Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [NU WEL OPGELOST MET VEEL DANK] Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04  (gelezen 8747 keer)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Dag lieve mensen,

Zo blij was ik met mijn nieuwe 12.10, dat ik hem heb geüpgrade naar 13.04 ... Tja en daar moet iets foutgegaan zijn, want heel langzaamaan doet hij steeds minder.
Ik dus naar herstel bij het opstarten, alledrie de herstelmodi uitgeprobeerd, maar bij de laatste wilde hij Ubuntu helemaal niet meer laden. Ik krijg de melding "failed to load session 'ubuntu'.

Het enige dat hij nog wél wil doen, is de terminal openen (bij de herstelmodus) met rootbevoegdheid. Maar ja, dan moet je commando's intypen en daar ben ik niet zo sterk in ...

Mijn usb-sticks zijn ook opeens allemaal stuk, dus ik heb nergens backups. Ben lang erg ziek geweest en nu eindelijk herstellende, dus dat zijn dan van die dingen die je niet meer kunt doen dan. ik was aan het sparen voor een externe harde schijf ...

O ja er stond 'gelukkig' nog Windows Vista naast mijn Ubuntu, dus daar zit ik nu op met een lang gezicht. :-D

Bedankt voor ideeën van wat ik dan doen!

Sophia
« Laatst bewerkt op: 2013/07/31, 20:54:42 door Sophia »

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/30, 18:46:45 »
Nou, ik moet wel een HEEL moeilijk probleem hebben, want na uren is er nog geen enkele reactie ... echt niemand die iets weet???

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/30, 19:05:56 »
Upgraden kan fout gaan, dat blijkt nu maar weer ........
Een schone het-installatie lijkt mij het snelste werken, je kunt eerst kijken met de live CD van 13.04, of alles werkt en is dat het geval, dan over de oude installatie heen installeren.
Maak wel een backup van je /home map, dan kan je die na het installeren weer terug zetten, zodat je de oude instellingen e.d. hebt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/30, 20:36:02 »
Dank je wel Ron, maareh .... ik kan niet meer in Ubuntu. Ook vanuit windows kan ik niet bij mijn bestanden komen. Bovendien HEB ik geen externe harde schijf of dat soort dure dingen allemaal. Maar goed, het kan ook op een cd als ik erbij zou kunnen.
En ik heb alle informatie van mijn bedrijf erop staan. Dus facturen etc.

kan ik niet in die root-terminal iets intypen waardoor ie wél weer opstart?
Hij deed het een hele tijd na het upgraden en daarna opeens niet meer.

Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/30, 20:53:11 »
Dag Sophia,

Vervelend probleem. Ik ben geen expert, maar ik zou het als volgt aanpakken:
- start op met een CD of USB-stick (maar die heb je dus niet meer) met Ubuntu, je kunt dan je data veiligstellen die je terugvindt in de 'home'-map. Eventueel parkeer je die in een map van je Windows partitie (eventueel partitie vergroten);
- installeer dan 12.04 (veilige LTS-versie) en overschrijf dus je oude Ubuntu partitie. Zeker in bedrijfsmatige omstandigheden liever vertrouwen op LTS-versies; zoals iedereen op dit forum betoogt
- als alles dan weer goed werkt (randapparatuur zoals printers uittesten!), dan plaats je de home-map terug, of kopieer je de onderliggende data-mappen van Windows weer naar je Ubuntu omgeving.

Ik heb deze truc al vaker toegepast en dat werkt prima. Je hebt dan enkel een CD nodig om mee op te starten en nadien om Ubuntu te installeren.

veel succes,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/30, 20:53:32 »
Je geeft niet aan welke fout je hebt.
Dus wat zie je bij gewoon booten?
Welke hardware heb je?

