Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VPN-server voor filmproject  (gelezen 1974 keer)

Kaspar

  • Gast
VPN-server voor filmproject
« Gepost op: 2007/03/29, 19:06:59 »
Hallo allemaal, ik heb de opdracht om een animatiefilm-project(12 min) te beheren maar zit met het volgende probleem;
De animator werkt in Barcelona en de inkleurder werkt in Amsterdam. De inkleurder moet de tekeningen van de animator inkleuren en weer opsturen naar mij zodat ik dit samen met het werk van de achtergrondschilder kan uit-'renderen' tot een animatiefilm. Al dit werk gebeurt op windows-XP-computers en iedereen heeft internet-toegang.
Nu leek het mij handig om de boel te centraliseren met een soort van online-opslagmedium, oftewel; een doos met ubuntu-server-install waarop iedereen kan VPN-en. Ik het wel eens eerder geprobeerd met FTP maar daar konden mensen slecht mee opschieten. Makkelijker zou zijn als iedere medewerker aan het project(allen draaiende op windows-XP) een extra netwerkschijf kan mounten waarop het hele project toegankelijk is, zodat ik al hun werk ook in een keer kan back-uppen wanneer dit nodig is...(vaak)
Is er hiervoor ergens een handleiding te vinden? Of weet iemand van jullie dit misschien uit te leggen. IK heb gezocht op internet maar kan niet echt iets duidelijks vinden.
Ik heb er maar een beetje verstand van. Het is me wel gelukt om ooit een ubuntu-server(ik geloof breezy badger) installatie met samba, mysql en ftp( proftpd), etc etc. aan de praat te krijgen.. maar de vpn-service aan de praat krijgen is me helaas nog nooit gelukt. Dat betreffende kastje is helaas overleden.. maar binnenkort heb ik n nieuwe als het goed is.. Is 800mhz & 128 mb & 80gb voldoende voor mn eisen?

Alvast bedankt..

daktarie

  • Gast
VPN-server voor filmproject
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/29, 21:44:38 »
geen idee maar heb fff gezocht

openswan zit in repo van ubuntu
en de onderstaande link staat vol info.

http://www.jacco2.dds.nl/networking/freeswan-l2tp.html

daktarie

  • Gast
VPN-server voor filmproject
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/29, 21:49:57 »

Kaspar

  • Gast
VPN-server voor filmproject
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/29, 23:45:43 »
Bedankt Daktarie je hebt me al een beetje op weg zo denk ik.. Ik heb nu begrepen dat er 3 manieren van VPN zijn, IP-sec(openswan), SSL(openvpn) en pptp(poptop).
Ik denk dat ik maar kies voor de pptp-variant, want daarvoor hoef je blijkbaar niets op de windows-XP machines te installeren. Is wel het minst veilig naar het schijnt maar het gaat bij mij niet om staatsgeheimen dus ach...
Nu ben ik al ergens tegengekomen hoe je pptp(poptop) voor de server kunt installeren. Nu is mijn vraag: moet ik daaroverheen dan Samba aan de praat zien te krijgen? En zo ja, weet iemand hoe dat mogelijk is?
(voor de duidelijkheid; het kastje zit achter een router/switch op een lan.)

Offline siegi

  • Lid
VPN-server voor filmproject
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/30, 12:54:16 »
Waarom gebruik je zo'n oude versie van ubuntu?  
De security updates stoppen in april bij de release van feisty.
Ik zou er eerder dapper drake opzetten deze heeft nog 4 jaar updates.
De installatie word maar makkelijker met de tijd.

daktarie

  • Gast
VPN-server voor filmproject
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/30, 16:25:44 »
howto behoorlijk duidelijk dacht ik .

http://www.euronet.nl/users/erhnam/linux/vpn/vpn.htm

Kaspar

  • Gast
VPN-server voor filmproject
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/08, 14:31:10 »
Nou het "VPN-en" is dus gelukt. Weliswaar (nog) niet via een pptp (poptop)-tunnel maar met samba via SSH (met gebruik van Putty op windows XP). Redelijk simpel te doen met de instructies van deze site:
http://www.blisstonia.com/eolson/notes/smboverssh.php