Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: videokaart  (gelezen 1289 keer)

justcoolbest

  • Gast
videokaart
« Gepost op: 2007/08/02, 01:38:13 »
Ik heb een of andere nvidia glx exellerator voor video geinstalleerd met als gevolg dat mijn beeldscherm niet meer werkt. Ik dacht dat ik daardoor meer grafische mogelijkheden zou hebben. Was niet zo slim, kom nu mijn desktop niet meer in.
Wie helpt me uit de brand?

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/02, 02:21:22 »
probeer is sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Offline Martin

  • Lid
videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/02, 09:22:23 »
ja en kies dan tijdens dat setupje voor "vga" inplaats van nvidia of nv. Na het configureren startx typen. Dat probleem ligt er waarschijnelijk aan dat de drivers niet helemaal goed geconfigureerd zijn.  

Groeten, Martin

justcoolbest

  • Gast
videokaart
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/02, 10:53:06 »
Heb ik geprobeerd, maar dan moet ik zo ongelovelijk veel instellen, ik moet zelf dingen aanvullen, ik kan niet altijd op o.k. drukken, omdat ik met escape weer terug moet, daarna kan ik wel op o.k. drukken, maar weet niet welke optie ik moet kiezen. Ik heb een oud model vga-kaart behorende bij een pentium III computer.

VGA kaart hardwarematig verwijderen en weer vastzetten heeft bij windows 98, al eens tot resultaat geleid, maar misschien help jij me nog uit de brand

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
videokaart
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/02, 10:56:26 »
Deze toetsen gebruik je in die vragenriedel: Tabtoets, Spatiebalk, *binnenste* Entertoets.
Niet "vga" kiezen als driver (bestaat niet, mcdesign!), maar "nv". Dat is dan gelijk de enige eigen keuze die je moet maken; voor de rest gewoon klakkeloos akkoord gaan met alle voorgestelde antwoorden.

Na afloop van de vragenriedel tik je in: sudo reboot
en daarna herstart je normaal. Dan is het probleem weg.

justcoolbest

  • Gast
videokaart
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/02, 11:39:48 »
Heb ik gedaan martin, probleem niet verholpen. Misschien staan een aantal van de voorgestelde opties al verkeerd doordat ik gisteren misschien een optie heb veranderd.

justcoolbest

  • Gast
videokaart
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/02, 11:42:59 »
n.b. Ik zit nu in O.S. windows te typen, heb gekozen voor veilig herstarten, en het dpkg commando vanaf de root ingevoerd.

groet, Norbert

justcoolbest

  • Gast
videokaart
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/02, 11:44:31 »
al diverse keren geprobeerd steeds een blauw scherm met tekens om de rand, en de foutmelding dat de videokaart niet meer herkent wordt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
videokaart
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/02, 11:46:50 »
Doe dan eens dit:
- herhaal de vragenriedel
- kies de "vesa" driver
- ga verder akkoord met alle antwoorden (Tabtoets gebruiken!)
tik in: reboot
herstart normaal.

- Latere toevoeging: -
Nu heb je een beperkt functionerende driver; geen geweldig beeld, maar genoeg voor probleemoplossing.

Doe dan dit:
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: xresprobe
aanvinken en druk op knop Toepassen

Dan:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: sudo ddcprobe
en post de uitkomst daarvan eens hier?

justcoolbest

  • Gast
videokaart
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/02, 12:28:05 »
Hallo Martin,

Even ter verduidelijking,

De foutmelding luidt: "Het starten van de x-server (grafische omgeving) is mislukt. Waarschijnlijk zijn de instellingen niet goed. "
Daarna komt nog het een en ander over een log en config file, maar is voor mij allemaal hocuspokus

Het vesadriververhaal werkt helaas ook niet. :/

justcoolbest

  • Gast
videokaart
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/02, 12:40:28 »
Bedankt voor de info tot zover, misschien heb je nog een tip, maar nu kap ik er ff mee
;)