Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?  (gelezen 47337 keer)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/06/22, 16:56:14 »
@Joris: Dat zijn kinderen, die leren snel. Een ouder persoon slikt iets nieuws doorgaans niet zo snel...

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/06/22, 17:34:44 »
Compatibiliteit... Mensen willen bepaalde progjes blijve gebruiken die vervolgens niet in Linux werken. Goed, daar zijn alternatieven voor, maar die werken ande4rs, lezen de andere files net niet goed enz. Met windows weet je 99% zeker dat een ander hetzelfde draait als jij.

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen voor sommige progjes, maar er zijn ook een hoop hetzelfde. Bijv. Kolourpaint is op een paar andere icoontjes na totaal niet te onderscheiden van de echte paint (ik bedoel die zonder ribbon dan).
Zelfde voor GwenView. Een combi van Irfvanview en Windows Photo-viewer dinges op Vista en 7.
Kdenlive en OpenShot lijken enorm op Windows Movie Maker en iMovie.

Om maar even iets te noemen, maar er zijn heus wel meer progjes die ontzettend lijken op een bekend Windows-progje. Maar ik snap wel je punt van comptabiliteit. Dat gaat wel vaak op inderdaad.

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/06/22, 17:36:55 »
Het zijn zeker geen hoogbegaafde kinderen, noch computerfreaks; ik denk dat gewoon confronteren met iets anders wel degelijk goed verwerkt wordt.

+100 De beste manier om iemand de wereld van *buntu te laten zien is om ze eer gewoon mee te confronteren :)
Mijn beste vriendin wil ook geen Windows meer en een andere vriend van me ook niet. En vooral die vriend is geen computerfreak (mijn beste vriendin ook niet, maar meer dan die vriend).

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/06/22, 17:38:17 »
Wij hebben nu in Tilburg sinds februari een gratis FOSS helpdesk en demonstratiecomputers. Helaas kunnen we de 'doorsnee computergebruiker' niet goed bereiken. In mijn ervaring is de gedeelde angst na het zien van een werkend Linux systeem vooral alleen nog de angst van 'kan flash wel' 'werkt ieder nieuw apparaat zomaar' etc.. etc.... Hoe enthousiast sommigen ook zijn (ook veel mensen die principieel TEGEN Microsoft zijn) ze komen bijna nooit naar ons voor een installatie of meer informatie.

Nog enkele knelpunten zijn bv de spelletjs sites  voor kinderen en RTL en SBS6 gemist websites die roet in het eten strooien. Ik denk dat we onze hoop moeten vestigen op de populariteit van smartphones en Tablets en wachten tot webkit en html5 het web hebben overgenomen. Persoonlijk ga ik er wel vanuit dat dit staat te gebeuren maar dat het nog even gaat duren is ook een feit.
Als straks de halve wereld met en Android of Ubuntu tablet rondloopt is de stap naar de desktop echt zo klei niet meer. Vooral gezien de extra sync en andere opties die het met zich meebrengt. Niets opgevallen op Face***k toevallig?? bijvoorbeeld dat vrijwel elke pagina een Chromebook reclame heeft ;) Our time will come....

De doelgroep die wel wel aan een Linux install helpen zijn voornamelijk leergierige mensen en de enkeling die principieel tegen Microsoft is en het ook NIET op zijn computer wil hebben. Daarnaast natuurlijk ook mensen via de Ubuntu en PClinuxOS steunpunten die er zelf niet uit komen.

Zoals al eerder gezegd mogen we onze hoop ook best vestigen op de jeugd. Die zie ik vaak wonderen verrichten en zijn echt onmisbaar als je bv Tuxpaint probeert te begrijpen, ik heb daar laatst les in gekregen van een kind van 7 nadat zijn broertje van 4 me had uitgelegd hoe onze edupc werkt  :o Ga morgen dus een Linux pc in elkaar zetten voor die kids en hun mama zodat ze thuis binnen een maand hun LPI kunnen gaan halen (als ze zo goed zouden kunnen lezen danwel...)

