Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zoekfunctie forum adequaat?  (gelezen 9718 keer)

Zoekfunctie forum adequaat?
« Gepost op: 2013/09/18, 15:33:46 »
Hallo, als ik de zoekfunctie van dit forum gebruik en bv. 'nautilus' intyp, krijg ik voornamelijk berichten uit 2006 te zien, enkele van de jaren er na maar geen enkel bericht jonger dan 2010. Is die functie kaduuk misschien? De nieuwste versies van Nautilus (in Xubuntu 13.10b, Mint 15) zijn flink anders dan voorheen en ik zie niet meer hoe ik een andere pc in mijn netwerk moet benaderen.

Paul.

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/18, 17:53:56 »
Ik zie nergens 9999, alleen maar een zoekveld waar ik iets in kan typen. Waar verander ik dat dan?


Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/18, 17:58:21 »
Jaja, ik zag 'm net! Wel gek dat ik eerst op geavanceerd moet klikken om iets recents te vinden, zou iedereen dat doorhebben behalve ik?
Niettemin dank voor de reacties, het ging me inderdaad om het programma Bestanden-voorheen-Nautilus.

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/18, 19:42:36 »
Een algemene tip: je kunt ook Google laten zoeken binnen een site. Het komt best wel eens voor dat dat voor mij beter resultaten geeft dan de interne zoekfunctie van een forum. Om te laten zoeken binnen dit forum:
site:forum.ubuntu-nl.org zoektermHet nadeel daarvan is dat de resultaten voor iedereen anders zijn (heb je bepaalde topics al in je browserhistorie dan zullen die eerder omhoog komen etc.).

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/18, 20:07:55 »
Een algemene tip: je kunt ook Google laten zoeken binnen een site. Het komt best wel eens voor dat dat voor mij beter resultaten geeft dan de interne zoekfunctie van een forum. Om te laten zoeken binnen dit forum:
site:forum.ubuntu-nl.org zoektermHet nadeel daarvan is dat de resultaten voor iedereen anders zijn (heb je bepaalde topics al in je browserhistorie dan zullen die eerder omhoog komen etc.).

Ik weet niet hoor maar we hebben al een Google-zoekvak rechtsboven aan het forum ;)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/18, 20:14:54 »
Oh? Die leidt gewoon door naar de forumzoekfunctie, hoor.

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/18, 20:18:39 »
Oh. Dat is dan nieuw. Voordat we overgingen naar SMF 2 hadden we daar een Google-zoekvak.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/19, 01:50:32 »
Een aantal opmerkingen:

Het Google-zoekvak is al een tijd weg (sinds de overgang naar SMF2 en de nieuwe www-site met Drupal).
Wegens privacybezwaren (cookies van Google op iedere pagina) komt deze waarschijnlijk niet terug.
Weet iemand een eenvoudige manier om een zoekvak van DuckDuckGo, Startpage, Ixquick of een andere privacyvriendelijke zoekmachine op de site te krijgen dan is code welkom.

Gebruik je het zoekvak terwijl je in een topic aan het lezen bent of in het overzicht van 1 forumonderdeel bent, dan zoek je binnen dat topic of forumonderdeel. Bekijk je de forumindex, recente ongelezen berichten, etc. dan zoek je in het hele forum.

We zijn ook al een tijd geleden overgestapt van de geavanceerde zoekfunctie als standaard naar de simpele versie omdat een aantal leden de geavanceerde zoekfunctie te ingewikkeld vonden.
Persoonlijk gebruik ik wel altijd de geavanceerde zoekfunctie en beperk de leeftijd van berichten tot een jaar of zo.

Overigens heb ik zojuist nog wat gesleuteld aan de zoekfunctie, zie de bijlage. Ik heb de weging voor de leeftijd wat opgeschroefd zodat recente topics iets meer voorrang krijgen.

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/19, 11:30:10 »
DuckDuckGo kun je eenvoudig integreren: https://duckduckgo.com/search_box
Gewoon even een voorkeuren invullen en dan de code kopiƫren en in de site plakken.
(iets naar onder staat ook een link hoe je als site-eigenaar URL params kunt gebruiken om te zoeken in het Nederlands enzo en een link om het zoekvak in eigen stijl te maken)
« Laatst bewerkt op: 2013/09/19, 11:32:32 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/19, 11:31:36 »
Eerlijk gezegd gebruik ik nooit de zoekfunctie van het forum omdat wat ik wil vinden, nooit vind, helaas. Om te zoeken gebruik ik google + in:<site>.

