Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......  (gelezen 9350 keer)

Offline ribbeltje

  • Lid
[opgelost]Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Gepost op: 2009/10/31, 15:31:32 »
Heb net een clean install van 9.10 gedaan, en nu is m'n internet ontzettend traag.
Ben al wat aan het zoeken geweest, maar kan niet vinden waar dit aan zou kunnen liggen.
Heb hem trouwens naast W7 geinstalleerd.

« Laatst bewerkt op: 2009/12/16, 11:38:44 door ribbeltje »

Offline RobNagel

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/31, 19:12:01 »
Hoi Ribbeltje, Ik heb dit ook opgemerkt, ook FF start heel traag op. Na een aantal "tweaks"is het bij mij opgelost.  Google eens op FF3.5 tweak en je hebt zo 100.000 hits. We veel dezelfde maar ze hebben mijn probleem opgelost.

Succes ermee.

Rob

Offline ribbeltje

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/31, 19:52:23 »
Dank voor het antwoord, maar dit is alleen om FF te tweaken.
Bij mij is gewoon de hele verbinding ontzettend traag geworden ( >1,4 Mb/s naar +/- 20-40 kb/s......)
Lijkt wel of er een firewal op zit.

Net terug gegaan naar 9.04, maar hier is het nu ook traag!!??
Zou het aan de installatie van Windows 7 kunnen liggen?

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/31, 20:31:26 »
Ik zou het morgen opnieuw proberen.

Misschien problemen met je provider ?


Offline ribbeltje

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/31, 20:35:48 »
Nee, in W7 istie wel snel....
Zou bijna terug gaan naar Windows..... ;) (echnie!!)

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/31, 21:27:51 »
Zou dns problemen kunnen zijn.

Maar dan is het downloaden niet traag.

Alleen de eerste pagina van een site laden duurt lang.

Offline patje01

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/01, 10:24:40 »
Ik heb hier ook bij een machine een compleet verse installatie gedaan en merk dat de internetverbinding zeer traag is. Dit is in zowel firefox, chromium als downloaden via de terminal. Op een windowsmachine hier in huis totaal geen problemen.

Tijden het googlen heb ik gisteravond wel gelezen dat dit als bug is aangemeld. Ik hoop dat er snel een oplossing voor komt. De machine waar ik net de verse installatie op heb gedaan wil ik nl weggeven aan iemand die nog geen computer thuis heeft staan. Hij heeft geen idee en ervaring met enig besturingssyssteem (en is al 44 ???). Ik heb dus besloten om Ubuntu te installeren 8). Lekker makkelijk en overzichtelijk, maar het staat natuurlijk wel vreemd dat het internet niet vooruit te branden is.


Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/01, 11:01:28 »
Mijn test van vandaag:
Ik ben een youtube-bestand aan het downloaden. Die heeft dus niets te maken met de drukte bij de Ubuntu-servers vanwege Karmic.
De download start met 550-600 K/s en neemt dan per seconde af. Na 3-4 minuten heb ik een downloadsnelheid van 55k/s.
Met een live-cd van een andere distributie is er niets aan de hand en wordt een download gewoon met 550-600 K/s uitgevoerd.

Het vervelende is dat elke Ubuntu-actualisatie van de trage internetverbinding verschrikkelijk veel last heeft.
Dat heb ik gemerkt bij de zeer langzame actualisatie naar Firefox 3.5.4.
Dat kan ook een aantal foutmeldingen/mislukkingen verklaren bij de upgrade van 9.04->9.10.

Als er een legitieme verklaring voor is (ietsje vertragen omdat de servercapaciteit beperkt is), dan heb ik dar geen moeite mee.
Maar ik zou dat als gebruiker graag willen weten.
Mijn systeem werkt snel, maar op dit moment kan ik geen reclame maken voor Karmic omdat mijn internetverbinding sloom is.
Ik heb er nog niet naar gezocht, maar wie van onze forumleden met 1000+ postings weet hier iets meer van de internet-vertraging?

@patje01 - btw ik ben 44+ en heb destijds met de DOS-shell in 1 "venster"/konsole een berekening gestart en in de andere aan mijn rapport verder gewerkt. Dat was met MS-DOS 5.0/6.0 en had iets van Windows zonder Windows. Er lopen hier dus ook een paar fossielen in het forum rond, die al enige tijd met verschillende besturingssystemen werken  ;)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline patje01

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/01, 11:41:59 »
Het betreft in deze mijn zwager. Hij heeft nog nooit een computer aangeraakt, maar wil nu toch wel een keer het wereldwijde internet verkennen, mailen en de foto's die hij met zijn digitale fotocamera maakt op een scherm bekijken. Ik denk  dat deze eerste ervaring dan ook zo prettig mogelijk moet verlopen. Niet dat hij enig idee heeft van wat de snelheid zou moeten zijn, maar na de installatie viel het mij direct op.

Wat me verder is opgevallen is dat wanneer ik software via het softwarecentrum wil installeren, dat dit zeer langzaam gaat. Verder geeft hij op een gegeven moment een foutmelding dat de installatie niet gelukt is. Wanneer ik echter naar Toepassingen toe ga, staat het programma er gewoon bij en kan het ook gebruikt worden. Ik begrijp dus niet wat er nu mis is. In 9.04 heb ik hier totaal geen last van. 

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/01, 12:03:10 »
Om even aan te vullen, heb gemerkt dat het bij ook erg traag gaat. Een vanuit verschillende manieren van downloaden en vanuit verschillende servers.

Dns probleem geloof ik niet in. Als ik via ip direct na de site vertrek is dit ook zo.

Dus ook voor mij, als iemand iets weet??
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/01, 12:07:20 »
Ook hier is het internet nogal traag. Pagina's laden niet of langzaam en downloadsnelheden wisselen constant. Ik heb geen zin om terug te gaan naar Jaunty...

edit: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1305161

Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/01, 12:17:02 »
Kan/Wordt dit nog opgelost (worden)?
Of is dat onmogelijk met een update?
Heb zelf nu twee mensen die naar ubuntu willen zodra ik mijn karmic cd heb en het is nogal slordig om ze met sloom internet achter te laten.

EDIT:

Dit werkt volgens sommige mensen

https://store.opendns.com/setup/device/ubuntu/
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 12:20:08 door Glenn nl »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/01, 12:29:41 »
Heb het hier ook, al van in de alpha6 maar dacht dat dit aan mijn verbinding lag.
Daar het enkel bij ubuntu is zoals ik hier en daar lees, ligt het dus niet aan mijn provider (telenet).
Dit is wel lastig en moet zo snel mogelijk opgelost worden.
(Bij mij verbinding met DHCP.)

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline ribbeltje

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/01, 14:55:00 »
Wat nog vreemder is, is dat ik 9.04 teruggezet heb, en hier istie nu ook traaaaaag.
Hij begint op volle snelheid, en klapt dan helemaal in naar < 20kb/s....

Zal eens een paar van bovenstaande dingetjes uitproberen, nadat ik de boel weer heb teruggezet...

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/01, 15:02:14 »
Ben even met die OpenDNS aan de gang gegaan, wat een gedoe, en hier werkt het toch niet of ik zou ergens een fout moeten gemaakt hebben.
Maar dan nog: in 9.04 werkte het, dus wat is er veranderd?
Of heeft dit wat te maken met die "cloud"? Zit er daar iets scheef dat standaard ingesteld staat wat niet de bedoeling is.
Dieper in het systeem?

Hopelijk word dit snel opgelost.
Niet te doen. Heb altijd geduld als er iets niet direct goed gaat op mijn comp met ubuntu maar dit klopt dus langs geen kanten en niet werkbaar.
Nou ja, anders ga ik terug naar 9.04 of zelfs naar 8.04.3. als dit niet opgelost geraakt.
Voor de rest niets dan lof. Op mijn oude Pen ll alles OOB!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/01, 21:00:25 »
Of je dns problemen hebt, kun je heel snel controleren.

