Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voor de voor- en tegenstanders van Unity  (gelezen 9555 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Gepost op: 2011/05/15, 21:44:00 »
Leo Cardinaals heeft een hele mooie Nederlandstalige handleiding voor Unity klaar: http://lcardinaals.wordpress.com/2011/05/15/ubuntu-unity-handleiding/

Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/15, 22:00:04 »
En ik maar denken dat unity gemaakt is om dingen intuitiever te maken...

Ik ben al 2 dagen aan het proberen om unity gewoon te worden, maar voorlopig heb ik nog geen enkel voordeel tegenover gnome 2 gevonden. Nadelen genoeg.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/15, 22:03:22 door Ward De Ridder »
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Tom

  • Lid
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/15, 22:02:07 »
Ja had hem al gelezen vandaag  ;) zijn website staat al lange tijd in mijn bladwijzers en ja weeral een mooi artikel.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/16, 10:52:45 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/15, 23:02:17 »
Leo Cardinaals heeft een hele mooie Nederlandstalige handleiding voor Unity klaar: http://lcardinaals.wordpress.com/2011/05/15/ubuntu-unity-handleiding/

Handleiding is inderdaad goed.
Het enige wat ik niet begrijp is je topic titel.
De handleiding verandert niets aan hoe ik nu over Unity denk en er staat voor mij niets nieuws in.
Ik heb namelijk alles geprobeerd en getest om een goed oordeel te kunnen geven voor mij zelf.
Ik denk ook niet dat een handleiding in hoe iemand over Unity denkt zal veranderen.
Een werk omgeving geeft je een bepaalt gevoel en als je dat gevoel door wat dan ook niet krijgt, dan werkt het voor je niet en kun je beter op zoek naar iets anders.
Het is niet voor niets dat je mensen hebt die liever met Gnome 2 werken dan met KDE en omgekeerd.





DarkEra

  • Gast
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/15, 23:17:02 »
Het is niet verkeerd bedoeld maar vind het wel een sleur worden. In hoeveel topics wil men zijn of haar mening het nog uiten? :rolleyes:

Neem dat wat je wel bevalt en heb plezier ermee. :)


Back ontopic:

Goed artikel en staan een hoop nuttige tips in voor diegenen die het misschien nodig mochten hebben. Meestal zoek ik m'n eigen weg als er iets nieuws is, zelf ontdekken en uitzoeken. Mocht ik ooit iets niet weten dan is zo'n handleiding of artikel zeker handig.

Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/15, 23:47:15 »
ik ga even in het midden, niet geheel voor en niet geheel tegen.

ik vind het er mooi uit zien, maar wat ik lastig vind zijn vooral dat er 1. geen "regulier" menu in zit, en dat vind ik prettiger (en sneller) werken, en 2. ik geen echte gnome-panel meer heb, en dus niet zelf er iets op kan zetten.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/16, 00:02:31 »
Ik vind Unity niet mijn ding, dus voor mij niet.
Maar bedankt voor de link Vanadium, misschien kan ik iemand anders er een plezier mee doen.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/16, 00:04:34 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/16, 00:04:14 »
Tja, de jarenlange vaste gebruikers van Ubuntu is wel het nodige geweld aangedaan, met deze drastische verandering.... Er zijn blijkbaar heel wat draadjes voor nodig om stoom af te blazen, ook al zullen de voorstanders dat niet leuk vinden.

Overigens ben ik uiteraard blij met handleidingen voor Unity, want over een half jaar is er (althans in de hoofdversie Ubuntu) geen ontkomen meer aan.

Offline Bertel

  • Lid
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/16, 00:24:10 »
Prima om alle losse info eens bij elkaar te hebben.
Waarvoor dank.
Maar voor een goede nachtrust toch één keer:

Natty Netjes, waar zelfs de iconen
hun charisma verliezen.
Waar “Reih und Glied” het credo is.
Een stenen scherm.


Wat is vrije software?

Offline ptb

  • Lid
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/16, 01:02:10 »
Leo Cardinaals schrijft vaker uitgebreid en begrijpelijk uitgebreide artikelen over Ubuntu.Is zeer de moeite waard.
Staat bij mij in de feeds.
Het hele gedoe met voor of tegen Unity gaat aan me voorbij omdat ik kubuntu gebruik.
Maar Unity is geen slechte ontwikkeling, moet alleen tijd krijgen om te groeien en is even wennen.
Er zit wel een goed idee achter, een interface die op meerdere soorten apparaten te gebruiken kan zijn.
We zullen wel zien mettertijd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/16, 10:12:05 »
Het voordeel van een goede Nederlandstalige inleiding is dat het de de drempel verlaagt voor Nederlandstalige gebruikers om Unity nog eens - neutraal en rustig - te evalueren. Dit kan sommige "tegenstanders" over de streep trekken, andere "tegenstanders" in hun mening bevestigen. De "voorstanders" steken mogelijk nog iets extra op.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/16, 15:25:55 »
Het voordeel van een goede Nederlandstalige inleiding is dat het de de drempel verlaagt voor Nederlandstalige gebruikers om Unity nog eens - neutraal en rustig - te evalueren. Dit kan sommige "tegenstanders" over de streep trekken, andere "tegenstanders" in hun mening bevestigen. De "voorstanders" steken mogelijk nog iets extra op.