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/19, 11:54:36 »
Was dat de werkelijke reden? Dat leden de geavanceerde zoekfunctie te moeilijk vonden? Ik kan het mij nauwelijks voorstellen.

Moeilijk weet ik niet maar er waren wel wat leden die aangeven de eenvoudige "gebruikersvriendelijker" te vinden.
Hier is het topic wat je zocht: http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/zoekfunctie-forum-eenvoudige-versie-of-uitgebreide-(huidige)-versie/

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/19, 12:52:21 »
Waar je op doelde*

Tjemig hee, neem mijn woorden nou niet zo letterlijk. Wees blij dat ik het teruggevonden heb want hiermee is alleen maar bevestigd voor je dat er een aantal waren die de simpele verkozen zoals je zelf al zei :)

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/19, 13:08:17 »
Goed dat dit  onderwerp  aan de orde is in dit topic. Nu kan ik ook even iets kwijt.

Ik zeg met opzet topic; berichten vind ik namelijk een verwarrende aanduiding.
Zo staat in de kop van het forum bijvoorbeeld Toon ongelezen berichten waarmee topics wordt bedoeld, terwijl twee regels daaronder een link staat naar Mijn berichten, waarmee dan pb's (persoonlijke berichten) wordt bedoeld. Maar die verwarring zie je overigens ook op andere forums.
Wat ik mis -of wat er misschien wel is, maar ik kan het niet vinden - is een zoekmogelijkheid naar door jezelf gestarte topics en/of naar topics waar je op gereageerd hebt. Daar zou ik wel blij mee zijn.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/09/19, 13:29:17 »
Goed dat dit  onderwerp  aan de orde is in dit topic. Nu kan ik ook even iets kwijt.

Ik zeg met opzet topic; berichten vind ik namelijk een verwarrende aanduiding.
Zo staat in de kop van het forum bijvoorbeeld Toon ongelezen berichten waarmee topics wordt bedoeld, terwijl twee regels daaronder een link staat naar Mijn berichten, waarmee dan pb's (persoonlijke berichten) wordt bedoeld. Maar die verwarring zie je overigens ook op andere forums.

Bart

Klopt, dat is een verwarrende vertaling van de forumsoftware (SMF) die je dus ook op andere fora met SMF ziet. Het zou mooi zijn moest iemand dit melden bij de vertaalploeg van SMF.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/09/19, 13:37:31 »
Goed dat dit  onderwerp  aan de orde is in dit topic. Nu kan ik ook even iets kwijt.

Ik zeg met opzet topic; berichten vind ik namelijk een verwarrende aanduiding.
Zo staat in de kop van het forum bijvoorbeeld Toon ongelezen berichten waarmee topics wordt bedoeld, terwijl twee regels daaronder een link staat naar Mijn berichten, waarmee dan pb's (persoonlijke berichten) wordt bedoeld. Maar die verwarring zie je overigens ook op andere forums.
En dan zijn er ook nog verschillende manieren om recente berichten te zien ;)
http://forum.ubuntu-nl.org/recent/
http://forum.ubuntu-nl.org/unread/
http://forum.ubuntu-nl.org/unreadreplies/

Het is misschien een beetje mierenneuken, maar de meest gebruikelijke manier waarop je berichten leest is per topic, niet als een lijst van berichten uit verschillende topics door elkaar.
De ongelezen berichten-link stuurt je door naar topics waarin nieuwe berichten zijn geplaatst. Deze functie zullen de meeste leden gebruiken.

Citaat
Wat ik mis -of wat er misschien wel is, maar ik kan het niet vinden - is een zoekmogelijkheid naar door jezelf gestarte topics en/of naar topics waar je op gereageerd hebt. Daar zou ik wel blij mee zijn.
Er zijn meerdere manieren, afhankelijk van waar je naar op zoek bent:

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/09/19, 14:43:43 »
Goed dat dit  onderwerp  aan de orde is in dit topic. Nu kan ik ook even iets kwijt.

Ik zeg met opzet topic; berichten vind ik namelijk een verwarrende aanduiding.
Zo staat in de kop van het forum bijvoorbeeld Toon ongelezen berichten waarmee topics wordt bedoeld, terwijl twee regels daaronder een link staat naar Mijn berichten, waarmee dan pb's (persoonlijke berichten) wordt bedoeld. Maar die verwarring zie je overigens ook op andere forums.
Wat ik mis -of wat er misschien wel is, maar ik kan het niet vinden - is een zoekmogelijkheid naar door jezelf gestarte topics en/of naar topics waar je op gereageerd hebt. Daar zou ik wel blij mee zijn.