Met een livecd van ubuntu kun je altijd bij je files, van je defecte ubuntu, wat je belangrijk vind copieren naar een usb stick, of cd/dvd.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/30, 20:55:55 »
Leen dan desnoods een externe HD ........
Zekerheid voor alles: start op met de installatie CD, als dat een live CD is, en kopieëer de data desnoods naar de windows partitie.
Wanneer de data veilig gesteld is, kan je weer verder.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/30, 21:11:48 »
Ik krijg de melding "failed to load session 'ubuntu'.
Wellicht kun je deze info van Ask Ubuntu gebruiken Fresh Ubuntu 13.04 installed, login not working.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/30, 21:29:44 »
ik kan niet meer in Ubuntu. Ook vanuit windows kan ik niet bij mijn bestanden komen.
In Windows kan je een programma installeren om de Ubuntu bestanden te kopiëren, zie http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/tip-benader-je-ext4-partitie-vanuit-windows/
En ik heb alle informatie van mijn bedrijf erop staan. Dus facturen etc.

kan ik niet in die root-terminal iets intypen waardoor ie wél weer opstart?
Vanuit een root-terminal kan je de Windows partitie koppelen en zo ook de bestanden kopiëren maar daarvoor is wel enige kennis en ervaring met de terminal vereist.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/01, 09:13:20 »
Wow dank jullie wel!
Ik ga eerst dat programmaatje eens proberen, dat je onder Windows kunt installeren. Want ik heb deze laptop gekregen in ruil voor mijn oude van een vriend en heb dus nú geen cd met Ubuntu.
Lukt het niet, dan maak ik toch een cd met Ubuntu en hoop ik dat er geen geknoei komt met rechten. Iedere keer vergeet ik hoe ik die kan veranderen, omdat het zo weinig voorkomt.

En nog iets raars he: dat Windows heeft een soort zuigende werking. Het is net alsof ik moe word door gewoon Windows te gebruiken en bovendien word ik er lui van. Moet mezelf er echt toe zetten om Ubuntu weer te gaan gebruiken! Ik krijg steeds zo'n gevoel van: het is zo toch goed? Iederéén gebruikt toch Windows? Waarom moet jij nou weer bijzondere dingen doen en Linux gebruiken? Kennen jullie dat?
Maar ik ben de baas hoor  ;)

Aan het werk maar

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #10 Gepost op: 2013/07/01, 09:20:16 »
Nee, toch liever de CD  ^-^
Inderdaad moet Windows liever niet aan m'n lief Ubuntuutje komen haha

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #11 Gepost op: 2013/07/01, 10:03:40 »
Eigenlijk had ik ge-upgrade omdat ik dacht dat de .04-versies beter beveiligd zijn dan de .10 ...

 Het lukt nu niet, moet aan het werk. Ik ga het vanavond doen! De cd is gebrand.
Nogmaals heel veel dank voor de ideeën, ik ben heel blij dat ik hopelijk niet alles kwijt ben.
Ubuntu 1 geeft maar een kleine ruimte op het internet, niet groot genoeg voor mijn home-map. Daarom had ik geen back-up, maar ik ga nu mijn muziek weer netjes op cd's zetten

Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #12 Gepost op: 2013/07/01, 12:26:49 »
Eigenlijk had ik ge-upgrade omdat ik dacht dat de .04-versies beter beveiligd zijn dan de .10 ...
Alle Ubuntu-versies die bijgehouden worden door Canonical (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_(Linuxdistributie)#Versies), of ze nu nieuwer zijn maakt in feite vrij weinig uit. Het verschil tussen .04 en .10 is dat de helft van de .04 uitgaven een LTS uitgave is (12.04, 14.04), die tot 5 jaar wordt ondersteund, in plaats van 9 maanden voor de overige uitgaven.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #13 Gepost op: 2013/07/01, 12:31:28 »
Eigenlijk had ik ge-upgrade omdat ik dacht dat de .04-versies beter beveiligd zijn dan de .10 ...
Alle Ubuntu-versies die bijgehouden worden door Canonical (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_(Linuxdistributie)#Versies), of ze nu nieuwer zijn maakt in feite vrij weinig uit. Het verschil tussen .04 en .10 is dat de helft van de .04 uitgaven een LTS uitgave is (12.04, 14.04), die tot 5 jaar wordt ondersteund, in plaats van 9 maanden voor de overige uitgaven.

Exclusief 12.10 die 18 maanden wordt ondersteund.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #14 Gepost op: 2013/07/01, 18:01:59 »
Dank jullie allemaal heel hartelijk. Ik heb een verse usb-stick gehaald en ben met de cd aan de slag gegaan.
De helft vd bestanden staat nu op windows, helemaal tof.

Maar ja, precies de map van mijn bedrijf he, daar mag ik niet in pfff
Ik ga nu dat programmaatje maar eens installeren onder windows om te zien of het dan lukt. Maar ik ben bang dat ik er dan ook nietde rechten voor hem om mijn bestanden te redden.
Die kun je van buitenaf niet instellen he. O raar toetsenbord, geen vraagteken op die cd.  8-)

Weet iemand hoe ik dat nog kan doen -vraagteken - de rechten anders instellen, terwijl ik op de cd zit. Nee geen vraagteken op dit toetsenbord  :o

Mensenkinderen, wat een operatie zeg!  ;)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #15 Gepost op: 2013/07/03, 10:47:07 »
Ben nog even bezig ermee ... ergens had iemand me een link gegeven naar een Engelstalige plek. En daar gaf iemand een sudo commando om een bestandje genaamd .Xauthority op je eigen naam te zetten.

Ik dacht: dat ga ik doen, maar kan het nergens meer vinden. Het commando heb ik genoteerd, maar ik kan het bestandje niet op de CD vinden. Als ik nl. naar de herstelmodus van mijn stukke Ubuntu 13.04 ga en dat commando intyp, zegt hij dat hij dat bestandje niet kent. Mijn conclusie: ik moet het kopi'eren van de CD, maar daar kan ik het niet zo vinden met een zoekopdracht.

Heeft misschien iemand een idee waar ik dat bestandje kan vinden? Dat moet te maken hebben met het niet kunnen inloggen, zo begreep ik. Sorry voor de lastige vraag, ik zit nu op de CD van ubuntu en soms ook weer op windows en kan niets meer vinden. Ondertussen drukte met werk, dus geen tijd om dit snel op te lossen ...

O ja dit is het commando:
sudo chown <username>:<username> .Xauthority

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #16 Gepost op: 2013/07/03, 11:51:49 »
Nou, ik zit hier alleen te praten  :'(

Bestandje .Xauthority lijkt toch echt de oorzaak te zijn. Ik heb de site zelf al gevonden waar het stond en het commando moest ik iets aanpassen. Hopelijk goed gedaan, maar wat ik ook doe, hij zegt dat hij .Xauthority NIET kent (map/bestand bestaat niet). Ondertussen staat .Xauthority gewoon tussen de bestanden in de home-map. Maar ja daar kan ik niet zien of ik wel de eigenaar ben ... dus toch deze truc uitproberen.

http://askubuntu.com/questions/309405/fresh-ubuntu-13-04-installed-login-not-working

Geprobeerd het te kopiëren van de CD, lukt niet ivm rechten.  Toen via Windows geprobeerd de CD de openen, maar die kan het bestand weer niet lezen ZUCHT.

is er nou iemand die iets weet wat ik kan doen??? Ik krijg mijn bestanden NIET op mijn usb-stick ivm met rechten, ook niet naar Windows toe ivm rechten. En ik kan de rechten ook niet veranderen, aangezien ik er niet in kom. Ik krijg er wat van, heb ondertussen wel een bedrijf waarvan ik nu alles kwijt ben.

Veel dank voor en goed advies!!!!!

Programmaatje onder Windows installeren heeft ook geen zin, aangezien de rechten zo zijn ingesteld dat ik er toch niet bij kan. Dan zie ik alles zitten, maar kan het niet kopiëren etc.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/03, 12:13:57 door Sophia »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #17 Gepost op: 2013/07/03, 17:35:40 »
Misschien toch maar eens wagen om de terminal te openen (bij de herstelmodus) met rootbevoegdheid. Dan kan je dat .Xauthority bestand eens verwijderen.

Ga eerst naar je home directory.
cd /home/<jelogin>
(vervang <login> door je werkelijke login gebruikersnaam)

Controleer eens of je in de goede directory bent:
pwd

Hernoem dan .Xauthority
mv .Xauthority .old.Xauthority

Herstart

shutdown -r now

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #18 Gepost op: 2013/07/04, 09:45:00 »
Vanadium, ik heb dat al geprobeerd en hij blijft maar zeggen dat hij dat bestand niet kent! Ik zal dit nog eens doen, wie weet wil ie wel luisteren omdat het jouw idee is  :D, maar ik vrees het ergste.

Kan ik met die rootbevoegdheid niet de rechten anders instellen, zodat ik er toch in kan? Of kan ik als root inloggen in Ubuntu en dan de boel overzetten naar de usb-stick?

