Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod  (gelezen 2743 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Gepost op: 2014/04/10, 16:09:51 »
Leuk is dat, met onmiddellijke ingang een downloadverbod in Nederland:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2694/Tech-Media/article/detail/3633068/2014/04/10/Nederland-voert-per-direct-downloadverbod-in-na-uitspraak-Europees-Hof.dhtml

Europa.... Ik was er altijd erg voor, maar tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat ik me er rot aan erger. Altijd hebben ze wel wat te ze**en over ons landsbestuur. Terugschoppen in hun hok, die irritante bemoeials van die uit de hand gelopen vrijhandelszone. Gelukkig hebben we straks Europese verkiezingen. >:(
« Laatst bewerkt op: 2014/04/10, 16:24:13 door Pjotr »

Offline bjeli

  • Lid
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/10, 16:30:55 »
Dan wil ik ook alle (zinloos) betaalde thuiskopieheffing retour hebben.

Ik voel hier een gezamenlijke claim aankomen... (en terecht)

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/10, 16:31:06 »
Gelukkig hebben we straks Europese verkiezingen. >:(
Het voordeel van op een (schier)eiland wonen: we halen de bruggen op en verklaren ons autonoom :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/10, 16:33:44 »
Gelukkig hebben we straks Europese verkiezingen. >:(
Het voordeel van op een (schier)eiland wonen: we halen de bruggen op en verklaren ons autonoom :lol:
Eerst ff een referendum en dan snel Poetin bellen. Krimmetje doen, nooit verkeerd. =D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/10, 16:37:57 »
Dus een besturingssysteem als Ubuntu zal dan enorm kunnen groeien,  het downloaden van een illegale Windows zal meer moeite en risico met zich meebrengen...
Ik baal wel van het downloadverbod, een snelle internetverbinding is zinloos geworden.

Offline PKing

  • Lid
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/10, 17:16:08 »
Zoals in een ander draadje....de soep zal niet zo heet gegeten worden, vooralsnog is er geen wetgeving voor of tegen downloaden lol.

Onze overheid heeft nu de juiste dingen geroepen naar Europa toe....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/10, 17:18:44 »
Zoals in een ander draadje....de soep zal niet zo heet gegeten worden, vooralsnog is er geen wetgeving voor of tegen downloaden lol.
Zoals in een ander draadje, wordt deze soep wel degelijk heet gegeten: het arrest heeft directe werking en behoeft geen vertaling in Nederlandse wetgeving om geldig te zijn.
Citaat
Het is in Nederland vanaf nu verboden om auteursrechtelijk beschermd materiaal te downloaden uit illegale bron, bijvoorbeeld via torrentsites en nieuwsgroepen. Dat stelt het kabinet in een reactie op een uitspraak van het Europees Hof.
Natuurlijk gaat Nederland nu wel wat wetteksten aanpassen, maar strikt noodzakelijk is dat niet eens...
« Laatst bewerkt op: 2014/04/10, 17:20:27 door Pjotr »

Offline PKing

  • Lid
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/10, 17:28:11 »
Het is ook verboden om te hard te rijden, maar daar kunnen ze ook niet alles afvangen, en zolang Brein degene is die moet handhaven, maak ik me niet al teveel zorgen :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline MKe

  • Lid
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/10, 17:29:17 »
Gaan ze dan nu die idiote heffing van spullen afhalen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/10, 17:31:40 »
Gaan ze dan nu die idiote heffing van spullen afhalen?
Dat wel, ja.... Er zit dus een positieve keerzijde aan. Maar ik vind het nadeel veel zwaarder wegen...

Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/10, 17:40:20 »
Ik vind dit echt belachelijk. Muziek kan je legaal via bijv. Spotify van over heel de wereld luisteren, maar TV-series van over heel de wereld ho maar. Als het geen Nederlandse serie is, dan moet je geluk hebben dat je buitenlandse serie op Netflix staat. En dan ook nog hopen dat ze niet maar een deel van de seizoenen online zetten (zoals Netflix bij bijv. Mythbusteres gedaan heeft). Of je moet 5 jaar wachten tot het op DVD komt en je het dan eindelijk kan importeren.

Dus prima dat er een downloadverbod is/komt, maar laat ze dan wel eerst zorgen dat er meer legaal aanbod is via bijv. Netflix. Zolang dat nog niet op orde is, ben ik tegen een downloadverbod.

Offline bjeli

  • Lid
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/10, 17:53:51 »
Ik deel de mening van Vistaus. Spotify is voor mij een perfecte oplossing. Ik betaal ook alleen daarvoor omdat je er super veel (onbeperkt) voor terugkrijgt. Als je niet betaald, kun je niet de afspeellijsten offline opslaan. Met name voor mijn iPhone en daarmee luister ik (via bluetooth) in de auto. Ik moet er niet aan denken hoe ik dat vroeger deed... Met een extra kink in de kabel: iTunes!

Nu nog beter/meer oplossing dan Netflix.

Aan de andere kant, even een persoonlijk net bedachte: de soep wordt idd wel heet geserveerd maar niet zo heet gegeten. Als je niet absurd veel download en het voor prive gebruik is (geen gekke bijschrijvingen op rekeningen of honderden blanco dvds etc etc etc) denk ik dat ze niet achter individuen gaan.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/10, 17:55:36 door bjeli »

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/10, 18:29:30 »
Ach,ze hebben toch helemaal nog geen grootscheepse manier om alle mensen met een internet te kunnen controleren.Staat ook in tegenstelling met de grondwet,want dan is er van de privacy die daar in staat helemaal niks meer over..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Anco

  • Lid
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/10, 18:56:46 »
Dus een besturingssysteem als Ubuntu zal dan enorm kunnen groeien,  het downloaden van een illegale Windows zal meer moeite en risico met zich meebrengen...
Ik baal wel van het downloadverbod, een snelle internetverbinding is zinloos geworden.

Voor software verandert er niks. Altijd al illegaal geweest (uitzondering kan zijn als je licentie hebt, maar dan zul je in veel gevallen niet downloaden uit illegale bron). Dus dit zal niet veel uitmaken daarvoor.
Trouwens bij software zou ik eerder bang zijn voor dat je crap (virussen e.d.) binnenhaalt dan dat je aangeklaagd wordt.
Linux user #485563

Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/10, 19:12:02 »
Wat mij nog het meest verbaast is dat de bewaarplicht door Europa nietig verklaard is en Nederland zich daar schijnbaar niet veel van aantrekt ('het kan allemaal niet zo snel'). Het downloadverbod wordt praktisch één minuut later ingevoerd, maar de heffing die op producten zit, tja dat zal wel eventjes duren voordat dat verdwenen is... Willekeur lijkt me. Overigens zal de illegale downloader zich er weinig van aantrekken er bestaan talloze manieren om anoniem aan materiaal te komen. Het zal wel altijd een kat en muis spelletje blijven...
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/10, 19:32:59 »
Ach,ze hebben toch helemaal nog geen grootscheepse manier om alle mensen met een internet te kunnen controleren.
Volgens mij weten internetproviders (tenzij je bijzondere maatregelen neemt) wat je op internet uitspookt en zijn die verplicht aan een strafrechtelijk opsporingsonderzoek mee te werken,
ook degenen die het downloaden zijn voortaan strafbaar.
Maar wees (nog) niet ongerust:
De stichting Brein, die zich namens rechthebbenden inzet tegen auteursrechtinbreuk, laat weten niet achter individuele downloaders aan te zullen gaan.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline daniel

  • Lid
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/10, 19:51:51 »
Er word ook gezegd dat downloaden per direct niet meer mag maar degene die het toch doet zal niet worden vervolgd of een boete krijgen zoals andere landen..
Ik ben voor Dowloaden  :police:

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/10, 20:05:50 »
Ik sluit me aan bij Ron. De enige echte Krim van Nederland bevindt zich natuurlijk in het zuidoosten, een demarcatielijn ter hoogte van Echt volstaat.
En dan nu nog aansluiting zoeken bij een bij voorkeur krachtige oosterbuur. Mmmmh, eens even zoeken.

OT: het valt me wel op, hoe snel dit er sneaky doorheen wordt gerost. Of eigenlijk ook weer niet  :evil:
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline RikRik

  • Lid
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/10, 20:30:00 »
Dus een besturingssysteem als Ubuntu zal dan enorm kunnen groeien,  het downloaden van een illegale Windows zal meer moeite en risico met zich meebrengen...
Ik baal wel van het downloadverbod, een snelle internetverbinding is zinloos geworden.

Voor software verandert er niks. Altijd al illegaal geweest (uitzondering kan zijn als je licentie hebt, maar dan zul je in veel gevallen niet downloaden uit illegale bron). Dus dit zal niet veel uitmaken daarvoor.
Trouwens bij software zou ik eerder bang zijn voor dat je crap (virussen e.d.) binnenhaalt dan dat je aangeklaagd wordt.
Voor software veranderd er wel iets,  in Nederland mag niet langer worden gedownload uit illegale bronnen.  Brein zal zich vooral richten op sites die illegaal materiaal aanbieden. Usenet providers, de manier om o.a. mp3's e-books en software binnen te halen, zal, denk ik, door brein aangepakt worden.

Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #19 Gepost op: 2014/04/10, 20:40:34 »
Ach,ze hebben toch helemaal nog geen grootscheepse manier om alle mensen met een internet te kunnen controleren.
Volgens mij weten internetproviders (tenzij je bijzondere maatregelen neemt) wat je op internet uitspookt en zijn die verplicht aan een strafrechtelijk opsporingsonderzoek mee te werken,
ook degenen die het downloaden zijn voortaan strafbaar.
Maar wees (nog) niet ongerust:
De stichting Brein, die zich namens rechthebbenden inzet tegen auteursrechtinbreuk, laat weten niet achter individuele downloaders aan te zullen gaan.
Ja,internetproviders,maar dan moet er ook wel verschrikkelijk gedownload zijn.Niet jij die af en toe eens een film download of een mp3..
Overigens moet je natuurlijk Brein niet vertrouwen als ze zeggen dat ze niet achter de kleintjes gaan..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Anco

  • Lid
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #20 Gepost op: 2014/04/10, 21:25:57 »
Dus een besturingssysteem als Ubuntu zal dan enorm kunnen groeien,  het downloaden van een illegale Windows zal meer moeite en risico met zich meebrengen...
Ik baal wel van het downloadverbod, een snelle internetverbinding is zinloos geworden.

Voor software verandert er niks. Altijd al illegaal geweest (uitzondering kan zijn als je licentie hebt, maar dan zul je in veel gevallen niet downloaden uit illegale bron). Dus dit zal niet veel uitmaken daarvoor.
Trouwens bij software zou ik eerder bang zijn voor dat je crap (virussen e.d.) binnenhaalt dan dat je aangeklaagd wordt.
Voor software veranderd er wel iets,  in Nederland mag niet langer worden gedownload uit illegale bronnen.  Brein zal zich vooral richten op sites die illegaal materiaal aanbieden. Usenet providers, de manier om o.a. mp3's e-books en software binnen te halen, zal, denk ik, door brein aangepakt worden.

Dat hadden ze volgens huidige regelgeving allang kunnen doen. Want het uploaden/serveren/seeden (wat usenet providers doen) was al illegaal. En voor software was downloaden en uploaden al illegaal. Maar brein is kortzichtig en richt zich op 1 punt, gelukkig.
Linux user #485563

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #21 Gepost op: 2014/04/11, 11:00:35 »
Ik vind dit echt belachelijk. Muziek kan je legaal via bijv. Spotify van over heel de wereld luisteren, maar TV-series van over heel de wereld ho maar. Als het geen Nederlandse serie is, dan moet je geluk hebben dat je buitenlandse serie op Netflix staat. En dan ook nog hopen dat ze niet maar een deel van de seizoenen online zetten (zoals Netflix bij bijv. Mythbusteres gedaan heeft). Of je moet 5 jaar wachten tot het op DVD komt en je het dan eindelijk kan importeren.

Dus prima dat er een downloadverbod is/komt, maar laat ze dan wel eerst zorgen dat er meer legaal aanbod is via bijv. Netflix. Zolang dat nog niet op orde is, ben ik tegen een downloadverbod.

aziatische drama-series en/of anime is ook bijna niet legaal aan te komen....
ok ik mag het nu niet meer "downloaden" dus via een streamingsite als gooddrama.net, mag dan dus wel (is geen downloaden) alleen is dan de kwaliteit shit..  >:( >:( >:(

Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #22 Gepost op: 2014/04/11, 11:47:02 »
Ik vind dit echt belachelijk. Muziek kan je legaal via bijv. Spotify van over heel de wereld luisteren, maar TV-series van over heel de wereld ho maar. Als het geen Nederlandse serie is, dan moet je geluk hebben dat je buitenlandse serie op Netflix staat. En dan ook nog hopen dat ze niet maar een deel van de seizoenen online zetten (zoals Netflix bij bijv. Mythbusteres gedaan heeft). Of je moet 5 jaar wachten tot het op DVD komt en je het dan eindelijk kan importeren.

Dus prima dat er een downloadverbod is/komt, maar laat ze dan wel eerst zorgen dat er meer legaal aanbod is via bijv. Netflix. Zolang dat nog niet op orde is, ben ik tegen een downloadverbod.

aziatische drama-series en/of anime is ook bijna niet legaal aan te komen....
ok ik mag het nu niet meer "downloaden" dus via een streamingsite als gooddrama.net, mag dan dus wel (is geen downloaden) alleen is dan de kwaliteit shit..  >:( >:( >:(

???

Anime kijk ik maar zeer sporadisch. Ik had het meer over andere buitenlandse series, zoals Amerikaanse series. De meeste kan ik ook wel streamen, maar de kwaliteit is... nuja, wat je zelf al zei =D Een paar ervan staan wel op Netflix, gelukkig. Dus die kan ik dan legaal kijken. Maar anderen staan niet eens op Netflix en hoe moet je het dan kijken? Ja, illegaal dus. En ik ben lang niet de enige... Nogmaals: prima, dat verbod. Maar laat het Europees Hof dan wel bijv. Netflix aanmoedigen meer aanbod te leveren, anders is het nogal krom.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/11, 11:50:35 door Vistaus »

Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #23 Gepost op: 2014/04/12, 12:54:23 »
Ze pakken het blijkbaar grootschalig aan: http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1850465/2014/04/11/Europa-legt-illegaal-downloaden-in-Belgie-voorgoed-aan-banden.dhtml

Dus België heeft geen belang meer bij torenhoge kosten van internet en data-limieten  :evil:

Het lijkt me een Amerikaans zetje naar Europa om dit ineens erdoor te jagen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Europees Hof zadelt ons op met een downloadverbod
« Reactie #24 Gepost op: 2014/04/12, 13:03:06 »
Het lijkt me een Amerikaans zetje naar Europa om dit ineens erdoor te jagen.

???

Of Aziatisch zetje? Ik weet niet hoor, maar illegaal downloaden is buiten Europa sowieso verboden op de meeste plaatsen, zowel Amerika als Azië als Australië. Moeilijk te zeggen wie de zet heeft gedaan...