Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Synaptic pakketbeheer foutbericht!  (gelezen 1936 keer)

phil65

  • Gast
Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Gepost op: 2008/09/13, 21:30:44 »
E: Pakket hl1650lpr moet opnieuw geïnstalleerd worden, maar er kan geen archief voor gevonden worden.
E: Interne fout bij openen van buffer (1). Gaarne rapporteren.

Hoe los ik dit probleem op?  Ik heb wel geen ervaring en gebruik Ubuntu voor het eerst deze week.

Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/13, 21:33:02 »
Citaat van: phil65
E: Pakket hl1650lpr moet opnieuw geïnstalleerd worden, maar er kan geen archief voor gevonden worden.
E: Interne fout bij openen van buffer (1). Gaarne rapporteren.

Hoe los ik dit probleem op?  Ik heb wel geen ervaring en gebruik Ubuntu voor het eerst deze week.
kreeg je dit bericht na dat je iets geinstalleerd had of gewijzigd had?

Offline Drummies

  • Lid
Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/13, 21:36:50 »
phil65  geen idee wat dat pakket inhoud je zou kunnen overwegen om deze te verwijderen toepassingen>hulpmiddelen>terminal venster onderstaande copy paste


sudo apt-get remove hl1650lpr.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

phil65

  • Gast
Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/13, 21:42:07 »
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Statusinformatie wordt gelezen... Klaar
E: Pakket hl1650lpr moet opnieuw geïnstalleerd worden, maar er kan geen archief voor gevonden worden.
phil@phil-desktop:~$

nu krijg ik dit?

Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/13, 21:53:00 »
Citaat van: phil65
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Statusinformatie wordt gelezen... Klaar
E: Pakket hl1650lpr moet opnieuw geïnstalleerd worden, maar er kan geen archief voor gevonden worden.
phil@phil-desktop:~$

nu krijg ik dit?
probeer eens die pakket dan te installeren kijken wat hij dan doet.

Offline Drummies

  • Lid
Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/13, 21:57:37 »
phil65 wat heb je precies gedaan lijkt of je een corrupte driver of iets dergelijks geinstalleerd heb als dat zo is  probeer onderstaande dan eens uit te voeren


sudo rm /var/lib/dpkg/info/hl1650lpr.postrm

dan

sudo apt-get autoremove
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

phil65

  • Gast
Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/13, 22:29:02 »
phil@phil-desktop:~$ sudo rm /var/lib/dpkg/info/hl1650lpr.postrm
[sudo] password for phil:
phil@phil-desktop:~$ sudo apt-get autoremove
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Statusinformatie wordt gelezen... Klaar
E: Pakket hl1650lpr moet opnieuw geïnstalleerd worden, maar er kan geen archief voor gevonden worden.
phil@phil-desktop:~$

Hardnekkige foutmelding  en aangezien ik gisteren veel geknoeid heb, weet ik niet meer wat ik laatst heb gedaan.

Offline Drummies

  • Lid
Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/13, 22:47:36 »
phil65

hl1650lpr  - transitional package for brother-lpr-wrapper-laser1 lijkt op een driver voor laser printer daar heb je iets meegedaan

kan je onder locaties persoonlijke map>bestandsysteem en dan map var>lib>dpkg>info>hl1650lpr openen en hl1650lpr  verwijderen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/13, 22:55:59 »
Doe eens
sudo apt-cache search hl1650lpr
en post dat hier

Je kan ook proberen wat "vollediger" te verwijderen met
sudo apt-get --purge remove hl1650lpr

Overigens is dat blijkbaar een Brother Laser-printer-driver...

Edit: weer een antwoord voor mij terwijl ik nog aan het tikken/zoeken was...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Drummies

  • Lid
Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/13, 23:09:30 »
nou niet echt Prosper je geeft de tip sudo apt-get --purge remove hl1650lpr die heb ik nog niet gegeven dus niet te laat precies op tijd zou ik zeggen :lol:
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

phil65

  • Gast
Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/14, 10:36:18 »
Citaat van: drummies
phil65

hl1650lpr  - transitional package for brother-lpr-wrapper-laser1 lijkt op een driver voor laser printer daar heb je iets meegedaan

kan je onder locaties persoonlijke map>bestandsysteem en dan map var>lib>dpkg>info>hl1650lpr openen en hl1650lpr  verwijderen
/var/lib/dpkg/info/hl1650lpr.conffiles
/var/lib/dpkg/info/hl1650lpr.list
/var/lib/dpkg/info/hl1650lpr.postinst
/var/lib/dpkg/info/hl1650lpr.prerm

