Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partities maken lukt niet  (gelezen 711 keer)

tom_de_cd_rom

  • Gast
partities maken lukt niet
« Gepost op: 2008/07/21, 16:01:13 »
Beste,

ik probeer een dual-boot te maken met Xp Home & Ubuntu 8.04.
De installatie vanop de live-cd loopt goed tot ik aan het herindelen van mijn schijf kom. Mijn schijf is 110 gig groot, waarvan er slechts 15 gig in gebruik is. De indeling is NTFS.

Het probleem is als volgt:
ik kies voor handmatig instellen van de partities en vervolgens voor partitie bewerken; daar krijg ik echter NIET de mogelijkheid het formaat aan te passen; het lijkt erop dat heel mijn harde schijf, dus de volle 110, als ondeelbaar wordt beschouwd.

Dit is hetzelfde probleem als dit:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/19896

Vervolgens geprobeerd met een live-cd van GParted, maar daar weeral hetzelfde probleem: die 110 gig blijkt niet kleiner te maken. Die pijltjes doen niks als ik hiermee probeer de partitie te verkleinen. Ook het veranderen van de 110.000 door bvb 50.000 geeft geen resultaat.

Ofwel doe ik iets verkeerd (maar wat dan?), ofwel zorgt 'iets' ervoor dat mijn harde schijf als ondeelbaar wordt gezien door elk programma dat wil raken aan de verdeling ervan.

Iemand die mij kan helpen?

Alvast bedankt.

ps ik weet dat er, naast GParted, nog programma's zijn om de schijfindeling aan te passen, maar daar ga ik nog even mee wachten; ik vrees dat die misschien ook niet zullen helpen...

partities maken lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/21, 16:07:37 »
BTW: Gparted staat ook op de live-cd van Ubuntu, dus het was niet nodig om de Live-cd van Gparted te gebruiken...
Maar je kunt het met PartitionMagic proberen.

Offline lordnoid

  • Lid
partities maken lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/21, 16:30:16 »
Bij dit scherm:

kun je ook de eerste optie eens proberen.

tom_de_cd_rom

  • Gast
partities maken lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/21, 17:23:24 »
bedankt voor de snelle reacties

Ik heb ondertussen wat verder info gezocht op het net en dit ontdekt:

http://www.zyxware.com/articles/2007/12/27/windows/installing-ubuntu-laptops-single-ntfs-partition-windows-xp-or-vista

'By design or by accident OEM PC and Laptop manufacturers partition the disk into one big partition but for the small recovery partition where they copy the recovery data and install Windows on to it. What they have achieved in this process is not just easy recovery process but also difficult Linux installation.'

Hieruit blijkt dat mijn probleem mogelijks te maken heeft met het feit dat ik mijn pc kocht met xp reeds geïnstalleerd door de fabricant.

Er wordt ook een oplossing voorgesteld. Moet ik dit proberen of is dit af te raden? (ik ben nog een ubuntu-leek)