Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welke programma  (gelezen 2249 keer)

welke programma
« Gepost op: 2011/02/14, 23:28:40 »
welke programma moet ik gebruiken als ik direct van mijn digitale fotocamera de beelden wil zien.
De camera zit met een usb kabel aan de computer, maar ik weet niet welke programma ik moet hebben.

Re: welke programma
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/15, 00:34:09 »
Shotwell zit standaard op Ubuntu 10.10 en is hier uitermate geschikt voor :)

Offline soppel

  • Lid
Re: welke programma
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/15, 01:29:33 »
vermoedelijk ziet je PC de camera als een extern geheugen, en verschijnt er een usb staafje op je bureaublad.
Als je daarop dubbelklikt opent de 'map' Eventueel doorklikken naar de onderliggende map waar je foto's zitten en dan kan je ze middels dubbelklikken ook openen.
Je ziet ze dan (vermoedelijk) in F-spot.


Stap 2 is dan een map op je pc aanmaken, dan kan je de foto's daarheen kopiëren.

Stap 3 is natuurlijk dat je ze hier op het forum plakt, zodat we kunnen meegenieten  :evil:
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: welke programma
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/15, 22:32:09 »
Ik zal duidelijker zijn want shotwell is niet het programma wat ik zoek.
wat ik graag wil is het volgende: nadat ik een foto heb gemaakt dat deze direct op de computer te zien is zonder dat ik moet importeren of de map moet openen waarin de foto's staan op de kaart in het toestel.

Re: welke programma
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/16, 10:38:57 »
Shotwell dus. Als je hem aansluit en je opent Shotwell, dan kun je direct je foto's bekijken zonder van alles te moeten openen :)

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: welke programma
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/16, 11:19:23 »
+10
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: welke programma
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/16, 21:45:27 »
ik heb shotwell geprobeerd, maar het doet niet wat ik graag zou zien. Als ik de camera aansluit wordt de camera gezien maar als ik de camera selecteer moet deze worden ontkoppeld zodat ik geen foto's kan maken, camera is bussy. Ik zie dan wel de foto's die gemaakt zijn en kunnen worden geïmporteerd.  Ik wil graag dat de foto's op de computer kunnen worden gezien terwijl ik aan het fotograferen ben.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: welke programma
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/17, 16:08:41 »
Daar is één simpel antwoord voor: Dat kan niet, met geen enkel programma. Je fototoestel is geen multitasking-apparaat. Deze kan slechts één ding tegelijk: of mounten aan je pc, of foto's maken.
Misschien zijn er een paar camera's die dit kunnen, maar over het algemeen kan het met een compactcamera niet.

Hoop je hiermee geholpen te hebben

Offline wowo

  • Lid
Re: welke programma
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/17, 17:05:50 »
Wat je wilt doet me denken aan de live view functie van mijn Canon Eos 40D die je ook op je pc kan aansluiten.
Ik heb toen ik nog onder Windows draaide hier wel eens mee geëxperimenteerd, en het werkte best goed.
Ik moest hiervoor denk ik wel eerst een of ander Canon programma voor installeren.

Ik heb met Ubuntu 10.10 nog niet geprobeerd of deze live view functie ook op de pc te zien is, maar ik vrees dat dit niet kan met Shotwell.
De enige mogelijkheid die voorlopig in mij opkomt is om dat Canon programma onder Wine uit te gaan proberen.

Conclusie van tiempjuuh is volgens mij dan ook juist.
De meeste camera's kunnen dit niet. Sommige camera's kunnen het wel met speciaal hiervoor geschreven programma's; het is in ieder geval geen standaard aanwezige functie.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: welke programma
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/20, 20:53:16 »
Ik heb geprobeerd de programma's onder wine te installeren en dat wel maar het programma EOS utility wat ik moet gebruiken om de foto's direct na het maken op de computer te laten zien wordt niet geinstalleert. Ik kan ook onder windows 7 werken maar daar wordt de camera dan wel en dan niet herkend. op de Cd staat ook de programmatuur voor MAC, kan ik die ook installeren op ubuntu? zo ja hoe moet ik dat doen?

Re: welke programma
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/20, 21:00:23 »
Het zal waarschijnlijk ook niet gaan werken onder WINE, omdat het rechtstreeks met de harware moet kunnen communiceren, waar WINE waarschijnlijk geen ondersteuning voor heeft.
Bij mijn weten kun je geen MAC-software op Ubuntu installeren.
Voor Windowsproblemen kun je je bij een Windowsforum melden.

Het is helaas niet anders...

Re: welke programma
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/21, 12:05:57 »
Ik heb het wel eens gedaan met mijn Canon 400D. Het kan wel maar alleen via de terminal volgens mij..

kijk maar eens op deze websites:
http://photodoto.com/tethered-shooting-with-linux/ en
http://www.gphoto.org/

Succes,

\BoudewijnD
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Re: welke programma
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/22, 22:06:38 »
ik heb gphoto2 gedownload en uitgepakt.
de camera wordt herkend maar daarna niets meer. wanneer ik dubbel klik op tether gebreurd er niets, ik krijg geen mogelijkheid om te runnen. de rechten zijn veranderd zidat de file mag worden uitgevoerd.
wat doe ik fout of wat gaat hier niet goed?