Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lange tenen  (gelezen 7757 keer)

Atom

  • Gast
Re: Lange tenen
« Reactie #25 Gepost op: 2009/04/17, 14:11:34 »
Persoonlijk en dit zeg ik als lid, krijg ik lange tenen van zulk soort topics en zinloze discussies om niks eigenlijk. We hebben de afgelopen maanden al meer dan genoeg negatief getinte topics gehad. Als men meent dat men het anders of beter kan dan had men maar moeten solliciteren. Zulk soort gezaag wat hier gaande is de laatste tijd heb ik op andere fora nog niet meegemaakt, ook niet op het Engelstalige Ubuntu forum.

De leden op een forum hebben zelf in de hand hoe bepaalde zaken verlopen en of de sfeer goed blijft, alleen beseft men dat nog steeds niet.

Nogmaals, er zijn richtlijnen waar men zich aan moet houden en als een moderator ziet dat het dreigt uit te lopen in een discussie dan is het verstandiger om van tevoren al in te grijpen en te zeggen om ontopic verder te gaan. Voorkomen is beter dan genezen zegt men wel eens. Het zijn taken van de moderatoren om in te grijpen en niet de taken van de leden.


Nu kan men trouwens zeggen dat het niet persoonlijk bedoeld was op de posters maar indirect is dat toch gebeurd en voelen mensen zich aangevallen.


Al eens nagedacht dat sommige mensen van zoiets hebben wat moet ik met gezag op internet? Ik zelf heb daar genoeg moeite mee, omdat ik mij op internet vrij wil voelen en niet graag terug houdend ben, wat ik probeer te zeggen Internet is anders dan de realiteit, zo heb ik in jaren ervaren dat de draagzaamheid op internet stukken minder is dan in echt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Lange tenen
« Reactie #26 Gepost op: 2009/04/17, 14:19:43 »
Daarom moet je je op een forum als dit gewoon netjes gedragen.
Doe je dat niet, dan loopt het uit de hand en heeft iedereen daar last van.

Dat je moeite hebt met gezag is geen excuus om maar rotzooi te trappen. Als je dat zo graag wil doen, doe dat dan ergens anders aub.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #27 Gepost op: 2009/04/17, 14:25:49 »
Citaat
Citaat van: DarkEra op Vandaag om 13:07:08
Persoonlijk en dit zeg ik als lid, krijg ik lange tenen van zulk soort topics en zinloze discussies om niks eigenlijk..
.

Ik krijg kromme tenen van dit, en verder ben je wat mij betreft altijd lid.

Re: Lange tenen
« Reactie #28 Gepost op: 2009/04/17, 14:45:07 »

Al eens nagedacht dat sommige mensen van zoiets hebben wat moet ik met gezag op internet? Ik zelf heb daar genoeg moeite mee, omdat ik mij op internet vrij wil voelen en niet graag terug houdend ben

Al eens nagedacht dat vrijheid alleen maar zin heeft als je rekening houdt met elkaar?
Je vrij voelen is prima, maar er zijn grenzen aan. Vrijheid geeft niemand het recht een ander te kwetsen.
Ik zeg niet dat je dat gedaan hebt want ik heb niet al je postjes gescand, maar vrijheid is volkomen zinloos als er ook niet zoiets als respect bij komt kijken.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Dave

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #29 Gepost op: 2009/04/17, 17:43:18 »

Al eens nagedacht dat sommige mensen van zoiets hebben wat moet ik met gezag op internet? Ik zelf heb daar genoeg moeite mee, omdat ik mij op internet vrij wil voelen en niet graag terug houdend ben, wat ik probeer te zeggen Internet is anders dan de realiteit, zo heb ik in jaren ervaren dat de draagzaamheid op internet stukken minder is dan in echt.

Ik weet niet of ik je post helemaal goed begrijp (mooi voorbeeld overigens dat iets geschreven snel voor verwarring of verkeerde interpretatie kan zorgen als het niet zakelijk is) maar ik neem aan dat je het meer bedoeld als betutteling? Niet steeds een schooljuf die je op een schrijffoutje wijst of dat je jas aan de kapstok moet enzo?

Irl laat je bepaalde mensen initiatief al snel links liggen, op een forum is dat lastiger. Ook met een ignore functie gaat een topic er dan vreemd uit zien of zie je de kwoots.

Re: Lange tenen
« Reactie #30 Gepost op: 2009/04/18, 21:32:58 »

Ik weet dat sociale controle in NL veel sterker is als in België. Maar het gaat voor mij hier te ver. Als je een mop vertelt die iemand stoort, altijd dat "Ongepast". Ik vind persoonlijk Pater Damiaan een inspirerende figuur en de melaatsenmoppen doen me dan ook een tikkeltje groen lachen, maar om dan meteen te  beginnen roepen van "Ongepast"...  :rolleyes:
Dan moet iedereen hier steigeren: iedereen heeft wel een dommerik of een blondje in de familie, een schoonmoeder, er zijn wel meer mensen met een handicap, blind, doof, te dik, te dun, te donker, te bleek, rijk, arm,...  allemaal onderwerpen die in moppen voorkomen...


+1
Viva La Revolución

Offline rja

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #31 Gepost op: 2009/04/19, 12:42:53 »
Soms gaat het met het commentaar erg snel inderdaad... maar volgens mij is het nog zeer mild in vergelijking met andere fora, waar je bijna afgeschoten wordt als je iets vraagt zonder de uitputtende (dure) handleiding van voor na achter te hebben gelezen of het aandurft om een kritische opmerking te maken.
Ik heb ook weleens gehad, dat ik een reactie kreeg waar ik niet blij mee was op dit forum.

Die heb ik maar genegeerd, omdat weinig ik zin heb, om ruzie te maken in een thread.

Dit forum moet niet zo worden, als het forum van tweakers.net waar om haverklap threads worden gesloten, als je beschikbare handleidingen niet had gelezen, een van de redenen, waarom ik daar zeer weinig post.


Offline Dave

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #32 Gepost op: 2009/04/19, 20:14:21 »
Die lees ik zelden. Alleen als er echt iets niet lukt pak ik die pas.
Meestal snap je de handleiding ook beter als je eerst al van alles geprobeerd hebt  =D

Re: Lange tenen
« Reactie #33 Gepost op: 2009/04/19, 21:59:53 »
Ik weet dat sociale controle in NL veel sterker is als in België. Maar het gaat voor mij hier te ver. Als je een mop vertelt die iemand stoort, altijd dat "Ongepast". Ik vind persoonlijk Pater Damiaan een inspirerende figuur en de melaatsenmoppen doen me dan ook een tikkeltje groen lachen, maar om dan meteen te  beginnen roepen van "Ongepast"...  :rolleyes:
Dan moet iedereen hier steigeren: iedereen heeft wel een dommerik of een blondje in de familie, een schoonmoeder, er zijn wel meer mensen met een handicap, blind, doof, te dik, te dun, te donker, te bleek, rijk, arm,...  allemaal onderwerpen die in moppen voorkomen...
Ik ben zelf gehandicapt. Voor dat ik gehandicapt was moest ik ook lachen om de grappen van bijv. Neerlands Hoop. Nu kan ik er nog steeds om lachen en maak ze zelf ook. Maar ja, niet iedere gehandicapte is zoals mij. Wat mij betreft blijft het moppen draadje gewoon bestaan en als je er aan ergert lees je het niet. Dat je, je aan de forumregels moet houden ok. Maar die over mijn schoonmoeder vind ik echt ongepast. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #34 Gepost op: 2009/04/19, 22:13:22 »
Ik vind sexistische grappen en grollen ongepast. Het spijt me. Kijk het forum moet een speelpaats, omtmoetingsplek zijn waar iedereen, en vooral ook vrouwen zich welkom voelen, op hun gemak voelen. Dat bevorder je niet met onvervalste zeemansgrappen.
Een jongens-onder-mekaar sfeertje is leuk hoor, maar graag niet ten koste van vrouwen. Ook al al gaat dit onder noemer van =de slechte grap ooit=
Dus ik heb lange teentjes. Brrr. En een belerend vingertje ook nog. Erg he?

Re: Lange tenen
« Reactie #35 Gepost op: 2009/04/19, 22:38:25 »
Dus ik heb lange teentjes. Brrr. En een belerend vingertje ook nog. Erg he?
Heel erg.  ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Lange tenen
« Reactie #36 Gepost op: 2009/04/19, 23:15:18 »
Ik persoonlijk heb geen moeite met die moppen  =D
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #37 Gepost op: 2009/04/19, 23:57:19 »
Ik persoonlijk heb geen moeite met die moppen  =D
Hilla heeft er ook om gelachen , maar die is ook wat gewoond , is tenslotte over 40 jaar getrouwd met een nu gepensioneerde militair.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Lange tenen
« Reactie #38 Gepost op: 2009/04/20, 00:00:20 »
alle moppen moeten kunnen imo,

alleen te expleciet taalgebruik moet worden vermeden en de rest aan de verbeelding van de lezer worden overgelaten ;

een lach en een traan moet kunnen toch :)

Offline rja

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #39 Gepost op: 2009/04/20, 00:03:42 »
Die lees ik zelden. Alleen als er echt iets niet lukt pak ik die pas.
Meestal snap je de handleiding ook beter als je eerst al van alles geprobeerd hebt  =D
Die moet je  wel op het Tweakers forum gelezen hebben.