Vestig je hopen voor nu dus gewoon op wie wil leren en de rest volgt vanzelf als ze zien dat alles werkt bij een familielid wat nooit klaagd over zijn pc.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Remmie

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #29 Gepost op: 2011/06/22, 17:52:06 »
Ik ben vol goede moed overgestapt naar Ubuntu omdat ik windows spuugzat was. Nu ben ik op het punt aangekomen dat ik Ubuntu spuugzat ben. Niets maar dan ook niets werkt. Het besturingssysteem op zichzelf doet het wel prima (de bestands- en mappenstructuur vind ik absoluut ondoorzichtig) en je pc start in seconden op maar alle software eromheen........gewoon hopeloos. Transmageddon, banshee, thunderbird en ga zo maar door, allemaal ellende. Ik moet dus om een video bestandje te converteren naar iemand met een windows pc gaan (wat een afgang!) om het gedaan te krijgen. Arista, transmageddon en meer van die programma's krijgen het gewoon niet voor elkaar. Thunderbird hangt constant vast en meer van die ellende. Banshee importeert nrs. en verandert tegelijk vanalles aan de bron directorie van die bestanden en vervolgens staan alle nrs. dubbel in de speellijst. En zo gaat het maar door. En het wordt steeds erger. Ik los het ene probleem op en krijg er twee/drie andere voor terug.
Misschien ben ik wel de eerste met een Linux OS die een vet virus heeft.
Ik kan die angst wel een beetje begrijpen. Ik krijg zaken gelukkig nog opgelost maar heel veel mensen zijn echte digibeten en zullen dat dus niet voor elkaar krijgen.

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/06/22, 17:53:23 »
@Vistaus, ik krijg zelf nooit virussen, ik draai bijna uitsluitend Linux. Ik gaf een praktijkvoorbeeld waarbij iemand via MSN veel virussen binnenkreeg en toch geen alternatief wilde.
Je bood hem hier ook geen alternatief maar een compleet ander bsturingssysteem terwijl hij komt voor een probleem met virussen onder Windows. Ik zou in zo'n geval een fantsoenlijk antivirus programma installeren en zo vaak rebooten dat ik precies kan uitleggen waarom ik er persoonlijk niet voor kies om Windows te gebruiken en vertel over de voordelen van bv remastersys en dus over het bestaan van Livecd/usb. Geinteresseerd zijn de meesten dan wel en de keuze maken ze dan ook zelf.

Citaat
De grap is natuurlijk dat er ondertussen al heel wat gebruikers met Android aan de slag zijn op hun mobiele telefoon en straks op de tablets en Google Chrome  OS niet te vergeten. En zo verandert de wereld dan toch langzamerhand in een Linux (achtig) landschap. Daarnaast draaien tal van elektronische apparaten intern op Linux.

Mensen bewust maken van het feit dat een hoop apparaten die ze kennen en/of in huis hebben op Linux draaien draagt ook erg bij aan het kleiner maken van de overstap gezien mensen er ook altijd vanuit gaan dat Linux + Linux altijd beter samenwerkt dan OS + anderOS

EDIT: (offtopic)

@Remmie: Als het echt net lijkt of je een virus of spook hebt dan kan dat ook een installatiefout zijn in een belangrijke systeembibliotheek, meestal komt dat door een fout in je download of tijdens het branden van de iso naar cd. die fouten zijn vaak wel erg moeilijk op te sporen maar de aanwezigheid vaststellen is niet zo moeilijk. Mijn advies zou zijn om eens een dagje vanaf een usb stick te werken (met unetbootin of startup disk creator) en te kijken of je dan dezelfde problemen ondervind. Is dat niet het geval dan zou ik een herinstallatie doen om zeker te zijn maar je kan ook in synaptic filteren op geinstalleerde bestanden en dan alle lib bestanden opnieuw installeren.

