Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot op mijn werk pc  (gelezen 4061 keer)

Offline Epidermus

  • Lid
dual boot op mijn werk pc
« Gepost op: 2007/09/06, 14:08:13 »
Ik wil eigenlijk Ubuntu ls dual boot op mjn werklaptop bijzetten, en was begonnen met de installatie a.d.h.v. de Wiki voorbeelden. alleen geeft de Wiki andere plaatjes dan tijdens de 7.04 installatie. Met name bij de schijfindelingen. Wiki laat mooie plaatjes zien over partitiegrootte, keuzemenus etc. Helaas geeft de werkelijkheid een ander beeld waardoor ik mij erg onzeker voelde over het succes ervan, en heb de installatie maar weer verlaten. Ik kan het mij niet veroorloven dat de boel in de soep loopt. De oplettende lezer weet dat ik al een desktop naar de stort heb kunnen brengen (een oudje weliswaar, maar toch...) door een foute bios upgrade.
Ik wil het nu over een toshiba satellite pro M10, die op de live cd al geen netwerk kon vinden (wifi). Ik vraag mij sowieso af of de pro m10 wel op een eenvoudige manier op ubuntu kan draaien.

dual boot op mijn werk pc
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/06, 14:21:28 »
Welke wiki heb je gevolgd?

Het kan zijn dat de plaatjes eenbeetje verschillen, maar er is eigenlijk niet echt iets fundamenteel veranderd.

Als je je onzeker voel bij het partitioneren, dan kun je dit misschien beter eerst doen door middel van vb. Gnome Partition Magic
welke je gratis kan dowloaden op volgende site:
http://gparted.sourceforge.net/download.php

Offline Epidermus

  • Lid
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/06, 14:27:04 »
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot

De plaatjes onder de landenindeling kloppen niet bij mij. Ook vroeg hij niet om username en password.

Offline Epidermus

  • Lid
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/06, 14:30:58 »
Citaat van: frekeg
Welke wiki heb je gevolgd?

Het kan zijn dat de plaatjes eenbeetje verschillen, maar er is eigenlijk niet echt iets fundamenteel veranderd.

Als je je onzeker voel bij het partitioneren, dan kun je dit misschien beter eerst doen door middel van vb. Gnome Partition Magic
welke je gratis kan dowloaden op volgende site:
http://gparted.sourceforge.net/download.php
Ik neem aan dat ik dan al linux moet draaien om deze te kunnen gebruiken.

Offline Anco

  • Lid
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/06, 15:18:48 »
Nee dat hoeft niet, gparted is een live cd, die dus net zoals ubuntu gewoon vanaf de cd kan starten.
Linux user #485563

Offline Epidermus

  • Lid
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/06, 15:52:10 »
het probleem is dat er teveel termen instaan die ik niet begrijp:
hoe moet je de partities instellen: ext2 - ext3 - jfs - reiser4 - reiserjfs - xfs en zo.
create as: primary partition ? secondary ? etc. Ik  weet niet eens wat het allemaal betekent, en wat de gevolgen zijn bij verkeerde instelling.

Ik neem aan dat dit tot de basis hoort van Linux, maar als je die niet hebt wordt het wel een duik in erg diep zwart water. Ik zal eerst inet eens afstropen om hierover een nederlandse handleiding te vinden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/06, 16:12:50 »
EXT3 wil je hebben.

Primary partition is goed (als je maximaal 4 partities op je harde schijf wil). Pas als je er meer wil, komt secondary enz. om de hoek kijken.

Enneh.... hierbij geen kans dat je je moederbord om zeep helpt, hoor! Het BIOS blijft hetzelfde.....   :-)

Offline Epidermus

  • Lid
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/06, 17:45:10 »
ok. ik zit nu in het herpartitieren. ik wil nu een deel als swap file aangeven, maar hoe doe ik dit? Ik heb de keuze uit /tmp    /usr    /var    /rsv    /opt    /usr/local
Welke moet ik gebruiken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/06, 17:47:04 »
Citaat van: Epidermus
ok. ik zit nu in het herpartitieren. ik wil nu een deel als swap file aangeven, maar hoe doe ik dit? Ik heb de keuze uit /tmp    /usr    /var    /rsv    /opt    /usr/local
Welke moet ik gebruiken?
Geen van die alle. Swap is geen onderdeel van het basisbestandssysteem van Ubuntu ( "/" en alle mapjes die daarachter zitten). Kies Linux-swap (staat ook in het rijtje).

