Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ndiswrapper probleem..  (gelezen 5118 keer)

Phaldmmor

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Gepost op: 2006/08/27, 21:43:05 »
Ik heb mijn pc voorzien van nieuw mobo en cpu. Overige hardware is hetzelfde gebleven, krijg nu echter niet meer mijn WLAN kaart geinstalleerd. ( een sitecom WL140). Ik heb de drivers opgezocht op de wiki van NDiswrapper en deze uitgepakt. Echter bij het installeren krijg ik de volgende foutmelding :

fabian@fabian-desktop:~/Desktop$ sudo ndiswrapper -i primsa00.inf
Installing primsa00
couldn't copy primsa00.inf at /usr/sbin/ndiswrapper line 135.
fabian@fabian-desktop:~/Desktop$

Iemand een idee wat er loos kan zijn? Vermoed zelf dat de driver niet goed is. Weet echter niet waar ik een andere kan downloaden. Op mijn oude systeem had ik overigens geen probleem met het laden van deze driver via ndiswrapper.

Heb ondertussen wat verder gezocht, volgens mij heb ik een probleem met de installatie van NDISWrapper

fabian@fabian-desktop:~$ sudo modprobe ndiswrapper
FATAL: Error inserting ndiswrapper (/lib/modules/2.6.15-26-386/kernel/drivers/net/ndiswrapper/ndiswrapper.ko): Invalid argument

Herinstallatie heeft helaas het probleem nog niet opgelost.

Nog wat extra info : Heb een ASROCK 939dual-sata2 mobo met een AMD Athlon 64 X2,
Draai momenteel nog op de I386 versie (omdat ik onder de de AMD64 de WLAN ook niet aan de praat krijg)

Phaldmmor

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/28, 15:56:54 »
Ik ben zo blij, eindelijk na 3 dagen klooien mijn wlan werkend gekregen! De oplossing is dat ik via synaptic het pakket linux K7 heb geinstalleerd. Hierdoor word de kernel aangepast zodat die geschikt is voor de AMD Athlon 64 x2. Hierna was het installeren van de driver voor de sitecom via ndiswrapper appeltje eitje.

Na de installatie van Linux K7 lijkt het systeem ook wat sneller te zijn. Ik kan helaas niet de AMD64 editie van Ubuntu gebruiken, reden is dat er (nog) geen 64-bits drivers voor mijn wlan kaart zijn. Verder werkte wel alles goed onder AMD64, zelfs mijn oude vertrouwde ati-readon 9200 werkte vlekkenloos van de eerste keer.  

Echter een heel groot snelheids verschil tussen de 32 bits en 64 bits versie heb ik nog niet kunnen ontdekken. Dus blijft verlopig even op de 32 bits versie werken, deze draait tot nu toe als een zonnetje, maar moet nog wel veel instellen en installeren, hopelijk gaat dit sneller en beter dan het wlan kaartje ;)

Azalin

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/28, 15:59:58 »
Ik wou al antwoorden dat je primsa in plaats van prisma had getiept... maargoed, je bent er al uit denk ik? en die WL-140 ... Sitecom zou eens wakker moeten worden en Linux drivers moeten uitbrengen maar de laatste keer dat ik ze vroeg (een paar maanden terug) waren ze geenzins van plan om naar Linux te kijken... erg suf. Ik zit dan ook met ndiswrapper te draaien met m,ijn WL-140. Zo jammer dat herstarten dan meestal problemen geeft...

Phaldmmor

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/28, 16:29:17 »
Ik heb idd ook het probleem dat bij een herstart de WL-140 niet meer goed functioneert. Alleen computer helemaal uitschakelen en weer aanzetten leverd geen probleem op. Wat betreft de driver ondersteuning en sitecom, die twee gaan niet samen. Er is nog niet eens een 64-bits driver te krijgen voor Windows XP, laat staan voor linux. Baal er wel een beetje van, want hierdoor kan ik nu geen 64-bits draaien, maar goed dat is niet zo'n ramp, heb het nog niet echt nodig.

Azalin

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/28, 22:41:25 »
Het erge is dat ik de drivers moet gebruiken van een fujitsu... en niet eens die van sitecom, want dan loopt de boel gewoon vast. Wat die herstart betreft, ik heb wel zo het vermoeden dat de firmware/driver niet 100% voor onze kaart werkt (sitecom zal wel weer wat uitgespookt hebben) en dat hij daarom bij een restart zo moeilijk doet... beetje jammer allemaal

Phaldmmor

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/29, 16:01:59 »
Weet jij toevallig (of iemand anders) over ergens 64-bits drivers beschikbaar zijn voor het chipset van de sitecom WL-140. (ISL3886 [Prism Javelin/Prism Xbow] chipset). Heb al gezocht op internet, maar kan ze nergens vinden helaas :(

Azalin

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/29, 16:28:02 »
Mmm, ik ben bang dat die drivers er of nog niet zijn ... of nooit komen... Zeker niet als het aan Sitecom ligt. Maar ik houd een oogje open. Ook ben ik nog steeds op zoek naar een manier om mijn WL-141 (ik DACHT een WL-140 te hebben maargoed... de drivers zijn dezelfde :) alleen jij hebt een PCMCIA kaart en ik dus de PCI variant) onder de ISLSM drivers (die dus standaard in Ubuntu zit) aan de praat te krijgen... dat zou een stuk beter zijn dan met ndiswrapper.... op prism54.org is wel een programma waar je zelf firmwares mee uit je .sys files kan halen... dat ga ik eens proberen.. en zoeken naar eventuele andere firmwares die wel werken. Met ISLSM doet de kaart het wel ... tot je dus een netwerk wil connecten... niet echt handig dus :) maar dat ligt volgens mij gewoon aan de verkeerde firmware...

Offline theokus

  • Lid
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/29, 19:50:14 »
Citaat van: Azalin
Mmm, ik ben bang dat die drivers er of nog niet zijn ... of nooit komen... Zeker niet als het aan Sitecom ligt. Maar ik houd een oogje open. Ook ben ik nog steeds op zoek naar een manier om mijn WL-141 (ik DACHT een WL-140 te hebben maargoed... de drivers zijn dezelfde :) alleen jij hebt een PCMCIA kaart en ik dus de PCI variant) onder de ISLSM drivers (die dus standaard in Ubuntu zit) aan de praat te krijgen... dat zou een stuk beter zijn dan met ndiswrapper.... op prism54.org is wel een programma waar je zelf firmwares mee uit je .sys files kan halen... dat ga ik eens proberen.. en zoeken naar eventuele andere firmwares die wel werken. Met ISLSM doet de kaart het wel ... tot je dus een netwerk wil connecten... niet echt handig dus :) maar dat ligt volgens mij gewoon aan de verkeerde firmware...
En hoe zit dat met Belkindrivers ;)
Ben dien draad hier k***beu...
En van dien firmware cutter heb ik geen verstand van.
Heb al een paar pogingen gedaan maar ja, als je niet weet hoe moet?
As good as it gets

Azalin

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/29, 21:15:48 »
@theokus: Ben je deze draad beu? Mmm, niet meer lezen dan :-p
En hoe zit wat met die Belkindrivers... als je hulp nodig hebt... tja, zal je wat specifieker moeten zijn ben ik bang. Wil je best helpen ...

@Phaldmmor: Even wat interessante info... ik heb net dus met fwextractor een firmware uit die van Sitecom geperst... en die geprobeerd te gebruiken met de ISLSM driver... helaas.. hetzelfde probleem als met de standaard ISL3886 firmware. Dus helaas zijn we nog aangewezen op de Ndiswrapper module... maar zodra dat niet meer nodig is.. ha, dan zal ik dat het hier het eerst plaatsen...

Offline theokus

  • Lid
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/30, 02:45:00 »
Citaat van: Azalin
@theokus: Ben je deze draad beu? Mmm, niet meer lezen dan :-p
En hoe zit wat met die Belkindrivers... als je hulp nodig hebt... tja, zal je wat specifieker moeten zijn ben ik bang. Wil je best helpen ...

@Phaldmmor: Even wat interessante info... ik heb net dus met fwextractor een firmware uit die van Sitecom geperst... en die geprobeerd te gebruiken met de ISLSM driver... helaas.. hetzelfde probleem als met de standaard ISL3886 firmware. Dus helaas zijn we nog aangewezen op de Ndiswrapper module... maar zodra dat niet meer nodig is.. ha, dan zal ik dat het hier het eerst plaatsen...
Die kabel ven het netwerk hee Azalin ;)

Met ndiswrapper krijg ik het ook niet aan de praat.
Gaat over de High-Speed Mode Wireless G Desktop Network Card ;)
F5D7001
As good as it gets

Phaldmmor

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/30, 08:20:17 »
@Azalin: Mmmz jammer dat het niet gelukt is met de firmware; heb momenteel mijn machine weer overhoop liggen. Ben nu aan het proberen via de alternate cd mijn raid configuratie aan de praat te krijgen, maar dat is gisteren nog niet echt gelukt :(. Als mijn systeem weer up and running is zal ik ook nog eens duiken in de wonderen wereld van de sitecom WL-140 :)

Azalin

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/30, 08:34:06 »
Citaat van: theokus
Citaat van: Azalin
@theokus: Ben je deze draad beu? Mmm, niet meer lezen dan :-p
En hoe zit wat met die Belkindrivers... als je hulp nodig hebt... tja, zal je wat specifieker moeten zijn ben ik bang. Wil je best helpen ...

@Phaldmmor: Even wat interessante info... ik heb net dus met fwextractor een firmware uit die van Sitecom geperst... en die geprobeerd te gebruiken met de ISLSM driver... helaas.. hetzelfde probleem als met de standaard ISL3886 firmware. Dus helaas zijn we nog aangewezen op de Ndiswrapper module... maar zodra dat niet meer nodig is.. ha, dan zal ik dat het hier het eerst plaatsen...
Die kabel ven het netwerk hee Azalin ;)

Met ndiswrapper krijg ik het ook niet aan de praat.
Gaat over de High-Speed Mode Wireless G Desktop Network Card ;)
F5D7001
Wat zijn de precies foutmeldingen die je krijgt dan? Je krijgt het met ndiswrapper niet aan de praat, heb je de windows drivers wel en heb je die geprobeerd te installeren? Als je ndiswrapper -l doet staat er dan hardware prsent, driver present (of iets dergelijks)? Met ndiswrapper en de originele driver (het .inf bestand maar OOK! het .sys bestand in 1 mapje zetten en gebruiken) zou het op zich moeten lukken. Tenzij ze dezelfde grappen hebben uitgehaald als bij Sitecom, dan moet je een alternatieve driver vinden. Die kun je vinden door in een terminal lspci te doen en te zoeken naar waar jouw wireless kaart vermeld staat. Waarschijnlijk (net als bij mij) heeft die een heel andere naam dan op de kaart staat. Dit is namelijk de naam van de gebruikte chip. Theoretisch zou je een andere driver kunnen gebruiken die voor die chip is geschreven. Bijvoorbeeld, is het een Intersil 3886 kaart (de mijne bijvoorbeeld) dan zou je dus Isl3886 drivers moeten zoeken. Post eens de uitvoer van lspci dan kan ik eens kijken of er andere drivers zijn...
Kijk eens of hij tussen deze lijst staat... hier staan ook alternatieven namelijk:

http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/List

Azalin

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/01, 16:48:57 »
In de officiele lijst van Ndiswrapper staat dat je de driver moet downloaden van de volgende locatie: http://ftp.us.dell.com/network/R81433.EXE
(use bcmwl5a.inf in directory AR) ofwel, deze file even met Wine opstarten (of in Windows) en dan in de map AR kijken en daar de file bcmwl5a.inf (en de sys ook! suf dat ze dat er niet bij zetten) gebruiken.

Kopieren naar een tijdelijke map lijkt me geen overbodige luxe. En dan met ndiswrapper de driver installeren (sudo ndiswrapper -i )
Maar je zal inderdaad wel eerst even de broadcomm drivers moeten blacklisten... ik ga er van uit dat je weet hoe dat moet,... anders even lsmod doen en de uitvoer hier plaatsen, dan kan ik zien welke modules er geblacklist moeten worden... en kan ik je vertellen hoe je dat precies moet doen. Als je dat hebt gedaan, sudo rmmod [broadcom driver] doen, en dan pas ndiswrapper modproben...

