Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 8.04 en NTFS  (gelezen 1636 keer)

Deftoms

  • Gast
ubuntu 8.04 en NTFS
« Gepost op: 2008/05/19, 15:07:59 »
Hier en daar lees ik op internet dat Ubuntu perfect in staat is om NTFS paritities te lezen, maar dat er bij het schrijven wel problemen kunnen optreden. Is dit in de nieuwe versie opgelost of dien ik hiervoor de vaak genoemde ntfs-3g te installeren?

Eventueel kan ik de partitie waarop ik de gedeelde bestanden wil plaatsen in het fat32 formaat zetten, maar ik verkies van dit slechts als laatste oplossing te doen...

ubuntu 8.04 en NTFS
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/19, 15:11:02 »
het is juist de ntfs-3g driver die gebruikt word volgens mij. ik heb nog nooit problemen gehad, maar ik schrijf ook bijna nooit naar ntfs. mijn data-partitie staat in ext3, die lees en schrijf ik dan in windows met deze driver.

Offline siegi

  • Lid
ubuntu 8.04 en NTFS
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/19, 15:13:57 »
ntfs lezen schrijven is geen probleem meer.

Offline Kees3

  • Lid
ubuntu 8.04 en NTFS
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/19, 15:51:35 »
Ik heb mijn data partitie ook ntfs, nog nooit problemen mee gehad, ik download ook naar ntfs, gaat allemaal prima.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
ubuntu 8.04 en NTFS
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/19, 19:30:58 »
Sinds 7.04 gaat het goed, sinds 7.10 gaat het perfect !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Deftoms

  • Gast
ubuntu 8.04 en NTFS
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/19, 19:49:50 »
Citaat van: Nunslaughter
het is juist de ntfs-3g driver die gebruikt word volgens mij. ik heb nog nooit problemen gehad, maar ik schrijf ook bijna nooit naar ntfs. mijn data-partitie staat in ext3, die lees en schrijf ik dan in windows met deze driver.
Heb een nieuwe ext3 partitie gemaakt met de bedoeling die op jou manier dan te kunnen lezen in xp. Ik slaag er echter niet in om daar de koppeling /Docs aan te geven (zoals ik ook een partitie /home en /boot heb). Hoe doe ik dit precies?

*edit* letter vergeten

ubuntu 8.04 en NTFS
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/19, 20:00:10 »
geen idee...of wilt ge gewoon de naam veranderen? dat gaat met gparted (waarschijnlijk hebt ge daar ook die partitie mee angemaakt), daar selecteert ge uw partitie uit de lijst en klikt vanboven op station=>schijflabel instellen.

Deftoms

  • Gast
ubuntu 8.04 en NTFS
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/19, 20:04:04 »
Citaat van: Nunslaughter
geen idee...of wilt ge gewoon de naam veranderen? dat gaat met gparted (waarschijnlijk hebt ge daar ook die partitie mee angemaakt), daar selecteert ge uw partitie uit de lijst en klikt vanboven op station=>schijflabel instellen.
Neen, ik zou graag hebben dat de nieuwe partitie gewoon als een map onder mijn root verschijnt. Bij de installatie van ubuntu kon ik nieuwe partities aanmaken met parameter /boot of /home. De bestanden die op die partitie staan, verschijnen gewoon als bestanden in de map bestandssysteem in ubuntu. Ik zou op dezelfde manier een /docs 'map' willen maken.

ubuntu 8.04 en NTFS
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/19, 22:18:21 »
Dan maak je die "docs" map aan en mount je die partitie aan die map.

Waar die "docs" map staat maakt verder niet zoveel uit.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline stani

  • Lid
    • http://pythonide.stani.be
ubuntu 8.04 en NTFS
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/20, 00:30:06 »
Citaat van: Deftoms
Neen, ik zou graag hebben dat de nieuwe partitie gewoon als een map onder mijn root verschijnt.
Normaal verschijnt een externe harde schijf onder /media. Als je dat wil veranderen zal je /etc/fstab bestand moeten voorzien van een regel om je harde schijf op een andere manier te koppelen. Hiervoor staan veel tutorials op het internet.

Deftoms

  • Gast
ubuntu 8.04 en NTFS
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/20, 08:37:48 »
Bedankt, is me inderdaad gelukt door eerst een map aan te maken met de naam die ik wou en dan het /etc/fstab bestand aan te passen. Bedankt allemaal voor de hulp.

Offline vanadium

  • Lid
ubuntu 8.04 en NTFS
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/20, 09:15:38 »
Citaat van: Deftoms
Neen, ik zou graag hebben dat de nieuwe partitie gewoon als een map onder mijn root verschijnt.
Waarom niet koppelen onder /mnt en een symbolisch linkje leggen naar de schijf in je home directoy? Veel flexibeler en handiger.