Vind het ook erg jammer dat ship-it gestopt is want weet niet of ik het zelf ooit voor elkaar zou hebben gekregen om een linux cd te branden, kreeg er gelukkig een in mijn handen gestoken op een festival maar mijn eerste Fedora installatie van iso's heeft me dagen gekost, denk niet dat veel mensen dat er voor over hebben.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/22, 18:06:05 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/06/22, 18:43:45 »
Ik ben vol goede moed overgestapt naar Ubuntu omdat ik windows spuugzat was. Nu ben ik op het punt aangekomen dat ik Ubuntu spuugzat ben. Niets maar dan ook niets werkt. Het besturingssysteem op zichzelf doet het wel prima (de bestands- en mappenstructuur vind ik absoluut ondoorzichtig) en je pc start in seconden op maar alle software eromheen........gewoon hopeloos. Transmageddon, banshee, thunderbird en ga zo maar door, allemaal ellende. Ik moet dus om een video bestandje te converteren naar iemand met een windows pc gaan (wat een afgang!) om het gedaan te krijgen. Arista, transmageddon en meer van die programma's krijgen het gewoon niet voor elkaar. Thunderbird hangt constant vast en meer van die ellende. Banshee importeert nrs. en verandert tegelijk vanalles aan de bron directorie van die bestanden en vervolgens staan alle nrs. dubbel in de speellijst. En zo gaat het maar door. En het wordt steeds erger. Ik los het ene probleem op en krijg er twee/drie andere voor terug.
Misschien ben ik wel de eerste met een Linux OS die een vet virus heeft.
Ik kan die angst wel een beetje begrijpen. Ik krijg zaken gelukkig nog opgelost maar heel veel mensen zijn echte digibeten en zullen dat dus niet voor elkaar krijgen.

Over de mappenstructuur bestaat heel veel informatie, dus zo ondoorzichtig is het niet.
Een voorbeeld is deze: http://www.comptechdoc.org/os/linux/usersguide/linux_ugfilestruct.html

Roepen dat de software ellende is zonder aan te geven waar je precies tegenaan loopt kan ik niet veel mee.
Niet dat ik het niet zou willen maar het is te vaag.
Er is dan ook heel veel informatie te vinden op het net en hier op het forum zijn genoeg behulpzame mensen.
Het converteren van een video lijkt mij toch niet iets waarvoor je specifiek windows nodig bent.
Sterker nog het besturingssysteem doet er niet toe, het kan ook online (jaycut.com bijvoorbeeld).

En ik denk dat socialdefect wel eens gelijk kon hebben, is de cd gecontroleerd op fouten (md5)?.



Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #32 Gepost op: 2011/06/22, 19:15:52 »
Ik ben vol goede moed overgestapt naar Ubuntu omdat ik windows spuugzat was. Nu ben ik op het punt aangekomen dat ik Ubuntu spuugzat ben. Niets maar dan ook niets werkt.

Mijn eerlijke mening, zonder je te willen beledigen, maar ook zonder er doekjes om te winden: als je overstapt naar Linux omdat je Windows spuugzat bent, dan is dat op zichzelf al een zwaktebod.

Want als je redelijk behendig bent met computers, dan kun je ook Windows redelijk laten draaien: zo verschrikkelijk slecht is dat besturingssysteem nou ook weer niet. Het pleit niet voor je computervaardigheid, als je dat niet lukt.

Het verbaast me daarom niet, dat je nu ook Ubuntu spuugzat bent. In plaats van de schuld te geven aan het besturingssysteem (of dat nou Windows is of Linux), kun je beter eens kritisch kijken naar de manier waarop je omgaat met je computer.

Probeer te leren. Wij willen je daar best bij helpen.  :)

Offline Wout55

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #33 Gepost op: 2011/06/22, 19:29:49 »
@socialdefect Het alternatief was Pidgin onder Windows dus geen nieuw OS.