Hij heeft ook nog meerdere bestandjes van .Xauthority gemaakt. Dan staat er iets onleesbaars achter, met een boel cijfers en letters. Twee zulke bestandjes zijn er. ik heb nog een kwartier, dus ga dit proberen ...

O ja en ik heb ook nog eens 3 herstelmodi. Ik probeer steeds alles op alle3, maar tot nu toe werkt niets

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #19 Gepost op: 2013/07/04, 12:39:07 »
Geprobeerd! Kreeg in alledrie de herstelmodi melding:

Bestandssysteem is alleen lezen

Wat ik ook deed, zelfde melding ... Die rechten, die moeten gewijzigd worden. Heeft iemand een idee of dat kan en zo ja hoe, als je in de root-terminal zit? (In de terminal als root)

Trouwens, deze code hebben de herstelmodi:
3-8.0-25 generic
3-8.0-23 generic
3-8.0-32 generic

Voor mij abracadabra en ik vermoed dat ze inmiddels alle3 hetzelfde zijn geworden, aangezien ik alledrie uitgebreid heb geïnstalleerd.

Bedankt!!!
« Laatst bewerkt op: 2013/07/04, 12:52:03 door Sophia »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #20 Gepost op: 2013/07/04, 15:10:48 »
Zelfs al kan je niet schrijven op de partitie, "lezen" betekent wel dat je gegevens naar elders (vb. een USB) kan kopiëren.
cp -R <bron> <bestemming>

Bijvoorbeeld:
cp -R /home/sophia/Documents /media/USB

Dat het bestandsysteem alleen lezen is, kan wijzen op een beschadiging van het bestandssysteem. Een check en reparatie van het bestandssysteem zal nodig zijn om dat in orde te brengen.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #21 Gepost op: 2013/07/04, 17:00:23 »
Okee Vanadium, bedankt! Dat ga ik proberen. Hopelijk werkt het!

Iedere keer bij het opstarten ga ik naar de herstelmodus en laat ik alles repareren. Iedere keer repareert hij dezelfde dingen. Volgens mijn alpha-logica betekent dat dat het steeds weer kapot gaat. Anders hoeft hij toch niet steeds dezelfde fouten te herstellen, zou je zeggen?

Tis een toestand, maar ik ben bang dat ik inderdaad de hele zooi eraf moet halen en hup weer helemaal opnieuw Ubuntu 12.04 erop moet zetten ...

Vind het ook lastig om steeds alles op de usb te moeten zetten, maar het is niet anders, denk ik.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #22 Gepost op: 2013/07/04, 17:22:52 »
Nou joepie!

/media/USB is geen map

krijg ik nu weer te horen. USB met kleine letters, 2 erachter want zo zag ik hem op de CD verschijnen. NIkss!!!

Ik naar de map GOUDEN ERA, maar die kende ie niet grrrr. Hij is er gewoon hoor!!!
Afbeeldingen wél, maar die wou ie ook niet kopiëren naar de usb-schijf. Wat moet ik nou toch????

Ook nog weer vanuit de cd geprobeerd de bestanden op de usb te zetten. Die laadt ie wel, maar daar heb ik niet eens de mogelijkheid om ze te lezen. Er moet toch een oplossing zijn???

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #23 Gepost op: 2013/07/04, 17:43:49 »
ik durf het nog niet hardop te zeggen, dus fluister het even:

heb toch dat programmaatje om vanuit Windows in Ubuntu te kijken, gedownload.  DiskInternals Linux. Het was even zoeken hoe alles werkt, maar het lijkt erop alsof hij nu alles naar de usb-stick kopieert ...

Had ik niet durven hopen, want ik dacht dat ik er niet in zou mogen. Windows is iets aan het doen wat hij 'recover' noemt en ik moest een plek geven waar het naar toe 'gerecovered' moest worden. Hopelijk zijn de bestanden straks nog intact, maar ik moet even wachten; dit duurt vrij lang. Ik hoop niet dat hij alles naar Windows-achtige bestanden omzet, want dan wordt het een puinzootje hahaha Even duimen maar!

Offline Janno2

  • Lid
Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #24 Gepost op: 2013/07/04, 19:55:16 »
Beste Sophia

Als ik jouw e-mails lees rijst bij mij de vraag of het voor jou niet beter is om gewoon met Windows Vista te (blijven) werken.

Op Linux gebaseerde software gebruiken is net als autorijden: dat moet geleerd worden, anders maak je brokken.