Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Geen toegang meer tot windows-netwerk  (gelezen 3037 keer)

hannnah

  • Gast
[Opgelost] Geen toegang meer tot windows-netwerk
« Gepost op: 2009/07/22, 12:24:11 »
Hallo iedereen,

Ik gebruik sinds een tijdje ubuntu en in het begin had ik daarmee automatisch toegang tot de gedeelde bestanden op de tweede computer in huis (met windows xp), zonder daarvoor iets te moeten instellen(gewoon bij "netwerk"), maar niet tot de gedeelde bestanden op de derde computer (met windows vista). Maar nadat ik onlang een statisch ip-adres ingesteld had, verdween de toegang tot het windows-netwerk helemaal. Als ik nu op "MSHOME" klik krijg ik het bericht "kan locatie niet aankoppelen". Kan iemand mij zeggen hoe dat komt, en hoe het te verhelpen is?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/23, 10:32:35 door Ron »

Re: Geen toegang meer tot windows-netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/22, 15:00:29 »
Waarom een statisch adres? Blijkbaar past dit adres niet in de DHCP Range.

hannnah

  • Gast
Re: Geen toegang meer tot windows-netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/22, 16:54:10 »
Omdat er anders nooit inkomende verbindingen waren in deluge. Geen idee of dat de enige oplossing was, maar het werkte en leverde buiten het wegvallen van het windows-netwerk ook geen problemen op. Dat netwerk heb ik nu wel bijna nooit nodig maar ik zou het toch graag ter beschikking hebben om gedoe met usb-sticks e.d. zoveel mogelijk te vermijden. Want milde irritatie is natuurlijk onoverkomelijk  ;)
Wat wilt dat van die DHCP-range zeggen? Moet ik het ip-adres veranderen?

Re: Geen toegang meer tot windows-netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/22, 16:59:19 »
"Want milde irritatie is natuurlijk onoverkomelijk" mooie kwoot

"Wat wilt dat van die DHCP-range zeggen? Moet ik het ip-adres veranderen?"

Ik weet niet waarom automatisch IP toekenning van een DHCP server niet werkt. Eerst wel. :|



Re: Geen toegang meer tot windows-netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/22, 17:02:23 »
Er zijn alternatieven voor "deluge" Zie Synaptic.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Geen toegang meer tot windows-netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/22, 18:23:58 »
Probeer eens nautilus te openen en druk dan CTRL + L. Dan verschijnt er een adres regel. Daar type je het volgende in: smb://10.0.0.1 waar 10.0.0.1 je statisch ip adres is van de Windows PC. Dit is de manier hoe het bij mij werkt.

Als het werkt kun je gewoon een snelkoppeling (favoriet) aan de zijkant slepen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

hannnah

  • Gast
Re: Geen toegang meer tot windows-netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/22, 19:34:38 »
Ik denk dat de windows-computers gewoon dynamische ip-adressen hebben, dus die techniek werkt jammer genoeg niet. En deluge-alternatieven veranderen niks aan het probleem (althans, niet voor zover ik, "de vrij onwetende beginner", ze kan instellen e.d.). Tenzij iemand nog andere ideeën heeft voorlopig toch maar met de usb-stick blijven werken dus  =D

Re: Geen toegang meer tot windows-netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/22, 19:58:04 »
Weet je het adres van je router? type deze in de adresbalk van je browser, adres staat meestal in je handleiding van de router.
Hier kan je elke poort een vast adres geven. Bij mij ziet het scherm er zo uit, ik heb alles via DHCP, hier kan je de adressen opgeven.

[verwijderd door de beheerder]
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Geen toegang meer tot windows-netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/23, 00:35:23 »
Als je van mening bent dat het toekennen van een static ip-adres dit heeft veroorzaakt ben ik wel nieuwsgierig hoe je dit hebt gedaan. Waarschijnlijk heb je een adres opgenomen in /etc/network/interfaces? Maar wat staat er in /etc/resolv.conf?

Het bestand /etc/resolv.conf bevat de dns-server (die een computernaam moet omzetten in een ip-adres). Dat regelt vaak dhcp maar hoe zit dat bij jou static ip-adres? Als de computernaam niet (meer) in een ip-adres omgezet kan worden kan dat je probleem verklaren.

De oplossing van Ronnie is wel een tip die meer inzicht geeft in je probleem. Dat de windows-computers een dynamisch ip-adres hebben is niet zo'n groot probleem. Zolang de computer aan staat (en zelfs bij een herstart) zal het adres hetzelfde blijven.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Geen toegang meer tot windows-netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/23, 01:24:02 »
Je kan en mag niet zomaar een PC een statisch IP adres geven. !

Je LAN begint normaal gesproken bij je modem/router.
Daar zit een DHCP in die de IP adressen uitdeelt.
Hier staat ook ingesteld hoelang hij een IP adres in zijn cache moet houden voordat hij hem weer vrijgeeft.

Indien jij statische IP adressen wilt gebruiken zal je eerst in de modem/router de IP range van de DHCP moeten veranderen.

Stel deze range loopt nu van 192.168.1.100 t/m 192.168.1.254 zal je deze moeten veranderen naar
192.168.1.100 t/m 192.168.1.200  bijvoorbeeld.
Nu kan je alle computers een statisch IP adres geven vanaf de 192.168.1.201 range.

Wat je nu gedaan hebt is je PC een statisch IP adres te geven die nog in de gebruikte range zit.
Je loopt dus het risico dat het IP adres al in gebruik is of dat de DHCP je nu niet accepteert.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

hannnah

  • Gast
Re: Geen toegang meer tot windows-netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/23, 10:28:28 »
Gandyman, ik had de DCP-range blijkbaar wel degelijk veranderd, maar toen stomweg een statisch adres uitgekozen dat binnen die nieuwe range lag. Ik had zo'n tutorial gevolgd die ik gevonden had bij het googlen over "geen inkomende verbindingen deluge" en het probleem met dat soort dingen is dat ze vaak de (voor gevorderden) voor de hand liggende zaken niet vermelden, waardoor je als beginner nogal eens in het duister tast.

Het werkt nu, toen ik ronnie's tip gisteren probeerde had ik blijkbaar gewoon het verkeerde adres ingetikt, maar nu staan de gedeelde documenten van computer B bij mijn favorieten. Yes! Bedankt, iedereen...

Re: [Opgelost] Geen toegang meer tot windows-netwerk
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/24, 03:44:17 »
Goed zo.  ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D