Ik vind wel vreemd dat mensen kennelijk van de vrijwilligers van Ubuntu die alles gratis en voor niks doen verwachten dat ze een service leveren waar de commerciële partijen nog nooit van gehoord hebben.  Herhaaldelijk komen er vragen voorbij waarvan ik het antwoord binnen vijf minuten met Google heb gevonden. Verder is het gewoon buitengewoon lastig om met minimale informatie soms zeer moeilijke problemen op te lossen.
Dat je even moet doorzetten om een lekker werkend systeem te krijgen is een feit.  Maar daar krijg je ook wat voor terug, een heleboel kennis van het systeem. En als mensen dat er niet voor over hebben, even goede vrienden.

Offline MKe

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #34 Gepost op: 2011/06/22, 19:32:30 »
Niets maar dan ook niets werkt. ...  maar alle software eromheen........gewoon hopeloos.
Dat lijkt dan toch een specifiek probleem bij jou te zijn. Ik ken verschillende mensen waarbij dit toch heel anders gaat.
De punten die je aanhaalt zijn voor mij en voor een aantal 'digibeten' in mijn omgeving die Windows draaien toch echt niet van toepassing. En films converteren gaat hier eigelijk heel gemakkelijk onder Ubuntu 10.04. Wat voor formaat wilde je het in zetten dan?

Over de filestructuur: Eigelijk zit het logischer in elkaar dan onder Windows vind ik. Ik denk als je je er wat in zou verdiepen dat het heel logisch aanvoelt. Probeer maar eens in Windows al je persoonlijke instellingen te zoeken voor al je programma's. Probeer dat daarna eens in Linux en je ziet het verschil.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #35 Gepost op: 2011/06/22, 19:33:05 »
Ik was Windows ook spuugzat toen ik overstapte naar Ubuntu, hoor  ;)

@Rennie: je noemt specifieke toepassingen die je gebruikt. Naast de tip van socialdefect, die imho wel eens een punt zou kunnen hebben, probeer eens alternatieven. Voor elke toepassing zijn in het Ubuntu software center diverse andere te vinden. En anders kan je het vragen, dan zou je zo maar 5 - 10 andere programma's kunnen vernemen.

OT: Mensen zijn niet bang voor Linux. Alleen is het 'anders', en vaak heb ik gemerkt dat ze allerlei specifieke toepassingen en trucjes gewend zijn, en bang zijn dat juist dát niet meer gaat of anders gaat, en dus door een leercurve moeten. Brrr  ;)
Mijn kinderen zijn opgegroeid met Windows, maar werken onderhand met hetzelfde gemak met Kubuntu en Mint. Nu ja, niet overdrijven, 95% van de tijd hebben ze alleen een messenger programma en een browser nodig...  XD
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #36 Gepost op: 2011/06/22, 19:38:04 »
Mensen zijn bang voor Linux, omdat ze dan tijd overhouden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #37 Gepost op: 2011/06/22, 19:40:44 »
Mensen zijn bang voor Linux, omdat ze dan tijd overhouden.

Haha. Daar zit iets in: in het begin miste ik gewoon de dagelijkse Windowsroutine van scannen, schoonmaken en defragmenteren. Het had wel iets. :)

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #38 Gepost op: 2011/06/22, 19:49:15 »
mensen zijn bang van linux omdat het saai is.
elke keer weer doet hij wat hij moet doen  :| :( XD
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Tom

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #39 Gepost op: 2011/06/22, 20:07:47 »
En je krijgt als Kerst geschenk (van de kinderen) geen Norton meer voor het komende jaar ,dus zit je nu aan die sokken vast. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #40 Gepost op: 2011/06/22, 20:15:31 »
De grap is natuurlijk dat er ondertussen al heel wat gebruikers met Android aan de slag zijn op hun mobiele telefoon en straks op de tablets en Google Chrome  OS niet te vergeten. En zo verandert de wereld dan toch langzamerhand in een Linux (achtig) landschap. Daarnaast draaien tal van elektronische apparaten intern op Linux.
En daaruit blijkt dat veel Linux-distro's nog steeds iets voor geeks zijn ;) Wat windows als grote voordeel had, is dat je zonder problemen met een paar klikken programma's kunt installeren. Tot Ubuntu kwam met het softwarecentrum viel Windows op dat gebied gewoon niet te verslaan. Ik draai nu Fedora 15 en vergeleken met Ubuntu is het qua gebruiksgemak behalve de interface een stap terug in de tijd.

Ubuntu bracht gebruiksgemak in de Linuxwereld. Wat mij betreft gaat Ubuntu echter nog niet ver genoeg. En dat is waar Android om de hoek komt kijken. Zodra je daarmee werkt, snap je waarom gebruiksgemak zo belangrijk is. Een lage leercurve, een hoop apps en veel handige features die je kunt gebruiken. En dat terwijl het hele systeem behoorlijk intuïtief werkt. iOS spant wat dat betreft de kroon, maar Android is echt wel op de goede weg.

Enfin, wat mij betreft is de leercurve om met Linux te beginnen te hoog en - het andere grote nadeel - zijn er te weinig kwalitatief goede programma's op de markt voor Linux. Die twee redenen houden mensen volgens mij weg bij Linux.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #41 Gepost op: 2011/06/22, 20:33:10 »
De grap is natuurlijk dat er ondertussen al heel wat gebruikers met Android aan de slag zijn op hun mobiele telefoon en straks op de tablets en Google Chrome  OS niet te vergeten. En zo verandert de wereld dan toch langzamerhand in een Linux (achtig) landschap. Daarnaast draaien tal van elektronische apparaten intern op Linux.
En daaruit blijkt dat veel Linux-distro's nog steeds iets voor geeks zijn ;) Wat windows als grote voordeel had, is dat je zonder problemen met een paar klikken programma's kunt installeren. Tot Ubuntu kwam met het softwarecentrum viel Windows op dat gebied gewoon niet te verslaan. Ik draai nu Fedora 15 en vergeleken met Ubuntu is het qua gebruiksgemak behalve de interface een stap terug in de tijd.

Ubuntu bracht gebruiksgemak in de Linuxwereld. Wat mij betreft gaat Ubuntu echter nog niet ver genoeg. En dat is waar Android om de hoek komt kijken. Zodra je daarmee werkt, snap je waarom gebruiksgemak zo belangrijk is. Een lage leercurve, een hoop apps en veel handige features die je kunt gebruiken. En dat terwijl het hele systeem behoorlijk intuïtief werkt. iOS spant wat dat betreft de kroon, maar Android is echt wel op de goede weg.

Enfin, wat mij betreft is de leercurve om met Linux te beginnen te hoog en - het andere grote nadeel - zijn er te weinig kwalitatief goede programma's op de markt voor Linux. Die twee redenen houden mensen volgens mij weg bij Linux.

Daaruit blijkt dat Linux best kan werken zodra je het maar niet Linux noemt  =D Ze doen er bij Google volgens mij ook alles aan om te verbergen dat Chrome OS een Linuxbasis heeft.

Offline Remmie

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #42 Gepost op: 2011/06/22, 20:54:34 »
Ik ben vol goede moed overgestapt naar Ubuntu omdat ik windows spuugzat was. Nu ben ik op het punt aangekomen dat ik Ubuntu spuugzat ben. Niets maar dan ook niets werkt.

Het verbaast me daarom niet, dat je nu ook Ubuntu spuugzat bent. In plaats van de schuld te geven aan het besturingssysteem (of dat nou Windows is of Linux), kun je beter eens kritisch kijken naar de manier waarop je omgaat met je computer.