Door in terminal bijvoorbeeld : host www.fiets.nl

Als dan heel snel het ip nummer verschijnt, heb je geen dns probleem.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/01, 21:13:58 »
rja, ThX, ik zag het IP nummer dus alles goed hier. Maar het is vreemd, en ergerlijk.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/01, 21:27:56 »
rja, ThX, ik zag het IP nummer dus alles goed hier. Maar het is vreemd, en ergerlijk.

Mijn upgrade naar ubuntu 9.10 is vlekkeloos gegaan, zonder problemen.

Maar ik had een backup - van /home en /etc -  ik had terug naar Ubuntu 9.04 gekund of schone installatie kunnen doen.


Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/01, 22:33:14 »
Heb hier nu al een aantal upgrades gedaan en nog nergens het probleem gehad...
Misschien iets met ipv4 of ipv6 ?
Gingen ze nu niet standaard met de 6 aan de slag ?  En vermits sommige DNS-servers dat minder goed of nog niet doen, of snap ik dat dus echt niet ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline crisje103

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/01, 23:16:43 »
Ik ben niet over gestapt naar 9.10 alleen een normalen update gedaan waar ook firefox bij zat, bij mijn is hij nu ook heel traag.

Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/01, 23:23:36 »
Hier upgrade van 9.04 naar 9.10 gedaan (vnl omdat ik oude grub wil behouden ivm multiple boot) en internet is ook tergend traag geworden.
Ga nu Opera maar proberen ipv Firefox. Hopelijk wordt dit euvel snel verholpen.
Trouwens ook diverse foutmeldingen (waarvan ik de inhoud niet begrijp; wel foutenrapport doorgestuurd..)
Dit is de eerste release sinds 8.04 die me wat tegenvalt. Zit eigenlijk nu al te wachten op 10.4....die wordt weer LTS.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline patje01

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/02, 05:46:18 »
Kan/Wordt dit nog opgelost (worden)?
Of is dat onmogelijk met een update?
Heb zelf nu twee mensen die naar ubuntu willen zodra ik mijn karmic cd heb en het is nogal slordig om ze met sloom internet achter te laten.

EDIT:

Dit werkt volgens sommige mensen

https://store.opendns.com/setup/device/ubuntu/

Ik heb dit even snel uitgeprobeerd en het scheelde al heel behoorlijk voor wat betreft het installeren van software. Bij het installeren via het softwarecentrum waren kreeg ik in ieder geval geen fouten meer  ???. Waarom niet weet ik niet, maar het werkt in ieder geval. De snelheid van het surfen laat nog wel wat te wensen over (lijkt wel op 1mb snelheid te gaan :-[), dus ik hoop nog steeds dat er snel een oplossing komt.

Offline patje01

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/02, 05:56:02 »
Kan/Wordt dit nog opgelost (worden)?
Of is dat onmogelijk met een update?
Heb zelf nu twee mensen die naar ubuntu willen zodra ik mijn karmic cd heb en het is nogal slordig om ze met sloom internet achter te laten.

EDIT:

Dit werkt volgens sommige mensen

https://store.opendns.com/setup/device/ubuntu/

Ik heb dit even snel uitgeprobeerd en het scheelde al heel behoorlijk voor wat betreft het installeren van software. Bij het installeren via het softwarecentrum waren kreeg ik in ieder geval geen fouten meer  ???. Waarom niet weet ik niet, maar het werkt in ieder geval. De snelheid van het surfen laat nog wel wat te wensen over (lijkt wel op 1mb snelheid te gaan :-[), dus ik hoop nog steeds dat er snel een oplossing komt. Ik heb Firefox en Chromium gebruikt beiden met het zelde "langzame" resultaat.

Offline herman35

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/02, 09:40:43 »
Hallo,

Op mijn pc en labtop, ook de update gezet en internet heel erg traag (nu.nl duurd meer dan minuut) en ik heb nog een oud beestje waar de installatie op vast liep (dus geen update) en die werkt nog prima.

gr Herman

Offline vds

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 update, nu internet traaaaag......
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/02, 11:05:19 »
hier geen probleem aangaande de snelheid.firefox en opera zijn hier snel.en dit op alle computers.
vreemd hoor.......ligt het soms niet bij de provider zelf.?werkzaamheden.......het blijft vreemd hoor.
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10