/usr/lib/libgimp-2.0.so.0
/usr/lib/libgimp-2.0.so.0.600.7
/usr/lib32/libgimp-2.0.so.0
/usr/lib32/libgimp-2.0.so.0.600.7

Als alles  goed is moet scangear de libraries nu vinden en werkt alles net als onder 32bits.

succes
« Laatst bewerkt op: 2010/01/02, 12:52:48 door chicky »

Offline roeland

  • Lid
Re: Installeren Canon MP 560 printer scanner
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/29, 14:59:10 »
ik heb de instructies uitgevoerd en de printer wordt herkend en doet wat hij moet doen.
Ook heb ik de bestanden voor de 32 bits oplossing voor de scanner gevonden en geinstalleerd.
Maar waar vind ik de select ´Scanner Dialog´ box?  is dat een optie binnen the Gimp of bij voorkeur/beheer?

Verder een prima instructie en als mijn vraag beantwoord is, zeer bruikbaar.
Met de 64 bits omgeving heb ik geen ervaring, dus kan ik geen oplossing/hulp bieden.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline chicky

  • Lid
Re: Installeren Canon MP 560 printer scanner
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/02, 13:04:48 »
ik heb de instructies uitgevoerd en de printer wordt herkend en doet wat hij moet doen.
Ook heb ik de bestanden voor de 32 bits oplossing voor de scanner gevonden en geinstalleerd.
Maar waar vind ik de select ´Scanner Dialog´ box?  is dat een optie binnen the Gimp of bij voorkeur/beheer?

Als je Gimp opent  en je gaat naar: Bestand --> Aanmaken --> Scangear MP, krijg je een Scangear venster waar is staat dat er geen beschikbare scanner kan worden gevonden.
Druk op "OK", nu opent er een venster waarin je de scanner kan selecteren, met een knop "Scannerlijst bijwerken".
Als je hier op drukt gaat scangear op zoek naar je scanner (zorg er wel voor dat de scanner aanstaat).
Als je de scanner één keer hebt  geselecteerd, zal de volgende keer dat je scangear gebruikt de scanner zo worden herkend (als de scanner tenminste aanstaat).

Succes

Offline roeland

  • Lid
Re: Installeren Canon MP 560 printer scanner
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/03, 16:29:58 »
Heb je aanwijzingen gevolgd en de scanner wordt gedetecteerd.  Maar wat ik nog niet zie is waar ik de scanner bij toepassingen kan vinden.
Ik test deze All in One voor aansluiting op een andere PC dus ik heb ook een andere scanner aangesloten in het verleden (Epson 4490).  Als ik die installeer, krijg ik een verwijzing (Image scan) onder Toepassingen->Grafisch met de naam´ Image Scan´.  Ik zou dus hier een verwijzing als ´Scangear´ verwachten onder Grafische toepassingen.
Als ik nu wil scannen moet ik eerst naar the Gimp, daarna jouw aanwijzingen uitvoeren en dan kom ik in het scanprogramma.
Als ik een scanopdracht vanaf de MP560 geef, gebeurt er (na het opvolgen van de scherminstructies) niets en kom ik in een uitvoerings´loop´.

Ik ben dus op 1 stap na bij mijn doel!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: Installeren Canon MP 560 printer scanner
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/04, 22:25:34 »
Heb je het programma Xsane geïnstalleerd ?
Dat is het scanprogramma... staat in Synaptic (xsane)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Installeren Canon MP 560 printer scanner
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/17, 12:33:14 »
Wat is het goede *.deb bestand. Ik heb het complete ingevuld met .deb
krijg dan een foutmelding

diplomsommelier

Re: Installeren Canon MP 560 printer scanner
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/17, 12:49:06 »
Welke foutmelding?