Daar heb je misschien wel gelijk in maar ik heb het allemaal wel als "leek" draaiende gehouden onder Windows en Linux. Windows (Vista) heeft op mijn laptop nooit goed gewerkt. Na de SP1 update ging het helemaal mis zo traag als een slak. Met de Microsoft helpdesk een 3 A4-tjes lang proces moeten doorlopen van aan- en uitzetten van allerlei processen voorafgaande aan de SP1 installatie. Met resultaat dat het nog steeds niet werkte. De helpdesk gaf het zelfs op. Maar als je die SP1 niet erop hebt staan werken heleboel programma's en processen minder goed of niet. Wat dus ook te merken was aan de prestaties van mijn laptop. Uiteindelijk dan de overstap genomen naar Linux. Wat in den beginne prima werkte, totdat er meer programma's bij kwamen. De OS werkte en werkt nog steeds goed maar de omliggende software stukken minder.
Bijv. Totem: ik laad een eenvoudig avi formaat bestand en hij kan het gewoon niet lezen, of hangt zich op of sluit onmiddelijk af (hij heeft het alledrie een keer gedaan met datzelfde bestand). Datzelfde bestand draait prima met VLC.
Deja dup: ik maak een backup van mijn persoonlijke map op een externe harde schijf. Wil ik deze backup herstellen omdat ik met Thunderbird dus een aantal mappen/folders ben kwijt geraakt geeft het programma de foutmelding dat er geen backup is om te herstellen. Dejadup is een zeer eenvoudig programma: je stelt je voorkeuren in (bestandslokaties e.d) en off you go. Helaas dus niet. Onder windows heb ik nooit zo'n problemen gehad met de rondom software. Daar had ik meer problemen met de OS.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #43 Gepost op: 2011/06/22, 21:07:17 »
@Remmie:

OK. Ik raad de volgende aanpak aan:

1. Brand eens een gegarandeerd foutvrije gecontroleerde installatieCD:
http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden

2. Doe daarmee een schone herinstallatie:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

3. Werk direct daarna dit lijstje helemaal af:
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

4. Vermijd deze fouten:
http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

5. Vermijd het gebruik van Windowsprogramma's via Wine, maar zoek Linuxalternatieven binnen het softwarecentrum.

Als je het zo aanpakt, dan bouw je op een degelijke basis van gewapend beton, en kan er niet zo vreselijk veel meer misgaan.  :)

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #44 Gepost op: 2011/06/22, 21:19:45 »
Ik snap echt niet waarom er steeds die vergelijking wordt gemaakt tussen Linux en Windows.
het is echt appels met peren vergelijken.

En er zijn veel opmerkingen die in dit topic gemaakt worden die erg relatief zijn.  Om een voorbeeld te geven. Ik wilde iemand helpen met zijn Vista computer, daar moest een IP-adres ingesteld worden. Nou werk ik zelf alleen met *nix computers zowel voor werk als prive. Je kunt je voorstellen dat het voor mij zeer lastig was het IP-adres in windows in te stellen. Sterker nog het is mij niet gelukt. Dat is nou "gebruikers gemak"

« Laatst bewerkt op: 2011/06/22, 21:46:35 door jellederksen »

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #45 Gepost op: 2011/06/22, 21:25:56 »
Ik sluit me aan bij Pjotr.
Een goed begin is in dit geval bijna het hele werk.
Uit ervaring kan ik vertellen dat een niet goed gebrande cd voor rare toestanden kan zorgen.
Vergeet daarom de md5 check niet.

Overigens ik gebruik VLC altijd, een simpel programma maar een alleskunner.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #46 Gepost op: 2011/06/22, 21:41:18 »
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat steeds meer Linux mensen overstappen naar win7 op de desktop. Zelfs enkele bekende namen uit de gemeenschap waaronder de maker van Elive. Zelfs Torvalds heeft niets dan lof over het MS OS dus heb ik ook besloten om de fabrieksinstall te laten staan op mijn nieuwe laptop. Afgezien van het feit dat het erg langzaam is in gebruik en ik dagen bezig ben geweest met software installeren en nog meer versies van .net vind ik het op zich wel prettig werken maar ben wel echt bang voor virussen ookal heb ik het volste vertrouwen in comodo en openfirewall.

