Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.  (gelezen 5279 keer)

Offline natuwes

  • Lid
Opgelost: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.
« Gepost op: 2009/12/31, 12:34:39 »
Hallo,

Wanneer ik in ubuntu 9.10 via gebruikersinstellingen, eigenschappen account een wachtwoord wil wijzigen wordt dat nieuwe wachtwoord niet door het systeem opgeslagen. Ik maak geen gebruik van een sleutelring. Bij het afsluiten, opnieuw opstarten van het geheel is alleen het oude wachtwoord nog maar geldig. Hoe kan dit opgelost worden? In ubuntu 9.04 en oudere versies had ik hier geen problemen mee. En bij het invoeren en controleren van het nieuwe wachtwoord gebeurt er behalve de melding "Wachtwoord controleren..." niets. De controle eindigt nooit.

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/02, 12:22:52 door natuwes »

Re: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/31, 12:44:48 »
Hier even zien misschien, item 51, daar staat ook iets voor jouw probleem tussen.
https://help.ubuntu.com/community/CategorySecurity?highlight=%28%28LostPassword%29%29
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/31, 16:23:50 »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/31, 17:44:43 »
Het betreft een fout in 9.10.... Ik had gisteren precies hetzelfde, bij een schone installatie van 9.10. Ik had zojuist alle updates verwerkt en daarna de computer opnieuw opgestart. Ik vroeg toen aan de eigenaar om een nieuw wachtwoord in te stellen (ter vervanging van het makkelijke tijdelijke ww dat ik had ingesteld).

Tot mijn stomme verbazing bleek bij herstart, dat de wijziging via Gebruikers en groepen niet was gelukt. Zelfs bleek het niet te lukken via "sudo passwd" in een terminal! Dat heb ik nog nooit meegemaakt. In beide gevallen bleek na herstart van de computer, dat hij alleen kon inloggen met het oude wachtwoord....

De "oplossing" bleek Systeem - Voorkeuren - Over mij. In dat scherm kun je ook je wachtwoord wijzigen. Dat bleek toen wel blijvend te werken.

Overigens kon ik bij die computer (enkelvoudige opstart) ook niet het Grubmenu oproepen (voor de herstelmodus).... Heel vreemd. Ondanks herhaaldelijk drukken op Esc, de computer start gewoon meteen op in Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/31, 17:46:30 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/31, 18:56:38 »
Overigens kon ik bij die computer (enkelvoudige opstart) ook niet het Grubmenu oproepen (voor de herstelmodus).... Heel vreemd. Ondanks herhaaldelijk drukken op Esc, de computer start gewoon meteen op in Ubuntu.
Een "schone" installatie van 9.10 = Grub 2. Druk op de SHIFT om het menu op te roepen.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#DeverschillentussenGRUBenGRUB2
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/31, 19:18:40 »
Overigens kon ik bij die computer (enkelvoudige opstart) ook niet het Grubmenu oproepen (voor de herstelmodus).... Heel vreemd. Ondanks herhaaldelijk drukken op Esc, de computer start gewoon meteen op in Ubuntu.
Een "schone" installatie van 9.10 = Grub 2. Druk op de SHIFT om het menu op te roepen.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#DeverschillentussenGRUBenGRUB2

Bedankt!  :)

Overigens vind ik het wel wezenloos raar van de makers van Grub2, om de ene sneltoets door de andere te vervangen, terwijl iedereen al anderhalf decennium gewend is aan de Esc-toets.... Hoogst klantonvriendelijk.

Re: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/31, 23:00:16 »
Vreesde al zoiets. Ik had het net eergisteren ook op de PC van mijn vrouw. Zij wilde per sé een nieuw wachtwoord instellen en dat lukte me maar niet... Zij vond dat verdacht (van mij) maar ik stond versteld.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/01, 11:31:37 »
Ik heb geprobeerd om dit te melden op Launchpad, maar ze hebben Launchpad blijkbaar dichtgetimmerd om het aantal foutmeldingen te beperken.... Het lukt me niet, om een foutmelding te plaatsen.

Weet iemand hoe dat tegenwoordig kan?

Re: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/01, 12:23:34 »
Er bestaat dus al een bug-rapport voor:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-system-tools/+bug/490093

Na inloggen bij Launchpad (gebeurt bij mij al terug automatisch sinds mijn verse installatie) kiezen in de rubriek "Get Started" voor "Browse bugs", een beschrijving geven ( ik gaf "password change not accepted") en aanvinken "all projects" (project "users-admin" bestaat niet) Het was ongeveer het vierde of vijfde in de lijst dat overeen kwam met het door ons geconstateerde gedrag.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/01, 22:00:43 »
Er bestaat dus al een bug-rapport voor:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-system-tools/+bug/490093

Bedankt; ik heb gelijk even mijn steentje bijgedragen daar.  :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/01, 22:16:13 »
Er bestaat dus al een bug-rapport voor:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-system-tools/+bug/490093

Bedankt; ik heb gelijk even mijn steentje bijgedragen daar.  :)
Een opmerkelijke bijdrage: sudo passwd zou ook niet meer werken?

Toch ik dit geen algemeen probleem. Direct proef-op-de-som genomen maar via de terminal sudo passwd werkt hier (ubuntu 9.10 incl. dagelijkse updates) nog normaal.

Even verder testen want dan is affects gnome-system-tools niet correct en begrijp ik de verklaring van Milan Bouchet-Valat ook niet meer.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/01, 22:49:30 »
Volgens Milan had ik "passwd" moeten gebruiken en niet "sudo passwd". Het lijkt erop, dat hij gelijk heeft. Met "passwd" lukt het wel.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/02, 01:14:27 »
Volgens Milan had ik "passwd" moeten gebruiken en niet "sudo passwd". Het lijkt erop, dat hij gelijk heeft. Met "passwd" lukt het wel.
sudo passwd <gebruikersnaam> werkt ook, om het wachtwoord van een andere gebruiker in te stellen.

De bug ziet, zoals gemeld in de launchpadmelding, in de gnome gui programma's.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline natuwes

  • Lid
Re: Opgelost: Gewijzigd wachtwoord wordt geweigerd.
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/02, 12:27:16 »
Bij mij is het probleem inmiddels vanzelf opgelost. Ik heb zoals Pjotr aangeeft "Systeem - Voorkeuren - Over mij" ook aangepast. Uiteindelijk moest ik de computer twee- of driemaal herstarten en alles werkt nu naar behoren. Zonder schone installatie, zonder de terminal te hoeven gebruiken. Bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/02, 12:30:20 door natuwes »