Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !  (gelezen 2639 keer)

Offline Eddy

  • Lid
    • http://geen
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Gepost op: 2006/11/24, 21:23:14 »
Ik heb een tweede interne HD als slave na installatie ubuntie in pc ge
Sinds we alles hebben, zijn we veel kwijtgeraakt.

Offline woteb

  • Lid
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/24, 22:52:54 »
Op zich niet zo moeilijk. Allereerst moet je die schijf formatteren, bij voorkeur met ext3. Ik zie dat je ntfs erop hebt staan, maar verder kan ik geen Windows zien, klopt dat? Heb je een dualboot systeem? Zo ja, dan de schijf als vfat formatteren, want vanuit Linux is een ntfs schijf alleen leesbaar, maar niet schrijfbaar. Heb je geen dualboot, dan zoals gezegd liefst als ext3 formatteren.

Dan moet je een mountpoint aanmaken. Bijvoorbeeld:  /files
Een mountpoint kun je het beste aanmaken via een terminal:

cd /
sudo mkdir /files (hierna je passwd opgeven)

dan kun je het testen door handmatig te mounten:

sudo mount -l /dev/hdb1 /files

Als het goed is, is de schijf nu gemound.

Wil je het blijvend doen, dan je fstab aanpassen:

sudo gedit /etc/fstab

Kopieer de regel waar de / in voor komt en verander dit door de gegevens van /dev/hda1 te veranderen in /dev/hdb1 en achter / files te zetten, dus /files en dan opslaan.

Bij de volgende boot wordt de tweede schijf an automatisch gemound.

Succes!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/25, 18:10:26 »
Ubuntu (en heel Linux) heeft de gewoonte om alles als een map te zien.
Installeer je Ubuntu dan zal je harde schijf een plaats krijgen als een map, net als je diskettestation, cd-dvd-spelers,USB plug en dergelijke. Wil je later een harde schijf bijplaatsen dan wordt er niet automatisch een nieuw mapje gemaakt. Dat moet je dus zelf doen met dat mkdir (make directory) commando. Daarna moet je de harde schijf nog koppelen (mounten) aan dat mapje.

Logisch maar je moet 't maar weten h
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Eddy

  • Lid
    • http://geen
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/25, 18:54:33 »
Hallo
Hoe kan ik deze 2de HD formateren? Is dit mogelijk vanuit terminal?
Deze schijf moet enkel dienen als opslag van gegevens, bij voorkeur met ext3 vertelde U maar sorry dat is nog even latijn voor mij als beginneling met ubuntu.
Denkwijze van windows probeer ik volledig te vergeten
vandaar graag stap voor stap uitleg leken niveau.

Op eerste HD staat ubuntu te danken aan de hulp van bartek. Ik wik zeker deze installatie niet in problemen brengen zonder systeem te leren kennen. Werkt overigens prima maar zal wennen worden aan nieuwe omgeving.
Eddy
mvg
Sinds we alles hebben, zijn we veel kwijtgeraakt.

Offline Eddy

  • Lid
    • http://geen
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/25, 19:11:33 »
Alvast dan voor de reactie.
Maar schijf eerst formatteren? Hoe ? Allereerst moet je die schijf formatteren, bij voorkeur met ext3.
Hoe begin ik hieraan vanuit welk programma hulpmiddel of wat dan ook.
Graag stap voor stap zodat een beginner kan volgen .....en Windows volledig kan vergeten  
Als de schijf geformatteerd is als tweede opslagruimte probeer ik de vorige uitgelegde handelswijze  uit te voeren
Geen dualboot nodig enkel ubuntu op dit syteem leesbaar en beschrijfbaar voor ubuntu.

Tevens wil ik vriendelijke en bereidwillige installatie van BARTEK niet naar de vaantjes helpen, systeem werkt prima, oefenen en hulp zal me opweg helpen deze omgeving te leren kennen en te begrijpen.

Dank bij voorbaat
Eddy
Sinds we alles hebben, zijn we veel kwijtgeraakt.

Offline woteb

  • Lid
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/25, 19:31:42 »
Als nieuweling ben je natuurlijk wat bangig omdat je net je eerste stapjes hebt gezet. En configureren met Linux lijkt dan ook moeilijk omdat je Windows bent gewend waar je alleen maar wat knopjes aan moet klikken. Ben je eenmaal aan Linux gewend en de werking hiervan, dan zul je al snel merken dat Linux veel meer mogelijkheden en flexibiliteit heeft.

Nu het formatteren.....

Formatteren is heel simpel:

Ga via systeem ==> beheer ==> schijven.

Even het beheerswachtwoord invoeren.

Dan zie je de aanwezige schijven, in jouw geval hda en hdb.

Dan klik je op de hdb schijf en klik op partities. Je ziet o.a. de mogelijkheid tot het formatteren. Daar kies je dan voor ext3 als bestandssysteem.

Dit v.w.b. het formatteren. Uiteraard heb je dan wel eerst (zoals ik al eerder heb geschreven) een koppelpunt aangemaakt, en vergeet dan niet het koppelpunt (in mijn voorbeeld /files, maar dat mag je natuurlijk ook anders noemen) voldoende rechten te geven. Dat kun je ook eenvoudig doen vanuit een terminalvenster:

sudo chmod -R 0777 /files

Let erop dat -R met een hoofdletter moet worden uitgevoerd. Met dit commando wijzig je de attributen (zeg maar rechten) van een hele directory. 0777 staat voor de meest uitgebreide manier van benaderen, dus voor iedereen waarbij iedereen kan lezen, schrijven en uitvoeren. De -R optie geeft aan: ook voor onderliggende directories.

Zoals Bartek ook schreef heeft Linux de eigenschappen om apparaten aan koppelpunten toe te wijzen. In vergelijking met Windows heb je dan mee dan 26 mogelijkheden. In theorie zou je dus > 26 usbsticks, harde schijven en netwerkshares aan kunnen koppelen. Bij Windows kan dat niet, omdat die de letters van het alfabet gebruikt. En daar heb je de limiet van 26. Vandaar ook dat Linux ook geliefd is bij serverclusters, maar dat is aanvullende informatie waar jij voorlopig niets mee hoeft te doen.

Succes.

PS. Een aangekoppelde nieuwe schijf helpt je systeem niet zo gauw om zeep hoor.... zeker als er nog niets op staat.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Eddy

  • Lid
    • http://geen
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/25, 20:04:47 »
Zoals je vroeg via systeem==> naar beheer ==> maar schijven staat daar niet tussen ????
aanmeldvensters, apparaatsbeheer, datum tijd, gebruikers,gedeelde mappen, netwerk, netwerktools, printers, procesbeheer,services, sleutelbossen,softwarebronnen,synapticpakketbeheer,systeemlogboek, taalondersteuning, toetsenbordwisselaar-plugins, en updatemanager.

DUS SCHIJVEN ?????????
thx
Sinds we alles hebben, zijn we veel kwijtgeraakt.

Offline woteb

  • Lid
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/25, 20:11:49 »
Ik denk dat je dan Bartek een heel vriendelijk aan moet kijken, want ik vermoed dat hij twee accounts op jouw systeem heeft gezet. De ene voor hemzelf met systeembeheersrechten en een voor jou zonder systeembeheersrechten.
Klopt dat? Kun je proberen door iets te installeren vanuit een terminal:

sudo apt-get install mc

Als dit niet lukt, moet je Bartek eens gaan polsen.

Ik kan je wel andere adviezen geven zoals een live CD ophalen en branden, maar de methode die ik je heb beschreven is voor nieuwelingen wat veiliger. Vandaar.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Eddy

  • Lid
    • http://geen
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/25, 20:17:31 »
dit kreeg ik te zien
eddy@eddy-desktop:~$ sudo apt-get install mc
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Reading state information... Klaar
mc is reeds de nieuwste versie.
The following packages were automatically installed and are no longer required:
  libarchive-tar-perl libfile-scan-perl libgnet2.0-0 transfig
  libarchive-zip-perl unrar-free cfv libio-zlib-perl libgtk2-gladexml-perl
  libopenbabel1 openbabel libglademm-2.4-1c2a
Use 'apt-get autoremove' to remove them.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 nieuwe pakketten ge
Sinds we alles hebben, zijn we veel kwijtgeraakt.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/25, 20:46:36 »
nee hoor woteb, hij heeft enkel een account voor hemzelf aangemaakt.

Eddy, doe eens:
sudo apt-get autoremove
zoals je foutmelding aangeeft, je hebt gewoon wat onnodige pakketten op je systeem staan.
Dit los van je systeemprobleempje

Wanneer je nu gewoon mc in je terminal intypt krijg je midnight commander te zien.
krijg je je 2de schijf nu te zien?

Lukt het nu ook niet kun je altijd de live-cd nog eens insteken en op installeren klikken. je volgt de procedure tot je aan de schijfindeling komt. Daar kies je voor handmatige schijfindeling. Je komt nu in 't programma gparted terect en daar kun je altijd je schijf laten formateren in ext3. Eens dat gebeurd is stop je de installatie. Als je dat gebeurd is reboot je je pc en volg je de instructies van woteb voor 't mounten van je schijf.

;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline woteb

  • Lid
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/25, 21:04:58 »
Vreemd..... dat je dan het item schijven niet te zien krijgt...??

Wat je kunt doen is het volgende:

Via de terminal: sudo apt-get install gparted

Dan Systeem ==> beheer ==> Gnome partitiebewerker

Hiermee start je Gnome partitiebewerker (Gparted) op. Een menugestuurd en vrij makkelijk programma om schijven in te delen en te formatteren.

Rechtsbovenin zie je /dev/hda staan. Als je erop klikt komt /dev/hdb ook in beeld. Die selecteer je dan. Als het goed is zie je dan allen aanwezige (Windows) partities.
Klik op de eerste partitie met de rechtermuisknop en kies Verwijderen (delete). Doe dit ook bij de andere partitie net zolang tot alle aanwezige partities van je TWEEDE HARDE SCHIJF zijn verwijderd.

Niet schrikken, en gebeurt niet zolang je maar niet op Bewerken ==> Toestaan klikt. Wanneer je het wel doet, gaat alles op de schijf verloren, maar dat was ook de bedoeling, toch?

Okay, de schijf is nu leeg. Nu klik je weer met de rechtermuisknop op de (nu) lege schijf en kies je voor nieuw. dan kies je Ext3. dat wordt al voorgesteld, dus hoef je alleen maar op +Toevoegen te klikken.

Nu ga je weer naar Bewerken ==> Toestaan en hierop klikken. Nu is de schijf als Ext3 geformatteerd.

Is zowat nog makkelijker dan Partion Magic waar je voor moet betalen.

Succes hoor, moet nu wel lukken denk ik.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Eddy

  • Lid
    • http://geen
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/25, 21:05:07 »
mc werkt maar geen 2 de HD te zien
En btw ik vertrouw u hoor zeker weten
eddy
Sinds we alles hebben, zijn we veel kwijtgeraakt.

Offline woteb

  • Lid
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/25, 21:06:45 »
Citaat van: bartek
nee hoor woteb, hij heeft enkel een account voor hemzelf aangemaakt.
Had gekund, want mijn dochters krijgen dit namelijk ook niet te zien omdat ze niets met sudo uit kunnen richten.... toch?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/25, 21:08:03 »
Citaat van: eddy
mc werkt maar geen 2 de HD te zien
En btw ik vertrouw u hoor zeker weten
eddy
Logisch, omdat je de schijf niet hebt gemound.... Heb je gparted al ge
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Eddy

  • Lid
    • http://geen
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #14 Gepost op: 2006/11/25, 21:17:41 »
met deze is dat dus gelukt schijf hdb  als Ext3 geformatteerd
Nu nog ....mounten zeker even terug zoeken geblazen
Eddy
Sinds we alles hebben, zijn we veel kwijtgeraakt.

Offline woteb

  • Lid
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #15 Gepost op: 2006/11/25, 21:27:58 »
Citaat van: eddy
met deze is dat dus gelukt schijf hdb  als Ext3 geformatteerd
Nu nog ....mounten zeker even terug zoeken geblazen
Eddy
Heel snel:

cd /
mkdir files
chmod -R 0777 /files
mount -l /dev/hdb /files

of:

mount -a (werkt alleen als je het bestandje fstab hebt aangepast... zie mijn vorige bericht) VERGEET NIET het bestandje fstab aan te passen.....!!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Eddy

  • Lid
    • http://geen
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #16 Gepost op: 2006/11/25, 21:36:21 »
ja gparted om te formatteren Ext3 volledige schijf is gelukt nu nog mounten even je uitleg terug opzoeken
eddy
Sinds we alles hebben, zijn we veel kwijtgeraakt.

Offline woteb

  • Lid
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #17 Gepost op: 2006/11/27, 18:16:34 »
Intussen al gelukt?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Eddy

  • Lid
    • http://geen
Tweede harde schijf .......niet aan de praat te krijgen !
« Reactie #18 Gepost op: 2006/11/27, 22:45:44 »
Hallo beste woteb en Bartek,

Alvast bedankt voor je snelle en accurate hulp van gisteren. Uiteindelijk was het probleem dat ubuntu mijn 2de nadien bijgeplaatste HD verwisselde met
Sinds we alles hebben, zijn we veel kwijtgeraakt.