Offline theokus

  • Lid
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #13 Gepost op: 2006/09/01, 18:16:35 »
Citaat van: Azalin
In de officiele lijst van Ndiswrapper staat dat je de driver moet downloaden van de volgende locatie: http://ftp.us.dell.com/network/R81433.EXE
(use bcmwl5a.inf in directory AR) ofwel, deze file even met Wine opstarten (of in Windows) en dan in de map AR kijken en daar de file bcmwl5a.inf (en de sys ook! suf dat ze dat er niet bij zetten) gebruiken.

Kopieren naar een tijdelijke map lijkt me geen overbodige luxe. En dan met ndiswrapper de driver installeren (sudo ndiswrapper -i )
Maar je zal inderdaad wel eerst even de broadcomm drivers moeten blacklisten... ik ga er van uit dat je weet hoe dat moet,... anders even lsmod doen en de uitvoer hier plaatsen, dan kan ik zien welke modules er geblacklist moeten worden... en kan ik je vertellen hoe je dat precies moet doen. Als je dat hebt gedaan, sudo rmmod [broadcom driver] doen, en dan pas ndiswrapper modproben...
Ik ben bijna zot van die dingen ;)
Dat blacklisten hoor ik nu pas voor de 1ste keer....
Van alles weet ik de helft en van die andere helft ben ik niet zeker; zei Wim Kan ooit ;)
Als mij iemand die bewerkingen op een rijtje wilde zetten...
Het is veel gevraagd ik weet...maar als ik het eenmaal weet ;)
As good as it gets

Azalin

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #14 Gepost op: 2006/09/01, 22:53:28 »
Citaat van: theokus
Ik ben bijna zot van die dingen ;)
Dat blacklisten hoor ik nu pas voor de 1ste keer....
Van alles weet ik de helft en van die andere helft ben ik niet zeker; zei Wim Kan ooit ;)
Als mij iemand die bewerkingen op een rijtje wilde zetten...
Het is veel gevraagd ik weet...maar als ik het eenmaal weet ;)
Nergens voor nodig ;-)
Ok, het zou met de broadcom driver die ingebouwd is en vervolgens met een debian pakket met firmware aan te sturen moeten zijn. Maar helaas heb ik daar op dit moment nog geen info over. Ik zal eens kijken naar dat spul. Wat  ik je nu wel kan vertellen is hoe je ndiswrapper zou kunnen gebruiken.

Waar het in elk geval op neer komt is dat wanneer je ndiswrapper -l doet en je krijgt hardware present en driver present dan zijn we al een heel eind verder. Dat betekent dat ndiswrapper vindt dat de driver en de kaart werken.

Ik heb hier even de .exe uitgepakt ... de inf file is het echt inderdaad het enige dat je nodig hebt en kan je hier downloaden: http://members.chello.nl/a.vanniel/bcmwl5a.inf
Niet met de linker muisknop op klikken maar met rechts en dan opslaan als.

Voor de rest heb ik even wat info hier vandaan gepikt... de rest uit mijn hoofd maar dat hoef ik niet te vermelden als bron..toch? ;-)

bron: http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?t=462995

Open een terminal en doe het volgende:
gksudo gedit /etc/modprobe.d/bcm43xx

een nieuw bestand wordt dan aangemaakt. Voeg daar het volgende in:
blacklist bcm43xx

opslaan en sluiten. Nu heb je een blacklist bestand voor de broadcom aangemaakt. Bij een volgende opstart zal dan die broadcom driver niet opgestart worden.

dan in de terminal:
sudo rmmod bcm43xx

zo wordt de broadcom driver NU uitgezet.
Vervolgens cd je naar de map waar je het hierboven genoemde .inf bestand hebt gedownload. Als je dat op je desktop hebt opgeslagen dan doe je dat door:
cd ~/Desktop

Als je die ergens anders hebt opgeslagen, dan moet je daar dus heen cd-en.
Vervolgens doe je in de terminal:
sudo ndiswrapper -i bcmwl5a.inf

Doe dan in de terminal:
sudo ndiswrapper -l

Nu moet er hardware present, driver present (of andere volgorde) staan... maar beide moet er staan.

We zijn er nog niet... de hardware is nu geactiveerd en zou het moeten doen.
Om te zorgen dat ndiswrapper met de juiste ethernet alias gebruikt gaat worden doe je dit in de terminal:
sudo ndiswrapper -m

Vervolgens doe je het volgende in de terminal om te controleren of alles goed geconfigureerd is:
more /etc/modprobe.d/ndiswrapper

Hier moet het volgende te zien zijn: alias wlan0 ndiswrapper
of iets dat daar in de buurt komt.

Dan nog het volgende in de terminal:
more /etc/modules | grep ndiswrapper

Als je dan ndiswrapper terug krijgt dan is dat perfect. Als je bij de vorige opdracht (more /etc/modprobe.d/ndiswrapper opdracht) in elk geval niet Onbekend bestand of map terug kreeg dan kunnen we verder.

Nu is het tijd om het volgende in de terminal in te typen:
sudo modprobe ndiswrapper

dit lanceert pas echt de ndiswrapper en wordt pas echt de kaart aangesproken. Als je PC gewoon lekker door draait, perfect, dan kun je het volgende blok overslaan, ander...

Als nu je computer op tilt slaat dan is je driver niet goed geweest en moet je in recovery mode opstarten of met een liveCD (dus hou die bij de hand, je weet immers maar nooit) en moet je als je eenmaal ingelogd bent doen:
sudo nano /etc/modules
en dan ndiswrapper verwijderen.
Verder moet je dan doen:
sudo rm /etc/modprobe.d/ndiswrapper
Daarna kan je gewoon weer inloggen... LET OP! Dit moet je dus ALLEEN doen als je systeem een brak hoopje ellende geworden is. De kans is niet groot dat dit gebeurt maargoed..

Als je PC dus niet op tilt sloeg dan kunnen we verder.

Nu moeten we de kaart configureren anders heb je een auto zonder benzine.

Doe in de terminal:
iwlist scan

Je krijgt dan een lijst met interfaces die geen scanning supporten. Dat zijn loopback adapters (te veel werk om daar op in te gaan nu), virtuele adapters en je adapter met het draadje. Als het goed is staat er dan ook een adapter bij waar een klein lijstje aan informatie achter geplaatst is. Dit zal waarschijnlijk wlan0 zijn. Mocht je alleen maar "Interface doesn't support scanning." tezien krijgen dan is er iets mis. Maar dat zien we dan wel weer.
Ik ga er even van uit dat de interface met de lijst wlan0 is.

Het is nu wel belangrijk dat je een eventuele beveiligings code bij de hand houdt (je WEP key bedoel ik dan, of je WPA key maar in dit laatste geval kan ik je niet verder helpen want daar heb ik geen ervaring mee...nog).
Het verstandigst zou zijn om eerst even de beveiliging in je router (WEP of WPA ofzo) uit te zetten. Iets dat later wel kan...

Doe dan in de terminal:
sudo iwconfig essid [naamvanjewirelessnetwerk]

Heb je WEP encryptie aan staan, doe dan ook nog dit:
sudo iwconfig key open
sudo iwconfig key [WEPkey]

als je tot nu toe geen errors hebt gehad dan doe je:
sudo dhclient wlan0

Vervolgens zou je eens je router moeten proberen te pingen. Als je router het ip adres 192.168.1.1 heeft dan doe je:
ping 192.168.1.1

Krijg je dan antwoord van de router dan zou ik zeggen: bonbons uitdelen en veel wireless plezier :)

Als dit niet gelukt is, dan zou ik willen vragen ALLE foutmeldingen die je gaandeweg tegen bent gekomen te mailen of hier te plaatsen....

Mocht de ping gelukt zijn dan wordt het tijd om dit permanent te maken:
gksudo gedit /etc/network/interfaces

Voeg het volgende aan het einde van het bestand toe:

iface wlan0 inet dhcp
wireless-keymode open
wireless-key
wireless-mode managed
wireless-essid
auto wlan0

Opslaan en sluiten.

Succes. En onthoudt: alle exacte foutmeldingen noteren en doorgeven zorgt voor een betere hulp ...

Offline theokus

  • Lid
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #15 Gepost op: 2006/09/06, 19:11:01 »
theokus@UBU-PC:~/Desktop$ sudo ndiswrapper -i bcmwl5a.inf
Installing bcmwl5a
Forcing parameter IBSSGMode|0 to IBSSGMode|2
Forcing parameter IBSSGMode|0 to IBSSGMode|2
Forcing parameter IBSSGMode|0 to IBSSGMode|2
Forcing parameter IBSSGMode|0 to IBSSGMode|2
Forcing parameter IBSSGMode|0 to IBSSGMode|2
Forcing parameter IBSSGMode|0 to IBSSGMode|2
Forcing parameter IBSSGMode|0 to IBSSGMode|2
Forcing parameter IBSSGMode|0 to IBSSGMode|2
Forcing parameter IBSSGMode|0 to IBSSGMode|2
Forcing parameter IBSSGMode|0 to IBSSGMode|2
theokus@UBU-PC:~/Desktop$ sudo ndiswrapper -l
Installed ndis drivers:
bcmwl5a invalid driver!
theokus@UBU-PC:~/Desktop$


??????
En nu ;)
De "sys-file" heb ik dus niet nodig??

Momentje....
Heb de drivers BEIDEN ook de sys kunnen installeren. ;)
theokus@UBU-PC:~$ sudo ndiswrapper -l

Installed ndis drivers:
bcmwl5a         driver present, hardware present
theokus@UBU-PC:~$

Zover zijn we al.....
PAS dit aan in jouw uitleg.... ;)
(die "sys" moet er ook staan)
----------------------------------------------------------------------------
theokus@UBU-PC:~$ iwlist scan
lo        Interface doesn't support scanning.

eth1      Interface doesn't support scanning.

eth0      Interface doesn't support scanning.

sit0      Interface doesn't support scanning.

eth2      No scan results
-------------------------------------------------------------------------
Over and out....? ;)

---------------------------------------------------------
Ik start Ubuntu opnieuw > blijft hangen bij Configuratie Netwerk enz.
MAAR...na een tijdje start ie toch door en ik kan inloggen > heb nog g
As good as it gets

Azalin

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #16 Gepost op: 2006/09/07, 13:42:33 »
eth2      No scan results

dit ziet er uit als jou wireless kaart, DIE ziet echter geen router ... dat is dan wel weer vreemd. Je hebt de broadcom driver geblacklist? Heb je WEP eens uitgezet op je router? Om tot een eerste verbinding te komen is dat misschien handig om uit te zetten, dan weet je zeker dat het niet aan de WEP encryptie ligt.

Offline theokus

  • Lid
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #17 Gepost op: 2006/09/07, 14:05:11 »
Citaat van: Azalin
eth2      No scan results

dit ziet er uit als jou wireless kaart, DIE ziet echter geen router ... dat is dan wel weer vreemd. Je hebt de broadcom driver geblacklist? Heb je WEP eens uitgezet op je router? Om tot een eerste verbinding te komen is dat misschien handig om uit te zetten, dan weet je zeker dat het niet aan de WEP encryptie ligt.
Bedankt Azalin!
Ik was al blij toen ik die wlan0 zag :)

De broadcom is idd. geblacklist.

Moet ik in "Netwerk" iets invullen?
Of enkel DCHP....?

Zal die WEP eens uitzetten.
As good as it gets

Azalin

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #18 Gepost op: 2006/09/07, 20:12:49 »
Als je de essid van je router weet dan zou je die ook al kunnen ingeven:
sudo iwconfig eth2 essid [essid van je router]
wat krijg je als je iwconfig (zonder iets er achter) doet?

wacht eens... heb je nadat je ndiswrapper -i hebt gedaan, wel ndiswrapper gemodprobed? ofwel: sudo modprobe ndiswrapper
Overigens, wat staat er in het bestand /etc/modprobe.d/ndiswrapper ?? Die kaart van jou MOET gewoon werken :)

Offline theokus

  • Lid
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #19 Gepost op: 2006/09/07, 21:49:43 »
Citaat van: Azalin
Als je de essid van je router weet dan zou je die ook al kunnen ingeven:
sudo iwconfig eth2 essid [essid van je router]
wat krijg je als je iwconfig (zonder iets er achter) doet?

wacht eens... heb je nadat je ndiswrapper -i hebt gedaan, wel ndiswrapper gemodprobed? ofwel: sudo modprobe ndiswrapper
Overigens, wat staat er in het bestand /etc/modprobe.d/ndiswrapper ?? Die kaart van jou MOET gewoon werken :)
In  /etc/modprobe.d/ndiswrapper staan
12 bestanden...waaronder bcmwl5.sys en bcmwl5a.inf
De overige zijn *.conf-bestanden.

Aanvankelijk zag ik in Netwerk die > wlan0
Nu niet meer ;)

De veiligheid in de router is > WPA-PSK (TKIP)

Heb intussen de essid ingegeven en nu staat er weer wlan0 ....
En die alternatieve zandloper of dat "wieltje" draait en draait maar ;)

Denk dat ik nog eens begin van voor af aan....

Maar dus....
alles gaat goed to ik krijg:
> onbekend bestand of map
As good as it gets

Azalin

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #20 Gepost op: 2006/09/07, 22:30:08 »
Citaat van: theokus
Citaat van: Azalin
Als je de essid van je router weet dan zou je die ook al kunnen ingeven:
sudo iwconfig eth2 essid [essid van je router]
wat krijg je als je iwconfig (zonder iets er achter) doet?

wacht eens... heb je nadat je ndiswrapper -i hebt gedaan, wel ndiswrapper gemodprobed? ofwel: sudo modprobe ndiswrapper
Overigens, wat staat er in het bestand /etc/modprobe.d/ndiswrapper ?? Die kaart van jou MOET gewoon werken :)
In  /etc/modprobe.d/ndiswrapper staan
12 bestanden...waaronder bcmwl5.sys en bcmwl5a.inf
De overige zijn *.conf-bestanden.

Aanvankelijk zag ik in Netwerk die > wlan0
Nu niet meer ;)

De veiligheid in de router is > WPA-PSK (TKIP)

Heb intussen de essid ingegeven en nu staat er weer wlan0 ....
En die alternatieve zandloper of dat "wieltje" draait en draait maar ;)

Denk dat ik nog eens begin van voor af aan....

Maar dus....
alles gaat goed to ik krijg:
> onbekend bestand of map
Uhm, je /etc/modprobe.d/ndiswrapper hoort een enkel bestand te zijn, geen map, en in dat bestand hoort het volgende te staan:
alias wlan0 ndiswrapper

dus 12 bestanden waarond die broadcom windows driver...??? dat kan maar is niet de bedoeling. Weet je zeker dat dat er staat?
Verder, ik zou die beveiliging toch echt eerst eens uit zetten... WPA is sowieso een probleem in Ubuntu meen ik en DAAR weet ik echt helemaal NIETS van. Ik gebruik WEP ... Om een eventueel probleem uit te schakelen zou je de encryptie in je router eens uit moeten zetten om te zien of je zonder die WPA key wel verbinding kunt krijgen... Tijdelijk.

Je hebt al hardware present, driver present dus dat is al iets... hetz ou zelfs zomaar kunnen dat de driver onder Windows wel WPA ondersteunt, maar onder ndiswrapper niet... Ik weet het echt niet.

Wel weet ik dat nu je de ESSID in hebt gegeven, dat je ook OF de key voor je WPA/WEP moet opgeven OF je zet het uit en dan zou het op zich moeten lukken... Maar zoals het er nu op lijkt staat de router te wachten tot je de juiste key in geeft.

Offline theokus

  • Lid
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #21 Gepost op: 2006/09/09, 20:15:52 »
Citaat van: Azalin
Citaat van: theokus
Citaat van: Azalin
Als je de essid van je router weet dan zou je die ook al kunnen ingeven:
sudo iwconfig eth2 essid [essid van je router]
wat krijg je als je iwconfig (zonder iets er achter) doet?

wacht eens... heb je nadat je ndiswrapper -i hebt gedaan, wel ndiswrapper gemodprobed? ofwel: sudo modprobe ndiswrapper
Overigens, wat staat er in het bestand /etc/modprobe.d/ndiswrapper ?? Die kaart van jou MOET gewoon werken :)
In  /etc/modprobe.d/ndiswrapper staan
12 bestanden...waaronder bcmwl5.sys en bcmwl5a.inf
De overige zijn *.conf-bestanden.

Aanvankelijk zag ik in Netwerk die > wlan0
Nu niet meer ;)

De veiligheid in de router is > WPA-PSK (TKIP)

Heb intussen de essid ingegeven en nu staat er weer wlan0 ....
En die alternatieve zandloper of dat "wieltje" draait en draait maar ;)

Denk dat ik nog eens begin van voor af aan....

Maar dus....
alles gaat goed to ik krijg:
> onbekend bestand of map
Uhm, je /etc/modprobe.d/ndiswrapper hoort een enkel bestand te zijn, geen map, en in dat bestand hoort het volgende te staan:
alias wlan0 ndiswrapper

dus 12 bestanden waarond die broadcom windows driver...??? dat kan maar is niet de bedoeling. Weet je zeker dat dat er staat?
Verder, ik zou die beveiliging toch echt eerst eens uit zetten... WPA is sowieso een probleem in Ubuntu meen ik en DAAR weet ik echt helemaal NIETS van. Ik gebruik WEP ... Om een eventueel probleem uit te schakelen zou je de encryptie in je router eens uit moeten zetten om te zien of je zonder die WPA key wel verbinding kunt krijgen... Tijdelijk.

Je hebt al hardware present, driver present dus dat is al iets... hetz ou zelfs zomaar kunnen dat de driver onder Windows wel WPA ondersteunt, maar onder ndiswrapper niet... Ik weet het echt niet.

Wel weet ik dat nu je de ESSID in hebt gegeven, dat je ook OF de key voor je WPA/WEP moet opgeven OF je zet het uit en dan zou het op zich moeten lukken... Maar zoals het er nu op lijkt staat de router te wachten tot je de juiste key in geeft.
Bedankt Azlin!

Ik kan geen bestanden verwijderen en dat begint me behoorlijk op
mijn zenuwen te werken...omdat ik graag die folder van "ndiswrapper"
wil deleten > gaat niet > ik heb geen rechten.
Uitleg over veiligheid interesseert me nu even niet.... ;)
Als alles draait naar behoren dan kan ik me beginnen druk maken
over veiligheid ;)
As good as it gets

Azalin

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #22 Gepost op: 2006/09/11, 20:32:00 »
Precies... hoe het komt dat jij daar een map hebt staan is mij overigens een raadsel. Als je wil kan je in een terminal: gksudo nautilus
doen en dan naar /etc/modprobe.d browsen en met de hand de map verwijderen.

Offline theokus

  • Lid
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #23 Gepost op: 2006/09/26, 02:43:20 »
Citaat van: Azalin
Precies... hoe het komt dat jij daar een map hebt staan is mij overigens een raadsel. Als je wil kan je in een terminal: gksudo nautilus
doen en dan naar /etc/modprobe.d browsen en met de hand de map verwijderen.
Bedankt voor alle hulp!!
Ik weet niet waar je het geduld haalt;)
Heb nu Edgy Eft draaien en dat gaat wreed goed.
Maar heb je al een idee hoe dat nu zit met draadloosnetwerken.
Daarnet eens de lijst bekeken weer waar je vindt waarmee men bezig is.
Staat precies op een laag pitje...misscien beginnen mijn ogen te verslijten ;)
Kan ook dat zijn hoor.
As good as it gets

Azalin

  • Gast
Ndiswrapper probleem..
« Reactie #24 Gepost op: 2006/09/26, 11:16:39 »
Uhm, tja, input van de mensen die het probleem hebben is nodig anders kan ik die mensen niet helpen... jij hebt het dus ondertussen niet opgelost? of wel?