Mijn doel was om er een week in te werken  maar het is me nog niet gelukt, wil het nog wel proberen maar ik denk niet dat ik alles wat ik onder Linux doe ook kan in Windows en vooral niet gratis. Ik gebruik naast een gelicenceerde Renoise alleen FOSS en heb onder Windows ook best veel problemen om dit werkend te krijgen, ook mis ik bash want bash4win bevredigd me toch niet helemaal al komt het in de buurt als je het uitbouwt wet de gnutils 4 Windows. Wel handig dat ik mijn oude games weer eens kan spelen maar ik ben nou ook niet echt een fanatiek gamer te noemen.
En..... Heeft iemand Qemu-kvm al werkend gekregen in Windows??? ja??? linkjes aub :p
Ik ga het nog wel eens proberen maar geef het weinig kans, ieder zijn ding he.....

Wat ik wel raar vind is dat veel mensen klagen dat er niet genoeg fantsounlijke open source programma's zijn, het enige wat ik mis aan windows is Winamp vanwegen de fantastische shuffle functie en bibliotheek die ook bestanden kan identificeren aan de hand van mapnamen. O ja.... en Winrar om split-archives mee uit te pakken want dat wil in veel distro's nog niet lukken. Ik gebruik alleen FOSS en kan me ook niets bedenken wat je niet met FOSS kan oplossen. Weet iedereen wel van het bestaan van http://sourceforge.net ???
« Laatst bewerkt op: 2011/06/22, 21:43:26 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #47 Gepost op: 2011/06/22, 22:09:21 »
@crashit, je hebt gelijk met het geen dat als het makkelijker word, dat mensen dan makkelijker over stappen.

@erik1984, Ja als je het een andere naam geeft en je vermijd de naam Linux, dan zijn ze er niet zo bang voor en worden ze zelfs benieuwd naar het systeem.

Om Ubuntu te laten groeien, mag er hier geen Linux gezegd worden. =D

@socialdefect, Degene die in Linux geïnteresseerd zijn, zijn inderdaad wat jongeren en personen die graag met hun pc werken en van alles willen proberen.

Ik draai Windows 7 en Xubuntu op mijn laptop en Windows 7 is helemaal niet zo slecht. Ik vind het persoonlijk een zeer goed systeem wat nu alles doet wat ik wil.
Vooral nu ik van al die bugs af ben die het plezier weghaalde, is het heel veel verbeterd.
Ondanks dat, zit ik meer in Linux omdat mij de interface meer bevalt.
Xubuntu is iets sneller dan Windows met een aantal dingen maar dat is geen probleem. Ik start mijn Chrome en dergelijke gelijk na het opstarten van mijn pc en die blijven dan heel de dag open staan.
Wat ik in Windows mis, is meerdere bureaubladen en ja ik weet dat het kan en ik heb het geprobeerd maar het is niet zoals in Xubuntu. Ik heb de werkbalk op een ander plek gehad en wat dingen aangepast maar toch krijg ik niet het gevoel wat Xubuntu mij geeft en wat ik ook in Ubuntu 10.10 had.

Kwa opensource software kan het altijd beter.
Ik zeg niet dat het slecht is maar er kunnen dingen beter. Desondanks gebruik ik veel opensource programma's omdat ze mij bieden wat ik zoek.
Gimp, KDEnlive, Openshot en Blender zijn van dat soort programma's die mij alles bieden wat ik wil.
Ze zijn uitgebreider dan de video editor in Windows en gratis.
Het geen wat alleen het probleem is en dan geld het niet voor alle programma's maar wel voor een deel er van, dat er betere software is en alhoewel deze niet gratis is, bieden ze wel het geen wat een aantal mensen zoeken.
Voor een hobyist zoals ik is het meer dan zat wat ze bieden en zijn er programma's die meer bieden dan wat ik verwacht had.
Ik denk ook dat je niet puur Linux moet promoten maar ook de programma's zoals Gimp, LibreOffice, Openshot en dergelijke. Dan kun je laten zien wat je met een systeem kunt doen want als je zegt dat niet alle programma's zo maar draaien on Windows en je zegt alleen dat er goede vervangers zijn maar je laat ze niet zien wat deze zijn en wat ze kunnen, dan blijven mensen ook weg.
Laat ze Openshot zien en het vergelijken met de Windows versie die je bij Windows krijgt en laat ze LibreOffice zien en dergelijke en ze raken meer onder de indruk.
Het gaat namelijk meer om het geen wat ze er mee kunnen doen dan om het besturingssysteem. 


