Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie  (gelezen 1417 keer)

Offline 123Jan456

  • Lid
installatie
« Gepost op: 2008/03/21, 12:16:58 »
Gisteren Ubuntu naast Windows geïnstalleerd. Na vrijmaken ruimte op HD werking Windows gecontroleerd.
Na installatie Ubuntu start computer steeds op met Ubuntu. Kan dus niet meer kiezen!
Kan internetten, foto's bekijken, maar afspelen MP3's en video lukt niet.
Bij poging tot downloaden drivers krijg ik de mededeling "the list of application is not available".
Wie kan mij helpen?
Hoe moet ik in noodgeval Ubuntu verwijderen?
Bij voorbaat dank.

Jan

Offline ton1

  • Lid
installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/21, 12:44:49 »
Misschien vind je hier nog goede info:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
of is dit allemaal bekend?
Met goede groet,
ton1
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

Offline 123Jan456

  • Lid
installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/21, 13:27:39 »
Heb documentatie op ubuntu.nl etc. bekeken. De daarin vermelde info klopt niet met wat ik op mijn scherm zie.
Ik zie ook nergens informatie hoe ik kan kiezen tussen Windows en Ubuntu: ik krijg automatisch Ubuntu; ook in de documentatie staat niets vermeld en op het forum kan ik ook niets vinden.
Hoe kan ik Ubuntu van mijn computer verwijderen???

Offline 123Jan456

  • Lid
installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/21, 13:29:52 »
Citaat van: ton1
Misschien vind je hier nog goede info:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
of is dit allemaal bekend?
Met goede groet,
ton1
De daarin vermelde info klopt niet met wat ik op mijn scherm te zien krijg.
Sorry.

Jan

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/21, 13:45:54 »
Het kan ook zijn dat u met "gksudo gedit /boot/grub/menu.lst" in de regel "#hiddenmenu" het hekje weg moet halen. Maar je vermeldt helaas niet welk deel van de vermelde info niet klopt (en het is je derde thread over hetzelfde onderwerp)

Offline 123Jan456

  • Lid
installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/21, 13:53:09 »
Voorlopig wil ik eerst kunnen kiezen tussen Windows Xp of Ubuntu.
Ik ben een beginner dwz als ik een mededeling krijg dat ik iets moet intoetsen zou ik graag willen weten waar en hoe ik dit moet intoetsen.
Ik heb met opzet gekozen voor dualboot met Windows: en juist dit werkt niet.
Dank voor evt. hulp.
Jan

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/21, 14:11:35 »
Ok. hierbij een uitgebreide uitleg:

> Er zijn meerdere opties voor wat er aan de hand kan zijn:

1
U krijgt de melding dat u ESC moet indrukken om de lijst met besturingssystemen te tonen. Dit ziet eruit als op http://images.howtoforge.com/images/kernel_compilation_ubuntu/4.png

Dit kunt u oplossen door in Ubuntu via de menu naar applications > accessories > terminal te gaan. In de terminal voert u dan "gksudo gedit /boot/grub/menu.lst" in waarna u een enter geeft. U wordt gevraagt om uw wachtwoord. In het bestand vindt u een regel dat eruit ziet als "#hiddenmenu". De haakje aan het begin van dit regel dient u weg te halen. Vervolgens opslaan en rebooten. U zou nu een menu te zien moeten krijgen.

2
De keuze menu verschijnt wel, maar zonder de optie voor Windows XP. Het ziet er dan uit als op http://media.ubuntu-nl.org/images/docteam/installatie/dualboot_gutsy/23_grub.png , maar zonder de regels voor windows.

Dit kunt u oplossen door in Ubuntu via de menu naar applications > accessories > terminal te gaan. In de terminal voert u dan "gksudo gedit /boot/grub/menu.lst" in waarna u een enter geeft. U wordt gevraagt om uw wachtwoord. Onderaan het bestand ziet u de regel "### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST". Hieronder voegt u onderstaande toe, ervan uitgaande dat XP op uw eerste partitie staat geinstalleerd:
Citaat
title        Microsoft Windows XP Professional
root        (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader    +1
Opslaan en Rebooten