Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstartscherm pc  (gelezen 385 keer)

Offline Rumoer

  • Lid
Opstartscherm pc
« Gepost op: 2014/05/10, 10:12:48 »
Ik heb Windows 8.1 standaard draaien. Omdat ik nogal eens .tar , .bz2 bestanden krijg en mee werk heb ik gisteren besloten om op mijn 2e schijf Linux te installeren. Ik heb gekozen voor Ubuntu.
De installatie is prima gelukt, maar ik heb moeite met het opstartscherm van de pc. Ik krijg dan een venster te zien waarin ik 4 keuzes heb: Ubuntu, gevarieerde instellingen voor Ubuntu, memtest, Windows 8.1.
Ik wil graag Windows 8.1 bovenaan hebben staan omdat dat mijn hoofdOS is. Hoe kan ik dit opstartscherm veranderen?

btw kan ik in Ubunta de Firefox startpagina veranderen? (ben geen google-fan).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstartscherm pc
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/10, 10:15:27 »
Windows bovenaan in het opstartmenu:
https://sites.google.com/site/computertip/windowseerst

Startpagina Firefox:
https://sites.google.com/site/computertip/firefox#TOC-Verander-de-startpagina-van-Firefox-in-Google.nl
(punt 2)
Geschreven om Google.nl de startpagina te maken, maar uiteraard ook bruikbaar voor een andere webstek. =D
« Laatst bewerkt op: 2014/05/10, 10:17:24 door Pjotr »

Re: Opstartscherm pc
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/10, 10:16:42 »
Firefox: menu Voorkeuren - tab Algemeen - Startpagina.

Offline Rumoer

  • Lid
Re: Opstartscherm pc
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/10, 10:27:10 »
Bedankt Pjotr en Paul. Ik ga de wijzigingen gelijk toepassen.

Overigens na het 'ontdekken' van Ubunta (ik heb vroeger een tijdje met SuSe gewerkt) liep het systeem vast. Is dit veel voorkomend? Het gebeurde toen ik het Amazon picto aanklikte.

Re: Opstartscherm pc
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/11, 09:10:41 »
Nee hoor, in principe loopt Ubuntu niet zomaar vast. Wat wel kan is dat je met reeds een stel geopende programma's op een website klikt die heel veel dingen gaat laden, waardoor je pc het niet meer aankan.