Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zotero installeren in Ubuntu 18.04  (gelezen 550 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Zotero installeren in Ubuntu 18.04
« Gepost op: 2018/05/11, 10:20:30 »
Hoe, o hoe, kan ik Zotero (eventueel standalone) installeren in Ubuntu 18.04. Ik begrijp dat dat tegenwoordig als Zotero Standalone moet (dus niet langer als extensie/addon voor firefox).

En als je via de Zotero-site "download" klikt, krijg je zo'n tar.gz bestand, waarvan ik lees dat je het beter NIET gebruikt in Ubuntu/Linux.

*Zotero = keigoed programma voor het bijhouden van literatuurgegevens.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/11, 10:22:11 door Jenske »
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline HarzG

  • Lid
Re: Zotero installeren in Ubuntu 18.04
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/11, 11:00:04 »
Er is een Unity-lens gemaakt (unity-scope-zotero). Kom je daarmee verder?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zotero installeren in Ubuntu 18.04
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/14, 13:53:51 »
Een tijdje geleden al dat ik stand alone Zotero heb geïnstalleerd. Uiteraard volg je hier voor Zotero de instructies van de makers op de website"https://www.zotero.org/support/installation, en dat houdt inderdaad in het archief downloaden en uitpakken. Je kan Zotero rechtstreeks vanuit de uitgepakte folder opstarten.

Met de terminal kan het iets worden als hetgeen volgt, in de onderstelling dat je het tar.bz2 hebt gedownload in je "Downloads" folder.
cd ~/Downloads  #ga naar folder waar het gedownloade bestand staat
tar -xjvf Zotero-5.0.47_linux-x86_64.tar.bz2  #pak het archief uit
sudo mv Zotero_linux-x86_64/ /opt/zotero
ln -s /opt/zotero/zotero.desktop ~/.local/share/applications/
Je pakt het bz2 archief uit, verplaatst het naar /opt onder de naam zotero en maakt een link aan naar het desktop bestand in jou .local/share/applications/ folder. Hierdoor wordt zotero toegevoegd aan je programmamenu's.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Zotero installeren in Ubuntu 18.04
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/14, 18:25:55 »
Perfect. Dat was het.

Vreemd/jammer/stom dat "ze" van Zotero het blijkbaar niet nodig vinden om Zotero Standalone mee op te nemen in de repositories van Ubuntu 18.04.

Dat symlink- en tar.gz-gedoe is toch echt niet iets wat vertrouwen zal wekken bij de gemiddelde gebruiker. Zeker niet als die van Windows afkomstig is.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM