Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: is ubuntu 9.10 wel direkt opstartbaar van een USB-stick ?  (gelezen 1587 keer)

pluto

  • Gast
is ubuntu 9.10 wel direkt opstartbaar van een USB-stick ?
« Gepost op: 2009/11/16, 18:08:19 »
Hallo allemaal,

Bij de installatie van Ubuntu 9.10 heb ik alles op een nieuwe partitie geplaatst en de oude versie 9.04 op de oude partitie behouden. Al eerder was de Grub1- bootloader in Ubuntu 9.04 omgezet naar Grub-2. Je krijgt dan een Grub-2 bootloader in de MBR op hd0, met verwijzingen naar beide systemen. 
Omdat je wel eens wilt spelen met Xubuntu 9.10 wilde ik Xubuntu direkt op een USB-stick installeren op dezelfde manier als dat bij de versie 9.04 ging. Dus eerst de volledige schijf als sdc  met mkfs.ext3 formateren en vervolgens de installatie. Dat verliep weliswaar naar wens, maar bij het eerste opstarten van de USB-stick kreeg ik een melding: Grub of: geen bootloader te vinden. Bij (XK)Ubuntu 9.04 kreeg je als het goed ging een MBR op de stick.  Kan deze werkwijze niet meer, en moet je soms een aparte vermelding in de boadloader op hd0 aanbrengen. Of doe ik iets anders fout? Wie kan me verder helpen?

Pluto


pluto

  • Gast
Re: is ubuntu 9.10 wel direkt opstartbaar van een USB-stick ?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/16, 20:19:33 »
Bedankt Pjotr,

De methode met Unetbootlogin  heb ik via een duits computerblad al uitgeprobeerd. Dan krijg je inderdaad een USB-stick ipv. een Live-CD die prima werkt. Maar hoe gaat dat met een volledige installatie op USB-stick of USB-harde schijf?
Met 9.04 versies, en dan met Grub1 als bootloader, lukte het wel om alles volledig op de stick te installeren zoals je dat normaal op de harde schijf doet.  Met Grub2 als bootloader werkt dat niet.  En zover ik begrepen heb krijgt Unetbootlogin dat ook niet voor elkaar. Maar misschien vraag ik het onmogelijke. Het boeit mij gewoon om grenzen te verkennen.

Pluto

pluto

  • Gast
Re: is ubuntu 9.10 wel direkt opstartbaar van een USB-stick ?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/21, 17:34:21 »
Hallo allemaal

Als je een volledige installatie doet met (X)Ubuntu vanaf CDRom naar USB-stick of USB harde schijf wil het systeem niet opstarten.
Ik heb het probleem dacht ik opgelost.
1 De "vuile methode"
Installeer op een nieuwe partitie een Linux-versie vanaf CDrom, die nog met Grub1 (Grub-Legacy) draait bv Ubuntu 9.04. Er komt nu weer een leesbare MBR. De methode werkte ook goed, wannner de MBR van de harde schijf was verknoeid. Later kun je Grub-Legacy dan omzetten in Grub2 door het pakket Grub-PC te installeren.
2 De "nette methode"
Herstel de MBR op de USB-harde schijf met behulp van de Live-CD en gebruik daarbij de Ubuntu-community documentatie over Grub2, speciaal de alinea: Herstel GRUB2  vanaf Live-CD. Bij mij werkte dat uitstekend.