Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met connecten naar mysql na updaten software  (gelezen 924 keer)

problemen met connecten naar mysql na updaten software
« Gepost op: 2010/04/13, 14:17:03 »
hallo allemaal,

ik ben nogal nieuw met linux en ben bezig om een test te maken met als uiteindelijke doel mijn windows server te vervangen nu heb ik ubuntu server 9.10 geinstalleerd met als rollen: dns server,LAMP,ftp,sambaserver en mailserver. nu had ik een testsite gemaakt met joomla werkte allemaal perfect daarna heb ik webmin geinstalleerd en vanuit daar alle software laten updaten als ik nu naar mn testsite ga krijg ik de volgende melding:
Database Error: Unable to connect to the database:The MySQL adapter "mysql" is not available. ik heb gezocht op google en kwam een link tegen op dit forum van een bijna soortgelijke situatie echter stond daar de oplossing niet bij vandaar dit topic. iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Re: problemen met connecten naar mysql na updaten software
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/13, 16:37:01 »
Alleerst, werk niet met tussenversies op servers.
Werk alleen met de LTS versies ivm stabieliteit.

Vervolgens installeer je Ubuntu lamp server zo kaal mogelijk.
Daarna installeer je Webmin met eventueel de plugin Virtualmin.

Virtualmin is voor het beheer van de hosting.

Daarna installeer je pas alle andere zaken liefst vanuit Webmin.
Die zet alles op de juiste plek met de juiste rechten.

In Virtualmin heb je ook speciale scripts die zaken automatisch installeren voor je.
Ik weet alleen niet of en hoeveel scripts in de gratis versie zitten, ik gebruik de betaalde versie.

enyway, bouw een server altijd vanaf de grond juist op, dit geeft je veel plezier voor de komende jaren.
En schroom niet om opnieuw te beginnen, een stabiele goed opgebouwde server is goud waard.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: problemen met connecten naar mysql na updaten software
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/13, 18:41:37 »
hoi gandyman,

bedankt voor de tips ik ga eens kijken naar de lts versie.

dus als ik het goed begrijp kan ik beter deze installatievolgorde aanhouden: server os met lamp, webmin met virtualmin plugin, en vanuit webmin alle onderdelen installeren die ik op de server wil?

ik ben ook niet bang om opnieuw te installeren tis gelukkig maar een testopstelling echter wou ik meer weten hoe deze fout kan want als ik er "live" mee wil gaan en ik kom hetzelfde tegen kan ik niet zomaar ff me server opnieuw installeren  :)

Re: problemen met connecten naar mysql na updaten software
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/14, 10:57:13 »
Jah klopt,  ;)

Ik installeer soms wel 5 of 10x opnieuw een server als het niet naar me zin is.
Achteraf fouten opzoeken en herstellen kost meer tijd en de ervaring leert dat soms kleine dingen je blijven achtervolgen.
Daarom is een perfecte installatie (is dit mogelijk?  =D ) goud waard.

Vaak installeer ik van de LAMP alleen LA en de rest via Webmin.

Nadat je Virtualmin geinstalleerd hebt krijg vervolgens links bovenin je scherm een keuze Virtualmin/Webmin.
Dus met 1 klik schakel je om van serverbeheer naar hostbeheer.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D