Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost. Welke Ubuntu versie?  (gelezen 3461 keer)

Offline Tidob

  • Lid
Opgelost. Welke Ubuntu versie?
« Gepost op: 2010/07/23, 22:58:15 »
Hallo allemaal!

Ik heb een tijdje (half jaar ofzo?) geleden Ubuntu gedownload. Ik heb sinds toen tot een half uur geleden helemaal niets meer aan updates, upgrades of nieuwere versies gedaan (ik heb wel gewoon Ubuntu zelf gebruikt). Een half uurtje geleden besloot ik dus alle updates te downloaden. Hij is nu bezig met het installeren van Ubuntu 9.04.

Nu heb ik wat vragen. Hoe kom ik erachter welke versie ik heb? Is 9.04 de nieuwste versie? Zo nee, kan ik de nieuwste versie ook downloaden via die standaard update-functie? Ik ben nogal een noob als het om dit soort dingen gaat, dus het kan zijn als ik een beetje knullig over kom. :rolleyes:

Oh, en als er een nieuwere versie dan 9.04 is, waarom ben ik dan nu 9.04 aan het downloaden (als je er vanuit gaat dat de upgrade-functie automatisch de nieuwste versie pakt)? :P


Alvast heel erg bedankt,
Tidob
« Laatst bewerkt op: 2010/07/30, 19:54:23 door Wanda »

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Welke Ubuntu versie?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/23, 23:22:55 »
De nieuwste versie is op dit moment 10.04 (deze versie wordt extra lang - 3 jaar) ondersteunt. Ik zou adviseren, maak een backup van al je bestanden en installeer een verse 10.04 (http://ubuntu-nl.org/getubuntu/download).

De updatemanager kan alléén per versie upgraden. Dat zal betekenen dat je anders van 9.04 nog naar 9.10 en daarna naar 10.04 moet. Dat duurt een hele tijd en maakt de kans op fouten groter.

Aan het versienummer van Ubuntu kunt je ook zien in welke tijd je deze ongeveer geïnstalleerd hebt. Het eerste nummer (voor de punt) geeft het jaartal van de datum wanneer de versie uitgekomen is, het tweede nummer de maand. Aangezien je aan het upgraden was vanaf versie 8.10 naar 9.04, betekend dat je ergens tussen oktober 2008 en april 2009 die versie gedownload hebt. Dat is dus ruim een jaar geleden.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 23:25:30 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Welke Ubuntu versie?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/23, 23:50:21 »
Citaat
Nu heb ik wat vragen. Hoe kom ik erachter welke versie ik heb?

Via Systeem > Beheer > Systeemmonitor kan je op het tabblad "Systeem" ook zien welke versie er geïnstalleerd is op je pc.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Tidob

  • Lid
Re: Welke Ubuntu versie?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/25, 00:10:18 »
Allebei hartstikke bedankt!

@Ronnie: Oké, dan ga ik waarschijnlijk 10.04 downloaden en installeren. Ik had hem al in een impulsieve actie ge-upgrade naar 9.04, en dat duurde inderdaad nogal lang. En bedankt voor de tip met die datums!

@Progger: Oké, da's erg handig, bedankt. :P

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke Ubuntu versie?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/25, 00:14:44 »
Dit is waarschijnlijk de makkelijkste aanpak:
http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke Ubuntu versie?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/26, 13:28:44 »
Hallo allemaal!

Ik heb een tijdje (half jaar ofzo?) geleden Ubuntu gedownload. Ik heb sinds toen tot een half uur geleden helemaal niets meer aan updates, upgrades of nieuwere versies gedaan (ik heb wel gewoon Ubuntu zelf gebruikt). Een half uurtje geleden besloot ik dus alle updates te downloaden. Hij is nu bezig met het installeren van Ubuntu 9.04.


Ik weet niet wat voor een systeem je hebt, maar als je een systeem hebt met een
onboard grafische chipset van intel (845/855) dan raad ik je 10.04 sterk af.
Dat geeft een zeer instabiel systeem, die met kunst en vliegwerk wel te verbeteren
is, maar waar de uiteindelijke oplossing van het probleem nog niet in zicht is.

Offline Tidob

  • Lid
Re: Welke Ubuntu versie?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/30, 19:44:44 »
Pjotr, maar dat doet toch precies hetzelfde als de upgrade-functie? En ik heb 9.04, en niet 9.10. ;) Maar toch bedankt.

Aartje, dat had ik ook al gelezen op het internet, dat moet maar ik heb het opgezocht, en ik heb een andere grafische chipset (al weet ik niet precies meer welke).

Ik denk dat ik nu gewoon 10.4 ga downloaden en installeren, nadat ik een paar bestanden heb geback-upt. Dus dit is opgelost!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opgelost. Welke Ubuntu versie?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/30, 20:02:22 »
Ter info:

Om te weten welke release je precies hebt, tik in de terminal:
lsb_release -a
Om te weten welke hardware je hebt, tik in de terminal:
sudo lshw -html > hardware.htmlIn je Persoonlijke Map verschijnt dan het bestand: hardware.html (Als je daar op dubbelklikt opent het zich in FireFox)
Of je installeert het progje hardinfo. Tik daarvoor in de terminal:
sudo apt-get install hardinfoNa installatie vind je dit onder Toepassingen>Systeemgereedschap>System Profiler and Benchmark
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu