Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NVidia telkens kwijt na update  (gelezen 1158 keer)

Offline eddein

  • Lid
NVidia telkens kwijt na update
« Gepost op: 2012/02/27, 23:46:01 »
Telkens als ik mijn Ubuntu Studio 10.04 upgrade wordt mijn videokaart niet herkend. Met opstarten krijg ik de melding dat de Nvidia kernell niet geladen kan worden, Om verder te gaan klik ik op 'Restart X", maar mijn 2e monitor blijft zwart. 'Additional drivers' verteld mij dat de driver gewoon werkt.

Met gksudo nvidia-settings krijg ik de melding You do not appear to be using the Nvidia X-driver. Please edit your X configuration file (just run nvidia-xconfig as root) and restart the Xserver. etc/X11/xorg.config geeft:

# nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig
# nvidia-xconfig:  version 295.20  (buildmeister@swio-display-x86-rhel47-05.nvidia.com)  Mon Feb  6 22:13:40 PST 2012

# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings
# nvidia-settings:  version 290.10  (buildd@pluot)  Wed Nov 23 07:44:06 UTC 2011

Section "ServerLayout"
    Identifier     "Layout0"
    Screen      0  "Screen0" 0 0
    InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
    InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
    Option         "Xinerama" "0"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"

    # generated from default
    Identifier     "Mouse0"
    Driver         "mouse"
    Option         "Protocol" "auto"
    Option         "Device" "/dev/psaux"
    Option         "Emulate3Buttons" "no"
    Option         "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"

    # generated from default
    Identifier     "Keyboard0"
    Driver         "kbd"
EndSection

Section "Monitor"

    # HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid
    Identifier     "Monitor0"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "LG Electronics E2350"
    HorizSync       30.0 - 83.0
    VertRefresh     56.0 - 75.0
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Monitor"

    # HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid
    Identifier     "Monitor1"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "LG Electronics E2350"
    HorizSync       30.0 - 83.0
    VertRefresh     56.0 - 61.0
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce GT 240"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Device1"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce GT 240"
    BusID          "PCI:1:0:0"
    Screen          1
EndSection

Section "Screen"

# Removed Option "TwinView" "0"
# Removed Option "metamodes" "DFP-0: nvidia-auto-select +0+0"
# Removed Option "metamodes" "DFP-0: nvidia-auto-select +0+0, DFP-1: nvidia-auto-select +1920+0"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Device0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    Option         "TwinView" "1"
    Option         "metamodes" "DFP-0: nvidia-auto-select +1920+0, DFP-1: nvidia-auto-select +0+0"
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen1"
    Device         "Device1"
    Monitor        "Monitor1"
    DefaultDepth    24
    Option         "TwinView" "0"
    Option         "metamodes" "DFP-1: nvidia-auto-select +0+0"
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection

Iemand enig idee? Alvast bedankt!

Edwin.

[Mod edit: Even codetags toegevoegd.]
« Laatst bewerkt op: 2012/02/28, 11:31:02 door TopGear »

Re: NVidia telkens kwijt na update
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/28, 16:20:07 »
Volgens mij heb ik hetzelfde, maar ik weet geen oplossing....

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/awn-doet-raar/msg804198/#msg804198

Als ik NVIDIA X server start krijg ik: "You do not appear to be using the NVIDIA X driver.  Please edit your X configuration file (just run `nvidia-xconfig` as root), and restart the X server."

Herstart met de herstelversie en dan kiezen voor "normale opstartprocedure hervatten" en ik kom weer op een zwart scherm uit.

Herstart en dan kiezen voor "Veilige grafische omgeving"en dan kom ik er gewoon in. Daarbij draait NVIDIA X Server dus niet. /etc/X11/xorg.conf is hier helemaal leeg? Ik heb toen een oude xorg.conf-backup gebruikt.
Dan: sudo nvidia-xconfig
Dan: compiz --replace  en alles werkt.
Maar het probleem komt weer terug bij normale herstart.