Bart
Je hebt toch: Toon nieuwe reacties op je eigen berichten
Dat is dus ook Toon nieuwe reacties op je eigen topics. Maar in mijn geval zie ik nu, vandaag, daar maar twee topics gemeld. Wat ik zou willen is dan niet alleen nieuwe -wat daarmee ook moge zijn bedoeld- maar alle topics.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/09/19, 20:13:17 »
Dat is dus ook Toon nieuwe reacties op je eigen topics. Maar in mijn geval zie ik nu, vandaag, daar maar twee topics gemeld. Wat ik zou willen is dan niet alleen nieuwe -wat daarmee ook moge zijn bedoeld- maar alle topics.

Bart

Dat kan via je gebruikerspaneel.
In jou geval dus: http://forum.ubuntu-nl.org/profile/Old%20man/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/09/19, 20:27:12 »
In je profiel en dan toon bijdragen ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/09/19, 20:45:13 »
Ja, dat is wat ik zocht. Ik hield dat bij onder een kopje in een bladwijzergroep van Firefox, maar die kan nu weg. Bedankt.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #20 Gepost op: 2013/10/10, 18:57:29 »
De zoekfunctie van het forum heeft weer een aanpassing gekregen, ditmaal is de zoekfunctie van SMF zelf uitgeschakeld en maken we nu gebruik van Sphinx.

Dit is een lokale zoekmachine die op onze server draait, er worden dus geen zoekacties of -resultaten het net opgeslingerd naar een externe partij. (Dit gebeurde bij de vorige zoekfunctie ook niet, maar ik meld dit voor de duidelijkheid maar even, gezien de zorgen over privacy die hier regelmatig geuit worden :police:)

De voordelen van deze nieuwe zoekmethode:
  • Hopelijk relevantere resultaten.
  • Hij is een stuk sneller!
  • Minder belastend voor de server.

Een nadeeltje is er helaas ook: De zoekmachine update zijn index ieder uur, dus hele recente bijdragen zie je niet terug in de zoekfunctie. Dit is alleen van toepassing als je de zoekfunctie gebruikt, de link om nieuwe berichten sinds je vorige bezoek te tonen heeft hier geen last van.

Tot slot: de geavanceerde zoekfunctie zal ik ook weer de standaard maken, ik kijk nog of het mogelijk is om de berichtouderdom standaard op maximaal 365 dagen te zetten.

Laat even weten wat jullie ervaringen met de nieuwe zoekfunctie  zijn!



Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #21 Gepost op: 2013/10/10, 20:25:55 »
Ik ga de zoekfunctie in ieder geval niet meer gebruiken want ik vind die geavanceerde zoekfunctie veel te druk en dus voor mij onhandig ogen.

Heb hem wel even snel getest maar het zoeken gaat niet zo vlot. Geen ramp, want dat ging het voorheen ook niet. Het is gewoon hetzelfde qua snelheid.

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #22 Gepost op: 2013/10/11, 11:40:30 »
Prima zo!
Alleen zou ik het wel op 2 jaar zetten en niet op 1 jaar. Ik zie nu geen dingen terug die net 13 maande geleden zijn geschreven door mijzelf of een ander, en die ik wel wil zoeken.
Dus het zou handiger zijn als de tijd op iets langer wordt gezet.

2x365 = 730 (of 731 in geval van schrikkeljaar). Dat kun je in het vakje zetten i.p.v 365, dan zoekt ie binnen nu en 2 jaar :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #23 Gepost op: 2013/10/11, 12:18:14 »
Prima zo!
Alleen zou ik het wel op 2 jaar zetten en niet op 1 jaar. Ik zie nu geen dingen terug die net 13 maande geleden zijn geschreven door mijzelf of een ander, en die ik wel wil zoeken.
Dus het zou handiger zijn als de tijd op iets langer wordt gezet.
Ik heb hem nu op 750 dagen ingesteld, dat is ruim 2 jaar. Veel langer ga ik het niet maken, omdat zulke oude posts vaak verouderde informatie bevatten die niet meer van toepassing is op de huidige versies van Ubuntu.

Zoek je toch iets van langer geleden, dan kan je zelf de zoektermijn vergroten naar wat je zelf wil.

Offline MKe

  • Lid
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #24 Gepost op: 2013/10/13, 09:33:30 »
Hij gedraagt zich wat vreemd bij mij. Als ik boven in het forum scherm een zoekterm invoer, b.v. Bodhi, krijg ik eerst de melding dat er niets gevonden is en of ik de zoektermen wil veranderen. Als ik dan zonder ets te veranderen op nogmaals zoeken klik, vind hij ineens  wel heel veel.
Verder werkt het prima en hij is erg snel.