Offline Epidermus

  • Lid
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/06, 17:48:59 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Epidermus
ok. ik zit nu in het herpartitieren. ik wil nu een deel als swap file aangeven, maar hoe doe ik dit? Ik heb de keuze uit /tmp    /usr    /var    /rsv    /opt    /usr/local
Welke moet ik gebruiken?
Geen van die alle. Swap is geen onderdeel van het basisbestandssysteem van Ubuntu ( "/" en alle mapjes die daarachter zitten). Kies Linux-swap (staat ook in het rijtje).
Bij mij niet hoor.
Ik merk alleen dat hij bij /usr niet de melding geeft dat er geen swap file is.

Offline Epidermus

  • Lid
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/06, 17:51:07 »
als ik het handmatig intype pakt hij hem wel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/06, 17:51:29 »
/usr is ook gewoon een submap van /

Er *moet* gewoon een keuzemogelijkheid zitten in het rijtje, voor bestandssysteem swap.

Offline Epidermus

  • Lid
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/06, 17:52:48 »
niet dus.
Ik krijg de melding dat er geen file voor wisselgeheugen is gemaakt. Maar hoe maak ik die dan als hij niet in het rijtje voorkomt?


Offline Epidermus

  • Lid
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/06, 17:55:02 »
maar dat bedoelde ik in mijn begin. Deze menus krijg ik helemaal niet op mijn scherm.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/06, 17:55:35 »
Bestandssysteem swap, niet aankoppelpunt

Bestandssysteen swap = swap en geen EXT3

Offline Epidermus

  • Lid
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/06, 17:57:04 »
jij krijgt van mij een lekker biertje!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/06, 17:58:40 »
Citaat van: Epidermus
jij krijgt van mij een lekker biertje!
Een Hoegaerden graag!   :-)

Offline Epidermus

  • Lid
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/06, 17:58:59 »
ik heb nu de vraag of ik gebruikersprofielen uit windows wil importeren.
Wat is het gevolg als ik dit doe?
Let wel, ik wil dual booten en niet windows kwijtraken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/06, 18:01:09 »
Citaat van: Epidermus
ik heb nu de vraag of ik gebruikersprofielen uit windows wil importeren.
Wat is het gevolg als ik dit doe?
Let wel, ik wil dual booten en niet windows kwijtraken.
Sla dit onderdeel maar over. Werkt nog niet erg goed meestal. Overigens geen risico's hoor, maar je kunt het beterc overslaan.

dual boot op mijn werk pc
« Reactie #20 Gepost op: 2007/09/06, 18:09:49 »
Als je met de Ubuntu Feisty Live-cd partitioneert gebruik je een ander programma als degene die je in je wiki tegenkwam ;) Maar het is inderdaad gemakkelijker met Gparted :)

Offline Epidermus

  • Lid
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #21 Gepost op: 2007/09/06, 18:14:35 »
Ik heb het geprobeerd met gparted (met boot opgestart) maar daar kreeg ik toch geen gemakkelijk gevoel bij , dus die heb ik maar weer gestopt. (de vraag is echter altijd hoe e.e.a. en vooral wanneer e.e.a. gestopt kan worden zonder schade. Het klinkt voor jullie misschien een beetje raar, maar voor mij is alles toch maar nieuw. En als mijn schijf door een stommiteit van mij onbenaderbaar wordt, dan slaap ik toch wel erg slecht de komende tijd.
Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik een beroep op jullie doe bij de installatie.

Offline Epidermus

  • Lid
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #22 Gepost op: 2007/09/06, 18:19:49 »
ik krijg nu overigens de melding dat grub niet op hd0 kan worden geinstalleerd (een fatale fout).
Kan iemand mij uitleggen wat nu mijn probleem is geworden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #23 Gepost op: 2007/09/06, 18:20:18 »
Vraag maar raak, wij helpen je wel!

Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot op mijn werk pc
« Reactie #24 Gepost op: 2007/09/06, 18:21:32 »
Citaat van: Epidermus
ik krijg nu overigens de melding dat grub niet op hd0 kan worden geinstalleerd (een fatale fout).
Kan iemand mij uitleggen wat nu mijn probleem is geworden?
Hmmm.... Hoe zit je PC in elkaar? Het is toch wel een *interne* harde schijf, waarop je Ubuntu wil zetten?