Deze bestanden vind ik maar ik krijg ze niet verwijderd met als foutmelding toegang geweigerd.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/14, 11:04:10 »
Phil65, die melding is normaal omdat je daar 'beheerdersrechten' voor moet hebben (in Linux beter bekend als root-rechten, bv. door sudo te gebruiken voor je commando)

Om als 'root' te kunnen werken moet je eerst op Alt+F2 drukken en daar het volgende ingeven:

gksudo nautilusDan krijg je een bestandsverkenner te zien waarin je 'root' rechten hebt. Nu kan je opnieuw naar /var/lib/dpkg/info gaan en de bestanden die je opnoemt verwijderen

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/14, 12:08:40 »
Is véél veiliger vanuit de terminal (nautilus als root is zéér gevaarlijk: je kan vlot je hele systeem om zeep helpen)sudo rm /var/lib/dpkg/info/hl1650lpr.*ENTER drukken, je eigen wachtwoord intikken (je ziet niks verschijnen, dat is normaal), weer ENTER en byebye vervelende bestanden.
Bovendien staan ze dan NIET in de vuilbak van root waaruit het soms aartsmoeilijk is om ze te verwijderen !!!
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

phil65

  • Gast
Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/14, 21:07:03 »
Citaat van: Prosper
Is véél veiliger vanuit de terminal (nautilus als root is zéér gevaarlijk: je kan vlot je hele systeem om zeep helpen)sudo rm /var/lib/dpkg/info/hl1650lpr.*ENTER drukken, je eigen wachtwoord intikken (je ziet niks verschijnen, dat is normaal), weer ENTER en byebye vervelende bestanden.
Bovendien staan ze dan NIET in de vuilbak van root waaruit het soms aartsmoeilijk is om ze te verwijderen !!!
phil@phil-desktop:~$ sudo rm /var/lib/dpkg/info/hl1650lpr.*
rm: kan `/var/lib/dpkg/info/hl1650lpr.*' niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet
phil@phil-desktop:~$

Van harte dank voor de vele sugesties maar het wil maar niet lukken!  Zou ik niet gewoon Ubuntu desinstalleren en herinstalleren?

Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/14, 22:05:53 »
Het zijn printer gerelateerde bestanden. Misschien wil het wel als je cupsd eens stopt. Dit kan via Systeem,Beheer,Systeemmonitor, tabblad Processen.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

phil65

  • Gast
Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/14, 22:17:16 »
Het is gelukt!!!
Bedankt allemaal voor de hulp!
Toen ik op de update drukte, ontdekte Ubuntu opnieuw de fout in het bestand en Ubuntu vroeg zelf om het pakket te mogen verwijderen.  Nu is alles terug OK

Synaptic pakketbeheer foutbericht!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/14, 22:30:41 »
Heel raar dat het niet lukt...
Zou normaal niet aan het sterretje mogen liggen (is een "wildcard"), maar het kan geen kwaad om te proberen ze één voor één te verwijderen
Citaat
sudo rm /var/lib/dpkg/info/hl1650lpr.conffiles
sudo rm /var/lib/dpkg/info/hl1650lpr.list
sudo rm /var/lib/dpkg/info/hl1650lpr.postinst
sudo rm /var/lib/dpkg/info/hl1650lpr.prerm
EDIT: ik vond volgende draad op de Ubuntu-forums: met daarin de tekst
Citaat
It's part of the package "brother-lpr-drivers-laser1" in the multiverse and is a printer driver for Brother model hl1650
En effectief: in het lijstje van ondersteunde printers voor dat pakket (het zit in multiverse) komt de HL1650 voor.
Je kan dus proberen met wat ze daar ook zeggen: sudo apt-get --purge remove brother-lpr-drivers-laser1Ik heb zelf --purge toegevoegd, om ook alle configuratiebestanden te wissen.

Veel succes.

HEREDIT:
Blij dat het gelukt is.  Dat gebeurde dan net terwijl ik aan het zoeken was.  Geeft niks, hoor, ik heb ook weer wat geleerd. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...