Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies partitioneren gevraagd  (gelezen 2157 keer)

Offline ehx

  • Lid
Advies partitioneren gevraagd
« Gepost op: 2010/08/01, 12:59:39 »
Hallo,

Ik ben redelijk nieuw met Ubuntu en Linux. Ik wil een Ubuntu server installaren waarop ik met KVM een aantal VM's wil gaan draaien. Ik heb een server met 2 1,5 TB harddisks en 12 GB RAM. Nu wil ik de beide harddisks in software raid-1 zetten. Ik heb begrepen dat je raid het beste al bij de installatie op de juiste manier kunt configureren. Ik heb hiervoor deze handleiding op Ubuntu.com gelezen: https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/C/advanced-installation.html .
Op zich is dit duidelijk. Mijn idee is echter om meerdere partities te gebruiken, namelijk een swap-partitie van 24 GB (2x het RAM-geheugen) en een partitie waar Ubuntu server zelf op draait, ik dacht hiervoor ook 24 GB te nemen. Hiervoor kan ik de genoemde handleiding hanteren waarbij ik dan voor de 2e partitie niet de hele rest van de vrije ruimte neem, maar 24 GB.
Vervolgens wil ik voor de VM's steeds een aparte LVM partitie creeëren waarop ik dan de VM-harddisk plaats. Dit schijnt voordelen te hebben bij het back-uppen, van LVM's kun je namelijk snapshots maken.
Mijn vraag is daarom of ik hiervoor bij het configureren van de raid-partities nog een 3e partitie moet aanmaken die de rest van de vrije ruimte omvat (dus 1,5 TB min 2x 24 GB), waarop ik dan na installatie de LVM's kan aanmaken? Zo ja, wat voor type partitie zou dit dan moeten worden?
Of is de aanpak die ik in gedachten heb helemaal verkeerd en hoe zou ik het dan aan moeten pakken?

Groeten, Erik

Offline ehx

  • Lid
Re: Advies partitioneren gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/02, 16:54:22 »
Hallo Buzzin,

Bedankt voor het antwoord. Een duidelijk verhaal. Nog één vraag: maak je de LVM partities voor /home, /usr enz. aan vóór de installatie van Ubuntu of daarna?

Erik

Re: Advies partitioneren gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/02, 17:52:41 »
Je maakt aan:
a) formateren als ext 2 (of wat jij wil....ik doe altijd ext2)


ext 4 zou ik doen is veel sneller en stabiel
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline ehx

  • Lid
Re: Advies partitioneren gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/02, 21:29:30 »
Bedankt voor jullie reacties en tips! Ik ben al veel verder gekomen en begin het partitioneren voor Linux al enigszins te begrijpen.

Nog een vraagje:

Nu moet je met de LVM manager partities aanmaken binnen LVM, hier een voorbeeldje wat ik altijd doe:
/ = 10 gb
/home = 50 gb
/usr = 10 gb
/tmp = 5 gb
/var = 5 gb
/var/VM1 = wat je voor 1 machine wilt
/var/VM2 = wat je voor 1 machine wilt

Om deze partities aan te maken met de LVM manager moet je eerst een Volume Group aanmaken. Ik heb nu één Volume Group aangemaakt ter grote van de gehele onderliggende partitie. Ik vraag mij echter af of het misschien verstandiger is om met meerdere Volume Groups te werken, en zo ja, wat daar dan de voordelen van zouden zijn.

Groeten, Erik