Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid uit headset en pc tegelijkertijd?  (gelezen 5336 keer)

Offline jerome

  • Lid
Geluid uit headset en pc tegelijkertijd?
« Gepost op: 2011/11/14, 02:31:54 »
Hallo iedereen,

als ik m'n headphones (gewoon een stekker, geen USB) met de computer verbind komt er geluid uit de speakers van m'n laptop en ook door de headphones tegelijk en hetzelfde volume. Dit is natuurlijk niet zo'n prioriteit maar ik zou toch liever alleen geluid door de headphones hebben als ik die heb aangesloten op m'n PC.

Aangezien ik al veel problemen heb gehad met de audio van mijn speakers en er lang aan heb moeten sleutelen (De pc denkt dat er een ALC1200 geluidskaart inzit terwijl het een ALC888 is, anders werkt er maar 1 van de 3 speakers), wil ik dus delicaat aan de slag gaan. Laptop is msi ex720 en de headphones standaard philips, niks speciaals dus.

Dit is de info voor de audio configuratie van de pc:


Linux jerome-laptop 2.6.32-34-generic #77-Ubuntu SMP Tue Sep 13 19:40:53 UTC 2011 i686 GNU/Linux
jerome@jerome-laptop:~$ aplay -l
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 0: ALC1200 Analog [ALC1200 Analog]
  Sub-apparaten: 0/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 1: ALC1200 Digital [ALC1200 Digital]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 3: NVIDIA HDMI [NVIDIA HDMI]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 6: Si3054 Modem [Si3054 Modem]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
jerome@jerome-laptop:~$ dpkg -l | grep "alsa"
ii  alsa-base                                 1.0.22.1+dfsg-0ubuntu3                          ALSA driver configuration files
ii  alsa-utils                                1.0.22-0ubuntu5                                 ALSA utilities
ii  alsamixergui                              0.9.0rc2-1-9                                    graphical soundcard mixer for ALSA soundcard
ii  bluez-alsa                                4.60-0ubuntu8                                   Bluetooth audio support
ii  gstreamer0.10-alsa                        0.10.28-1                                       GStreamer plugin for ALSA
ii  libclalsadrv1                             1.2.2-2                                         ALSA driver C++ access library
ii  libsnack2-alsa                            2.2.10-dfsg1-9                                  Sound extension to Tcl/Tk and Python/Tkinter
ii  libsox-fmt-alsa                           14.3.0-1.1build1                                SoX alsa format I/O library
jerome@jerome-laptop:~$ head -n 1 /proc/asound/card*/codec#*

Dan dacht ik om dit te doen:

gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

en dan de laatste lijn invoegen:

options snd-hda-intel model=6stack-dig

Nu is het probleem het volgende: als ik dit zou doen en het lukt niet, werken m'n speakers niet meer en moet ik dus weer alles in 2 stappen opnieuw instellen..

Wat denken jullie? Lijkt dit goed of niet? Want ik heb m'n twijfels bij die 6stack-dig op het einde. je kan ook met een pc model werken maar aangezien msi geen standaard is vervalt dit dus een beetje. En moest het vastlopen kan er blijkbaar een bug in zitten die er voor zorgt dat je geen geluid meer hebt in firefox en flash ..



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geluid uit headset en pc tegelijkertijd?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/14, 11:40:18 »
Kun je nog wel handmatig het volume van de luidsprekers op 0 zetten, wanneer je de koptelefoon erin hebt geprikt? M.a.w.: beschik je over deze noodoplossing?

Offline jerome

  • Lid
Re: Geluid uit headset en pc tegelijkertijd?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/14, 22:37:14 »
Nope, alleen met de fn knop en dan samen met volume verlagen/verhogen. Dus geen draaischijf extern ofzo.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geluid uit headset en pc tegelijkertijd?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/14, 23:43:55 »
Klik eens op het luidsprekersymbooltje bovenin de werkbalk. Dan kun je wel apart de luidsprekers dichtgooien en de koptelefoon openzetten.  :)

Offline jerome

  • Lid
Re: Geluid uit headset en pc tegelijkertijd?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/15, 00:12:29 »
en er is ook iets raar met de voorkeuren van het geluid. De output blijft staan op connector: analog output ipv analog headphones, als ik dan analog headphones selecteer is er totaal geen geluid meer.

Offline jerome

  • Lid
Re: Geluid uit headset en pc tegelijkertijd?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/15, 00:14:37 »
Hm, iets om het geluid aan te passen staat niet bij de opties om toe te voegen bij het paneel

Offline jerome

  • Lid
Re: Geluid uit headset en pc tegelijkertijd?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/16, 12:12:55 »
Ok een laatste wanhoopspoging om dit topic wat actueel te houden dan:p Echt niemand die me hiermee kan helpen?
Pjotr alvast bedankt voor de hulp!


Offline jerome

  • Lid
Re: Geluid uit headset en pc tegelijkertijd?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/17, 19:38:45 »
Dat programma hielp niet echt. Kheb ondertussen gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf geprobeerd en dan deze lijn in het bestand gevoegd: options snd-hda-intel model=6stack-dig
Hierbij veranderde er ook  niets, dus de enige optie die nog overblijft is alles van de mogelijkheden ( dit moet je invullen na options snd-hda-intel model=....) invullen en kijken wat er werkt..