« Laatst bewerkt op: 2012/02/28, 16:53:19 door Al Bunty »
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Offline eddein

  • Lid
Re: NVidia telkens kwijt na update
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/28, 18:20:36 »
Beste Al Bunty,

dank je voor je reactie. Ik los het probleem op door de driver via System>Administration>Hardware Drivers te de-activeren, dan herstarten, opnieuw activeren en weer herstarten. Maar na het updaten van mijn computertje moet ik deze procedure telkens weer opnieuw uitvoeren...

Re: NVidia telkens kwijt na update
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/28, 20:03:55 »
Ik los het probleem op door de driver via System>Administration>Hardware Drivers te de-activeren, dan herstarten, opnieuw activeren en weer herstarten. Maar na het updaten van mijn computertje moet ik deze procedure telkens weer opnieuw uitvoeren...
OK, dat doe je in feite ook met starten in veilige grafische mode? Zo werkt het bij mij ook, maar dat is geen oplossing.

Ik heb net een nieuwe partitie gemaakt met een nieuwe 10.04.4. Die werkt nu prima.
Ik heb de NVIDIA driver geinstalleerd.
Updates binnengehaald (de driver draaide dus nog niet)
Herstart en dan werkt de driver OK (3D effecten etc. werken).

Helaas, staan er geen updates meer klaar om te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/12, 17:50:04 door Al Bunty »
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Offline atomos

  • Lid
Re: NVidia telkens kwijt na update
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/28, 23:47:12 »
Ik had het ook bij Kubuntu 10.04. Wat ik toen deed voor een update was: de nvidia stuurprogramma uitschakelen, afmelden en weer aanmelden, updaten, nvidea  stuurprogramma aanzetten en een warme start maken.
Dit werkte het beste.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline eddein

  • Lid
Re: NVidia telkens kwijt na update
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/01, 01:41:13 »
Ik los het probleem op door de driver via System>Administration>Hardware Drivers te de-activeren, dan herstarten, opnieuw activeren en weer herstarten. Maar na het updaten van mijn computertje moet ik deze procedure telkens weer opnieuw uitvoeren...
OK, dat doe je in feite ook met starten in veilige grafische mode? Zo werkt het bij mij ook, maar dat is geen oplossing.



Nee, ik koos altijd de optie 'restart X' die ik krijg met opstarten. De schermresolutie staat dan hoog, maar het tweede scherm blijft in slaapstand. Ik moet bekennen dat ik niet gekeken heb of de 3D-accelleration werkte. Oh ja: als ik Ctrl-Alt-F1 drukte was mijn PC'tje volledig van slag. Ik kon hem alleen maar uitzetten dmv de powerbutton 5sec ingedrukt te houden. Dus om nou te zeggen dat het optimaal functioneerde....    ....nee, niet echt!


@ atomos: wellicht iets om een volgende keer te proberen, maar het zou toch gewoon mogelijk moeten zijn dat het blijft werken zoals het hoort?! Bedankt voor de tip!

Re: NVidia telkens kwijt na update
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/02, 09:33:48 »
Ik los het probleem op door de driver via System>Administration>Hardware Drivers te de-activeren, dan herstarten, opnieuw activeren en weer herstarten. Maar na het updaten van mijn computertje moet ik deze procedure telkens weer opnieuw uitvoeren...
OK, dat doe je in feite ook met starten in veilige grafische mode? Zo werkt het bij mij ook, maar dat is geen oplossing.

Ik heb net een nieuwe partitie gemaakt met 10.04.4. Die werkt nu prima.
Ik heb de NVIDIA driver geinstalleerd.
Toen updates binnengehaald (de driver draaide dus nog niet)
Toen herstart en dan werkt de driver (3D effecten etc. werken).

Helaas, staan er geen updates meer klaar om te installeren. Wel allerlei andere programma's geinstalleerd zonder problemen.

Heb updates geinstalleerd en nog steeds alles ok... :rolleyes:
10.04.4 draait ok.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/02, 09:40:38 door Al Bunty »
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10