Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Goede distro voor zwakke laptop en 'dummie' gebruiker  (gelezen 1353 keer)

Offline MKe

  • Lid
Goede distro voor zwakke laptop en 'dummie' gebruiker
« Gepost op: 2013/09/25, 21:51:52 »
Hoi,

Wat adviseren jullie als distro voor iemand die absoluut geen kennis van de werking van een computer heeft?  We hebben het hier over iemand die het concept van bestanden niet snapt. Ik heb er een uur over gedaan om hem uit te leggen hoe hij die dingen kon kopieren in windowsxp, dus zijn begrip en kennis van computers is echt zeer laag.
Hij heeft een laptop die niet de snelste meer is. Een celeron 1.4ghz met 512 mb geheugen, waarvan nog een deel geshared is met de video kaart. Hij wil de computer gebruiken voor muziek, dus spotify, youtube en soms wat internetten met bij voorkeur google chrome (hij begreep firefox niet).
Omdat ik hem zal moeten helpen, heb ik de voorkeur voor een debian- of Ubuntu-achtige. En het moet dus een lichtgewicht zijn, zeer stabiel en eenvoudig en weinig onderhoud. Ubuntu valt af, ook Kubuntu en Mint cinemon. Volgens mij zijn dus de opties:
- Lubuntu (is die niet te spartaans en dus te moeilijk te gebruiken voor zo iemand?
- Xubuntu (licht genoeg voor 480 mb?)
- Bodhi (geen automatische update en E17 doet soms vreemd)
- Mint xfce (zie Xubuntu)
- Andere?

Ik heb zelf goede ervaringen met Bodhi, maar daarbij moeten de updates via apt-get in de commandline en daar vertrouw ik hem dus niet mee.
Xubuntu neemt volgens mij al snel meer dan 300 mb van de ram, dus dan blijft er niet veel meer over voor Chrome (bodhi gebruikt slechts 100 mb)

Ervaringen? Tips?

Offline joop905

  • Lid
Re: Goede distro voor zwakke laptop en 'dummie' gebruiker
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/25, 22:22:59 »
Dan vind ik Xubuntu 12.04 LTS het gebruik vriendelijks

Redelijk functioneren
Processor: Pentium III 800 Mhz
RAM-geheugen: 512 MB
Videokaart: 32 MB
Harde-schijfruimte: 10 GB

Offline Tom

  • Lid
Re: Goede distro voor zwakke laptop en 'dummie' gebruiker
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/25, 22:48:28 »
 Hij wil de computer gebruiken voor muziek, dus spotify, youtube en soms wat internetten met bij voorkeur google chrome (hij begreep firefox niet).  < Als het alleen daarvoor is Lubuntu is ook vrij licht !
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Goede distro voor zwakke laptop en 'dummie' gebruiker
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/25, 23:15:32 »
Is een desktop computer (of laptop) voor zo'n persoon überhaupt wel een geschikt platform? Een tablet lijkt me daarvoor veel geschikter.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Goede distro voor zwakke laptop en 'dummie' gebruiker
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/25, 23:50:04 »
Is een desktop computer (of laptop) voor zo'n persoon überhaupt wel een geschikt platform? Een tablet lijkt me daarvoor veel geschikter.
Mee eens. Een tablet is veel meer dichtgetimmerd....

Re: Goede distro voor zwakke laptop en 'dummie' gebruiker
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/26, 00:16:24 »
Bodhi is wel degelijk voorzien van automatische updates via Updatebeheer (dezelfde als Ubuntu/Xubuntu 12.04). En E17 doet niet vreemd meer sinds de stabiele versie is uitgebracht begin dit jaar (en die zit in de nieuwste versies van Bodhi) en al zeker niet in Bodhi, die zorgen voor een stabiele E17.

Maar goed, een tablet zou ook een idee zijn ja. Bluetooth-toetsenbordje erbij en klaar.

Re: Goede distro voor zwakke laptop en 'dummie' gebruiker
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/26, 07:11:11 »
LXLE is misschien ook een optie, al komt deze standaard met Firefox. Dit is een meer gepolijste versie van Lubuntu en werkt overigens alleen met de LTS versies van Ubuntu.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: Goede distro voor zwakke laptop en 'dummie' gebruiker
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/26, 08:02:15 »
Ja, een tablet zou beter zijn, maar hij heeft nu eenmaal deze laptop.

@Vistaus, Ik gebruik Bodhi als main distro thuis en hij werkt idd lekker tegenwoordig. Ik heb echter heel soms een freeze van E17. Geen probleem, je kunt de optie restart E17 doen in het menu, maar ik vrees dat dit voor te veel paniek gaat zorgen. Ik krijg bij Bodhi geen melding dat er nieuwe updates zijn. Ik wil graag zo'n melding voor hem dat er updates zijn en dat hij dan alleen op ja hoeft te klikken.Dan is er tenminste meer kans dat het ook gebeurd.

@Theo: Bedankt! Die kende ik nog niet. Ziet er zeer interessant uit. Een soort Bodhi, maar dan met lxde. LTS versies vind ik alleen maar een voordeel. En dit zieet eruit als windows, ook een groot voordeel.

@joop95: Dan lijkt Xubuntu idd iets aan de zware kant. Na aftrek van het shared geheugen blijft er ruim minder over dan 512mb.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Goede distro voor zwakke laptop en 'dummie' gebruiker
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/26, 08:54:19 »
Lubuntu is net iets lichter dan Xubuntu.

Re: Goede distro voor zwakke laptop en 'dummie' gebruiker
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/26, 11:30:49 »
@MKe: Maar dat kun je prima aanzetten! Gewoon in Updatebeheer aangeven dat ie elke dag met updates moet komen en dan hoeft de gebruiker alleen op Installeren te klikken.
(Bodhi is trouwens ook LTS)


Offline MKe

  • Lid
Re: Goede distro voor zwakke laptop en 'dummie' gebruiker
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/26, 18:44:51 »
@MKe: Maar dat kun je prima aanzetten! Gewoon in Updatebeheer aangeven dat ie elke dag met updates moet komen en dan hoeft de gebruiker alleen op Installeren te klikken.
(Bodhi is trouwens ook LTS)
waar doe je dat? En dan moet ook de systray gebruikt worden neem ik aan?