Anders gaat je thread onverbiddelijk dicht.

Waar ik totaal mee oneens ben.


Offline wutnubu

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #40 Gepost op: 2009/04/20, 06:37:39 »
Als je Googled op de woorden "mop" en "aanstootgevend", dan kun je zien dat wat hier besproken wordt elders ook vaak onderwerp van discussie is.

Volgens mij en lezend hier en elders, is het belangrijk rekening met elkaar te houden.
Dus vooraf te bedenken of je grap wellicht kwetsend is voor anderen en of de grensen van fatsoen niet overschreden worden.

Ubuntu staat voor "menselijkheid voor iedereen", daarom moeten moppen op dit forum ook binnen dit credo passen lijkt me.

Als een grap pas een grap is als deze ten koste van iemand gaat, dan is het wellicht helemaal niet grappig meer, wie of wat het dan schaad is niet relevant.

Daarom is die Finkers (allebei) zo goed, die hebben veelal taal-grappen en zetten zichzelf voor gek, dat kwetst zelden iemand en is niet alleen leuk, het is ook erg knap gedaan.

Dus samengevat, gewoon een beetje aan het onderwerp van de mop denken, je erin verplaatsen en dan besluiten of het passend is.
En vooral niet doen als je twijfelt.

Groet

Offline JvH

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #41 Gepost op: 2009/04/20, 08:58:43 »
Mwah wel lastig hoor om een grens te trekken in het moppendraadje...
Ook van ondergetekende is nog niet zo lang geleden een mopje weggemodereerd. Op zich niet vreemd, want hij ging wel aardig ver :P Maarre als ik die moppendraad een beetje doorlees zijn er wel meer moppen die ikzelf dan wel geniaal vind, maar waar ik dan ook zoiets heb van "nou nou, da's toch op z'n minst op het randje".

Daarnaast is het probleem met moppen dat er ontzettend vaak een bepaalde vorm van leedvermaak in zit. Of het nou over racisme, man/vrouw, handicappen gaat... Tja en of je je er nu aan moet storen... ben zelf ook slechtziend en krijg dat op straat ook vaak genoeg te horen. Is niet leuk. Maar ik stoor me net zo min aan moppen over slechtziende of lelijke mensen als dat ik me stoor aan de moppen over 'Ollanders omdat ik een Nederlander ben. Als de mop maar goed is kan ik er niet mee zitten.
En daarbij vertrouw ik de leden van dit forum tot dusverre dat ik er van uit ga dat als iemand een mop plaatst hij/zij dan als doel heeft een grap te vertellen, niet iemand te kwetsen.

Amen.

Offline Dave

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #42 Gepost op: 2009/04/20, 10:26:39 »
Ik vind sexistische grappen en grollen ongepast. Het spijt me. Kijk het forum moet een speelpaats, omtmoetingsplek zijn waar iedereen, en vooral ook vrouwen zich welkom voelen, op hun gemak voelen. Dat bevorder je niet met onvervalste zeemansgrappen.
Een jongens-onder-mekaar sfeertje is leuk hoor, maar graag niet ten koste van vrouwen. Ook al al gaat dit onder noemer van =de slechte grap ooit=
Dus ik heb lange teentjes. Brrr. En een belerend vingertje ook nog. Erg he?

Nee hoor, iedereen zou het mogen uiten wanneer die zich ergens onprettig bij voelt.
Maar een mens kan het zichzelf ook moeilijk maken natuurlijk.
Het hele leven is al vrouwonvriendelijk en hoor nooit een man klagen over een manonvriendelijke mop.
spellingscontrole kent ook enkel vrouwonvriendelijk zie ik nu :-)
Beste alternatief is om dergelijke topics te weren hier, er zijn al kletsforums genoeg.
Of het bloed vanzelf wel dood als alleen mopjes uit de Donald Duck nog kunnen.


Re: Lange tenen
« Reactie #43 Gepost op: 2009/04/20, 11:15:59 »
@Dave: Het is inderdaad wel waar dat moppen ook in de Stamkroeg zouden kunnen. Gezellig wat drinken onder het genot van een mopje: leuker kan het bijna niet =D