Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: format usb stick lukt niet  (gelezen 4238 keer)

Offline Tuxjo

  • Lid
format usb stick lukt niet
« Gepost op: 2019/08/31, 16:31:38 »
Ik heb bij de Aldi 2 Medion USB 3.0 128GB sticks gekocht, maar loop tegen problemen aan bij het formatteren van de sticks van FAT32 naar ext4.

Eerste stick : format via cli lukt niet. Format via Gparted lukt ook niet. Blijft hangen op 'creating ext 4 file system' met voortdurend knipperende stick-led.
Wanneer ik het syteem softwarematig afsluit lukt dit niet. Blijft eindeloos in een soort loop hangen met het Xubuntu logo in beeld (os = Xubuntu 18.04). Oorzaak is de stick. Enige manier om systeem af te sluiten is hardwarematig (4 sec power button), maar zelfs dan blijft het usb-ledje knipperen ???! Uit de poort trekken geeft uiteraard wel resultaat ;).
Heb op meerdere usb poorten opnieuw getracht te formatteren van de stick, maar steeds exact hetzelfde resultaat. Bij inpluggen stick na een reboot, is deze niet zichtbaar via de cli. Enkel Gparted herkent de stick, maar kan er verder ook niets mee.

De tweede stick heb ik maar niet direct aan het formateer-proces onderworpen, maar eerst getracht via de filemanager met rootrechten, de schrijfrechten te wijzigen van 'read' naar 'read&write', echter dit lukt ook niet! Nog nooit eerder meegemaakt. 'Schiet' steeds weer terug naar 'Read' Zijn deze sticks beveiligd of zo?

Weet iemand wat hier aan de hand is en hoe het op te lossen?

 
« Laatst bewerkt op: 2019/08/31, 16:34:37 door Tuxjo »

Offline aartje

  • Lid
Re: format usb stick lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2019/08/31, 18:54:06 »
Weet je zeker dat het niet lukt ? Ik weet wel dat je met sommige manieren van formatteren
zo'n beetje eindeloos moet wachten (lijkt wel), dat kan wel eens uren duren.
. Ik kan het me met zo'n USB-stick helemaal voorstellen dat het lang duurt .
Heb je in een terminal-window het wel eens geprobeerd met het commando :

sudo mkfs.ext4 -F /dev/sdc

waarmee ik er van uitga dat je usb-stick /dev/sdc is. Of anders natuurlijk een aangemaakte partitie (/dev/sdc1 of zo)

Als je die -F vlag  (van force) gebruikt wordt alleen maar het raamwerk van het ex4-filesysteem aangemaakt
en worden er niet een tig-aantal bytes beschreven. Het gaat dus om die -F vlag.
Zelfs als je die -F vlag gebruikt in bovenstaand commando zou je het toch een nachtje kunnen laten duren voor je het
afbreekt, lijkt me....
PS Die stick mag natuurlijk niet gemount zijn! Als dat wel zo is dan eerst unmounten voor je hem formatteert.

« Laatst bewerkt op: 2019/08/31, 19:58:08 door aartje »

Re: format usb stick lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2019/08/31, 19:44:39 »
Je kan het ook eens met Mintstick proberen. Gaat super.

Zie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?PHPSESSID=2vdicbj1epmsmuj72o5je7c5u3&topic=104297.msg1023342#msg1023342

Edit: werkt ook goed met externe harde schijven.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/31, 19:52:35 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline atomos

  • Lid
Re: format usb stick lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2019/08/31, 19:48:07 »

Een maat van mij heeft ook zo een 128 Gb stick gekocht maar dan van een andere dealer.
Hij belde mij op waarom het over zetten van bestanden zo lang duurde, ik vroeg welke usb-stick en welke bestanden.
Hij 128 Gb en foto bestanden in een map die 126 GB groot is.          >>>>>>        .... ik GRRRRRRRRRR   dus zeg >>> Volgende week pas.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline aartje

  • Lid
Re: format usb stick lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2019/08/31, 20:28:17 »
Ja dat merk ik ook altijd. Het schrijven op zo'n stick begint met grote bestanden altijd vrij vlot, 20MB/sec, maar zakt
dan naar minder dan 5 MB/sec (op mijn Mint-systeem). Bij 5 MB/sec zou een 128GB dus meer dan 7 uur nodig hebben om
zo'n bestand op te slaan. Ik heb trouwens alleen usb2.

