Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Triple Boot & RAID1  (gelezen 949 keer)

Dragonrider8720

  • Gast
Triple Boot & RAID1
« Gepost op: 2008/06/27, 17:20:18 »
Dag mensen!

Sinds een paar dagen ben ik bezig mijn nieuwe PC aan het monteren ed.
Oorspronkelijk ging ik enkel Windows XP & Vista Dual Booten, maar omdat ik goede ervaringen heb met Ubuntu op mijn oudere PC zat ik te denken aan een Triple Boot.
Omdat ik op mijn vorige PC ook problemen had met mijn harde schijf die crashte, heb ik nu twee identieke schijven gekocht en ben van plan deze in RAID1 te zetten.
Mijn moederbord heeft een RAID-controller, namelijk de Intel ICH9R.

Het probleem: hoe krijg ik het voor elkaar dat alle partities van alle drie de besturingssystemen gemirrored worden zonder dat ik bv. in Ubuntu de tweede schijf kan zien? In het algemeen: wat moet ik in welke volgorde doen?
Na wat research op internet weet ik hoe ik moet Triple Booten & hoe RAID 1 installeren, maar niet beide ^^"

Alvast bedankt!

Groeten,
Steven

Triple Boot & RAID1
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/27, 20:14:04 »
Persoonlijk zou ik eerst Ubuntu installeren met de Alternate cd, de gehele RAID voorbereiden als het goed is alleen de driver voor je RAID controller en dan na de installatie met GParted de ntfs partities aanmaken voor XP en Vista. Na installatie van XP en Vista je Grub herstellen. Wellicht dat er forum leden zijn die vinden dat je het beter op een andere wijze kan doen, dus wacht even hun reactie af.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Dwarrel

  • Gast
Triple Boot & RAID1
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/27, 20:59:02 »
Bij de installaties die ik heb gedaan merkte ik toch sterk dat het fijner was om eerst windows te instaleren en dan ubuntu, voornamelijk omdat windows vista (xp ook wel) erg moeilijk kunnen gaan doen na een grub herstel. Als je wel ervaring hebt met het herstellen van grub dan is het denk ik wel een prima methode.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Triple Boot & RAID1
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/27, 21:53:02 »
Die RAID controller is een zogenaamde fakeraid of firmware raid controller. Dit houdt in dat je processor al het werk moet doen, in tegenstelling tot een echte raid controller.
Als je alleen Ubuntu zou gebruiken, dan zou ik die oplossing ten sterkste afraden en je een software raid aanraden. Die is net zo snel, maar veel betrouwbaarder en beter ondersteund.

Als je ook Windows wil gebruiken, dan is dat waarschijnlijk wel mogelijk via die RAID controller. Je moet dan installeren via de alternate CD. Via DMRAID zal je array beschikbaar zijn als /dev/mapper.... of iets dergelijks.
Volgens de helptekst van dmraid worden Intel controllers ondersteund, maar hoe het in de praktijk werkt zou ik niet weten.

Triple Boot & RAID1
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/27, 21:56:26 »
Dwarell, ik werk de laatste jaren alleen nog met Ubuntu. Ik had zelf problemen om XP op een SATA schijf te krijgen, later las ik dat je de SATA driver kon slipstreamen? in de XP cd, ik ben helaas niet meer zo vertrouwd met Windows. Vandaar mijn persoonlijke mening.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.