Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten van een interne HD veranderen  (gelezen 588 keer)

Offline whity

  • Lid
Rechten van een interne HD veranderen
« Gepost op: 2011/02/03, 11:30:10 »
In mijn enthousiasme heb ik de volgende post [ http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/tweede-interne-harde-schijf-in-nautilus-niet-zichtbaar/ ] als opgelost aangemeld.
Iets is er nog niet goed, want toen ik een paar dagen later daadwerkelijk bestanden naar de 2e HD (die nu zichtbaar en benaderbaar is) wilde verplaatsen, bleek dat niet te kunnen. Ik kreeg de melding dat ik geen eigenaar was en dat de toegang is geweigerd. Ik kan alleen bestanden bekijken.
Ik heb al in de terminal howto's gezocht, maar durfde het toch niet aan om met de commando's te experimenteren, daar ik bang ben dat ik meer verziek als dat ik verder kom.

Vanadium heeft in zijn post (in eerder genoemde link) gevraagd de uitdraai van "mount" te posten, dat ben ik in alle eerdere euforie vergeten te doen, bij deze doe ik dat dan alsnog, in de hoop dat het duidelijk is waarom ik op die schijf niet kan schrijven.
In de grafische omgeving kan ik de rechten ook niet veranderen, alles is grijs bij de rechten van die schijf. (locaties>dataschijf2>eigenschappen>rechten, hierbij is de eigenaar en de groep "root")
Hieronder de uitdraai van het commando "mount" in de Terminal.

      [  ruud3@ruud3-System-name:~$ mount
         /dev/sdb1 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro,commit=0)
         proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
         none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
         fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
         none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
         none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
         none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
         none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
         none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
         none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
         none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
         /dev/sdb6 on /home type ext4 (rw,noexec,nosuid,nodev,commit=0)
         /dev/sda1 on /media/sdb1 type ext4 (rw,commit=0)
         binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
         gvfs-fuse-daemon on /home/ruud3/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=ruud3)
         ruud3@ruud3-System-name:~$   ]

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik moet doen om het voor elkaar te krijgen.

Re: Rechten van een interne HD veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/03, 11:52:11 »
Hallo, heb je de bewuste schijf in fstab opgenomen? Zo niet, open een terminal en typ
sudo blkidDan het UUID=xxx kopiƫren (kun je met de muis doen: tekst selecteren en shift-cntr-c), dan typ je in de terminalgksudo gedit /etc/fstabvoeg onderaan toe:
UUID=xxx /media/sdb1 ext4
Bewaren, afsluiten en herstarten.

Merk op dat je je sda1-partitie hebt aangekoppeld onder /media/sdb1. Is niet erg maar kan verwarring in de hand werken. Merk ook op dat er spoedig commentaar zal komen op bovenstaande UUID-regel, maar hiero werkt dat als een trein! :-)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten van een interne HD veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/03, 12:07:32 »
Je vraag is een logische vervolgvraag. Je partitie is nu aangekoppeld, maar dat betekent niet dat je er op kan schrijven: standaard kan alleen root dat.

Je moet jezelf (als gebruiker) toegang geven tot de gedeelten waar je wil schrijven door de eigenaar van de directory te veranderen van "root" naar jou login naam.

Dit kan grafisch met een nautilus venstertje, dat als root werd opgestart. Dit kan met het commando "gksudo nautilus". Eigenaars/permissies van een bestand/directory aanpassen gebeurt via rechts-klik, eigenschappen.

Offline whity

  • Lid
Re: Rechten van een interne HD veranderen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/03, 13:51:50 »
Na intypen van voorgesteld commando kreeg ik de volgende tekst te zien:

       [  ruud3@ruud3-System-name:~$ gksudo nautilus
          Initializing nautilus-gdu extension

          (nautilus:1978): GConf-CRITICAL **: gconf_value_free: assertion `value != NULL' failed
           eedesktop.ConsoleKit.Manager.GeneralError: Unable to lookup session information for process '1978'  ]

Ik weet verder niet wat dit betekend, maar misschien is het van belang, omdat er "failed" en "general error" in staat.
Daarna in het opkomende scherm van Nautilus naar  eigenschappen>rechten, toen was alles wel zwart en kon ik de rechten aanpassen voor mij als gebruiker.   :)
Daarna enkele testen gedaan en nu kan ik gewoon data wegschrijven, kopieren, weggooien enz. op die 2e HD.
Dus m.i.z. is dat nu voor elkaar.

Wat de opmerking van Paul Mattijsse betreft, weet ik niet wat ik daar mee aan moet en of het nodig is om er iets aan te doen.
In mijn vorige post, zie link: [  http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/tweede-interne-harde-schijf-in-nautilus-niet-zichtbaar/  ], heb ik de  "fstab" zoals voorgesteld in z'n geheel bij mij in het systeem gekopieerd en geplakt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten van een interne HD veranderen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/03, 14:27:44 »
De naam van het koppelpunt (nu "sdb1", aanwezig in "media") kies je zelf. Je kan die aanpassen, maar dan moet je ook fstab mee aanpassen.