Re: format usb stick lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2019/08/31, 20:34:28 »

Een maat van mij heeft ook zo een 128 Gb stick gekocht maar dan van een andere dealer.
Hij belde mij op waarom het over zetten van bestanden zo lang duurde, ik vroeg welke usb-stick en welke bestanden.
Hij 128 Gb en foto bestanden in een map die 126 GB groot is.          >>>>>>        .... ik GRRRRRRRRRR   dus zeg >>> Volgende week pas.
Is het wel dezelfde stick?
Want deze zijn volgens mij alleen bij de Aldi verkrijgbaar.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: format usb stick lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2019/08/31, 22:58:08 »
Ik heb al aardig wat sticks geformatteerd en dat gaat met mijn systeem altijd heel vlot. 128GB is echt niet uitzonderlijk groot naar mijn mening. 64GB sticks waren in ca. 20 seconden geformatteerd met ext4.

Het is toch ook tamelijk bizar dat het ledje gewoon continu door blijft knipperen zelfs wanneer het syteem volledig is afgesloten (op de netvoeding na dan). Nog nooit meegemaakt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: format usb stick lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2019/09/01, 10:16:55 »
Misschien een nieuwe partitie tabel aanmaken?Gparted > schijf > partitie tabel maken
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: format usb stick lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2019/09/01, 12:31:05 »
Misschien is dit een kapotte of geeft een verkeerde grootte aan (of stick is maar halve grootte),
en dan blijft je formatteren hangen.

Ik dacht dat er software was die dit kon checken, dus of je stick maar de halve grootte heeft.(google hier op).

Formatteer eens met andere hardware, of een linux pc.

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: format usb stick lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2019/09/01, 13:49:24 »
Misschien een nieuwe partitie tabel aanmaken?Gparted > schijf > partitie tabel maken

Had ik ook al gedaan. Geen resultaat helaas.

Ik heb alleen maar linux pc's en heb net de stick op een andere pc getracht ext4 te formatteren met Gparted. Kreeg de melding dat alles goed was gegaan. Dat is al meer dan op de andere pc, echter het bleek helemaal niet goed te zijn gegaan want de stick was niet geformatteerd en werd dus ook niet herkend. Heel bijzonder allemaal.

De cli geeft keurig aan dat de stick 128GB is dus dat lijkt me wel te kloppen.

============================

Ben nu de andere stick aan het formatteren naar ext4, echter hier loop,ik tegen hetzelfde probleem aan. Na wat verder klikken in Gparted zie ik de melding :
'64 bit file system support is not enabled...'.
Kan het zijn dat de stick enkel 32bits file systems ondersteunt? En ext4 is geloof ik standaard 64bits?
« Laatst bewerkt op: 2019/09/01, 18:08:11 door Tuxjo »

Offline EvC

  • Lid
Re: format usb stick lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2019/09/01, 22:57:07 »
Waarom speciaal naar ext4 formatteren en wat kan niet met FAT32? Wellicht slikt de stick dat niet.

Geeft gnome-disk-utility hetzelfde resultaat?  Let op dat je de stick kiest !

Bij een Transcend stick (64GB) duurt dat ook lang, merk ik nu:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline peer

  • Lid
Re: format usb stick lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2019/09/02, 08:04:06 »
wat wel eens wil helpen is om in Gparted de usb-stick van een nieuwe type  partitietabel te voorzien die anders is dan de standaard ms-dos bv. loop en daarna de standaard ms dos type partitabel te installeren.

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: format usb stick lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2019/09/02, 13:37:05 »
Waarom speciaal naar ext4 formatteren en wat kan niet met FAT32?

Wanneer ik belangrijke files op de stick plaats dan prefereer ik ext4 absoluut boven FAT32.

De conclusie die ik trek is dat de stick ext4/64bits niet ondersteunt dus is FAT32 de enige optie.

Bedankt voor de hulp.

Offline EvC

  • Lid
Re: format usb stick lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2019/09/02, 22:15:25 »
Bij belangrijke files zou je encryptie kunnen overwegen.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes