Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Commandline to icon  (gelezen 501 keer)

Offline pomba

  • Lid
Commandline to icon
« Gepost op: 2020/09/24, 21:06:00 »
Hoi mijn excusses als ik dit in de verkeerde sectie post.
Ik draai ubuntu 18 en heb net universal radio hacker geinstalleerd.
Nu kan ik deze alleen via de terminal starten door urh in te typen.
Zou iemand mij kunnen helpen zodat ik dit kan starten via de favoriten balk met een icon ?
Alvast heel erg bedankt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Commandline to icon
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/25, 12:23:31 »
De iconen in je menu en op je starter komen overeen met kleine tekstbestanden, met de .desktop extensie, die in bepaalde folders staan. Als je programma zelf geen .desktop bestand installeert, dan kan je dat zelf nog doen. Ubuntu heeft daar geen grafisch gereedschap voor aan boord. Je kan dat echter gemakkelijk door zelf een bestandje aan te maken onder .local/share/applications in je home folder. .local is een verborgen folder die je enkel ziet als je "Toon verborgen bestanden" aanzet. Het gaat vlug als volgt:

• Maak een bestandje aan en open het in de teksteditor
gedit ~/.local/share/applications/mijn_nieuw_programma.desktop
In plaats van "mijn_nieuw_programma" geef je natuurlijk beter de naam van het programma mee. Als je een andere tekst editor gebruikt, vervang dan "gedit" (vb. nano, xed, leafpad, ....)

• Plak volgende informatie in het tekstbestand: dat is het minimum om een werkende starter te hebben met passend icoon.

[Desktop Entry]
Type=Application
Name=Mijn programma
Exec=Pad naar uitvoerbaar bestand of naam ervan als het in je pad staat
Icon=Pad naar icoon of naam als het in een standaard iconenfolder staat

De gegevens na Name=, Exec=, en Icon= pas je aan naar je situatie. "Name" is wat verschijnt als onderschrift van het icoon, "Exec" is het commando om het programma op te starten: dat kan een volledig pad zijn, vb "/home/pomba/bin/urh", of enkel de naam van het programma ("urh") als je het ook zo aan de terminal kan opstarten (m.a.w., het bevind zich in een folder die in het zoekpath (PATH) staat). "Icoon" is de naam van een icoon, of de volledige pathnaam van een .svg of .png bestand dat je als icoon wil gebruiken. Laat je dit weg, dan wordt een generiek icoon getoond.

• Bewaren en editor afsluiten. Het nieuwe icoon moet binnen enkele seconden door je menu opgepikt worden.

Offline pomba

  • Lid
Re: Commandline to icon
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/25, 12:39:50 »
Hoi vanadium,
heeeeeeeeeeeel erg bedankt dat u de tijd heeft genomen om dit aan mij uit te leggen.
Mijn dank is super groot .... respect !!!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Commandline to icon
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/27, 10:27:38 »
Graag gedaan. Daar is het forum voor  :)

Offline pomba

  • Lid
Re: Commandline to icon
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/27, 11:56:02 »
Alsnog heel erg bedankt :)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Commandline to icon
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/27, 12:42:27 »
Voor nu heb ik 't maar even gedaan, pomba, maar zie je die knop hier onderin "Markeer dit topic als niet opgelost"?
Normaal staat daar "Markeer dit topic als opgelost" - en als 't dan is opgelost, druk je daarop. Maakt het forum weer wat overzichtelijker. Zou je dat voortaan zelf willen doen? Alvast bedankt!

Offline pomba

  • Lid
Re: Commandline to icon
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/28, 11:33:35 »
Ok no problem.