Ok zo had ik het nog niet bekeken.
Nu snap ik de titel.

 

Offline MichelP

  • Lid
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/17, 16:43:55 »
Nou ik hou hem fijn op klassiek vind het helemaal niets.
Kleine vergelijking vanaf morgen plaatsen we het stuur in mijn auto rechts i.p.v. links. :D

Maar wie weet went het na een tijdje dus veel plezier voor degene die het wel mooi vinden.
Ik hoop alleen dat de optie klassiek blijft bestaan dat kan ik namelijk ook nog steeds gebruiken in windows7.
Ik hou van strak en simpel zonder toeters en bellen. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/17, 16:46:32 door MichelP »
2 Quad CPU Q8200 Linux Mint 13 maya

Offline vanadium

  • Lid
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/17, 19:20:19 »
Nou ik hou hem fijn op klassiek vind het helemaal niets.
Kleine vergelijking vanaf morgen plaatsen we het stuur in mijn auto rechts i.p.v. links. :D

Ik had net hetzelfde gevoel toen ik van MS Dos over moest naar Windows 3.1.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/17, 20:05:23 »
Ik heb Unity nu al een paar weken, zónder autohide dus met die balk altijd in beeld, en ik vind 't best fijn werken. Als je de autohide uitzet gaat het multitasken ook een stuk handiger. Prima vervanger van die ouderwetse Gnome-interface!

Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/17, 20:11:56 »
Luuk +1

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/17, 20:16:14 »
Luuk +1

Is een goede vervanging voor KDE XD ;)

Uit geklapt werkte dat gedeelte inderdaad een heel stuk beter.



Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/17, 20:17:19 »
Haha XD Nou ik zit op dit moment op Unity :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/17, 20:55:52 »
Luuk +1
Nog eens +1. Daarnaast ook de iconen verkleinen naar 32x32.

Volgens mij zou de launcher best standaard niet op "verbergen" staan.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/17, 21:03:21 »
Ik heb ze op 40x40 staan, 32x32 is me net iets te klein.

Skilltone

  • Gast
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/17, 21:46:21 »
ik ben van unity toch afgestapt, en verder met netbook editie gegaan. beetje hetzelfde ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/17, 21:57:08 »
Ik had toen ik Unity draaide de balk ook altijd zichtbaar staan.
Dit werkte het fijnste en de balk was wel fijn. In het begin zaten er nog wat kleine bugs in en de enige manier hoe ik KDEnlive er in kreeg was door het te openen en dan rechtermuisknop en vast pinnen op de balk.
Verder draaide de balk goed.

Heb nu Xubuntu draaien.
Heb gedaan wat Wanda doet en het werkt beter dan verwacht.

Vistaus moet je, je website dan niet van Kubuntu naar Unity aanpassen. ;)

Luuk hoe groot is je scherm?
Ik had de mijne op 32 gezet en ik vond ze nog iets te groot.

Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/18, 00:58:49 »
@emiel: Hahahaha, nee dat ga ik niet zo snel doen hoor ;)
Moet trouwens zeggen dat ik de iconen op de balk niet verkleind heb. Gewoon zoals ze standaard staan en vind het heerlijk. Heb hem op Verbergen staan en dan bij linkerbovenhoek aanraken tonen. Heb hem toch niet zo vaak nodig aangezien er ook nog de Dash is, ALT+TAB en voor de Empathy enzo het Me Menu. Ik ga niet helemaal naar de launcher om een nieuw bericht in een gesprek aan te klikken als dat ook via het Me Menu kan (om maar even een voorbeeld te noemen). Vind dat de blak niet meer dan een grote snelstart-balk is. Vind het echt heeeeeeeerlijk werken, dat Unity :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/18, 01:48:06 »
Ik gebruik meerdere bureaubladen en op ieder bureaublad heb ik 1 venster open staan als basis.
Voor bepaalde werkzaamheden zet ik meerdere vensters open op 1 scherm maar dan deel ik mijn scherm zo in dat ik alles zie.
ik gebruikte de zij balk om snel van pagina te wisselen.
Zo kon ik snel van bureaublad en venster wisselen. Nu gebruik ik hiervoor AWN. Die kan precies het zelfde op dat gebied.
Het enige wat ik bij Unity beter vond was dat als van 1 applicatie 2 of meer vensters open stonden en je klikte op het icoon dan zag je de vensters. Bij AWN zie je een lijstje.


Re: Voor de voor- en tegenstanders van Unity
« Reactie #24 Gepost op: 2011/05/18, 13:02:11 »
Een handig lijstje is het wel, ook voor niet Unity gebruikers. Ik neem aan dat een aantal van de sneltoetsen ook gewoon in te stellen is met een andere werkomgeving (Openbox bijvoorbeeld). Op die manier is het volgens mij een stuk makkelijker als ik achter een toetsenbord kruip met Unity voor mijn neus.
Misschien is dit ook een tip voor andere niet-Unity gebruikers.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint