Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Mediacenter Xubuntu met Cody XBMC opvolger  (gelezen 1915 keer)

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
OPGELOST Mediacenter Xubuntu met Cody XBMC opvolger
« Gepost op: 2015/12/08, 00:00:01 »
Hallo
Nu ik een nieuwe tv kan kop[em en binnekort ook een nieuwe comp ga kopen
wil ik het een en ander weten om een mediacenter in elkaar te zetten

het volgende wil ik in elk geval
mijn huidige computer ombouwen tot mediacenter met 2 externe harde schijven er aan
en een tv die zowel monitor als tv kan zijn
echter is wil er ook spelletjes op spelen en wel opensource en freeware pc spelletjes
te denken valt aan een Sail sim of zo ( evt onder wine)
welke controler kan ik het beste er bij kopen bv een wiimote of zo
ik wil er ook mee op youtube kunnen  en bepaalde pc programma'ś
op instaleren zoals tagtool en een media organizer Wat is een goede  organizer
welke firewall kan ik het beste  installeren zodat ik niet het zelfde heb als iemand die ik een keer sprak die zij dat die zomaar zijn map met films kwijt was?
waar moet ik nog meer aan deken bij het inrichten van mijn media center?

Mijn vragen
dus voor mijn mediacenter
Wat is een goede media organizer
welke controler kan ik het beste er bij kopen bv een wiimote of zo
welke firewall kan ik het beste  installeren
waar moet ik nog meer aan deken bij het inrichten van mijn media center?

reekje
« Laatst bewerkt op: 2015/12/18, 11:01:16 door reekje »

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Mediacenter Xubuntu met Cody XBMC opvolger
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/09, 15:30:34 »
Ikzelf heb een oude PC als mediacentre ingericht met Google Chrome voor Netflix & Youtube en Kodi voor films/muziek die op mijn harde schijf staan.
Meer software gebruik ik niet.

Dit alles draait perfect op Xubuntu 14.04, zie mijn onderschrift.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Mediacenter Xubuntu met Cody XBMC opvolger
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/09, 15:50:58 »
Het ligt een beetje aan de specificaties van je huidige pc, als het een erg oude pc is willen full HD films en series niet echt lekker. Een tip is dan een goedkope Nvidia passief gekoelde videokaart kopen (€35-40), want de Nvidia drivers zijn normaal het best onder Linux. Full HD weergave in Kodi (aanrader) kan dan afgehandeld worden door de videokaart, waardoor je processor minder belast wordt en het beeld vloeiend is.
Bijkomend voordeel is dat de processor koeler minder hard hoeft te werken en je dus minder lawaai hebt. Dat is sowieso een tip, overweeg eventueel stille fans etc om de pc zo stil mogelijk te maken. Eventueel een speciale mediacenter behuizing, maar het is maar hoe gek je het zelf wilt maken....

Media organiseren van films, series en muziek kan ook prima met Kodi. Bediening kan met een (draadloos) toetsenbord of bijvoorbeeld een smartphone.

Firewall vind ik persoonlijk niet echt nodig als je alleen op een thuisnetwerk achter een up-to-date router zit.

Qua controller kan ik je niet helpen, ik game niet op mijn mediacenter.

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Mediacenter Xubuntu met Cody XBMC opvolger
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/09, 16:01:40 »
Het ligt een beetje aan de specificaties van je huidige pc, als het een erg oude pc is willen full HD films en series niet echt lekker. Een tip is dan een goedkope Nvidia passief gekoelde videokaart kopen (€35-40), want de Nvidia drivers zijn normaal het best onder Linux. Full HD weergave in Kodi (aanrader) kan dan afgehandeld worden door de videokaart, waardoor je processor minder belast wordt en het beeld vloeiend is.
Bijkomend voordeel is dat de processor koeler minder hard hoeft te werken en je dus minder lawaai hebt. Dat is sowieso een tip, overweeg eventueel stille fans etc om de pc zo stil mogelijk te maken. Eventueel een speciale mediacenter behuizing, maar het is maar hoe gek je het zelf wilt maken....

Media organiseren van films, series en muziek kan ook prima met Kodi. Bediening kan met een (draadloos) toetsenbord of bijvoorbeeld een smartphone.

Firewall vind ik persoonlijk niet echt nodig als je alleen op een thuisnetwerk achter een up-to-date router zit.

Qua controller kan ik je niet helpen, ik game niet op mijn mediacenter.

Ik maak gebruik van een goedkoop ati radeon kaartje van ongeveer 25 euro met HDMI output PCI-E, deze werkt perfect op Xubuntu
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Mediacenter Xubuntu met Cody XBMC opvolger
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/18, 11:00:27 »
ik heb inmiddels een intyel nuc besteld die voor mij wordt ingericht als mediacenter compleet met Kody

dan jullie voor de reacties

Re: OPGELOST Mediacenter Xubuntu met Cody XBMC opvolger
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/18, 12:56:22 »
Mooi zo! Zou je nog wel even je topic als opgelost willen markeren? Dat doe je door onderaan je topic op 'Markeer dit topic als opgelost' te klikken.