Ik kende de site niet. Ik ga er straks eens kijken.




Offline _Walter_

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #48 Gepost op: 2011/06/22, 22:56:22 »
Hoi!

Ik heb altijd linux gebruikt en was echt verslaafd aan computeren. Totdat ik mijn huidige vrouw leerde kennen. Zij had toentertijd al twee kinderen en die wilde wel eens spelletjes spelen. Dus linux in het algemeen was geen optie..... Die tijd zat ik dus ook gewoon nauwelijks achter de computer, dus ik was direct afgekickt.

Toen de computer dood ging door het stroomnet, kwam er een nieuwe lowbudget pc. Een paar jaar later was deze echt zo langzaam dat je er niet mee wilde werken.

In linux ging het wel goed, en dan heb ik het over Ubunutu in dit geval. Dus ik had tijdelijk een dualboot. Nu gaat ook niet alles perfect, maar ik kan wel met de computer werken. Na maanden werd xp niet meer gebruikt en toen heb ik het kunnen wissen.

Nu gebruikt iedereen in de woonkamer Ubuntu en mijn(stiefdochter) ook in haar kamer. Mijn (stief)zoon heeft windows. Maar dat moet ook wel, want die gebruikt hem echt alleen voor spelletjes. En een nieuwe installatie kan niet ivm zijn saved game data.

Iedere keer wanneer er problemen optreden geeft mijn vrouw 'Linux' de schuld, blijkbaar vergeten dat de computer het helemaal niet deed in Windows XP.

Maar goed. Even een mooier voorbeeld:
Laatst heeft mijn broer zijn computer opgeschoond, die veel nieuwer is. Dus even de recovery-cd erin en hopla,  volgens hem: 'dan is ie weer snel'......... gelukkig hebben wij dat gezeur niet. Ik zei hem dat dit het moment was om over te stappen op Ubuntu...... maar nee.......

Een collega van me heeft een laptop die niet goed werkt. Een oude..... Dus ik zeg: 'UBUNTU!' En hij is wel geïnteresseerd.

Ik denk dus dat de ingang het grootst is als een computer het niet goed doet met Windows...........


Dus dankzij de slechte performance van Windows, kan ik nu elke dag genieten van Ubuntu!


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #49 Gepost op: 2011/06/22, 23:12:38 »
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat steeds meer Linux mensen overstappen naar win7 op de desktop. Zelfs enkele bekende namen uit de gemeenschap waaronder de maker van Elive. Zelfs Torvalds heeft niets dan lof over het MS OS

Linus Torvalds is een pragmaticus die (m.i. terecht) een hekel heeft aan zinloos afkraken van Windows. Daarom geeft hij af en toe wat rebels tegengas, om de fanatieke Linux-zeloten op stang te jagen. =D Meer hoef je daar niet achter te zoeken. Zelf gebruikt-ie meestal Fedora, geloof ik.
http://linuxpoison.blogspot.com/2008/07/linus-torvalds-uses-fedora-core-9.html

Verder ken ik geen ervaren Linuxgebruikers die overstappen naar Windows. Wel andersom. Ik kan me overigens ook totaal niet voorstellen dat een ervaren Linuxgebruiker vrijwillig zou overstappen op Windows. Waarom? Voor de spelletjes of zo?  ???
« Laatst bewerkt op: 2011/06/22, 23:24:21 door Pjotr »